ရခိုင္အလံ အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုခ်က္

(အေရာင္)

အေပၚပိုင္းအျဖဴေရာင္သည္ ရခုိင္အမ်ဳိးသားတို႔၏ ျဖဴစင္ေသာစိတ္ဓါတ္ရွိျခင္း၊ အမ်ဳိးသီလႏွင္႔ ဌာနကို ေစာင္႔ထိန္းျခင္း၊ ျဖဴစင္ေျဖာင္႔မတ္ေသာ စိတ္ရွိျခင္း ႏွင္႔ ျဖဴစင္တည္ၾကည္ ေစာင္႔ထိန္းအပ္ေသာ ကိုယ္က်င္႔တရားရွိျခင္း တို႔ကိ ုေဖာ္ေဆာင္သည္။ အနီေရာင္၏သေဘာမွာ ရဲရင္႔တည္ၾကည္ေသာသတၱိႏွင္႔ ခိုင္ခံ႔တည္ၾကည္ေသာဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္ရွိျခင္းတို႔ကို အဓိပၸါယ္ရွိျခင္းတို႔ကို အဓိပၸါယ္ေဆာင္သည္။

(သီရိ၀စ ၦ)

သီရိ၀စ ၦမွာ ေ၀သာလီစျႏၵားမင္းတို႔၏ဒဂၤါးတြင္ ေခတ္ႏွိပ္သံုးစြဲေသာပံုျဖစ္သည္။ ဤတံဆိပ္ကို ဒဂၤါးတြင္သာမက ရာဇပလႅင္ မုတ္တံကဲမ်ား၊ ဘုရားတန္းေဆာင္မုတ္တံကဲမ်ား၊ တံခါးမုတ္စီမ်ားတို႔တြင္ အျမဲသံုးစြဲခဲ႔ၾကသည္။ သီရိ၀စၦမွာ က်က္သေရမဂၤလာ အျဖာျဖာႏွင္႔ ျပည္႔စံုသည္ဟုအဓိပၸါယ္ရသည္။ ယင္းအထဲတြင္သေကၤတမ်ားစြာပါရွိသည္။

(ေနႏွင္႔လ)

ေနႏွင္႔လတို႔မွာ ပထမဆံုး ရခိုင္ ဟူေသာအမည္ကိုခံယူျခင္းမွစ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ေသာမင္းတို႔သည္ ေနလအမည္ရွိေသာ ဘြဲ႔ထူးဂုဏ္ထူး အမည္မ်ားကို ခံယူခဲ႔ၾကသည္။ သူရိယမင္းဆက္၊ စျႏၵားမင္းဆက္ဟူ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ၾကသည္။ ေနလတို႔သည္ ကမၻာ၏တန္ဆာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္႔ အေလွ်ာက္ အေအးႏွင္႔အပူ၊ အလင္းႏွင္႔အေမွာင္၊ အက်ဳိးႏွင္႔အျပစ္တို႔ကို ထင္ရွားေစႏိုင္ေသာ သတၱိရွိၾကသည္။ ေနမင္းႏွင္႔တူေသာအက်င္႔၊ လမင္းႏွင္႔တူေသာ အက်င္႔တို႔ရွိၾကသည္။ ယင္းနည္းအတူ မင္းႏွင္႔တကြ ျပည္သူတို႔သည္ သစၥာတရား တည္ၾကည္ၾကရမည္။ ယဥ္ေက်းမႈအႏုပညာ၊ စီးပြားေရးအေျခအေနႏွင္႔ အမ်ဳိးသားလကၡဏာမ်ားကိုေဖာ္ညႊန္းထားပါသည္။ ေနသည္ ကမၻာ ေျမျပင္ေပၚရွိလူသတၱ၀ါတို႔ကို အလင္းေရာင္ေပးသည္၊ လသည္ေအးျမၾကည္လင္ေသာသာယာမႈတို႔ကို ေဒသဌာနမေရြး၊ ပုုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါမေရြး မွ်တေသာအေရာင္ကိုေပးတတ္သည္။ လူသားသတၱ၀ါတို႔အေပၚတြင္ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ သစၥာတရားရွိသည္ကို ေဖာ္ညႊန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။
လက္၀ဲရစ္ခရုသင္းႏွင္႔လက္က်္ာရစ္ခရုသင္း
တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေသာဘုရင္မ်ား ဘိသိတ္ခံရာ၌ လက္၀ဲႏွင္႔လက္က်ာရစ္ ခရုသင္းတို႔ျဖင္႔ သစၥာေရစင္ျဖန္းရသည္။ ေရစင္ျဖန္းရာတြင္ တိုင္းသူျပည္သားအေပါင္းတို႔အား သစၥာ၊ သီလ၊ သမာဓိတရားတို႔ျဖင္႔ တရားသျဖင္႔ အုပ္ခ်ဳပ္အုပ္ထိန္းႏိုင္ပါေစ၊ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ကလည္း သစၥာ၊ သီလ၊ ဓမၼ ရွိၾကပါေစဟူေသာ သရုပ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ပါသည္။

(စိန္ေတာင္္္္)

စိန္ေတာင္သည္ အလယ္ဗဟိုတည္႔တည္႔တြင္ မဏၰိဳင္မားမားမတ္မတ္ေျဖာင္႔တန္းစြာရပ္တည္ထားသည္။ ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ သစၥာ၊ ဓမၼတရားတို႔သည္မင္းႏွင္႔တကြ ျပည္သူတို႔အား တည္႔တည္႔မတ္မတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ခံယူလိုက္နာျခင္း လကၡဏာကိုေဖာ္ျပထားသည္။

(စိန္ေတာင္ေအာက္ခံ)

စိန္ေတာင္ေအာက္ခံမွာလျခမ္းသဒ႑ာန္ျဖစ္ၿပီး စိန္ေတာင္အား မတိမ္းမေစာင္းေျဖာင္႔ မတ္တည္ရွိႏိုင္ရန္ မယိမ္းမယိုင္ေစျခင္းငွာ ေအာက္ခံျပဳလုပ္ထားျခင္းသေဘာကို သရုပ္ေဆာင္သည္။

(ေရြးလံုး(ရ)လံုး (ဗိႏၵဳ))

ရခိုင္တို႔သည္ ၾကကၠိကာနကၡတ္ႏွင္႔ယွဥ္သည္႔လူမ်ဳိးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ၾကကၠိကာနကၡတ္သည္ စပါးပင္၊ ေျမမ်ား၏ လကၡဏာကို ေဆာင္သည္ (တစ္ခ်ဳိ႕က်မ္း၌ ၾကယ္ခုနစ္ေကာင္ဟုဆိုသည္) ၾကကၠိကာနကၡတ္ကိုမွီး၍ ထြန္ယက္ျခင္း၊ စိုက္ပ်ဳိးျခင္း၊ ရိတ္သိမ္းျခင္း တို႔ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ရခိုင္ျပည္သည္ ၾကကၠိကာနကၡတ္ႏွင္႔ေလွ်ာ္ညီစြာ စိုက္ပ်ဳိးေရးကိုအဓိကျပဳ၍ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း ေဆာင္ရြက္ရေသာ တိုင္းျပည္ျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင္႔ ရခိုင္ျပည္၏ အသက္ေသြးခဲျဖစ္ေသာ စီးပြားေရးႏွင္႔ စိုက္ပ်ဳိးေရးလကၡဏာ သေဘာကို ေဆာင္ထားျခင္းျဖစ္သည္။

(ျခဴးပန္း )

ျခဴးပန္းသည္ အျမင္႔ျမတ္ဆံုးေသာပန္းတစ္မ်ဳိးတြင္ ပါ၀င္သည္။ျခဴးပန္းမွာ အပင္မွပြင္႔ေသာပန္းမ်ဳိးမဟုတ္ေပ၊ ျခဴးဟုေခၚေသာ သတၱ၀ါတစ္မ်ဳိး၏ ခႏၵာကိုယ္လက္မွ ေပါက္ေရာက္ေနေသာအေမႊးအမွ်င္တို႔၏ ပံုသဒဏ္တြင္ အေခြေခြအလိပ္လိပ္ျဖစ္ေပၚေနျခင္းကို သရုပ္ေဖာ္၍ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပုဆရာတို႔သည္ ဘုရား၊ ေစတီ၊ အေဆာက္အဦး၊ ပလႅင္၊ မုတ္တံကဲမ်ား၊ ထီးေဆာင္နန္းေဆာင္စေသာ အေဆာက္အဦးတို႔တြင္ အေျပာက္အၿပိန္းမ်ား၊ ပန္းခက၊္ ပန္းလိပ္၊ ပန္းႏြယ္မ်ားထုလုပ္ရာတြင္သရုပ္ေဖာ္၍ ထုလုပ္ခဲ႔ၾကသည္။ ပန္းခက္တို႔၏အလယ္တြင္ျခဴးေကာင္မ်ားထုလုပ္ထားျခင္းေၾကာင္႔ ျခဴးပန္းဟူ၍ေခၚသည္။ ျခဴး ေကာင္တုိ႔သည္ လူအေပါင္းတို႔၏ ပစၥည္းဥစၥာကိုလည္းေကာင္း၊ အသီးအႏွံတို႔ကိုလည္းေကာင္း လံုး၀ဖ်က္ဆီးျခင္းမရွိ၊ သူတို႔၏သြားရာတြင္ အေမႊးအမွ်င္မ်ား တစ္ခုႏွင္႔တစ္ခု ထိခိုက္၍ ဆြဲလြဲျမည္သံကဲ႔သို႔ တျခြင္ျခြင္ျမည္သည္။ မဂၤလာရွိေသာ၊ ေတးသံသာေသာအသံကို သရုပ္ေဖာ္ထားသည္။ ၎တို႔သည္ကာမဆႏၵတရား၌ တစ္သက္လ်င္တစ္ႀကိမ္သာမွီ၀ဲျခင္းရွိသည္။ သူတစ္ပါးအမ်ဳိးအႏြယ္မ်ားကိုလည္း ဖ်က္ဆီးျခင္းမရွိ၊ အျဗဟၥရိယာသိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းျခင္း၊ တိုင္းသူျပည္သားတို႔သည္လည္း မုဒိန္းတႏ ၱမက်ဴးလြန္ၾကေစရန္ သရုပ္ေဆာင္ထားသည္။ 
ဤသီရိ၀ိစ ၦတစ္ခုလံုး၏သေဘာတရားမွာသစၥာဓမၼရွိျခင္း၊ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရး၌ စပါးသီးႏွံပြားမ်ားေစျခင္း၊ အလင္းႏွင္႔အေမွာင္၊ အက်ဳိးႏွင္႔အျပစ္တို႔ကိုဆင္ျခင္ေစႏိုင္ျခင္း၊ မိမိတို႔၏ ရိုးရာဓေလ႔ထံုးစံမ်ားကိုေစာင္႔ထိန္းႏိုင္ျခင္း၊ ေခတ္ႏွင္႔ေလွ်ာ္ညီစြာ တစည္းတလံုးတည္း တည္ျမဲႏိုင္ေစျခင္း၊ ထြန္းသစ္ေပါမ်ားတိုးတက္ေစႏိုင္ေသာ သေကၤတသေဘာမ်ားကို သရုပ္ေဆာင္ထားပါသည္။

ဆရာႀကီး ဦး ဦးသာထြန္း ( ၁၉၁၇ - ၁၉၉၀ )

ဆရာႀကီး ဦးဦးသာထြန္းကုိ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေညာင္ပင္ေစ်း႐ြာ အနီး အဖ ဦးေကာင္းစံ႐ႊီ၊ အမိ ေဒၚေအာင္ႀကြဇံတုိ႔မွ ၁၉၁၇ ခု၊ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၃ ရက္၊ ေသာၾကာေန႕တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ တဦး တည္းေသာ သား ျဖစ္သည္။ ငယ္စဥ္မွစ၍ အဘိုးျဖစ္သူ ရာဇဝင္ဆရာႀကီး ဦးသာထြန္းေအာင္က ရခိုင္ ရာဇ ဝင္၊ ေဆးက်မ္း၊ နကၡတ္က်မ္း၊ ပူရာဏ္က်မ္းမ်ားအား ႏုတ္တိုက္အာဂံု သင္ၾကား ေပးခဲ့သည္။ နဝမတန္းတြင္ ပညာသင္ ၾကား ေနစဥ္ ဖခင္ ကြယ္လြန္ေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းထြက္လိုက္ရၿပီး ရဟန္း ပုဂၢိဳလ္တုိ႕ထံတြင္ သကၠဋ ပါဠိ၊ သမိုင္း၊ အင္း၊ ေဗဒင္ႏွင့္ အျခား ေလာကီ ပညာရပ္မ်ားကို သင္ၾကား ေလ့လာ ဆည္းပူးခဲ့သည္။

၁၉၅ဝ ခုႏွစ္မွ၁၉၅၅ ခုႏွစ္ထိ မူလတန္း ေက်ာင္းဆရာ အျဖစ္ ဝင္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီး၊ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္မွ ၁၉၇၇ ခုႏွစ္ထိ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေရွးေဟာင္း သုေတသန ဌာနခြဲတြင္ ရခိုင္ ျမန္မာ ပ႑ိတ္ အျဖစ္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ ခဲ့သည္။ ယခုလက္ရွိ ေျမာက္ဦး ေရွးေဟာင္းသုေတသန ျပတိုက္ႀကီးသည္ ဆရာႀကီး စုေဆာင္း တည္ေဆာက္ ခဲ့ေသာ ျပတုိက္ႀကီး ျဖစ္သည္။

၁၉၇၇ ခုႏွစ္ မွ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ထိ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ဌာနခြဲတြင္အႀကံေပးပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ ဆက္ လက္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။

၁၉၈ဝ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ထိ တူးေဖာ္ခဲ့ေသာ ရခိုင္ ေဝသာလီၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖာ္မႈ လုပ္ငန္းတြင္ ကိုယ္ တိုင္ ကိုယ္က် ပါဝင္ တူးေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။

ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ဘုရားသမိုင္း (၁၃ဝ၁ ခုႏွစ္ ပုံႏွိပ္)၊ ဦးရာဇ္ေတာင္ ဘုရား သမိုင္းက်မ္း ျပင္ဆင္ ျဖည့္စြက္ခ်က္ (ပံုႏိွပ္) (၁၉၅၂ – ၅၃)၊ ရကၡိဳင္ အမ်ိဳးသမီး သူရဲေကာင္း အတၳဳပတၲိ (၁၉၅၃ – ၅၄) (ပံုႏိွပ္)၊ ရကၡိဳင္ ရာဇဝင္ သေသၤ ပက်မ္း (၁၉၅၄ – ၅၅) ပံုႏွိပ္၊ ဝသဲ ဘုရားသမိုင္း (ပံုႏွိပ္)၊ ရွင္သတ္ ဘုရားသမိုင္း (ပံုႏွိပ္) မ်ားအား ပံုႏွိပ္ ထုတ္ ေဝခဲ့သည္။ ရကၡိဳင္ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္၊ ရကၡိဳင္ ရာဇဝင္ ဘာသာျပန္၊ ရကၡိဳင္ဒဂၤါးမ်ား (ဘာသာျပန္)၊ ရကၡိဳင္ ဓာတ္ ေတာ္ဘုရားေစတီမ်ားႏွင့္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ တန္းခိုးႀကီး ဘုရားမ်ား၊ သမိုင္းက်မ္းစာမ်ား ကို ေရး သားျပဳစုၿပီး ဘ႑ာ ေရး ဝန္ႀကီး ဆာဦးထြန္းေအာင္ေက်ာ္ ထံတြင္ အပ္ခဲ့သည္။

အံေတာ္သိမ္ ဘုရားသမိုင္းက်မ္း၊ သဲထက္ ဘုရားသမိုင္း၊ ထီးေတာ္မိုး ဘုရားသမိုင္း၊ ေဘာင္းဒြတ္နတ္ေတာင္ ဘုရားသမိုင္း၊ ေဝသာလီ ဘုရားႀကီးသမိုင္း၊ သိမ္ေတာ္ႀကီး ဘုရားသမိုင္း၊ မဟာထီး ဘုရားသမိုင္း၊ ပါးေတာ္ ဘုရားသမိုင္း၊ ဘုရားေပၚ ဘုရားသမိုင္း၊ သွ်စ္ေသာင္း ဘုရားသမိုင္း၊ မဂၤလာ ဓာတ္ေ႐ႊကူ ဘုရားသမိုင္းမ်ား ကို လကၤာ စကားေျပ ေမာ္ကြန္း စသည့္တုိ႕ျဖင့္ ေရးသား ထုတ္ေဝခဲ့သည္။

ဓညဝတီ မဂၢင္း စာတည္း၊ အယ္ဒီတာ အျဖစ္ တာဝန္ယူ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ဓညဝတီ စာေစာင္၊ ဓညဝတီ မဂၢ ဇင္း၊ ရခိုင္တန္ေဆာင္ မဂၢဇင္း၊ မႏၱေလး ျပည္သူ႔ဂ်ာနယ္၊ ရန္ကုန္ မဂၢဇင္း၊ စံုေထာက္ မဂၢဇင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ စာေစာင္၊ ရခိုင္ မဂၢဇင္း၊ စစ္ေတြ ေကာလိပ္ မဂၢဇင္း၊ ရခိုင္ ျပည္နယ္ စာေစာင္၊ ဝရာဇ္ေျမ မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ဦးဦးသာထြန္း၊ ဦးသူရိယ အစရွိေသာ ကေလာင္ အမည္မ်ားျဖင့္ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားခဲ့သည္။

ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ ေဒဝတာဗလီ ပူေဇာ္က်မ္း၊ အဥၨန နိဒါန္း ေဆးက်မ္း၊ ရခုိင္စည္ ျပဳလုပ္ပံုႏွင့္ တီးကြက္၊ တီးလုံး မ်ား၊ ကဗ်ာမ်ား စုေပါင္း စာတမ္း၊ ရခိုင္ ထိမ္းျမားမဂၤလာ ပန္းတ်ား တီးလံုး၊ တီးကြက္ႏွင့္ ျပဳလုပ္ပံု အတိုင္း အတာ စာတမ္း၊ ရခိုင္ သတ္ပံု သတ္ၫႊန္းခြဲထားျခင္း အဓိပၸာယ္ထြက္ပံု စာတမ္း၊ ရခိုင္ပလြီ(ၿပီြ) အမ်ိဳးမ်ိဳး ျပဳ လုပ္ပံု အတိုင္းအတာ စာတမ္း၊ သွ်ိဳင္ဒိုင္၊ ေကာက္ဦးဆြမ္းတင္၊ ပုိးဝါ၊ ဗုဒၶ ပူဇနိယ ဆီမီးခြက္ အက၊ ေတးျခင္း ကဗ်ာ စသည္တုိ႔ကုိ ေရးသား ျပဳစုခဲ့သည္။

ဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႕မႈက်မ္း (မူၾကမ္း)၊ ရခိုင္ ရာဇဝင္ (မူၾကမ္း)၊ ရခိုင္အကၡ ဆင္းသက္လာပံုက်မ္း (မူၾကမ္း)၊ ရခိုင္ ေက်ာက္စာ ေပါင္းခ်ဳပ္က်မ္း (မူၾကမ္း)၊ ရခိုင္ဘုရင္ သမိုင္းက်မ္း (မူၾကမ္း)၊ ရခိုင္သား ေဒါင္းမာတင္ (မူၾကမ္း)၊ သွ်င္ဦးျမဝါက်မ္း (မူၾကမ္း)၊ ရခိုင္မင္းသမီး ဧျခင္း ရွင္းလင္းခ်က္ (မူၾကမ္း)၊ ဗ်ာလစာတမ္း (မူၾကမ္း)၊ ေက်ာက္ ေတာ္ၿမိဳ႕ ေသလာဂီရီေမာပဗၺတ ေတာင္ေျခရင္းမွေတြ႔ခဲ့ရေသာ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာမ်ားသုေတသနျပဳခ်က္ (မူၾကမ္း) စသည္တုိ႔ကို ေရးသား ျပဳစုခဲ့သည္။

ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသား တကၠသိုလ္ သုေတသီ PAMELA GUTMAN ၏ ANCIENT ARAKAN က်မ္း ျပဳစုစဥ္တြင္ လည္းေကာင္း၊ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ၊ ပါရီၿမိဳ႕မွ ပါေမာကၡ ေရာဖတ္ဆာဗ္ရ္ (BERNOT) အတြက္ ရခိုင္ ပံုျပင္ လိပ္ကန္ဖာမ ဝတၴဳႏွင့္ က်ီးျဖဴ႐ြာ စာတမ္းမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ ပါေမာကၡ ဦးလွ သိန္း (ေခၚ) ဂြ်န္န္အိုကဲလ္ဖို႕၏ ေစတီ အေဆာက္အအံုႏွင့္ နန္း အေဆာက္အအံု စာတမ္းကို လည္းေကာင္း၊ အေမ ရိကန္ႏိုင္ငံ အာရွေဖာင္ေဒးရွင္း အတြင္းေရးမွဴး ေဒးဗစ္ စတိမ္းဗာစ္ ၏ ေဝသာ လီ ေက်ာက္႐ုပ္တု ဆင္းတုမ်ား ၏ ႏွစ္ေပါင္း ၾကာေညာင္းမႈအား တိုင္းတာမႈ စာတမ္းကို လည္းေကာင္း၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ပါေမာကၡ အိုႏို တိုရ႐ူႏွင့္ ရခိုင္စကားေျပာ ေလယူေလသိမ္း အသံထြက္ပုံ စာတမ္းႏွင့္ ေဘာင္းဒြတ္ အရပ္တြင္ ရွိေသာ ဒတ္ခ်္ ေကာင္ ဆယ္လာ အေဆာက္အအံု ပံုစံႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ခဲ့ပုံ စာတမ္းကို လည္းေကာင္း ေရး သား ျပဳစုရာတြင္ ကူညီခဲ့သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ ယဥ္ေက်းမႈဌာနႏွင့္ အျခား ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကိုလည္း ဆရာႀကီးသည္ ကူညီေပးခဲ့သည္။ ဦး မင္းႏိုင္ ၏ ျပည္ေထာင္စု အကပေဒသာ စာအုပ္ (၁၉၅၉)၊ ရခိုင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဓေလ့ထံုးစံ မ်ား စာ အုပ္၊ တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ ႐ိုးရာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဘ႑ာတိုက္ႀကီးမ်ားက်မ္း၊ ရခိုင္႐ိုးရာ စည္ေတာ္ႏွင့္ တူရိယာ တီးကြက္မ်ား စာတမ္း၊ ျမန္မာ ေဝါဟာရ အဘိဓာန္က်မ္း ျပဳစုစဥ္ ေဝါ ဟာရ စာလံုးမ်ား ျပဳစုၿပီး ေပးပုိ႕ျခင္း၊ ရခိုင္ ေဝါဟာရ အဘိဓာန္ ျပဳစုစဥ္ ေဝါဟာရ စာလံုးမ်ားႏွင့္ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္၊ က်မ္း ကိုးကားခ်က္မ်ား စာအုပ္ ျပဳစုျခင္း၊ ၁၉၇၆ – ၇၇ ခု ရခိုင္ျပည္နယ္ေန႕၊ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ တံဆိပ္၊ ရခိုင္႐ိုးရာ က်ား/မ ဝတ္စံု စာတမ္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျဖစ္စဥ္သမိုင္း၊ ေျမာက္ဦးလမ္းၫႊန္ စသည္တို႕ကို ပါဝင္ ကူညီ ေရး သား ျပဳစုခဲ့သည္။

အထက္တန္း ပညာ ဦးစီးဌာန ၫႊန္ခ်ဳပ္ (ျငိမ္း) ပါေမာကၡ ဦးစံသာေအာင္ အတြက္လည္း ၁၉၇၂ ခု အဘိ ဓမၼာ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္ ပုရပိုက္ကို မိုက္ခ႐ိုဖလင္ ႐ိုက္ႏွိပ္ရန္အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ဂဝိက႑ ပါသဏ က်မ္း ေပမူ ကို မိုက္ခ႐ိုဖလင္ ႐ိုက္ႏိုင္ရန္ လည္းေကာင္း၊ လွ်ိဳဝွက္ေက်ာက္စာ ဂဏန္းေရးနည္း ေပမူကုိ မုိက္ က႐ို ဖလင္ ႐ုိက္ရန္ လည္းေကာင္း၊ ေအဒီ ၆ ရာစုႏွင့္ ယင္းမတုိင္မီက ရခုိင္ျပည္နယ္သုံး အကၡရာ စာအုပ္ ျပဳစုရာတြင္ လည္းေကာင္း၊ အနႏၵစျႏၵား ၈ ရာစု ရခုိင္ ေဝသာလီ စာအုပ္ ျပဳစုရာတြင္ လည္းေကာင္း၊ ရခုိင္ဒဂၤါးမ်ား သမိုင္း ျပဳစုရာတြင္ လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶ အႏုပညာ (Buddhist Art of Ancient Arakan) စာအုပ္ျပဳစုရာတြင္ လည္း ေကာင္း ပါဝင္ ကူညီခဲ့သည္။

၁၉၅၉ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာ့ အသံ ေရဒီယုိမွ ရခုိင္အသံကုိ အစဆုံး အသံလႊင့္ခဲ့သည္။ တိမ္ျမဳပ္ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေသာ ရခုိင္ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္၊ ရခုိင္သမိုင္း၊ ရခုိင့္စာေပ၊ ရခုိင့္႐ုိးရာ ဓေလ့ ထုံးတမ္းစဥ္ လာ မ်ားအား ကမာၻက သိေအာင္ ရွာေဖြစုေဆာင္း ေလ့လာ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ သည္။ ရခုိင္သူ၊ ရခုိင္သားမ်ားကုိလည္း ရခုိင့္ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္၊ ရခုိင့္သမုိင္း၊ ရခုိင့္စာေပ၊ ရခုိင့္႐ိုးရာ ဓေလ့ထုံး တမ္းစဥ္လာ ေဖာ္ထုတ္ ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရန္လည္း အၿမဲ ေဆာ္ၾသခဲ့သည္။

ဆရာႀကီး သည္ ရခုိင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္၊ ရခုိင့္သမုိင္း၊ ရခုိင္စာေပ၊ ရခုိင့္႐ုိးရာ ထုံးထမ္းစဥ္လာ မ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ေသာ ဖခင္ႀကီး ျဖစ္သည္။

ဆရာႀကီးသည္ ရခုိင္ ဒီမုိကေရစီ ရရွိေရး၊ တုိင္းရင္းသားမ်ား တန္းတူ အခြင့္အေရး ရရွိေရး အတြက္လည္း စြမ္းစြမ္းတမံ ေရွ႕တန္းမွ ဦးေဆာင္ဦး႐ြက္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ ရခုိင္ ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္တြင္ နာယကႀကီး အျဖစ္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၿပီး ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕ မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၁) တြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စား လွယ္ ေလာင္း တဦးလည္း ျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးသည္ ရခုိင္ဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ စည္း႐ုံးေရးခရီးစဥ္ အျဖစ္ အနယ္ နယ္ အရပ္ရပ္သုိ႕ မဲဆြယ္ တရားေဟာ ထြက္စဥ္ မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္၊ ျပားေခ်ာင္း ေက်း႐ြာ မဲဆြယ္ တရားေဟာပြဲ တြင္ တရားေဟာ ေနစဥ္ ဖမ္းဆီးခံရၿပီး ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ် ခံခဲ့ရသည္။

ဆရာႀကီးအား အမ်ဳိးသားေရး တရားေဟာသည္ စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိး စြဲခ်က္တင္ၿပီး ဖမ္းဆီးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ နဝတ/ နအဖ စစ္အစုိးရ၏ တုိင္းျပည္အေပၚ မတရား ေစာ္ကားမႈမ်ားကုိ ဆရာႀကီး၏ အခ်က္က်က် ေဝဖန္ ေဟာေျပာမႈမ်ားေၾကာင့္ နဝတ/ နအဖ စစ္ဝါဒီမ်ား၊ ဗမာ လူမ်ဳိးႀကီး ဝါဒီမ်ားအား အနာေပၚ တုတ္က်သကဲ့သုိ႔ ဆတ္ဆတ္ထိ မခံမရပ္ႏုိင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။

ထုိ႕ေၾကာင့္ ဆရာႀကီးအား အၿငိဳးထားကာ မတရား ဖမ္းဆီးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ၃ ႏွစ္ အျပစ္ေပးကာ စစ္ေတြေထာင္တြင္ အက်ဥ္းခ် ထားခဲ့သည္။ ေထာင္က်ၿပီး ၅ လ အၾကာ ၁၉၉ဝ ၾသဂုတ္၁၄ တြင္ ကြယ္လြန္ ခဲ့ သည္။(ေထာင္ထဲတြင္ နဝတ/ နအဖ စစ္ဝါဒီမ်ားက ဆရာႀကီးအား ထမင္းေကြ်းရာတြင္ စိန္အစရွိေသာ အဆိပ္ ပါသည့္ အစားအစာမ်ားအား ေန႕စဥ္လုိလုိ အနည္းငယ္ ထည့္ေကြ်း လုပ္ၾကံခဲ့သည္ဟု ရခိုင္ အမ်ိဳး သားမ်ားက ယံုၾကည္ေနၾကသည္။)။ သို႔ေသာ္လည္း နဝတ/ နအဖ စစ္ဝါဒီမ်ားက ဆရာႀကီး ေသဆုံးရျခင္း သည္ ဦးေခါင္းတြင္ ေသြးမတိတ္သည့္ ေရာဂါ (Cerebral Haemorrhage) ျဖင့္ အက်ဥ္းေထာင္ ေဆး႐ုံ တြင္ ေသဆုံးခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း The Truth အမည္ရွိ ေဆာင္းပါးမ်ားကို လုပ္ၾကံ ဖန္တီး ေရးသားခဲ့သည္။

ဆရာႀကီး၏ အေလာင္းကို သူ၏ဇာတိ ခ်က္ႀကြီ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သို႔ ယူေဆာင္လာခဲ့ၿပီး ဆရာႀကီး အလြန္ တန္ဖိုး ထားခဲ့ေသာ ရန္ေအာင္ေဇယ် (ေခၚ ) သွ်စ္ေသာင္း ပုထိုးေတာ္ႀကီး ဘုရားရိပ္တြင္ ေျမျမႇဳပ္ သၿဂႋဳဟ္ခဲ့ သည္။

http://www.arakanfolks.com  မွကူးယူေဖာ္ၿပပါသည္

ေတာင္ေပါက္ႀကီးေက်ာက္စာ

ဘုရားရွင္ရခိုင္ျပည္သို႕ ၾကြေရာက္ခဲသည္ကို ေက်ာက္စာျဖင့္ေရးထိုးထားခဲေသာသမိုင္းဝင္ေက်ာက္စာျဖစ္ပါသည္ *****************
*****

အခုျမင္ေတြ႕ေနရတဲ႕ ေက်ာက္စာက ဓညဝတီ ေရႊရခိုင္ျပည္ၾကီးသို႕ ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ခဲသည္ကို ေက်ာက္စာျဖင့္ေရးထိုးထားခဲတာျဖစ္သည္ကို သမိုင္းကို ေလ႕လာခ်က္အရေတြ႕ရွိခဲပါတယ္ သမိုင္းဆိုဆာလိမ္လို႕မရပါဘူး ..
ျမတ္ေစာ္ဘုရားရွင္သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေက်ာက္ေတာ္ျမိဳ႕ တစ္ဖက္ကမ္းရွိ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္ေပၚတြင္ ရဟာန္းေတာ္ငါးရာနဲ႕ အတူရပ္နားခဲသည္ကို ေက်ာက္စာျဖင့္ေရထိုးထားသည္ကိုေတြရွိရပါသည္ ။

Credit မူရင္းေရးသူ

ရခိုင္သားတိုင္း ဖတ္ဖို႔

၁၁၄၆ခုႏွစ္မတိုင္ခင္တည္းက မဟာမုနိရုပ္ရွင္ေတာ္ျမစ္ၾကီးကို ဗမာေတြ ယူရန္ ႀကံစည္ေနျခင္းျဖစ္သည္ ရခိုင္သမၼတႏိုင္ငံကို သိမ္းျခင္းသည္လဲ မဟာမုနိကို လိုခ်င္ေသာေၾကာင့္ အမ်ားဆံုးျဖစ္

  ၁၉၉၈ခု ၁၉၉၉ခု ဝန္းက်င္းေလာက္က နအပ စစ္အစိုးရ ဦးခင္ညြန႔္ အာဏာျပင္းထန္ေနတုန္းအခ်ိန္ေပါ့  ဦးခင္ညြန္႔သည္ မဟာမုနိဘုရားကို ယူေဆာင္ႏိုင္ရန္ နံနွီခဲပံုမွာ ေက်ာက္ေတာႁမို႔သစ္ကမ္းနားရပ္ကြက္ သိမ္ေက်ာင္ဆရာေတာ္ကို မဟာမုနိရင္ျပင္၌ရွိေသာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းၾကီးကို ႁဖုတ္ခ်ရန္ လာေရာက္ေလွ်ာက္ထားေလရာ ဆရာေတာ္က ဤေခါင္းေလာင္းၾကီးဟာ မင္းတို႔ ေခါင္းေပၚမွာတင္ထာလို႔လားဟုေျပာလိုက္သည္  ဆရာေတာ္ ပ်ံေတာ္မူျပီးသည္နွင့္ ေခါင္းေလာင္းၾကီးကို လက္ေတာ္ေဆးကန္ထဲသို႔ ႁဖုတ္ျပီး တြန္႔ခ်လိုက္သည္ ပံုတူေခါင္ေလာင္ငယ္တစ္ခုသြန္းလုပ္ကာ ဘုရာရင္ျပင္အေပၚသို႔တင္ထားေလသည္ ဆင္း၉ေကာင္အားရွိေသာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းၾကီးမွာ လက္ေတာ္ေဆးကန္ထဲမွ ယေနတိုင္ေပ်ာ္က္ဆံုးေနသည္မွာ အစအနေတာင္မေတြရေခ် ၄င္းေခါင္းၾကီးကို  ဘယ္သူယူသြာသနည္း ရခိုင္မွ အေမြအႏွစ္ေတြ ဘယ္သူေတြ တစတစေပ်ာက္ဆံုးလာေနသည္ ျမသိန္းတန္ဆရာေတာ္လည္း မဟာမုနိမွ ရတနာ အစရွိေသာ အေမြအႏွစ္ေတြကို စစ္တပ္မွ ေမးျမန္ရာ မေျပာသျဖင့္ ႏွစ္စက္ခံရေသာ ဒဏ္ရာျဖင့္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူရေလသည္

မဟာမုနိဘုရား၏ ဦးေတာ္၌ရွိေသာ ျပသဒ္ကို အသစ္တခု အစားျပီး ပထမဆံုး လွည္ယူသြားသည္

  ျပီးလွ်င္ ဇလြယ္သိုင္းေပးလိုက္သည္ ယခင္မဟာမုနိဘုရားမွာ ဇလြယ္ လံုးဝမပါပါ ဦးေတာ္သည္လည္း ေခါင္းတံုးေတာ္ျဖစ္သည္ ျပာသဒ္ကို မင္းဘာၾကီးလွဴဒါန္းထားျခင္းျဖစ္သည္

  ထိုးေနာက္ နားေတာ္ကို ေဖါက္၍ နားေဒါင္းဝတ္ေပးလိုက္သည္  မဟာမုနိနားေတာ္၏ တစ္ဖက္သည္ လြယ္ကူစြာေပက္သြားျပီး က်န္တစ္ဖက္သည္ ေဖါက္၍မရပါ ေဆာက္လုပ္ေရးသမားေတြ သံုးေသာ ကန္းျဖင့္ ေဖါက္ေလရာ စူးသြားမွာ က်ိဳးက်ိဳးသြားသည္ ထို႔ေၾကာင့္ စူးသြားကို ႏိုင္ငံျခားက မွာယူျပီး ေဖါက္ေသာ္လည္း စူးသြား က်ိဳးသြားသည္  ထိုအခါ နားေတာ္တစ္ဖက္ကို အေပါက္မွ ဝတ္ဆင္ျပီ  တစ္ဖက္ကို ေကာ္ျဖင့္ကတ္ထားပါသည္ ေသျခာၾကည့္ျခင္းျဖင့္သိႏိုင္သည္  

  ထိုးေနာက္  ရန္ကုန္မွ မစႏၵာဝင္း ဟု အမည္ပါရွိေသာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ကို သိန္း၃၀၀၀ိ/ ဝယ္ယူလာျပီး ရခိုင္ မဟာမုနိရွပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ၾကီးႏွင့္ လက္ထပ္ မဂၤလာေဆာင္းေပးသည္ မစႏၵာဝင္းသည္ မဟာမုနိဘုရားႏွင့္ မဂၤလာေဆာင္ခ်ိန္တြင္ ေခါင္းမူးေနာက္ေနာက္ျဖစ္လာသည္ မဂၤလာေဆာင္ျပီး ရန္ကုန္သို႔ ျပန္ပို႔ရန္ ေလယာဥ္ေပၚသို႔ေရာက္သည္နွင့္ မစႏၵာဝင္းမွာ ေသြးအန္ျခင္း ေသြးဝမ္းသြားျခင္းျဖင့္ ကြယ္လြန္သးေလသည္
  ထို႔ေနာက္ ၆လခန္႔ၾကာေသာအခါ  မဟာမုနိဘုရားကို ရန္ကုန္သို႔ အျပီးပင့္ေဆာင္သြားမည္ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္ေနာင္ ဖူးေမ်ာ္ရမည္မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ၇ရက္အတြင္းလာေရာက္ဖူေမ်ာ္ၾကပါရန္ ေၾကျငာအပ္ပါသည္ဟု " အသံခ်ဲ႕စက္ျဖင့္ ေက်ာက္ေတာ္ႁမို႔ မွ စျပီးလွည့္လွည္ ေၾကျငာေလသည္ 

  အဖ ရခိုင္ျပည့္ တစ္ျပည့္လံုးရွိ ျပည္သူအမ်ားသည္ လာေရာက္ဖူးေမ်ာ္ၾကတာ ႀကိတ္ႀကိတ္တိုေနၾကသည္ မဟာမုနိ ဘုရားကို ပင့္ေဆာင္ရန္ အမိန္႔က်သူသည္ ၂ေယာက္ ေသြးဝမ္းသြားျပီးကြယ္လြန္ေလသည္ ေနာက္ထပ္၂ေယာက္ကိုအမိန္႔ေပးေလသည္ ထို၂ေယာက္လည္း ထိုအတူ ကြယ္လြန္ေသာအခါ အမ်ားသူငွာ တုန္လႈပ္သြားၾကသည္  ထိုအခါ မဲစနစ္ျဖင့္ႁပုလုပ္ရာ မဲက်ေသာသူ ေသြးဝမ္သြား၍ ကြယ္လြန္ေလသည္  ေဗဒင္ဆရာေတြႏွင့္ တြက္ခ်က္ၾကည့္ေသာအခါ  ဗုဒၶသာသနာ ကုန္ဆံုးျပီး သီၾကားသာသနာျဖစ္သည့္အတြက္ သီၾကားမင္းပင့္လွ်င္ရမည္ တြက္ခ်က္ခ်က္လိုက္သည္ခါ

ေက်ာ္ေတာ္ႁမို႔တစ္ဖက္ကမ္း၌ရွိေသာ သၾကားစက္ရံုမွ မန္ေနဂ်ာ စစ္ဗိုလ္တစ္ေယာက္သည္ သၾကားေတြကို ပိုင္ဆိုင္ေသာ သီၾကားမင္းျဖစ္သည္ ထို႔ေၾကာင့္ သီၾကားမင္းတန္ဆာဝတ္ဆင္ျပီး ပင့္မည္ဟု တာဝန္ယူေလရာ ထိုေနရာ၌ပင္ ေသြးအန္ ေသြးဝမ္းသြားျပီးျပီး ကြယ္လြန္သြားသည္ ထိုအခါ ပင့္မည္ေနမွာပဲ မဲနွစ္ျပီး ခ်ခ်င္းပင့္မည္ဟု အႀကံထုတ္ေလသည္  ဘုရားကိုပင့္ေဆာင္ရန္မက္ၾကည့္ေသာအခါ မဟာမုနိဘုရာသည္ ပလႅင္နွင့္ တစ္ဆက္တည္ျဖစ္ေနသည္ မဟာမုနိ မခ္ဦးကို တိုင္းထြာၾကည့္ေသာ္လည္း မုခ္ဦးေသးျပီး ဘုရားၾကီးေနသည္ ဘုရားနွင့္လူ၂ေယာက္ ထြက္၍မရႏနိုင္ ရသည္တိုင္ေအာင္ မုခ္ဦးကို ႁဖိုပ်က္မည္ဟု အမွတ္ျဖင့္ႁပုလုပ္ျပီး ဘုရားကိုတိုင္ေသအခါ ဘုရားပင့္ ၾကီးေနေလသည္  မုခ္ဦးကို အားလံုးႁဖိုျပီး ကရိန္ ေျမတူးေသာစက္ ျဖင့္ ဘုရားကိုကို ပင့္မည္ဟု ဆံုးျဖတ္ျပီး  ၁၀နာရီ ခင္ညြန္႔ေရာက္မည္ ၉နာရီတည္က ဘုရားကို ကရိန္တစ္ုျဖင့္ အစမ္းမက္ေသာအခါ  သာသာနာ၅၀၀၀ အဒြန္ရွည္သည့္တိုင္ေအာင္ မဟာမုနိဘုရားသည္ သီရိကုတၱရ ေတာင္ကုန္ေပၚ၌ ရွိေနေစရန္အတြက္ ဝသုေႁႏၵေျမေစာင့္နတ္နွင့္ သီၾကားျဗဟၼာတို႔က ေျမငလွ်င္ၾကီးကို လုပ္ခတ္လိုက္ေလ၏ 

  ဘုရားရင္ျပင္မွာ ရွိေသာ လူမ်ားတိုသည္ တုန္လွပတ္ျပီး ထြက္ေျပၾကသည္ ကရိန္းကို ႁဖုတ္လိုက္ေသာအခါ ေျမငလွ်င္သည္ ခ်က္ခ်င္းရပ္သြားသည္  နံနက္ ၁၀နာရီထိုးလို႔ ခင္ညြ္႔္ေရာက္လာေသာအခါ အေၾကာင္းအရာကို သိရွိသြာ၍ ခင္ညြန္႔ သည္ ဘုရားပင္ဖို႔လာတာမဟု ဘုရားဖူးဖို႔လာတာပါဟု လူအမ်ားသီေအာင္ ေၾကျငာေလေတာသည္       
  အမွန္တကယ္မွာေတာ့ မဟာမုနိဘုရားသည္ ပလႅင္ႏွင့္ တစ္ဆက္တည္းလံုးဝမဟုတ္ ခင္ညြန္႔ ပင္သည့္အခါက တန္ခိုးေတာ္ေၾကာင့္ တစ္ဆက္တည္းျဖစ္ရျခင္းသာျဖစ္သည္ ဗုဒၶဘုရာရွင္လက္ထက္ေတာ္က ေျမာက္ဖက္ကို မွ်က္ႏွာေတာ္လွည့္ျပီး ခိုးသူဓားျမတို႔ေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္ ရခိုင္ဘုရင္မင္းဘာၾကီးလက္ထက္ေရာက္မွ ဘုရင္ၾကီးသည္ စႏၵသူရိယမင္း ဖိတ္ၾကားဘို႔ ေဂါဓမၼျမတ္စြာဘုရာသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၂၃ခု ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႔မွာ ရခိုင္တိုင္းျပည္သို႔ ႂကြေရာက္ျပီး မဟာမုနိဘုရားသြန္းလုပ္ျခင္းသမိုင္ကို သိ၍ သီရိကုတၱရကုန္ေပၚ၌သာ ရွိမည္ဟု ဆိုျပီး ရွာေဖြေလရာ ဦးေတာ္တစ္ျခား ကိုယ္တစ္ျခား ေနာက္ေက်ာမွာလည္း ခိုးသူဓားျမေတြ ေရႊျခစ္ထားေသာ ဒဏ္ရာနွင့္ ေတြ႕ရွိေလရာ ႁပုျပင္မြန္းမန္ကာ အေရွ႔မုခ္ဦးတည့္တည့္ အေရွ႕ဖက္မ်ာက္နာေတာ္မူလွ်က္ ျပန္ေလ တည္ထားကိုးကြယ္ေလသည္

  ထို႔ေနာက္ ရဲေက်ာ္သူ သူေဌးသည္ ဘုရားတစ္ဆူတညိ၍ သူေဌးရဲ႕ဘုရားကို လူအမ်ား ရွိခိုးျခင္း မႁပုပဲ မုခ္ဦးတည့္တည့္ရွိေသာ မဟာမုနိကိုသာရဗိခိုးၾကသည္ကိုသိ၍ ရဲေက်ာ္သူဘုရားကို မုထ္ဦးတည့္တည့္ထားျပီး မဟာမုန္ကိုမူ ေတာင္ဖက္သို႔  ေရႊ႕းလိုက္ေလသည္

  ဤအေၾကာင္းရာက်ု ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ မဟာမုနိသည္ ပလႅင္နွင့္ တဆက္တည္းမဟုေၾကာင္း ထင္ရွားသည္ ယခင္သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ေသာအခါလည္း လူ၂ေယာက္ျဖင့္ ေျပာင္းေရႊ႕ျပီး သန္႔ရွင္ေရးလုပ္ၾကသည္ ဦးခင္ညြန္႔ပင့္ေဆာင္ေသာအခါ  မဟာမုနိသည္ သီရိကုတၱရ ကုန္းေျမေပၚမွ အျခားေနရာသို႔ ပင့္မရဟုေသာ ဗုဒၶဗ်ာဒိတ္စကားကို လက္ေတြ႔က်က်ျပျခင္းသာျဖစ္ေလသည္ ။

     က်န္းကိုး =၁ ' ဗုဒၶေဂါဓမၼနန္႔ စႏၵသူရိယ
                       ၂ ' မဟာမုနိသမိုင္း
                             က်ေနာ္ အဖိုးေျပာျပေသာ
                             ရွင္ေက်ာ္မုနိအေၾကာင္း
                        ၃' ကိုေတြ႕ႂကံဳခဲေသာ ဦးခင္ညြန္႔
                             မဟာမုနိကရိန္းျဖင့္ပင့္မရျခင္း
                        ၄ ' မင္းဘာၾကီးရာဇဝင္
                        ၅ ' ေဟာင္းႏြမ္းတဲ့ အခ်စ္အိမ္က
                             ေလး အေကာင့္ပိုင္ရွင္ရဲ႕ မဟာမုနိမွ ရတနာေတြကို စစ္တပ္မွ သိမ္းယူျခင္း အေၾကာင္းကို ဖတ္ရေသာေၾကာင့္ ပို႔စ္တင္ရန္ စိတ္ျဖစ္ေပၚလာျခင္း ေဟာင္းႏြမ္းတဲ့ အခ်စ္အိမ္ကေလးကို အထူးေက်းဇူးတင္ရွိပါသည္  ေနာက္လည္း တတ္ႏိုင္သေလာက္ တင္းေပးပါဟု ကြ်န္ေတာ္
ကိုရကၡ ေတာင္ဆိုလိုက္ပါသည္

       အမွာစကား = ယခုက်ေနာ္တင္လိုက္ေသာပို႔စ္သည္ ဦးခင္ညြန္႔ လုပ္ရပ္ကို ကိုယ္ေတြ႕ ျမင္ဖူလိုက္ေသာေၾကာင့္ အသည္းႏဗလံုးထဲမွာ စြဲၿမဲေနသည္  ဒါေၾကာင့္ အေကာင္ဖ်က္သြားခဲလွ်င္လည္း ျပန္ေလတင္ေပးသြားမည္  အိုရခိုင္သူ/သားအေပါင္းတို႔ အနာကတ္ ရကၡိဳင္ လွပေစရန္ မိုက္ရိုင္းေသာအေၾကာင္းကိုတင္ျခင္းထက္ ယဥ္ေက်းေသာ အေၾကာင္းကိုတင္ျပီး ဂုဏ္ယူၾကပါ

Credit /

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...