ရခုိင္ႏွင္႔ သီရိလကၤာ သာသနာဆက္သြယ္မႈ

ဓည၀တီေခတ္၊ ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကားေခတ္ ၊ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္၊ မွ ေျမာက္ဦးေခတ္ထိ ေရွးးေခတ္ရခုိင္ျပည္ႏွင္႔ သီရိလကာၤတုိ႔သည္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးစြာရွိခဲ႔ေၾကာင္းကုိ ရခုိင္ျပည္ ႏွင္႔ သီရိလကၤာတုိ႔မွ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ား အျပန္အလွန္ အားျဖင္႔ သာသနာျပဳခဲ႔သည္႔ သာသနာမွတ္တမ္းမ်ားက သက္ေသခံေနသည္။ ေရွးေခတ္ရခုိင္ျပည္မွ သီရိလကၤာသုိ႔ သာသနာျပဳ ခရီးမ်ား၊ သီရိလကၤာမွ ရခုိ္င္ျပည္သုိ႔ သာသနာျပဳခရီးမ်ား ရွိခဲ႔သည္ကုိ နာဂဂ်ဴနီဂြန္ဒါေက်ာက္စာအရ၄င္း၊ ေမဓပညာေမာ္ကြန္းတြင္၄င္း၊ ရမ္းျဗဲေတာင္ေက်ုာင္းဆရာေတာ္ ေရး ရခုိင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း) တြင္လည္းေကာင္း၊ ၀ါးေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးပ႑ိဆရာ ေရး ဥေတနလကၤာနိဂုံးတြင္လည္းေကာင္း၊ ေရးသားထားသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရေပသည္။၄င္းတုိ႔မွာ

၁။ ဓည၀တီေခတ္ သူရိယသီရိမင္း ဓနဥၥကိန္း(၅၀၆ ျဖိဳခြင္း (ေကာဇာ ၁၂၄-၁၄၄) (AD 190-210 ခန္႔မွန္း) (သာသနာႏွစ္ ၇၃၃-၇၅၃) ဇိနမာရ္ေအာင္ဆရာေတာ္ အသွ်င္ဥာဏသီရိဓိပတိ ႏွင္႔ အေပါင္းပါ သံဃာ တစ္ဆယ္႔ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ ပထမအႀကိမ္ သီရိလကၤာသုိ႔ ေထရ၀ါဒသာသနာျပဳရန္ ႀကြေရာက္ခဲ႔သည္။
၂။ ေက်ာက္ေလွကား ေ၀သာလီေခတ္ သီရိစျႏၵားမင္း(ခ)ဓမၼ၀ိဇိယမင္း (သာသနာႏွစ္ -၁၁၆၉)(AD 666-732) ႏွစ္တြင္ သီရိလကာၤမွ ၀ိပသနာဓူရ သံဃာ(၅၀၀)ဂႏၶာဓူရ သံဃာ(၅၀၀)ပါးတုိ႔သည္ ၀ါဒခ်င္းတူညီသည္႔ ေက်ာက္ေလွကား ေ၀သာလီသုိ႔ စတုတၳသဂၤါယနာတင္ရန္ ၾကြေရာက္ခဲ႔သည္။

၃။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ဒသရာဇာမင္းလက္ထက္ (ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၄၈၅-၅၀၁) (AD 1123-1139 )တြင္ အသွ်င္ အတုလ၀ိဇယဂဏ ပါေမာကၡဆရာေတာ္ႏွင္႔ ေနာက္ပါသံဃာ ၂၆ ပါးသည္ သီရိလကၤာသုိ႔ ေထရ၀ါဒ သာသနာျပဳရန္ ၾကြေရာက္ခဲ႔သည္။

၄။ ေနရဥၥရာ ေတာင္ငူ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ငရမန္မင္းလက္ထက္(ေကာဇာ ၅၂၈-၅၃၀) (AD 1166-1168) အသွ်င္ဥတၱရဓမၼသံဃာဓိပတိ ဆရာေတာ္ႏွင္႔ ေနာက္ပါသံဃာ ၃၆ ပါးသည္ သီရိလကၤာသုိ႔ ေထရ၀ါဒ သာသနာျပဳရန္ ၾကြေရာက္ခဲ႔သည္။

၅။ ေျမာက္ဦးေခတ္ ဘေစာျဖဴမင္းလက္ထက္ ( ေကာဇာ ၈၂၀-၈၄၃)(AD 1457 – 1480 ) တြင္ အသွ်င္သိဒၶေထေက်ာ္ ဆရာေတာ္ ႏွင္႔ ေနာက္ပါသံဃာ ၅၀ ပါးတုိ႔သည္ သီရိလကၤာသုိ႔ ေထရ၀ါဒ သာသနာျပဳ ၾကြေရာက္ခဲ႔သည္။

၆။ ေျမာက္ဦးေခတ္ မင္းေခါင္ရာဇာလက္ထက္ ေကာဇာ (AD 1520-1530) တြင္ သံတြဲမွ အသွ်င္ေတေဇာသာရဆရာေတာ္၊ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕မွ တန္ေဆာင္ဆရာေတာ္ အသွ်င္ ဓမၼ၀ိလာသ အသွ်င္ႏွစ္ပါး သည္ သီရိလကၤာသုိ႔ သာသနာျပဳရန္ ၾကြေရာက္ခဲ႔ၿပီး သီရိလကၤာမွအျပန္တြင္ အံေတာ္တစ္ဆူပင္႔ေဆာင္လာခဲ႔သည္။ ထုိအံေတာ္အား သံတြဲစား မင္းဗာႀကီးအား ေပးအပ္သည္။ထုိခရီးစဥ္တြင္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ပရမတၳေက်ာင္းတုိက္ မွ သီရိလကၤာ ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ႕တုိ႔သည္လည္း လုိက္ပါသြားခဲ႔ၾကသည္။

၇။ ဒုတိယေျမာက္ဦးေခတ္ မင္းရာဇာႀကီးလက္ထက္ ( ေကာဇာ ၉၅၅-၉၇၄) (AD 1592-1611)တြင္ သီဟုိဠ္ဘုရင္ ၀ိမလဓမၼသူရိယမင္းထံမွ လက္ေဆာင္ပ႑ာ ေနာက္လုိက္ေနာက္ပါမ်ားျဖင္႔ သာမေဏႀကီးတစ္ပါးကုိ ေစလႊတ္ၿပီး သာသနာျပဳအဖြဲ႔ ႀကြေရာက္ေပးရန္ စာဆက္လာေသာေၾကာင္႔ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕မွ ေျမာက္တန္ေဆာင္ဆရာေတာ္ အသွ်င္စႏၵ၀ိလာသႏွင္႔ ေနာက္ပါသံဃာ (၂၀) ပါးတုိ႔သည္ (ေကာဇာ ၉၆၈ )ႏွစ္ တန္းေဆာင္မုန္းလတြင္ သီရိလကၤာသုိ႔ သာသနာျပဳရန္ ႀကြေရာက္ခဲ႔သည္။

၈။ ေျမာက္ဦးေခတ္ ရဟန္းလူထြက္ ဘုရင္ မာရုပၸိယ(ဂူၿဖဴ) လက္ထက္(AD 1695-1697) တြင္ သီဟုိဠ္ကၽြန္းမွ ဒုတိယ၀ိမလဓမၼသူရိယမင္းထံမွ ဖ၀ါးႏွစ္ဆယ္ အ၀ရွိေသာ သေဘာၤႏွစ္စင္းျဖင္႔ သံအဖြဲ႔မ်ား ေရာက္လာၿပီး သီဟုိဠ္သုိ႔ သာသနာျပဳ အဖြဲ႔မ်ား ႀကြေရာက္ေပးပါရန္ ထပ္မံေတာင္းပန္လာေသာေၾကာင္႔ (သၾကစ္ ၁၀၅၆ )ျပာသုိလဆန္း(၆)ရက္ ၊(ခရစ္ 1697)(သာသနာႏွစ္ ၂၂၂၇) ဓါတုနိကာတြင္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕မွ သတၱဌာနဆရာေတာ္ အသွ်င္ဣႏၵမဥၹဴ ဆရာေတာ္၊ေလာင္းႀကက္ဆရာေတာ္ အသွ်င္နႏၵိစကၠ ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ ဧကစာရ ဗဟုစာရျဖစ္ၾကေသာ ေနာက္ပါသံဃာ(၄၀)ပါးအား ဦးေဆာင္လွ်က္ သီရိလကၤာသုိ႔ သာသနာျပဳရန္ ၾကြေရာက္ခဲ႔ေပသည္။

ထုိခရီးစဥ္တြင္ သီဟုိဠ္၌ ဗုဒၶသာသနာေပ်ာက္ကြယ္လုမတတ္၊ ရဟန္းသံဃာ ဆိတ္သုဥ္း ေနေသာ ေၾကာင္႔ သီဟုိဠ္အမ်ိဳးေကာင္းသား(၄၀၀၀)ကုိ ရွင္ျပဳရဟန္းခံလွ်က္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာေဘာင္ အတြင္းသုိ႔ သြတ္သြင္းခ်ိီးေျမွာက္ခဲ႔ေပသည္။ရခုိင္မွ အရွင္မေထရ္မ်ားသည္ ဗုဒၶသာသနာျပဳကိစၥ မ်ားၿပီးစီး၍ အႏုရုဓ ရွိ ဗုဒၶ၏လက္၀ဲစြယ္ေတာ္တုိက္သုိ႔ သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခဲ႔ၾကသည္။ 

ရခုိင္သာသနာျပဳအဖြဲ႔သည္ စြယ္ေတာ္ကုိဖူးေမွ်ာ္ၾကၿပီး ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ လက္၀ဲေျခေတာ္ရာ တည္ရွိ ေသာ သီရိပါဒေတာင္သုိ႔ ဖူးေမွ်ာ္ရန္သြားခဲ႔ၾကေပသည္။ ေပေပါင္း 7360 ျမင္႔ေသာ သီရိပါဒ ဗုဒၶေျခ ေတာ္ရာရွိေသာ ေတာင္ထိပ္သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ ထုိေတာင္၏ သာယာလွပ ဆန္းၾကယ္ပုံ၊ အံၾသဖြယ္ ေကာင္းပုံ အစုံစုံတုိ႔ကုိ ၾကည္ႏူးစိတ္၀င္စားလွ်က္ ရခုိင္သာသနာျပဳ မွတ္တမ္းလကၤာႏွစ္ပုဒ္ကုိ တစ္ခဏခ်င္း တခၤဏုပၸတၱိဥာဏ္ျဖင္႔ ဖြင္႔ဟစီကုံးသည္႔ လကၤာကား………

(၁) မၾကားဖူးေအာင္၊ လူ႔ေဘာင္လြန္ၿပီး၊အံ႔၀ွဲခ်ီးသား၊ လွ်ံညီးေရာင္၀င္း၊ သုံးလူ႔မင္းလွ်င္ ၊ၾကြနင္းအမွတ္ ၊ ထုိေတာင္ထြဋ္၌ ၊ အတတ္၀ိဇၨာ ၊ေအာင္ရာေဂ်ာ္ဂ်ီ ၊ တပႆီတုိ႔၊ အမွီတကဲ၊ အေနျမဲသား၊ ရဲရဲေရာင္ ၀ါ၊ သူရိယာစႏၵ ၊ေနလထြက္၀င္၊ ၾကည္႔မျမင္တည္႔ ၊သစ္ပင္သစ္ရြက္၊ ရႊမ္းရႊမ္းတက္မွ်၊ ခက္သံလက္ေညာင္း၊ အေရာင္းမရွိ၊ ဒိဌိမိစၦာ၊ လူတကာတုိ႔၊ ထက္မွာမေရာက္၊ သံေကာက္သံ လြင္၊ထက္၀န္းက်င္သည္၊ မစင္အပုပ္၊ စက္ဆုပ္အေကာင္၊ ေလးမေရာင္တည္း၊ အေခါင္မုိးထိ၊ သီရိပါဒင္ ၊လွ်ံ၀င္းထင္သည္၊ မဂၢင္ရွစ္တန္၊နိဗၺာန္အလယ္ ခ်က္မေသာင္။

(၂) အထူးအထူး၊ၾကားေသာ္မူးမွ် ၊ေက်းဇူးငါးပါး၊ထုိေတာင္ဖ်ား၀ယ္၊ ေလကားျပင္းေထြ၊ မေသ ဆီမီး၊မုိးႀကီးထန္ျပင္း၊ ရနံ႔ရြင္းသား၊ သလင္းအသြင္၊ တလင္းျပင္လည္း၊ က်င္တြယ္ မဟုတ္၊ ငါးေထာင္မုတ္တာ၊ ေျမမ်က္ႏွာထက္၊အရာေထာင္ေသာင္း၊မ်ားေျမာင္ကုေဋ၊ သန္းတက္ေလ လည္း၊မ်ားေထြေရာင္ရွက္၊ျမခြက္ေက်ာက္ကား၊ ဖက္ေသာ္နုိ္င္ေလာက္၊ အေစာက္မနက္၊ လက္ရွစ္သစ္ရွည္၊တည္သည္႔ေရလည္း၊ ေသာက္ေလမခန္း၊ အံ႔ဘနန္းတည္း၊ ေစာင္းတန္း မီးတား၊သံတံခါးေအာက္၊ နတ္သုိ႔ေမွာက္သား၊ ေရာင္ေတာက္မညိႈး၊ မုိးလည္းမေထာင္႔၊ ခ်မ္းရိပ္ေကာင္းတြင္၊ က်ိန္းလွည္႔၀င္သည္၊ ဥမင္လႈိဏ္နန္းမ၀ယ္ေသာင္ ……………။ဟူ၍ စပ္ဆုိေရးသားခဲ႔သည္။

ေမာင္ျဖဴ (ၾကီြတဲကြၽန္း)


www.agyoarakan.org မွ ကူးယူေဖၚပါသည္။

ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းအက်ဥ္း

ဗုဒၶဘာသာ သမုိင္း အက်ဥ္း

ဗုဒၶဘာသာ တုိ႔ အတြက္ သိသင္႔ သိထုိက္ တဲ႔ ဗုဒၶ၀င္ အက်ဥ္း ( သုိ႔ ) ဗုဒၶ ဘာသာ အေၾကာင္း သိေကာင္း စရာ အက်ဥ္း ေလး ပါ။ သိလုိ သူမ်ား အတြက္ ရည္ရြယ္ ကာ ေရးသား ပူေဇာ္ လုိက္ပါသည္။

ဘုရား အေလာင္း ေတာ္ သည္ - ၆၂၄ - ဘီစီ တြင္ ( ျမန္မာ လလုိ - ၀ါဆုိ လျပည့္၊ ၾကာသာပေတး ေန႔ တြင္ ) မယ္ေတာ္ မာယာ ၀မ္းၾကာ တုိက္ တြင္ သေႏၶယူ ပါသည္။ ဘုရားေလာင္း သည္ - ၆၂၃ - ဘီစီ၊ ( ျမန္မာ လလုိ - ကဆုန္ လျပည့္၊ ေသာၾကာ ေန႔ ) တြင္ နီေပါ ႏုိင္ငံ၊ လုမၺိနီ ဥယ်ာဥ္ ၌ မယ္ေတာ္ မာယာ ေဒ၀ီ၊ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါ ဒန မင္းႀကီး တုိ႔မွ ေမြးဖြား ခဲ႔ ပါသည္။ ဘုရား ေလာင္း နာမည္ မွာ သိဒၶတၳ ျဖစ္ပါ သည္။ ၁၆ - ႏွစ္ မွ ၂၉ ႏွစ္ အထိ နန္း စည္းစိမ္ ကုိ ခံစား ပါသည္။

ဘီစီ - ၅၉၄ - ( ျမန္မာ လ လုိ - ၀ါဆုိ လျပည့္၊ တနလၤာ ေန႔ ) တြင္ အိမ္ရာ တည္ေထာင္ လူ႔ေဘာင္ ခြါ ကာ ေတာထြက္ ေတာ္မူ ပါသည္။ ( သက္ေတာ္ ၂၉ - ႏွစ္ အရြယ္ ျဖစ္ ပါသည္။ )

၂၉ - ႏွစ္ မွ ၃၅ - ႏွစ္ အထိ ဒုကၠရ စရိယာ - ပင္ပန္းေသာ အက်င္႔ က်င္႔ ခဲ႔ ရပါ သည္။ ဘီစီ - ၅၈၈ - ( ျမန္မာ လလုိ - ကဆုန္ လျပည့္၊ ဗုဒၶဟူး ေန႔ ) တြင္ သဗၺညဳတ ဉာဏ္ေတာ္ ကုိ ရရွိ ေတာ္မူ ပါသည္။ ( သက္ေတာ္ ၃၅ - ႏွစ္ အရြယ္ ျဖစ္ပါ သည္။ )

၄င္းဘီစီ - ၅၈၈ - ( ျမန္မာ လလုိ - ၀ါဆုိ လျပည့္ စေနေန႔ ) တြင္ ပထမ ဆုံး ေသာ ဓမၼစၾကာ သုတ္ေတာ္ ကုိ ဗာရာဏသီ ၿမိဳ႕အနီး မိဂဒါ ၀ုန္ ေတာ မွာ ေဟာေတာ္ မူ ပါသည္။ ( မွတ္ခ်က္ ။ ။ ဗုဒၶဂယာ ႏွင္႔ မိဂဒါ ၀ုန္ေတာ သည္ - ၁၈ - ယူဇနာ / မုိင္ အားျဖင္႔ - ၁၄၄ - မုိင္ ေ၀းပါ သည္။ )

ဓမၼစၾကာ တရားပြဲ မွာ လူသား အေနနဲ႔ ပဥၥ၀ဂၢီ ငါးဦး သာ ပါ၀င္ ပါသည္။ ၄င္း တရားပြဲ မွာ အရွင္ ေကာ႑ည သည္ အ႐ုဏ္ မတတ္ မီ ေသာတာပန္ တည္ပါ သည္။
ေနာက္ ဆက္လက္ ၿပီး ဘုရားရွင္ က - အနတၱ လကၡဏ သုတ္ကုိ ေဟာေသာ အခါ ပဥၥ၀ဂၢီ ရဟန္း ေတာ္ ငါးဦး စလုံး ရဟႏၱာ ျဖစ္ေတာ္မူ ၾကပါ သည္။

ဘီစီ - ၅၈၈ - တြင္ ဘုရားရွင္ သည္ ပထမဆုံး သာသနာ ျပဳ ခရီးစဥ္ ကုိ စတင္ ခဲ႔ပါသည္။

ဘီစီ - ၅၄၃ - ( ျမန္မာ လလုိ - ကဆုန္ လျပည့္၊ အဂၤါ ေန႔ ) တြင္ ဘုရား ရွင္ သက္ေတာ္ ( ၈၀ )၊ ၀ါေတာ္ ( ၄၅ ) တြင္ ကုသိနာ႐ုံ၊ အင္ၾကင္း ေတာ ၌ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူ ပါသည္။ ကဆုန္ လဆုပ္ ( ၅ ) ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔ တြင္ အေလာင္း ေတာ္ ကုိ မီး ပူေဇာ္ ပါ သည္။

ပထမ သဂၤါယနာ -

ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ ( ၃၅ - မွ - ၈၀ ) အတြင္း၊ ၀ါေတာ္ အေန အားျဖင္႔ ( ၄၅ ) ၀ါ အတြင္း ေဟာၾကား ခဲ႔ေသာ ပိဋကတ္ ေတာ္မ်ား ကုိ တစ္စု တစ္ေ၀း တည္း စီစဥ္ ဖုိ႔ရန္ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳၿပီး တစ္လ အၾကာ - ဘီစီ - ၅၄၃ - မွာ ပထမ ဆုံး သဂၤါယနာ ကုိ ရာဇၿဂိဳလ္ ၿမိဳ႕၊ သတၱပဏၰိ လႈိဏ္ဂူ ၌ ပိဋကတ္ေတာ္ မ်ား ကုိ စုေပါင္း ရြတ္ဆုိျခင္း ဟူေသာ သဂၤါယနာ တင္ၾက ပါသည္။ ပထမ သဂၤါယနာ တင္ပြဲ မွာ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ သည္ အရွင္ မဟာ ကႆပ ျဖစ္၍ အရွင္ ဥပါလိ မေထရ္ က ၀ိနည္း အရာ တာ၀န္ယူ ၍၊ အရွင္ အာနႏၵာ က သုတၱန္ အရာ တာ၀န္ ယူ ပါသည္၊ အဖြဲ႔၀င္ သံဃာ ေတာ္ ( ၅၀၀ ) ျဖစ္ပါ သည္။ ၀ါေခါင္ လဆုပ္ ( ၅ ) က စတင္ က်င္းပကာ ( ၇ ) လ ၾကာ ပါသည္။ အေထာက္ အပံ႔ ဒကာေတာ္ သည္ အဇာ တသတ္ မင္း ျဖစ္ ပါသည္။ ( မွတ္ခ်က္ ။ ။ ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳၿပီး ပထမ သဂၤါ ယနာ တင္ခ်ိန္ က စတင္ ၍ ( အဂၤလိပ္ လုိ - B.E ) သုန္း ကာ ဗုဒၶ သာသနာ ႏွစ္ ကုိ စတင္ ေရတြက္ ပါသည္။ “သဂၤါယနာ” ဟူသည္ စုေပါင္း ရြတ္ဆုိ ျခင္း ဟု အဓိပၸါယ္ ရပါ သည္။ )

ဘုရားရွင္ ေဟာၾကား ခဲ႔ေသာ ပိဋကတ္ ေတာ္ တုိ႔ကုိ အရွင္ မဟာ ကႆပ စေသာ မေထရ္ အဆက္ဆက္ တုိ႔ ဆက္ ကာ ဆက္ကာ ေဆာင္ယူ ထိန္းသိမ္း ခဲ႔တဲ႔ အစဥ္ အလာ ကုိ အစြဲျပဳ ၍ “ေထရိက”၊ ေနာက္ မေထရ္ အစဥ္ အဆက္ တုိ႔ ထိန္း သိမ္း ခဲ႔ေသာ ဗုဒၶ အယူ ၀ါဒ အေန အားျဖင္႔ “ေထရ ၀ါဒ သာသနာ” အျဖစ္ အမည္ တြင္ ခဲ႔ပါသည္။

ဒုတိယ သဂၤါယနာ -

( BC - 443 / B.E - 100 ) သာသနာႏွစ္ ( ၁၀၀ ) အေရာက္ မွာ ေ၀သာလီ ၿမိဳ႕၊ ၀ါဠဳကာ႐ုံ ေက်ာင္း မွာ ဒုတိယ သဂၤါ ယနာ တင္ ပါသည္။ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ သည္ အရွင္ ယသ ျဖစ္ ပါသည္။ အရွင္ သဗၺမိ မေထရ္ ႏွင္႔ အရွင္ ေရ၀တ မေထရ္ တုိ႔က အဓိက တာ၀န္ ယူ ကာ ပိဋကတ္ ေတာ္ မ်ား ကုိ ရြတ္ဆုိ ၾကပါ သည္။ အဖြဲ႔ ၀င္ သံဃာေတာ္ ( ၇၀၀ ) ျဖစ္ပါ သည္။ ( ၈ ) လ ၾကာပါ သည္။ အေထာက္ အပံ႔ ေပးေသာ ဒကာ သည္ ကာလာ ေသာက မင္း ျဖစ္ပါသည္။

တတိယ သဂၤါယနာ -

( BC - 249 / B.E - 300 ) သာသနာ ႏွစ္ ( ၃၀၀ ) အေရာက္ မွာ ပါဋလိ ပုတ္ ၿမိဳ႕ေတာ္၊ အေသာ ကာ ႐ုံ ေက်ာင္း ၌ ၏ တတိယ သဂၤါ ယနာ တင္ ပါသည္။ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ မွာ အရွင္ မဟာ ေမာဂၢလိ ပုတၱ တိႆ မေထရ္ ျဖစ္၍ အရွင္ မဟာ ကႆပ မေထရ္ ႏွင္႔ ကာက႑ ၏ သားျဖစ္ ေသာ အရွင္ ယသ မေထရ္ တုိ႔က အဓိက တာ၀န္ ယူ ေဆာင္ရြက္ ပါသည္။ အဖြဲ႔၀င္ သံဃာေတာ္ အေရ အတြက္ မွာ ( ၁၀၀၀ ) ျဖစ္ပါ သည္။ ဤ သံဂၤါ ယနာ တင္ပြဲ ၌ ၀ိနည္း ေရးရာ မ်ား ကုိ အဓိက ထားကာ ေဆြးေႏြး ျခင္း ျပဳလုပ္ ၾကပါသည္။ အေထာက္ အပံ႔ မင္း မွာ အေသာက မင္းႀကီး ျဖစ္ပါ သည္။ ဤ တတိယ သဂၤါ ယနာ သည္ ( ၉ ) လ ၾကာပါ သည္။

တတိယ သဂၤါ ယနာ တင္ၿပီး ခ်ိန္ ကစၿပီး ( ၉ ) တုိင္း ( ၉ ) ဌာန တုိ႔သုိ႔ အရွင္ မဟာ ေမာဂၢလိ ပုတၱ တိႆ မေထရ္ ႏွင္႔ အေသာက မင္းႀကီး တုိ႔ တာ၀န္ ယူ ကာ သာသနာ ျပဳ ေစလႊတ္ ေတာ္မူ ပါသည္။

( ၉ ) တုိင္း ( ၉ ) ဌာနႏွင္႔ သာသနာျပဳ မေထရ္ မ်ား -

၁။ ကသၼီရ ႏွင္႔ ဂႏၶာရ အရပ္ = အရွင္ မဇၥ်ႏၱိက မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၂။ မဟႎသက အရပ္ = အရွင္ မဟာ ေဒ၀ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၃။ ၀န၀ါသိ အရပ္= အရွင္ ရကၡိတ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၄။ အပရႏ ၱအရပ္ = အရွင္ ေယာနက ဓမၼ ရကၡိတ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၅။ မဟာရ႒ အရပ္ = အရွင္ မဟာ ဓမၼ ရကၡိတ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၆။ ေယာနက အရပ္ = အရွင္ မဟာ ရကၡိတ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၇။ ဟိမ၀ႏ ၱာ အရပ္ = အရွင္ မဇၥ်ိမ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၈။ သု၀ဏၰဘူမိ အရပ္ = အရွင္ ေသာဏ မေထရ္ ႏွင္႔ အရွင္ ဥတၱရ မေထရ္ တုိ႔ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။
၉။ တမၺပဏၰိ ( သီဟုိဠ္ ) အရပ္ = အရွင္ မဟိႏၵ မေထရ္ ဦးေဆာင္ ကာ ႂကြ။

စတုတၳ သဂၤါယနာ -

( B.C 94 / B.E 450 ) သာသနာ ေတာ္ သကၠရဇ္ ( ၄၅၀ ) အေရာက္ တြင္ သီဟုိဠ္၊ မလယ ဇနပုဒ္၊ အာေလာက လႈိဏ္ တြင္ စတုတၳ သဂၤါ ယနာ တင္ပါ သည္။ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ မွာ မဟာ ဓမၼ ရကၡိတ မေထရ္ ျဖစ္၍ အဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္ အေရ အတြက္ သည္ ( ၅၀၀ ) ျဖစ္ ပါသည္။ ( ၁ ) ႏွစ္ အခ်ိန္ ယူ ကာ သဂၤါ ယနာ တင္ခဲ႔ ၾကပါ သည္။ အေထာက္ အပံ့ ေပးေသာ ဒကာ သည္ ၀ဋၬ ဂါမဏိ မင္း ျဖစ္ ပါ သည္။ ဤ စတုတၳ သဂၤါ ယနာ တြင္ ပိဋကတ္ ေတာ္ မ်ား ကုိ ေပရြက္ တြင္ အကၡရာ ေရးျခင္း ျဖင္႔ သဂၤါ ယနာ တင္ခဲ႔ ၾကပါ သည္။

ႏုိင္ငံမ်ား ႏွင္႔ ဗုဒၶ သာသနာ ေရာက္ရွိ ပုံ -

ဗုဒၶ ဘာသာ နဲ႔ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ -
ျမန္မာ ႏုိင္ငံ မွာ 3rd Century A.D - တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ နဲ႔ တ႐ုတ္ ႏုိင္ငံ -
တ႐ုတ္ ႏုိင္ငံ မွာ 1st Century A.D - တြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ နဲ႔ ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံ -
ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံ မွာ A.D 189 - တြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါ သည္။ တ႐ုတ္ မွ တဆင္႔ ေရာက္ရွိ ျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ ႏွင္႔ ကုိရီးယား ႏုိင္ငံ -
ကုိရီးယား ႏုိင္ငံ မွာ A.D 372 - ႏွစ္ တြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုုဒၶဘာသာ ႏွင္႔ ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံ -
ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံ သုိ႔ A.D ၅၅၂၊ သာသနာ ေတာ္ႏွစ္ - ၁၀၉၅ - တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ ႏွင္႔ ကေမၻာဒီယား ႏုိင္ငံ -
ကေမၻာဒီးယား ႏုိင္ငံ သုိ႔ A.D - ၅ - ရာစု တြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ ႏွင္႔ ထုိင္း ႏုိင္ငံ -
ထုိင္း ႏုိင္ငံ သုိ႔ A.D - ၆ - ရာစု၊ သာသနာ ေတာ္ႏွစ္ - ၁၃၀၀ - တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ ႏွင္႔ အင္ဒုိနီးရွား ႏုိင္ငံ -
အင္ဒုိနီးရွား ႏုိင္ငံ သုိ႔ A.D - ၆ - ရာစု တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ ႏွင္႔ တိဗက္ ႏုိင္ငံ-
တိဗက္ ႏုိင္ငံ သုိ႔ A.D - ၇ - ရာစု တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ ႏွင္႔ ႐ုရွား ႏုိင္ငံ-
႐ုရွား ႏုိင္ငံ သုိ႔ A.D - ၁၇ - ရာစု တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ စတင္ ေရာက္ရွိ ပါသည္။

အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ ႏွင္႔ ဗုဒၶ သာသနာ -
အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ တြင္ A.D - ၆ - ရာစု ေလာက္က စၿပီး ဗုဒၶ သာသနာ တေျဖးေျဖး ကြယ္ေပ်ာက္ သြားခဲ႔ ပါသည္။

ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ပုဂံ ဗုဒၶ သာသနာ -
ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ပုဂံ သုိ႔ A.D - ၁၁ - ရာစု ေလာက္တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ ေရာက္ရွိ ပါသည္။ အရွင္ အရဟံ ႏွင္႔ အေနာ္ရထာ မင္းႀကီး တုိ႔ ဦးစီး ကာ ျမန္မာ ျပည္ ဗုဒၶ သာသနာ ပုိမုိ စည္ပင္ ျပန္႔ပြား ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ခဲ႔ ၾက ပါသည္။

ပဥၥမ သဂၤါယနာ -

A.D - ၁၈၇၁ / ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္ ႏွစ္ -၂၄၁၅ -ခု / ျမန္မာ သကၠရစ္ - ၁၂၃၂ -ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္ မုန္း လ တြင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၊ မႏၱေလး ေတာင္ေျခ တြင္ ပဥၥမ သဂၤါယနာ တင္ ပါသည္။ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ မွာ မႏၱေလး၊ ဒကၡိဏာ ရာမ ေက်ာင္းတုိက္ ဆရာေတာ္ အရွင္ ဇာဂရာ ဘိ၀ံသ မေထရ္ ျဖစ္၍၊ အဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္ အေရ အတြက္ မွာ ၂၄၀၀ - ျဖစ္ပါ သည္။ အေထာက္ အပံ႔ ဒကာ မွာ မင္းတုန္း မင္း ႀကီး ျဖစ္ပါ သည္။ ဤ ပဥၥမ သဂၤါယနာ တြင္ ပိဋကတ္ ေတာ္ မ်ား ကုိ ေက်ာက္ ထက္ အကၡရာ တင္ျခင္း ျဖင္႔ သဂၤါ ယနာ တင္ခဲ႔ ၾကပါ သည္။ ေက်ာက္ ခ်ပ္ ေရ - ၇၂၉ - ခ်ပ္ ရွိပါသည္။ ေက်ာက္ ထက္ အကၡရာ တင္ရာ ၌ ၾကာခ်ိန္ မွာ ( ၇ ) ႏွစ္၊ ( ၆ ) လ ႏွင္႔ ( ၁၄ ) ရက္ ၾကာပါ သည္။

ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္ အလံ ႏွင္႔ သမုိင္း -
A.D - ၁၈၈၀ - ခုႏွစ္ တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ႔ အလံ ကုိ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံသား စစ္ဗုိလ္ႀကီး - Henry Steel Olcott - က စတင္ တီထြင္ ခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။

အဂၤလန္ ႏုိင္ငံ ၌ ပထမ ဆုံး ေသာ ဗုဒၶ သာသနာ႔ အဖြဲ႔အစည္း -
A.D - ၁၈၈၁ - ခုႏွစ္ တြင္ အဂၤလန္ ႏုိင္ငံ တြင္ - ပါဠိ က်မ္းစာ အဖြဲ႔ အစည္း - ဆုိၿပီး ပထမ ဆုံး ေသာ ပိဋကတ္ အဖြဲ႔ အစည္း အဂၤလန္ ႏုိင္ငံ တြင္ စတင္ ေပၚေပါက္ ခဲ႔ ပါသည္။ တည္ေထာင္ သူ မွာ - T.W. Rhys Davids - ျဖစ္ပါ သည္။ သူသည္ မူရင္း ခရစ္စ္ ယာန္ ဘာသာ ၀င္ ျဖစ္ ပါသည္။

ဗုဒၶ ဘာသာ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ တြင္ ျပန္လည္ ေမြးဖြား ျခင္း -
A.D - ၁၈၉၁ - ခုႏွစ္ တြင္ သီရိ လကၤာ ႏုိင္ငံ မွ အနာ ဂါရိက ဓမၼပါလ သူေတာင္စင္ ႀကီး ဦးေဆာင္ ကာ အိႏိၵယ ႏုိင္ငံ၊ ဗုဒၶ ဂယာ မွာ မဟာ ေဗာဓိ အဖြဲ႔ အစည္း ဆုိၿပီး ဗုဒၶ ဘာသာ ျပန္လည္ တည္ေထာင္ ပါ သည္။ A.D - ၁၉၅၆ - ခု တြင္ အိႏိၵယ ႏုိင္ငံသား Dr. B.R Ambedkar - ဦးေဆာင္ ၿပီး အိႏိၵယ ႏုိင္ငံ တြင္ ဗုဒၶ သာသနာ ပုိမုိ ျပန္႔ပြား ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ခဲ႔ ပါ သည္။ ၁၉၅၆ - ခု၊ ေအာက္တုိဘာ - ၁၄ - ရက္ တြင္ အိႏိၵယ ႏုိင္ငံ သား ( ၁ ) သန္း ခန္႔ ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ သုိ႔ ကူးေျပာင္း ၾက ပါသည္။

ဆ႒ သဂၤါယနာ -

A.D ၁၉၅၄ - ၅၆ / ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္ ႏွစ္ ၂၄၉၈ - ခု၊ ျမန္မာ သကၠရဇ္ ၁၃၁၆ - ခု၊ ကဆုန္ လျပည့္ ေန႔ တြင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၊ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕၊ ကမၻာ ေအး၊ မဟာ ပါသာဏ လႈိဏ္ဂူ ၌ ဆ႒ သဂၤါ ယနာ တင္ ပါသည္။ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ မွာ ေညာင္ရမ္း ဆရာေတာ္ အရွင္ ေရ၀တ မေထရ္ ျဖစ္၍၊ အဓိက တာ၀န္ ယူ ရြတ္ဖတ္ သရဇၥ်ာယ္ ေသာ မေထရ္ မ်ား မွာ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ ႏွင္႔ မင္းကြန္း ဆရာေတာ္ တုိ႔ ျဖစ္ ပါသည္။ အဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္ အေရ အတြက္ မွာ ေထရ၀ါဒ ( ၅ )ႏုိင္ငံ ( သီရိလကၤာ၊ ျမန္မာ၊ ထုိင္း၊ ေလာ၊ ကေမၻာဒီယား ) တုိ႔မွ ( ၂၅၀၀ ) ေသာ မေထရ္ တုိ႔ ျဖစ္ပါ သည္။ အျခား ေသာ ႏုိင္ငံ ( ၂၄ ) ႏုိင္ငံ တုိ႔မွ လည္း အကူ အညီ မ်ား ေပးၾက ပါသည္။ အေထာက္ အပံ႔ ဒကာ မွာ ၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္ ဦးႏု ႏွင္႔ ျမန္မာ ျပည္သူ၊ ျပည္သား မ်ား ျဖစ္ ပါသည္။ ( မွတ္ခ်က္ ။ ။ ဤ ဆ႒ သဂၤါယနာ တင္ပြဲ မွာ ပါဠိေတာ္ တင္ မက အ႒ ကထာ၊ ဋီကာ မ်ား ကုိပါ ျပန္လည္ စစ္ေဆး ဆုံးျဖတ္ ျခင္း ျဖင္႔ သဂၤါ ယနာ တင္ျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။ )

အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ ႏွင္႔ ၀ိပႆနာ -
A.D - ၁၉၆၅ ၊ ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္ ႏွစ္ - ၂၅၁၂ - ခုႏွစ္ တြင္ ဆရာႀကီး ဦး ဂုိအင္ကာ ဦးေဆာင္ ၿပီး အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ တြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ ၀ိပႆနာ တရား ျပန္လည္ အျမစ္ တြယ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ပါသည္။

ပထမ ဆုံးေသာ ဗုဒၶ ဘာသာ ၀က္ဘ္ဆုိက္ -
A.D - ၁၉၉၈ - ေမလ တြင္ Nibbana.com - ဟူေသာ ပထမ ဆုံး ဗုဒၶဘာသာ ၀က္ဘ္ဆုိက္ ကုိ အဂၤလန္ ႏုိင္ငံ ကေန ဖန္တီး ႏုိင္ခဲ႔ ပါသည္။

အာဖဂန္နစၥတန္ မွ ( Bamiyan ) ဗမီယန္ ဗုဒၶ ဆင္းတု ေတာ္ -
A.D - ၂၀၀၁၊ မတ္လ တြင္ အာဖဂန္နစၥတန္ မွ ကမၻာ႔ အံဖြယ္ ရပ္ေတာ္မူ ဗုဒၶ ဆင္းတု ေတာ္ အား တာလီဘန္ တုိ႔ ၏ ဖ်က္ဆီး ျခင္း ကုိ ခံခဲ႔ ရပါ သည္။

မွာ ပါရေစ ။ ။ အထက္ ပါ ဗုဒၶ၀င္ ( သုိ႔ ) ဗုဒၶ ဘာသာ အေၾကာင္း သိေကာင္း စရာ အက်ဥ္း သည္ " ေမေမ႔ လျပည့္၀န္း ေလး " စုစည္း ထားေသာ ဗုဒၶ ဘာသာ နဲ႔ ပတ္သက္ တဲ႔ အခ်က္ အလက္ မ်ား ကုိ တင္ျပ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တခ်ိဳ႕ ေနရာ မ်ား မွာ မူကြဲ စသည္ အားျဖင္႔ ကြဲလြဲ ေနျခင္း ရွိေကာင္း ရွိႏုိင္ ပါသည္။ အခု " ေမေမ႔ လျပည့္၀န္း ေလး " တင္ျပ တဲ႔ မူ သည္ ေထရ ၀ါဒ မေထရ္ မ်ား လက္ခံ ထားေသာ ဘီစီ၊ ေအဒီ ႏွစ္ မ်ား ျဖစ္ ပါ သည္။

U Thar Myat ( ဦး သာျမတ္ )

ကုိးကား --

၀ိနည္း စူဠ၀ါ ပါဠိေတာ္
ပါရာဇိ က႑ အ႒ကထာ
မဟာ ၀ံသ
စူဠ ၀ံသ
ဦး သာျမတ္ “ Buddhism in Southeast Asia ”
www.nibbana.com
Posted by Aunglanthar

ရခိုင္မင္းရင္ျဖဴ ႏွင္႔ ပုဂံရာဇကုမာရ္


ေပ်ာက္ကြယ္လုနီပါးျဖစ္နီေရ ရခုိင္သမုိင္းျပယုဂ္တိ
အခုခ်ိန္မွာ အလင္းေရာင္တိမဟိပဲနဲ့ မႈန္ဝါးဝါးျဖစ္နီရပနာ
ရခုိင္ရုိ့၏ အတိတ္က သမုိင္းရုပ္အုိၾကြင္းတိ ရွင္သန္ထ
ေျမာက္ျခင္း မဟိနဳိင္ေအာင္ အေတာင္က်ဴ ိးေရငွက္ပုိင္း
ျဖစ္နီရဇာတိက ကေကာင္းရင္နာစရာေကာင္းပါေရ။

ရွင္သန္မထေျမာက္ပဲ ဖုံးကြယ္ခံရေရသမုိင္းတိက အလြန္မ်ားျပားပါေရ ယင္းအထဲမွ ဖုံးကြယ္ခံရေရ အေၾကာင္း
တခုကုိေဖာ္ျပခ်င္ပါေရ ေဒခ်င့္က ထိပ္ဆံုးစာရင္းထဲမွာ
ပါဖုိ့ထင္ပါေရ ယင္းခ်င္းကဇာလည္းဆိုေက ရကၡဝဏၰ
အကၡရာ လုိ့ဆိုေရ ျမန္မာစာပီအတြက္ အေစာဦးဆံုး
တိြ့ေရ အေထာက္အထားကိစၥပါ။                         

ဗမာသမုိင္းပညာရွင္တိက ျမန္မာစာပီအေထာက္အထား
ကုိ ပုဂံက ျမေစတီေက်ာက္စာေခၚ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာက အေစာဦးဆံုးတိြ့ရေရလုိ့ သတ္မွတ္ထားပါေရ။
ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာကုိ က်န္စစ္သားမင္း၏ သား
ရာဇကုမာရမင္းသားက ေကာဇာ475ခုေအဒီ 1113ခု
ေလာက္က ဖခင္၏ကုသုိလ္ေကာင္းမႈးကုိ ရည္စူးပနာ
ပါဠိ မြန္ ပ်ဴ  ျမန္မာ ေလးဘာသာနဲ့ ရြီးထုိးခပါေရ။

သမုိင္းေပါင္းမ်ားစြာကုိဖုံးကြယ္ခံရေရ ရခုိင္တိဘက္မွာ
လည္း ၎ရာဇကုမာရေက်ာက္စာထက္ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ
ရွိက်ပနာ ခုနွစ္ ရက္ လ တိပါမက်န္ အေထာက္အထား
ခုိင္ခုိင္လုံလုံနဲ့ အမ်ားၾကီးတြိ့ရပါေရ။                         အထင္ရွားဆံုးအေထာက္အထားက ေလးျမိဳ့ေခတ္
မင္းရင္ျဖဴ ဘုရင္၏ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈးျဖစ္ေရ မဟာက်န္
ဘုရားကမၸည္းစာျဖစ္ပါေရ။

မဟာက်န္ဘုရား၏ ကမၸည္းစာမွာ (သကၠရာဇ္၂၀၉ ခု
ကဆုန္လဆန္း ၆ ရက္ တနလၤာနိ့ ၅  နာရီေက်ာ္အခ်ိန္
ေရာက္ေသာအခါ ၾကီးသြန္းအဲသည္၊ေမာင္ရၤျဖဴ ေကာင္း
မႈးဘုရားကုိ ပဥၥေလာဟာျဖင့္ ျပီးျပည့္စုံသည္၊            ဘုရားျပဳေသၱာအက်ဴ ိဝ္ျဖင့္ ဘုရားမခ်ြတ္ျဖစ္စီေသၱာ။ဟု
ေဒပုိင္အေထာက္အထားခုိင္ခိုင္လုံလုံနဲ့ တြိ့ရပါေရ။
၎ဘုရားကား အခုစစ္ေတြျမိဳ့ ေခါင္းေလာင္းေက်ာင္း
စာသင္တိုက္မွာ ကိန္ဝပ္စံပါယ္လ်ွက္ဟိပါ၏။

ရာဇကုမာရ္ နဲ့ မင္းရင္ျဖဴ  ယွဥ္ၾကည္လုိက္ေရခါ
ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာထက္ မင္းရင္ျဖဴ ကမၸည္းစာက  နွစ္ေပါင္း266 နွစ္ ေစာနီဇာတိြ့ရပါေရ။
ေနာက္ထပ္ေက်ာက္စာတခုျဖစ္ေရ မာန္ေအာင္ျမိဳ့ မွ
ဗူးေတာင္းကြဲေက်ာက္စာကလည္း ေကာဇာ452 နွစ္ကရြီးထုိးခေရ ေက်ာက္စာျဖစ္လုိ့ ရာဇကုမာရ္ထက္ နွစ္ေပါင္း 23 နွစ္ေစာနီဇာကုိလည္းတိြ့ရပါေရ။

ေဒေလာက္အေထာက္အထား ခုိင္ခုိင္မာမာဟိယင့္သားနဲ့ မဟာဝါဒီဗမာလူမ်ဴ ိးတိက သူရုိဇာမွသူရုိ့ဇာကုိ
သမုိင္းအမွန္ပုိင္လုပ္ျပီး အျခားလူမ်ဴ ိးမ်ား၏ သမုိင္းအမွန္တိကုိ ဖုံးကြယ္ဝွက္ထားဖ်က္ဆီးနီဇာတိက မတရားသျဖင့္လုပ္ေဆာင္နီေရလုိ့ ရႈးျမင္မိပါေရ။

                                 ညီေမာင္ခုိင္(ဓညဝတီ)

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...