မြန္သမိုင္း (သို႔မဟုတ္) မြန္လူမ်ိဳး ဘယ္ကစလာတာလဲ

သုဘိႏၷနာဂရျမိဳ႕ပ်က္ျပီးေနာက္ သထံုျမိဳ႕သို႕ေျပာင္းေရႊ႕၍ ဥမိုမင္းဆက္(၅)ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္ ေလသည္။ ထို့ ေနာက္သထံုျမိဳ႕တြင္ပင္ သီဟသုဓမၼရာဇာ- တိႆဓမၼရာဇာ မည္ေသာမင္းမွစ ၍ မႏူဟာမင္း အထိမင္းေပါင္း(၅၇)ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္ျပီး သာသနာသကၠရာဇ္၁၆၀၀ ခရစ္သကၠရာဇ္ (ေအဒီ-၁၀၅၇)ေလာက္တြင္ သထံုျမိဳ႕ၾကီးႏွင့္တကြ မြန္ရွင္ဘုရင္မ်ား ကြယ္ေပ်ာက္သြားေလသည္။
ထို့ေၾကာင့္ မြန္တို့သည္ သထံုေဒသတြင္ဘုရားမပြင့္မီႏွစ္ေပါင္းငါးရာေလာက္မွစ၍ ျမိဳ႕ျပျပည္ နယ္ထူေထာင္ျပီး မင္းလုပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းသိရေလသည္။မႏူဟာမင္းဆက္ကို စတင္ထူေထာင္ေသာ သီဟသုဓမၼရာဇာ - တိႆဓမၼရာဇာလက္ထက္တြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွစ္ ဝါရေသာအခ်ိန္၌ သထံုေဒသသို့ ရဟႏၱာမ်ားျခံရံလ်ွက္ ေဒသစာရီၾကြခ်ီလာျပီး တရားေဟာျခင္း၊ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ခ်ီးျမင့္ျခင္းစသည့္မ်ားကိုုျပဳလုပ္ခဲ့သည္ဟုမြန္မွတ္တမ္းမ်ားအရသိရေလသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ မြန္တို့သည္ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္မွစ၍ မႏူဟာမင္းအထိႏွစ္ ေပါင္းတစ္ေထာင့္ ေျခာက္ရာေက်ာ္ သထံုေဒသတြင္ မင္းလုပ္အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား ျဖစ္သည္ဟုဆိုရေပမည္။
၁။သီဟသုဓမၼရာဇာ-ဗႏၶေဒဝီ၊
၂။ သီရိဓမၼေသာကရာဇာ-သႏၱီမိၾတာေဒဝီ၊
၃။ဓမၼႆီရာဇာ သီရိေဒဝီ၊
၄။ ဓမၼဒဇၹရာဇာ-သုဝဏၰေဒဝီ
၅။ အင္ကုရရာဇာ -နႏၵေဒဝီ
၆။ ဗလေဒဝရာဇာ ရမၼေဒဝီ၊
၇။ သီရိရာဇာ -ဘျႏၵေဒဝီ၊
၈။ ေဇာတရာဇ-အဂၢဝိမလာေဒဝီ၊
၉။ သီရိဓမၼေသာကရာဇာ- သုဓမၼါေဒဝီ၊
၁၀။ ဥဒယရာဇာ-သုရုစီေဒဝီ၊
၁၁။ ကာလဝဏၰရာဇာ -သုဓမၼေဒဝီ
၁၂။ အာဇိႏၷကရာဇာ -သုကာေဒဝီ
၁၃။ မဟာသာလရာဇာ -သီလေဒဝီ ၊
၁၄။ ဥရုဏၰရာဇာ- ျပဘာေဒဝီ ၊
၁၅။ နရသုရရာဇာ-သိဟေဒဝီ၊
၁၆။ မဟာဘျႏၵရာဇာ-သုဘဒၵေဒဝီ ၊
၁၇။ အႏုဝရရာဇာ- အႏုလာေဒဝီ၊
၁၈။ သိရိဂုတၱရာဇာ-ဂဇၨေဒဝီ၊
၁၉။ ဥရုဏၰကရာဇာ-ဗႏၶဳကတီေဒဝီ၊
၂၀။ ယုဂႏၶရာဇာ- သိဂၤလေဒဝီ၊
၂၁။ သုနႏၵရာဇာ-သုနႏၵေဒဝီ ၊
၂၂။ ျဗဟၼဒတၱရာဇာ - အစလေဒဝီ၊
၂၃။ ပုညရာဇာ -ေဘာဂေဒဝီ၊
၂၄။ အဝိကရာဇာ- စိတၱေဒဝီ ၊
၂၅။ပုေရာဝဓိတရာဇာ-သုသံဒၵယေဒဝီ၊
၂၆။သာဓုရာဇာ -ရတၱေဒဝီ၊
၂၇။ ဓမၼပါလ-ဒကၡေဒဝီ၊
၂၈။ သုဒႆနရာဇာ-သုဒၶေဒဝီ
၂၉။ ေယာဂဒိယရာဇာ ပဒုမၼေဒဝီ၊
၃၀။အသကၠရာဇာ-သုမနေဒဝီ၊
၃၁။ပဒုမၼရာဇာ-ဂႏၶေဒဝီ၊
၃၂။ ဗႏၶဳ ရာဇာ - ရမၼကေဒဝီ၊
၃၃။ သီလရာဇာ - သမၼေဒဝီ၊
၃၄။ မဟိသရာဇာ- သုဝဏၰမာလာေဒဝီ၊ ၃၅။ဗလိကရာဇာ -သမၼာဝါစာေဒဝီ၊
၃၆။ ဇဗၼဳဥတၱရရာဇာ-စိတၱေဒဝီ၊
၃၇။ ေဒဝရာဇာ - သုဓမၼေဒဝီ၊
၃၈။ေကသရရာဇာ - ဓမၼပါလေဒဝီ၊
၃၉။မုဏိရာဇာ-ေဒဝဓိတေဒဝီ၊
၄၀။သကၠရာဇာ-ျပဘာဝတီေဒဝီ၊
၄၁။ကုသရာဇာ - ဂႏၶေဒဝီ၊
၄၂။နရဓိတရာဇာ- ေကသာနီေဒဝီ၊
၄၃။ေဝလုရာဇာ- သိဟေဒဝီ၊
၄၄။စိတၱရာဇာ- ဥမဒၵယႏီၱေဒဝီ ၊
၄၅ ။ ဗႏၶရာဇာ - ဗႏၶဳဝတီေဒဝီ၊
၄၆။ ဒီဃရာဇာသုဝဏၰေဒဝီ၊
၄၇။ သိဝိရာဇာ- သုဒၶေဒဝီ၊
၄၈။ဥရကရာဇာ- ကာေမဇာပညာေဒဝီ၊
၄၉။ေညတၱိရာဇာ- ညာတိက ေဒဝီ၊
၅၀။သိရိဓမၼာေသာရာဇာ-ရာမၼသာရေဒဝီ၊
၅၁။မဟာစိတၱဝရာဇာ-သုစိတၱေဒဝီ၊
၅၂။ ဗႏၶရရာဇာ ဗႏၶဳေဒဝီ၊
၅၃။ဇယသုမနရာဇာ-သုမကာေဒဝီ၊
၅၄။ ဗႏၶရာဇာ-ဓနုေဒဝီ၊
၅၅။အဇီႏၷရာဇာ-သုမနေဒဝီ၊
၅၆။ဥဒိႏၷရာဇာ-ရတနမာလာေဒဝီ၊
၅၇။မနူဟာရာဇာ-နဂၤလာေဒဝီ။
ထိုသို႕မင္းဆက္(၅၇)ဆက္နွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေျခာက္ရာေက်ာ္မြန္တို႕ သထံုေဒသတြင္မင္း လုပ္အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ထင္ရွားေသာအျဖစ္အပ်က္ .
(၁) နဝမေျမာက္မင္းဆက္ျဖစ္ေသာ သီရိဓမၼေသာကရာဇာမင္းၾကီးလက္ထက္၊သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၆ခုနွစ္တြင္ မဇ်ိၥမေဒသမွ ဗုဒၶဘာသာျပန္႕ပြားေရးအတြက္ ေသာဏေထရ္နွင့္ဥတၱရ ေထရ္တို႕ သထုံသို႕ေရာက္လာျခင္းနွင့္
(၂) မင္းဆက္(၂၇)ဆက္ေျမာက္ျဖစ္ေသာ ဓမၼပါလာနွင့္ ဒကၡေဒဝီတို႕ သထံုတြင္မင္းလုပ္စဥ္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၉၀၀ေက်ာ္ေလာက္တြင္ ရွင္မဟာ ဗုဒၶၡဃာသသည္ သီဟိုဋ္ကြ်န္း သို႕ ထြက္ခြာ၍ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို သြားေရာက္ကူးယူေသာအခ်ိန္အခါပင္ျဖစ္ေလသည္။
သာသနာ သကၠရာဇ္ ၉၀၀ ေက်ာ္သည္ ခရစ္သကၠရာဇ္ေလးရာစု(ေအဒီ-၃၅၆) ျဖစ္ေလသည္။ သထံုေဒသတြင္မြန္တို့ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ေနစဥ္ ရန္ကုန္ဘက္တြင္လည္းဥကၠလာပ မင္း က ၾတိဂုမၻျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္အုပ္ခ်ဳပ္ေနသည္ကိုလည္းေတြ႕ရေလသည္။ ဥကၠလာမင္းသည္ ဘုရားမပြင့္မီ အခ်ိန္ေလာက္ကတည္းက မင္းလုပ္ေနဟန္ရွိေလသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ တဖုႆနွင့္ ဘလိႅကညီေနာင္နွစ္ပါး ျမတ္စြားဘုရားထံမွ ဆံေတာ္မ်ားကို ရန္ကုန္သို႕ ယူေဆာင္ လာရာတြင္ ဥကၠလာပမင္းသည္ ရန္ကုန္တြင္မင္း လုပ္အုပ္ခ်ဳပ္လ်က္ရွိေၾကာင္း မြန္သမိုင္း မွတ္တမ္းအရ သိရေလသည္။ ဥကၠလာပမင္းသည္ ေရႊတိဂုံေစတီကို စတင္တည္ေဆာက္ေသာဘုရင္ ျဖစ္ျပီး မင္းဆက္ (၃၂)ဆက္တို႕က ေရႊတိဂုံဘုရားအား ျပဳျပင္ပူေဇာ္ၾကသည္ ဟုသိရသည္။ ရန္ကုန္ဘက္တြင္ ဥကၠလာပမင္းက ၾတိဂုမၻျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္အုပ္ခ်ုဳပ္သကဲ့သို႕ ယခုေက်ာက္တန္းျမိဳ႕နယ္၊ပါဒၾကီးေက်းရြာတည္ရွိရာအရပ္ တြင္လည္း ပါဒနိုင္ငံတစ္နိုင္ငံကို တည္ ေထာင္သည္ ဟူ၍ သိရေပသည္။ သထံုေဒသတြင္ မႏူဟာမင္းဆက္ ၅၇-ဆက္ကို ပထမ တည္ ေထာင္ေသာ သီဟသုဓမၼရာဇာ(တိႆဓမၼသီဟရာဇာ) လက္ထက္တြင္ သားေတာ္ၾကီး တိႆ ေသာဂန မင္းသားအားေနာက္ ပါ အေျခြအရံမ်ားနွင့္ အတူသထံုျပည္၏အေနာက္ေျမာက္အရပ္တြင္ တိုင္းသစ္ျပည္သစ္တည္ ေထာင္ရန္ေစလႊတ္ခဲ့ရာ ယခုပါဒၾကီး ေက်းရြာရွိရာ အရပ္သို႕ေရာက္သည့္ အခါ ဤအရပ္ေဒသသည္ကုန္းေျမျပန္႕လည္းျဖစ္၊ပင္လယ္ကမ္းေျခနွင့္လည္းနီစပ္သျဖင့္နန္းတည္ ရန္သင့္၏ဟု ၾကံရြယ္ျပီး မဟာသကၠရာဇ္ (၉၈) ခုနွစ္တြင္ ျမိဳ႕နန္းသစ္ တည္ေထာင္လ်က္ ပါဒ နိုင္ငံေတာ္ဟု သတ္မွတ္ေခၚ တြင္လ်က္ ပါဒမင္းဆက္ကို စတင္ခဲ့ေလသည္။ ပါဒေနျပည္ေတာ္တြင္ စိုးစံခဲ့ၾကေသာ မင္းမ်ားမွာ(၁) တိႆေဘာဂေသနမင္း(ျမိဳ႕နန္းတည္ မင္း)၊(၂) တိႆနရေသနမင္း၊(၃)ျမေစာေနာင္မင္း၊(၄) ဟံသာေသနမင္း၊(၅)ရာဇေစာေနာင္မင္း၊ (၆)နန္းေစာရွင္မင္း၊(၇) ဇဟေသနမင္း၊ (၈) နာဂသီဟမင္း၊(၉)ရာေဗဒကမင္း၊(၁၀)နရေက်ာ္မင္း၊ (၁၁)တြတၳနာဂမင္း၊(၁၂)အနုပီယမင္း၊(၁၃) ေဒါဓဟံမင္း၊(၁၄)ကႏၷဝဇၹမင္း၊ (၁၅)ေစာရဟန္မင္း၊ (၁၆)ေဇဏ်ဒကမင္း၊(၁၇)ေဇယ်ေက်ာ္ထင္မင္း၊(၁၈)ေအာင္ေဇယ်မင္း၊ ၊(၁၉) မင္းေစာေနွာင္မင္း၊ (၂၀)ေကာ့ဒြတ္မင္း၊(၂၁)ရာဇေသဝမင္း၊(၂၂)ရာဇေကာဓမင္း၊(၂၃)ေနသူရမင္း၊(၂၄)ကႏၵမင္း၊(၂၅) နရာသဟမင္း၊(၂၆)ေစပုလႅမင္း၊(၂၇)ဝသူဇလမင္း၊(၂၈)ေစာဖ်ားေက်ာ္မင္း၊(၂၉)တနုကမင္း၊(၃၀) ေစာဘုန္းၾကြယ္မင္း၊(၃၁)ေစာေစာေနာင္မင္း၊(၃၂) ေစာဂလာမင္း၊(၃၃)မြန္မင္း၊(၃၄)နရႏၵမင္းတို႕ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထိုမင္းဆက္(၃၄)ဆက္တြင္ ထင္ရွားေသာအျဖဟ္အပ်က္မ်ားမွာမင္းဆက္ခုႏွစ္ဆက္ေျမာက္ ျဖစ္ေသာဇယနမင္းလက္ထက္၊ သာသနာသကၠရာဇ္ (၈၄)ခုႏွစ္တြင္ အိႏိၵယ မဟာေဗာဓိမွ ရဟႏၱာ အရွင္ျမတ္မ်ား ပင့္ေဆာင္လာေသာ ဆံေတာ္ ၊ သြားေတာ္ႏွင့္ဓမၼကဂိုဏ္း ေရစစ္ေတာ္တို့ကို ေမွာ္ဝန္ ျမစ္၏အလည္ေပၚထြန္းေနေသာ ဂဝံေက်ာက္က်ြန္းေပၚတြင္ ေစတီတည္ျပီး ဌာပနာထားက “ က်ိဳက္ ေမွ်ာ္ကေလာ့ ” ေစတီဟုဘြဲ႕အမည္ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ မြန္အမည္မွန္မွာ “ က်ိဳက္တံၜကေလာံ” (က်ာ္- ဘုရားေစတီ၊ တံၜ-ေက်ာက္ ၊ ကေလာံ-အတံုး ၊ ေက်ာက္တံုးေပၚတြင္ တည္ထားေသာေစတီ)ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ၎ေနာက္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၈ မင္းဆက္(၁၁)ဆက္ေျမာက္ တြတၳနာဂမင္း သီဟိုဋ္ က်ြန္းသို့ တိုင္းခန္းလွည့္လည္စဥ္ မဇၥ်ိမေဒသမွသာသနာျပဳရဟႏ ၱာအရွင္ျမတ္မ်ားၾကြလာေတာ္မူ သည္ႏွင့္ၾကံဳျပီး ရဟႏ ၱာ အရွင္သူျမတ္မ်ားထံမွ ရရွိသည့္ ဆံေတာ္ဓာတ္တစ္ဆူႏွင့္ ဓာတ္ေတာ္ ကိုး ဆူ ကို မူလက်ိဳက္ေမွ်ာ္ကေလာ့(က်ိဳက္တၜံကေလာ့ )ေစတီတြင္ထပ္မံဌာပနာလ်က္ က်ဳိက္ေမွာ္ ဝန္းဟူေသာ ဘြဲ႕အမည္ေတာ္ သတ္မွတ္ေလသည္။ မြန္အမည္မွာ ( က်ာ္- ေစတီဘုရား ၊တၜံ- ေက်ာက္၊ ဝါန္ -ဂဝံ)“ ဂဝံေက်ာက္ေပၚတြင္တည္ထားေသာ ဘုရား” ဟု အဓပၸါယ္ရသည္။ ပါဒႏိုင္းငံေတာ္သည္ ပထမေျမာက္ဘုရင္ တိႆေဘာဂေသနမင္းမွ (၁၁)ဆက္ေျမာက္ တြ တၴနာဂမင္းၾကီး တိုင္ေအာင္ သာသနာတိုးတက္ၾကီးပြာရန္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျပီး က်န္မင္းဆက္အမ်ား စုမွာ အခ်င္းခ်င္းတိုက္ခိုက္နန္းလုေနၾကသျဖင့္ ပါဒေနျပည္ေတာ္သည္ နန္းသက္ႏွစ္ ႏွစ္ရာခန္႕ အတြင္း မင္းဆက္ပ်က္သုန္းျခင္း အျဖစ္သို့ ေရာက္ရွိခဲ့ေပသည္။ သထံု၊ ရန္ကုန္ ေနာက္သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၁၁၆၊ တပို့တြဲလျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႕ တြင္ သံသာဝတီျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ေသာ သမလ၊ ဝိမလညီေနာင္ႏွစ္ပါးသည္ သထံုမွထြက္ခြာသြား ျပီး ပဲခူး၊ ဟံသာဝတီကိုတည္ေထာင္ေသာသူမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ ပဲခူး ၊ဟံသာတီတြင္သမလမွစ၍ မင္းဆက္(၁၇)ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္ျပီးေနာက္ ပဲခူးျမိဳ႕လည္း ဆိတ္သုဥ္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားျပန္သည္။
၁။ သမလမင္း ၂။ ဝိမလမင္း၊ ၃။ အသားမင္း၊ ၄။ အရိႏၵမမင္း၊ ၅။ မဟိသမင္း၊ ၆။ နာ ဂိႏၵမင္း၊၇။ မိဂၢဒီပ(အၾကီး)မင္း၊ ၈။ ဂဇၨဒီပိယမင္း၊ ၉။ ကရိဝိကမင္း ၊ ၁၀။ ပဥၥာလမင္း၊ ၁၁။အတၱသာ ရမင္း၊ ၁၂။ အႏုရာမမင္း၊ ၁၄။ မိဂၢါဒီပ(အငယ္)မင္း၊ ၁၄။ အဂၢေသာမႏၱမင္း၊ ၁၅။ ဥပလရာဇမင္း၊ ၁၆။ ပုႏၷရိကမင္း ၁၇။ တိႆမင္း -သုဘဒၵါေဒဝီ။ သမလ၊ဝိမလမင္းဆက္(၁၇)ဆက္တြင္ ထင္ရွားေသာအျဖစ္ အပ်က္မ်ားမွာ…………
(၁) သမလ၊ဝိမလမင္းတို့က ေရႊေမာ္ေဓာဘုရားကို စတင္တည္ေဆာက္ျခင္း၊ (၂) အသားမင္းသာက အိႏိၵယမွလာေသာ ကုလား လူစြမ္းေကာင္း လမ္းဗာႏွင့္ ထိုးသတ္ ရာတြင္ ေအာင္ပြဲရရွိျခင္း၊ (၃) မင္းဆက္ (၁၃) ဆက္ေျမာက္ မဂၢါဒီပ (အငယ္)မင္းက ေရႊသာေလွ်ာင္းဘုရားကို တည္ေဆာက္ျခင္း၊ (၄) ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ (၁၇)ဆက္ ျဖစ္ေသာ တိႆမင္းသည္ မိစာၦအယူတြင္သက္ဝင္ ယံုၾကည္ရာ၌ သုဒၵါအမ်ိဳးသမီးက တိႆမင္းအား ဗုဒၶဘာသာ အယူဝါဒ ဘက္သို့ျပန္လည္ ယံုၾကည္လာေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္းျခင္း၊ စသည့္အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ေတြ႕ရွိရေလသည္။ ျမန္မာျပည္ေအာက္ပိုင္းသထံု ၊ ရန္ကုန္ ႏွင့္ ပဲခူးေဒသတို႕တြင္ မြန္တို႕သည္ျမိဳ႕ရြာတည္ ေထာင္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ေနစဥ္ ထိုင္းႏိုင္းငံေတာင္ပိုင္းတြင္လည္း လပ္ပူရီ(LOBURI) ျမိဳ႕ ကို ျမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ တည္ေထာင္က ဒြါရဝတီျပည္ကိုတည္ေထာင္ေသာ ဘုရင္မ်ားလဲရွိသည္ ဟု သိ ရေလသည္။ ဒြါရဝတီကို အုပ္ခ်ဳပ္ေနစဥ္ ၁၀ရာစု၁၁ရာစုေလာက္တြင္ထိုင္းႏိုင္းငံအေရွ႕ကေမာၻဒီးယား ျပည္မွ မြန္ခမာအႏြယ္ျဖစ္ေသာ ခမာလူမ်ိဳးမ်ား ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ေသေၾကာင့္ ဒြါရဝတီ မွ မြန္တို့သည္ ထိုင္းႏိုင္းငံ ေျမာက္ပိုင္းသို႕ေျပာင္းေရြ႕ျပီး လန္ဖြန္ေဒသတြင္ ျမိဳ႕ျပတည္ေထာင္အုပ္ ခ်ဳပ္ျပန္ေလသည္။ ထိုေဒသတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္သူမွာ “က်မ္ေဒဝီ” ဟူေသာ ဘုရင္မျဖစ္ျပီး ျမိဳ႕၏ အမည္မွာ “ ဟရိပုဥၥ” ဟုေခၚတြင္ေလသည္။ ဟရိပုဥၥတိုင္းသည္ ထိုင္းႏိုင္းငံတြင္ မြန္တို့ေနာက္ဆံုး အေျခစိုက္ တည္ေထာင္ေသာ ေနရာျဖစ္သည္ဟု သိရေလသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၁၂ ရာစု ျပီးေနာက္ ထိုင္းႏိုင္းငံတြင္းသို့ ယိုးဒယား လူမ်ိဳးမ်ား ဝင္ေရာက္ျပီး ေနာက္မြန္မ်ား ကြယ္ေပ်ာက္ သြားသည္ကို ေတြ႕ရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုင္းႏုိင္းငံတြင္ ၁၂ ရာစုျပီးေနာက္ မြန္တို့သည္ျမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ႏိုင္း ျခင္း မရွိေသာ္လည္း ုျမန္မာျပည္တြငး္၌မူကား ဝါရီရူးမင္းသည္ မုတၱမျမိဳ႕တြင္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၆၄၃ခု(ေအဒီ၁၂၈၁)တြင္ မြန္မင္းဆက္အသစ္ကို စတင္တည္ေထာင္ႏိုင္းေသာသူျဖစ္သည္။ ဝါရီရူး မင္းဆက္တြင္ မင္းေပါင္း(၁၈)ဆက္သည္ မုတၱမႏွင့္ ဟံသာဝတီျမိဳ႕မ်ားကိုတည္ေထာင္အုပ္ခ်ဳပ္ၾက ေလသည္။ ဝါရီရူးမင္းဆက္၏ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္မွာ “သူရွင္တကာရုပၸိ” ပင္ျဖစ္ျပီး ေကာဇာသကၠ ရာဇ္ ၉၀၀(ေအဒီ - ၁၅၃၈)ေလာက္တြင္ မြန္မင္း ဆက္သည္ ေတာင္ငူမွ မင္းတရားေရႊထီးႏွင့္ ဘုရင့္ေနာင္တို့၏ စြမ္းရည္သတိၱေၾကာင့္ ကြယ္ေပ်ာက္ရျပန္ေလသည္။ မင္းအမည္ မင္းျပဳသည့္နွစ္ ၁။ဝါရီရႉမင္း ၆၄၃ - ၆၆၈ မုတၱမ(ေအဒီ၁၂၈၁ - ၁၃၀၆) ၂။မကဒါမင္း ၆၆၈ - ၆၇၂ မုတၱမ ၃။ေစာေအာမင္း ၆၇၂ - ၆၈၅ မုတၱမ ၄။ေစာဇိတ္မင္း ၆၈၅ - ၆၉၂ မုတၱမ ၅။ဇိတ္ဗန္မင္း (ရ) ရက္ မုတၱမ ၆။အိုင္ကန္ေကာင္ (၄၉) ရက္ မုတၱမ ၇။ဗညားအိုင္လယ္ ၆၉၂ - ၇၁၀ မုတၱမ ၈။ဗညားအူး ၇၁၀ - ၇၃၁ မုတၱမ(ေအဒီ၁၃၄၈ - ၁၃၈၅) ၇၃၁ - ၇၄၅ မုတၱမ ဟံသာဝတီ ၉။ရာဇာဓိရာဇ္ ၇၄၅ - ၇၈၃ ဟံသာဝတီ(ေအဒီ၁၃၈၅ - ၁၄၂၃) ၁၀။ဗညားဓမၼရာဇာ ၇၈၃ - ၇၉၀ ဟံသာဝတီ ၁၁။ဗညားရန္ ၇၉၀ - ၈၀၈ ဟံသာဝတီ ၁၂။ဗညားဗေရာ ၈၀၈ - ၈၁၁ ဟံသာဝတီ ၁၃။ဗညားက်န္း ၈၁၁ - ၈၁၄ ဟံသာဝတီ ၁၄။လိပ္မြန္ေထာ္(ဗညားဒိဗၺ) (ရ)လ ဟံသာဝတီ ၁၅။ရွင္ေစာပု ၈၁၄ - ၈၃၂ ဟံသာဝတီ ၁၆။ဓမၼေစတီမင္း ၈၃၂ - ၈၅၃ ဟံသာဝတီ ၁၇။ဗညားရန္(ဗညားရာ) ၈၅၃ - ၈၈၈ ဟံသာဝတီ ၁၈။သူ႕ရွင္တကာရုပိၸ ၈၈၈ - ၉၀၀ ဟံသာဝတီ (ေအဒီ၁၅၂၆ - ၁၅၃၈) ဝါရီရႉးမင္းဆက္တြင္ ထင္ရွားေသာဘုရင္မ်ားမွာ ဝါရီရႉးအျပင္မင္းဆက္ရွစ္ဆက္ေျမာက္ ျဖစ္ေသာ ဗညားအူးမင္းသည္ မုတၱမမွ ဟံသာဝတီတြင္ ထီးနန္းတည္ေဆာက္ကာ ေျပာင္းေရႊ႕အုပ္ ခ်ုဳပ္ေလသည္။ ဟံသာဝတီျမိဳ႕ေတာ္ကို ေကာဇသကၠရာဇ္ ၇၂၆ တြင္တည္ေဆာက္ေလသည္။ဗညားအူး၏သားေတာ္ ရာဇာဓိရာဇ္မွာလည္း ဤမင္းဆက္တြင္ ထင္ရွားေသာ ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ခဲ့ေလသည္။
ရာဇာဓိရာဇ္ျပီးေနာက္ ရွင္ေစာပုနွင့္ ဓမၼေစတီမင္းတို႕သည္လည္းအလြန္ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား ၾကေသာ မြန္ဘုရင္မ်ား ျဖစ္ၾကေလသည္။ ဝါရီရႉးမင္းဆက္သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္(၉၀၀)ေလာက္တြင္ ကုန္ဆံုး
သြားျပီးေနာက္ ေနာက္ဆံုး မြန္ဘုရင္တစ္ပါးအေနျဖင့္ ေပၚထြန္းလာသူမွာ ဗညားဒလပင္ျဖစ္ေလသည္။
ဗညားဒလ သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္(၁၁၀၈) ခုနွစ္ (ေအဒီ ၁၇၄၇ - ၁၇၅၉)တြင္ ဟံသာဝတီကို စုစည္းတည္ ေထာင္ျပီး မင္းလုပ္အုပ္ခ်ဳပ္ရာ(၁၁၁၉) ခုနွစ္ တိုင္ပင္ ျဖင ့္ေတာ့သည္။ ဗညားဒလသည္
ဦးေအာင္ ေဇယ်၏ စြမ္းရည္သတၱိကို မယွဥ္နိုင္သျဖင့္ က်ဆုံးသြားရေလသည္။
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ျမန္မာျပည္တြင္ ေနာက္ထပ္မြန္တို႕ ထပ္မံျပီး ျမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ကာ မင္းလုပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ
ဘုရင္ဟူ၍ ယေန႕တိုင္ မေပၚထြန္းလာခဲ့ေပ။

Credit : စာေပခ်စ္သူ blog ကူးယူေဖၚပါသည္။

{ သွ်င္ျမဝါ အတၳဳပၸတိၲ }

သွ်င္ျမဝါကို သကၠရာဇ္ ၈၅၄ ခု ၊ ဝါဆိုလျပည့္ ၾကာသပေတးေန႔နံနက္ ၄ ဗဟိုရ္တြင္ ဖြားျမင္ခ့ဲသည္၊ ငယ္ အမည္မွာ ေမာင္ျမဝါဟုေခၚတြင္သည္။ ခမည္းေတာ္မွာ မင္းလွရာဇာေစာမြန္၏ ေျမာက္ေရႊေရးေတာ္ေဆာင္မိဖုရား၏ အႀကီးေတာ္ စိန္တင္စား (စိုင္းတင္ၿမိဳ႕စား) မဟာနႏၵသႀကၤန္ျဖစ္သည္။ မယ္ေတာ္မွာ မင္းလွရာဇာေစာမြန္၏ မိဖုရားေစာနႏၵီ၏ညီမေတာ္၊ ေဇာေစာမြန္တို႔၏ သားေတာ္ျဖစ္သည္။

ေစာနႏၵီႏွင့္ ေဇာယ်ေခမာတို႔မွာ မင္းလွရာဇာေစာမြန္၏ ဦးရီးေတာ္ဆင္ကဲ မင္းေအာင္တင္ႏွင့္ ေစာသႏာၱတို႔ ၏သမီးေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ မင္းဗာဘုရင္ႏွင့္ သွ်င္ျမဝါတို႔မွာ အမိညီအစ္ကိုမ်ားျဖစ္ၾက၍ ညီအစ္ကိုေတာ္စပ္ၾကသည္။ မင္းဗာဘုရင္ကို သကၠရာဇ္ ၈၅၄ ခု ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၂) ရက္ စေနေန႔တြင္ ေမြးဖြားခ့ဲသည္။ မင္းဗာဘုရင္၏ ငယ္နာမည္မွာ ဘေစာသီရီျဖစ္သည္။ မင္းဗာဘုရင္သည္ သွ်င္ျမဝါထက္ ႏွစ္ရက္သာငယ္သည္။ မဟာပညာေက်ာ္ကို သကၠရာဇ္ ၈၅၁ တြင္ဖြားျမင္ခ့ဲသည္။ မဟာပညာေက်ာ္၏ ငယ္နာမည္မွာ ျမတ္ သာထြန္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သွ်င္ျမဝါ ၊ မင္းဗာႀကီး မဟာပညာေက်ာ္တို႔မွာ ဖြားဘက္ရြယ္ေဖာ္ သူငယ္ခ်င္း မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သူငယ္ခ်င္း (၃)ဦးတို႔သည္ အဂၢစိေႏၵယ် ဆရာေတာ္ေက်ာင္း ( ေတာင္ညိဳေက်ာင္းတိုက္တြင္) အသက္ ၁၆ ႏွစ္ထိ ပညာသင္ၾကားခ့ဲသည္။ ထိုမွတဆင့္ ေနာက္ထပ္ပညာဆည္ပူးရန္အတြက္ အိႏၵိယျပည္ ဗာရာဏသီ တကၠသိုလ္သုိ႔ ပညာဆက္လက္သင္ၾကားရန္ ထြက္ခြာခ့ဲၾကသည္။ ဗာရာဏသီတြင္ ဘေစာသီရိက တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စီမံခန္႔ခြဲေရးပညာ ၊စစ္ေရးစစ္ရာတို႔ကို သင္ယူခ့ဲသည္။ ၿမတ္သာထြန္းမွာ တရားစီရင္ေရးပညာ ၊ ဓမၼသတ္က်မ္း ၊ စစ္ေရးစစ္ရာတို႔ကို သင္ယူခ့ဲသည္။ ေမာင္ျမဝါမွာ ေဆးဝါးမႏၱာန္၊ ဓါတ္ေျပာင္း - ဓာတ္ခြာ စသည့္ ဂမၻီရ အတတ္ပညာမ်ားကို သင္ၾကားခ့ဲၾကသည္။ မင္းဗာဘုရင္ႏွင့္ မဟာပညာေက်ာ္တို႔သည္ ပညာျပည့္စံု၍ ရခိုင္ျပည္သို႔ ျပန္ခ့ဲၾကသည္။ သွ်င္ျမဝါမွာဗာရာဏသီျပည္ မိဂဒါ ဝုန္ေတာ၌ သီရိဗိႆႏိုးရေသ့ႀကီးထံဝင္ၿပီး ၂၃ ႏွစ္တိုင္တိုင္ပညာဆည္းပူးခ့ဲေလသည္။ သွ်င္ျမဝါသည္ ရေသ့ႀကီး ဗိႆႏိုးထံတြင္ ဓာတ္ေျပာင္း၊ ဓာတ္ျပန္အတတ္ ၊ ရုပ္ဓာတ္မ်ားကို ျမဴေလးပါးျဖစ္ေသာ ရတေရျမဴ ၊ ကဇၨာေရျမဴ ၊ အဏုျမဴ ၊ ပရမာအဏုျမဴစသည္ျဖင့္ ဉာဏ္ျဖင့္ခြဲစိပ္ၾကည့္ပံု အတတ္ပညာမ်ားကိုသင္ၾကားခဲ့ေလသည္။

သွ်င္ျမဝါသည္ ၂၃ ႏွစ္ၾကာပညာသင္ၾကား တတ္ေျမာက္ေလေသာ္ မိမိေမြးရပ္သိုျပန္လိုေၾကာင္း ဆရာထံ ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ဆရာရေသ့က “ေမာင္ျမဝါမျပန္ေလႏွင့္ သင္၏ပညာသည္ သင့္တိုင္းျပည္ အတြက္ အသံုးက်လိမ့္မည္မဟုတ္၊ ငါႏွင့္အတူေန၍တရားအားထုတ္ေလာ” ဟုတားျမစ္ခ့ဲသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သွ်င္ျမဝါက “ဆရာသင္ေပးေသာပညာကို တပည့္ေတာ္ရခိုင္ျပည္သူ ျပည္သားမ်ားအတြက္ အက်ဳိး ရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ပါမည္ ၊ဘာသာသာသနာေတာ္မ်ားအတြက္ အက်ဳိးရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ပါမည္” ဟု ေလွ်ာက္ပန္ေသာအခါ ဆရာရေသ့က ျပန္ခြင့္ျပဳေလသည္။ ပညာစံု၍ရခိုင္ႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လာၿပီး ေတာင္ညိဳေတာင္၌ရေသ့အသြင္ျဖင့္ေနၿပီး နမႏ ၱာေခၚ ဓါတ္က်မ္းႀကီးကို ျပဳစုေလသည္။ ေတာင္ညိဳတိုက္အနီးရွိ သာရပဗၺတေတာင္ အနီးတြင္ လွဳိဏ္ေခါင္းျပဳလုပ္ၿပီး တရားအားထုတ္ခ့ဲသည္။ ထိုလွဳိဏ္ေခါင္းကို ယေန႔တိုင္ သွ်င္ျမဝါ လွဳိဏ္ေခါင္းဟု ေခၚၾကေသးသည္။

သွ်င္ျမဝါေျမာက္ဦးသို႔ေရာက္ခ်ိန္တြင္ အသက္(၃၉)ႏွစ္ရွိခ့ဲၿပီး၊ ထိုစဥ္ သေစာသီရိမွာ ေၿမာက္ဦးေရႊနန္းကို အုပ္စိုးေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ဘိေႆညကမဂၤလာ ဆင္ယင္က်င္းပေသာအခါ သီရိသူရိယစႏၵာမဟာ ဓမၼရာဇာ ဟူေသာဘြဲ ့ကိုခံယူေတာ္မူသည္။ ျမတ္သာထြန္းအား မဟာပညာေက်ာ္ဘြဲ ့ကိုေပးၿပီးပညာရွိအမတ္အရာျဖင့္ ခစားေစသည္။ တစ္ခါေသာ္ မင္းဗာဘုရင္သည္ ညီလာခံေခၚယူက်င္းပခ့ဲသည္။ ရခိုင္ဘုရင္မ်ားသည္ ညီလာ ခံသဘင္ကို နံနက္အာရံုတက္ခ်ိန္၌ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ထိုသို႔ ညီလာခံက်င္းပရန္ စည္ေတာ္နရီမွဴးက အခ်က္ေပးၿပီး မ်ားမၾကာမွီတြင္ သွ်င္ျမဝါသည္ ေမာက္ကလိန္ေတာင္ေဝွးကို ေထာက္ကာ လွံစြပ္သူရဲတစ္ဦး ၊ဓားကိုင္သူရဲတစ္ဦး ေစာင့္ေနေသာ ညီလာခံပထမတံခါးကို တားျမစ္ျခင္းမရွိဘဲ ဝင္လာသည္ကို မင္းဗာဘုရင္သည္ ပလႅင္ထက္မွ ျမင္ေတာ္မူသည္။ ဒုတိယတံခါး ကိုေရာက္ေသာအခါလည္း အေစာင့္သူရဲေကာင္းမ်ားက တားဆီးမွဳမရွိဘဲ တေၾကာင္းခ်င္းဝင္လာသည္ကို ျမင္ေနရသည္၊ ေနာက္ဆံုးတံခါး သို႔ ေရာက္ေသာအခါ မင္းဗာဘုရင္သည္ ပလႅင္ထက္မွ ဆင္းၿပီးရွိခိုးလွ်က္ ဆီးႀကိဳေနေလသည္။ အေစာင့္ မ်ားအတားအဆီးမရွိဘဲ ဝင္လာသည္ကို   ေတြ႔သျဖင့္ ရန္သူမဟုတ္သည္ကိုလည္း ဘုရင္ႀကီးသိရွိေနခ့ဲသည္။ သွ်င္ျမဝါသည္ ပလႅင္ေပၚသို႔ တက္ထိုင္လိုက္ၿပီး စကားတစ္ခြန္းမွမဆိုဘဲ ပလႅင္ေရွ႕တြင္ထိုင္၍ ရွိခိုးေနေသာ မင္းဗာဘုရင္အား နဖူးတည့္တည့္ကို   ေတာင္ေဝွးျဖင့္ခ်ိန္ရြယ္ၿပီး “ေဟ့ မဟာရာဇာ–သင္သည္ မိန္းမေလာ ၊ေယာက်္ား ေလာ၊ငါက သင္အား မိန္းမဟူ၍ျမင္သည္၊ မိန္းမ မိန္းမ မိန္းမ ” ဟု သံုးႀကိမ္ေျပာ ဆိုၿပီးပလႅင္မွ ဆင္းကာ လာလမ္း အတိုင္း   ျပန္သြားခ့ဲေလသည္။

ညီလာခံတစ္ခုလံုး တိတ္ဆိတ္ညိဳးငယ္ေသာမ်က္ႏွာျဖင့္ ဘုရင္မင္းကိုသာ ေငးၾကည့္ေနၾကေလသည္။ မင္းဗာဘုရင္၏ မ်က္ႏွာေတာ္မွာလည္း ရွက္စိတ္ေၾကာင့္ နိန္ျမန္းေနေပသည္။ ထိုအထဲတြင္ မဟာပညာေက်ာ္ တစ္ေယာက္သာရႊင္ပ်ေသာ မ်က္ႏွာျဖင့္ ဘုရင္အားၾကည့္ေနေလသည္။ မင္းဗာဘုရင္သည္ ညီလာခံကို ရုပ္သိမ္းေစၿပီး စိတ္မအီမသာျဖင့္ ေလ်ာင္းေတာ္ဦးေဆာင္သို႔သြားကာ သလြန္ေညာင္ေစာင္း၌ လဲေလ်ာင္း အနားယူခ့ဲသည္။ မဟာပညာေက်ာ္လည္း အိမ္သို႔ျပန္ကာ သူဆင္းရဲအဝတ္အစားမ်ားကိုဝတ္၍ ဘုရင္ထံ ခစားဝင္ေလသည္။ မဟာပညာေက်ာ္ေလ်ာင္း ေတာ္ဦးေဆာင္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ မင္းဗာဘုရင္မွာ မ်က္ စိကိုမိွတ္ၿပီးေတြးေနခိုက္ျဖစ္သည္။

မင္းဗာဘုရင္မွာ မ်က္ေစ့ကိုဖြင့္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ မဟာပညာေက်ာ္ကို ထူးဆန္းေသာ အဝတ္အစားျဖင့္ ျမင္ေတြ႔ရ၍ စိုက္ၾကည့္ေနခ့ဲသည္။ မင္းဗာဘုရင္သည္ ေလ်ာင္းေနရာမွထၿပီး သလြန္ေပၚထိုင္ေသာ အခါ မဟာပညာေက်ာ္သည္ မင္းဗာဘုရင္အား ဤသို ့ေလွ်ာက္တင္ေလသည္။ “ ဘုန္းေတာ္ႀကီးလွစြာေသာ အရွင္ မင္းျမတ္ ယေန႔နံနက္ ညီလာခံသဘင္တြင္ ေရာက္လာခ့ဲေသာပုဂၢိဳလ္မွာ အျခားသူမဟုတ္ပါ။ အရွင္မင္းျမတ္၏ ေနာင္ေတာ္ သွ်င္ျမဝါျဖစ္ပါသည္။ ရေသ့အသြင္ေျပာင္းေန၍ မမွတ္မိျခင္းသားျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းဆိုေသာ စကားမွာ အလြန္မဂၤလာရွိေသာ စကားျဖစ္ပါသည္။ ရခိုင္အမ်ဳိးကို ခ်စ္လြန္းသျဖင့္ ေျပာဆိုေသာစကား ျဖစ္ပါသည္။ အလြန္လည္း ေက်းဇူးတင္စရာေကာင္းလွပါသည္ ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။

မင္းဗာဘုရင္က မဟာပညာေက်ာ္ေလွ်ာက္ထားခ်က္ကို ျပည့္စံုေအာင္ ေနာက္ထပ္ ေလွ်ာက္တင္ခိုင္းေလသည္။ မဟာပညာေက်ာ္က သွ်င္ျမဝါသည္ အရွင္မင္းႀကီးကို မိန္းမ ဟုေခၚရျခင္းမွာ “အရွင္မင္းႀကီးသည္ လင္ေယာက်္ား၏ ဧည့္သည္တာဝန္ကို တာဝန္ေက်ေအာင္ ဧည့္ခံေနေသာမိန္းမႏွင့္ တူေနပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ အရွင့္ဖခမည္းေတာ္ စလတၱာေစာမြန္လက္ထက္က ေရာက္ေနေသာ ေမာ္လဝီမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ – ကာဒီ ၊ ဆာဒူခန္ ၊ မူရွား တို႔သည္ သူတို႔သေဘာအေလ်ာက္ ဗလီမ်ားေဆာက္၍ မူဆလင္သာသ နာ ျပဳေနၾကပါသည္ကို အိမ္ရွင္တစ္ေယာက္အေနျဖင့္ မည္သို႔မွ် မကန္႔ကြက္လွ်င္ သေဘာတူရာေရာက္ၿပီး အိမ္ရွင္၏ မယား ဝတ္ေက်သလိုျဖစ္ေန၍ သွ်င္ျမဝါက အရွင္မင္းႀကီးအား မိန္းမဟုေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခါ မင္းဗာဘုရင္က မဟာပညာေက်ာ္အား သို႔ျဖစ္လွ်င္မည္သို ့ေဆာင္ရြက္ရမည္ ကို ေလွ်ာက္ တင္ေစသည္။

မဟာပညာေက်ာ္က ေဘးေလာင္းေတာ္ မင္းေစာမြန္လက္ထက္က သူရတန္မင္းအား ေပးအပ္ခ့ဲရေသာ ရခိုင္ေဒသျဖစ္သည့္ ဘဂၤလားနယ္ကိုျပန္လည္ သိမ္းယူရရွိေအာင္ ႀကံေဆာင္ရပါမည္။ “ကုလားပုစြန္ တ ဆယ့္ႏွစ္တန္ကိုမေက်ာ္ရ ” ဟူ၍ စကားရွိပါသည္။ အရွင္မင္းႀကီးသည္ မင္းေစာမြန္မွစ၍ ေရတြက္ေသာ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ကို ေရာက္ေနပါသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ဘဂၤလား ၁၂ ၿမိဳ႕ကို ရရန္သင့္ေတာ္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း တင္ေလွ်ာက္ခ့ဲသည္။ ထိုအခါ မင္းဗာဘုရင္သည္ သွ်င္ျမဝါေျပာေသာစကားကို သေဘာေပါက္နားလည္ လက္ခံကာ မဟာပညာေက်ာ္အား စစ္ခ်ီတက္ရန္ စီမံခန္႔ခြဲေစၿပီး မဟာနႏၵသူရဘြဲ႔ရာထူးျဖင့္ သကၠရာဇ္ ၈၉၄ ခု ၊တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ (၉)ရက္ေန႔တြင္ စစ္ခ်ီတက္ေတာ္မူၿပီး ေမာက္သူဇာ ၊ ဒကၠာ ၊ ဂန္ဘီလာ ၊ သီလတ္၊ ပဋိတၱရား ၊ ဂဂၤါသာရ ၊ စစ္တေကာင္း ၊ ေဂဏေတာ္ပလႅင္ ၊ ကံသာ ၊ တိလိဂၤ ါ ၊ ဘာရီဆာရ္ ၊ ေရာင္ပုရ္ ၊ စေသာ ဘဂၤါး (၁၂)ၿမိဳ႕ကို ခ်ီတက္သိမ္းပိုက္ခ့ဲေလသည္။ စစ္ေအာင္ႏိုင္၍ဘဂၤ ါး (၁၂) ၿမိဳ႕ကို ျပန္လည္သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခ့ဲၿပီး အျပန္တြင္ ဗုဒၶဂါယာမွာ ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳ ျပဳခ့ဲေလသည္။ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ႀကီးကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ခ့ဲသည္။ ၿပိဳပ်က္ေနေသာ ေစတီပုထိုးတို႔မွ မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္ မ်ားျပားလွေသာ ဓါတ္ေတာ္ေမြေတာ္တို႔ကို ယူေဆာင္ၿပီး ေျမာက္ဦးသို႔ ျပန္္လာခဲ့သည္ မင္းဗာဘုရင္သည္ မဇိၥဳမေဒသမွ ရရွိခ့ဲေသာ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားကို ဌာပနာထည့္၍ ေစတီေဆာက္ရန္ သွ်င္ျမဝါအား တိုင္ပင္ခ့ဲေလသည္။ ဖိုးေခါင္ေတာင္ကိုညွိလွ်က္ မ႑ိဳင္ငါးရပ္ကို ဓာတ္ေတာ္   ေမြေတာ္ေပါင္းသ်ွစ္ေသာင္း ၊ အရြယ္အစား အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိေသာ ဘုရားဆင္းထုေတာ္ေပါင္း သွ်စ္ေသာင္းကိုဌာပနာ၍ သ်ွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးကို သကၠရာဇ္ ၈၉၇ခု ၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ ေနထြက္ခ်ိန္တြင္ တကမၻာလံုး ေအးခ်မ္းမွဳရွိရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး ပႏၷက္ရိုက္ခ့ဲသည္။ ကုလားရန္ႏွင့္ေပၚတူဂီတို႔၏ ရန္ကိုေအာင္ျမင္ခ့ဲသည့္အတြက္ ရန္ေအာင္ေဇယ်ပုထိုးေတာ္ႀကီး ဟုလည္းေခၚသည္။

သွ်င္ျမဝါသည္ ၿမိဳ႔အတြက္ အကာႀကီးအကာငယ္တို႔ကို စီမံခ့ဲေလသည္။ ေနာက္ဆံုးတြက္ ၿမိဳ႕သက္တစ္ေထာင္ ရွည္ေစရန္ အတြက္ မိမိအသက္ကို စေတးသြားခ့ဲသည္။ သွ်င္ျမဝါသည္ မိမိတြက္ခ်၍ အခ်ိန္ေစ့ေရာက္ေသာအခါ ၾကာသပေတးသားကို စေတးရမည္ ျဖစ္ေန၍ အျခားလူအသက္ကို မသတ္လိုသည္က တစ္ေၾကာင္း ၊ စေတးရမည့္သူကို အခ်ိန္မရျဖစ္ေနသည္က တစ္ေၾကာင္း စေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ မိမိဝမ္းဗိုက္ကို ဓားျဖင့္ထိုးၿပီးအူကို ၿမိဳ ့ခ်ာတိုင္၌ရစ္ပတ္ကာ ၊ သူေသ ဆံုးေသာေနရာတြင္ ေျမျမဳပ္သၿဂိဳလ္ရန္ မွာထားခ့ဲေလသည္။ အူရစ္ပတ္ျခင္း ကုန္ဆံုးသည္ႏွင့္ ေျမျပင္ေပၚသို႔ လဲက်ေသဆံုးခ့ဲသည္။ သွ်င္ျမဝါသည္ သက္ေတာ္၄၅ ႏွစ္သကၠရာဇ္ (၈၉၉)ခုႏွစ္တြင္ တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္ကို စေတးခ့ဲေသာ အာဇာနည္မ်ဳိးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ေပသည္။ မင္းဗာ ဘုရင္မွာ ပညာရွိတစ္ဦးဆံုးရွဳံးသျဖင့္ ယူႀကံဳးမရ ဝမ္းနည္းခ့ဲရသည္။ ရခိုင္ႏိုင္ငံ၏ ေက်းဇူးသွ်င္ပညာရွိႀကီး အား ေျမတြင္ျမဳပ္၍ သာမန္လူတစ္ဦးက့ဲသို႔ သၿဂိဳလ္မွဳကို မျပဳလိုေပ။ ယင္းေၾကာင့္ မင္းဗာဘုရင္ႏွင့္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား စိတ္သေဘာထား ကြဲလြဲမႈေၾကာင့္ သ်ွင္ျမဝါအား ပန္းရထားေပၚတင္ကာ ဘုုရင္ႏွင့္ျပည္သူတို႔ အျပန္အလွန္လြန္ဆြဲခဲ့ၾကသည္ ဘုရင္မွအႏိုင္ရ၍ ပညာရွိ တစ္ဦးအား သင့္တင့္ေလ်ာက္ ပတ္ေသာေနရာ၌ အခမ္းအနားႀကီးက်ယ္ျဖင့္ သၿဂိဳလ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း အမိန္႔ ထုတ္၍ မီးသၿဂိဳလ္ၿပီး သွ်စ္ေသာင္းဘုရား၏ ေတာင္ဘက္ ၊ ဘုရားေပါင္းေတာင္စြယ္တြင္ အရိုးျပာကို ဂူသြင္း ထားခ့ဲေလသည္။ ထိုေနရာကို သွ်င္ျမဝါသခၤ်ဳိင္းဟု ေခၚသည္။ သွ်င္ျမဝါေသဆံုးေသာအခါ သွ်င္ျမဝါအား လွဴဒါန္း၍ ရရွိေသာ ေရႊေငြပစၥည္းတို႔ႏွင့္သွ်င္္ျမဝါ၌ က်န္ခ့ဲေသာပစၥည္းမ်ားကို ဌာပနာၿပီး မင္းဗာဘုရင္သည္ သကၠရာဇ္ ၈၉၉ ခု ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၈၇ တြင္ သွ်င္ျမဝါေစတီကို တည္ထားခ့ဲသည္။ ေစတီ ရွိေသာေတာင္ကိုလည္း သွ်င္ျမဝါေတာင္ဟု ေခၚတြင္ ခ့ဲေလသည္။

ကိုးကားေသာစာအုပ္မ်ား

၁။ ဆရာႀကီးဦးသာထြန္းေရးသားေသာ သွ်င္ျမဝါအေၾကာင္း

ကူးယူေဖၚျပပါသည္။
မူရင္းေရးသူ Credit

ဓညဝတီေခတ္


ဓညဝတီ ျမဳိ႕ေတာ္သည္ က စၧပနဒီျမစ္၏ လက္တက္
တစ္ခုျဖစ္ေသာ သရီေခ်ာင္းတြင္ ရွိခဲ႔သည္။ျမဳိ႕ေတာ္ကုိ
တန္းေဆာင္းမုန္းလျပည္႔ ဗုဒၶဟူးေန႔ တစ္ရက္တြင္
တည္ခဲ႔သည္။ျမဳိ႕တည္ရာတြင္ ျမဳိ႕ကြက္ႏွင္႔ ျမဳိ႕အမည္တုိ႔
ကုိ ရေသ့ၾကီး နာဂိႏၵက ေပးခဲ႔သည္။ ျမဳိ႕တည္ဘုရင္
မာရာယုသည္ ေဝသာလီဘုရင္ ျဗဟၼသုျႏၵ၏ သမီးေတာ္
ရုစိတမာလာႏွင္႔ နန္းတက္ခ႔ဲသည္။(ျမဳိ႕တည္ႏွစ္ကုိ
ဘီစီ ၃၃၂၅ ခုဟု ရခုိင္ရာဇဝင္ စာေစာင္ တစ္ခုက ဆုိသည္။ သူတုိ႔မွ ေပါက္ဖြားလာေသာ အဆက္အႏြယ္
တုိ႔သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၈၃၈ ႏွစ္အတြင္း မင္းေပါင္း ၅၃ မင္း
နန္းတက္အုပ္စုိးခဲ႔ၾကသည္။ မာရာယု မင္းဆက္တြင္
ေလာဘရမက္တက္ေသာ အမတ္တုိ႕၏ နန္းလုမူ
သုံးၾကိမ္ ေပၚေပါက္ခဲ႔သည္။ ထုိ အမတ္တုိ႔မွာ မင္းဆက္
မ်ား မထူေထာင္ ႏုိင္ခဲ႔ၾကေခ်။ ေနာက္ဆုံးအၾကိမ္
နန္းလုမူတြင္ ဓညဝတီဘုရင္ ကံကုန္ခဲ႔ျပီး  မိဖုရားေစာ
စစ္ႏွင္႔ အေျခြအရံတုိ႔ သည္ နီလာပန္းေတာင္းေတာင္တြင္ တိမ္းေရွာင္ ေနခဲ႔ၾကရသည္။နန္းလုအမတ္ သုံးဦးတုိ႔မွာလည္း
အခ်င္းခ်င္း သတ္ျဖတ္ၾကကာ ထီနန္းလုၾက၍
ဓညဝတီျမဳိ႕မွာမူး တစ္ႏွစ္အတြင္းတြင္ပင္ ပ်က္ေလသည္။
ထုိစဥ္ကာလ၌ အိႏၵိယေဒသ ဟိမဝႏၲေတာင္ေျခအရပ္
ကမၼရူပ တုိင္းမွ ဘုရင္တစ္ပါးသည္္ ေနာက္ပါမ်ားနဲ႔အတူ
နယ္သစ္ရွာဖြယ္ရင္း ေတာင္းဘက္သုိ႔ ဆင္းလာခဲ႔ၾက
သည္။ ဤမင္းသည္ ကမၼရူပ အရပ္မွ လာ၍ ကမၼရူပ
မင္းဟု အမည္တြင္သည္။ ထုိေနာက္ ကုလားတန္ျမစ္
ညာပုိင္းသုိ႔ မေရာက္မီ ေမာရဂၤလူမ်ဳိးႏွင္႔ ေပါင္းစည္းမိ
ၾကသည္။
ဓညဝတီ အပုိင္း(၂) ကုိ ဆက္ရန္ ေနာက္တင္ေပးမည္။
အားလုံးကုိ ေလးစားလ်က္
          ေအာင္ႏုိင္ထြန္း(ခုိင္ေမာ္ကြန္း)
ကုိးကား ရခုိင္သမုိင္းက်မ္း

နဝရူပ ဗ်ာလ အေၾကာင္း

နဝရူပဗ်ာလသည္ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏အထင္ကရ logo တစ္ခုျဖစ္သည္။ ၄င္း၏   ခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပုိင္းကိုသတၱဝါ ကိုးမ်ဳိးတို႔၏ ဝိေသသလကၡာျဖင့္  ဖြဲ႔စည္းထားျခင္းျဖစ္သည္။

၄င္းတို႔မွာ-       ၄င္းတို႔၏ အဓိပၸာယ္မွာ

(၁) ဆင္ႏွာေမာင္း။                        စြမ္းအားႀကီးျခင္း။

(၂) သမင္းမ်က္လံုး။                       အျမင္အာရံုစူး႐ွျခင္း။

(၃) ႀကံ့ၿဂိဳ။                                   စြမ္းအားႀကီးျခင္း။

(၄) ၾကက္တူေရြးလွ်ာ(က်ီး)။              ကားပရိယာယ္ၾကြယ္ဝျခင္း။

(၅) ျခဴး (ငါးၾကင္းကြက္)။                  စြမ္းအားႀကီးျခင္း။

(၆) ေဒါင္းအၿမီး။                             လွပတင့္တယ္ျခင္း။

(၇) ျမင္းနားရြက္။                        အၾကားအာ႐ံုထက္ျမက္ျခင္း။

 (၈)က်ားအစြယ္။                            စြမ္းအားႀကီးျခင္း။

 (၉) ျခေသၤ့လက္ဝါး။                        စြမ္းအားႀကီးျခင္း။

 စသည့္တို႔ျဖင့္ ၄င္း၏ ခႏ¨ာကုိယ္ကိုဖြဲ႔စည္းထားပါသည္။

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...