ရခိုင္တို႔ဧ။္တူရိယာစည္တီးခတ္ျခင္း

အတီးအမွဳတ္စေသာ တူရိယာ စည္မ်ဳိး၊ တပိုးမ်ဳိး၊ ေစာင္းမ်ဳိး ဟူ၍ အသီးသီးရွိၾက၏။ ပါဠိစာေပတြင္ စည္ငါး မ်ဳိးကိုပင္ "တူရိယာငါးမ်ဳိး"ဟူ၍ ေခၚဆိုထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးရခိုင္စာဆိုမ်ားက "ပဥၥင္တူရိယာ၊ တီးမွဳတ္ ကာျဖင့္" ဟုဖြဲ႔ဆိုခ့ဲၾကေလသည္။ ထို႔အတူ တိုရိယာ ငါးပါးဆိုသည္မွာလည္း စည္မ်ဳိးငါးပါးပင္ျဖစ္၏။

အတီးအမွဳတ္ တူရိယာတို႔တြင္ စည္တူရိယာမွာ တီးခတ္အပ္ေသာ တူရိယာမ်ဳိးပင္ျဖစ္၏။ ဤစည္ အမ်ဳိး အစားမ်ားစြာကို ပါဠိစာေပႏွင့္ ကကၠတတို႔တြင္ မ်ားစြာပါရွိေပ၏။ စည္မွာ အမ်ဳိးအမည္ထူးျပားလွ၏။ ဤစည္ တီးခတ္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ အဘယ္အခါကပင္ စတင္လာခ့ဲေၾကာင္းကို အတိအက် ေဖာ္ ျပရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။

အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ရခိုင္သည္ ျမန္မာထက္ေစာစြာကပင္ အိႏိၵယမွ တစ္ဆင့္ အႏုပညာ သုခုမဂီတတို႔ သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္သို႔ ႏႊယ္ယွက္ဆက္ပြားခ့ဲရသည္ဟု ဆိုႏိုင္ေပသည္။ ဂီတမ်ားသည္လည္း ထိုမွဆက္ႏႊယ္ ျခင္းကို ပညာရွင္တို႔ ေလ့လာသိရွိ ႏိုင္ခ့ဲ၏။

ရခိုင္ျပည္နယ္၌ စည္တီးျခင္း၌ စည္တီးျခင္း စတင္လာသည္မွာ အိႏိၵယမွပင္ ဆက္ႏႊယ္ခ့ဲသည္ဟု ဆိုေစ ကာမူ အျခခံမွဳ၊ အတုယူမွဳ စသည့္ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ရွိႏိုင္မည္ျဖစ္၏။ တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိး တိုးတက္ လာႏိုင္သေလာက္ ယဥ္ေက်းမွဳ အႏုပညာ ေတးဂီတမ်ားမွာလည္း တိုးတက္လာႏိုင္သေလာက္ ယဥ္ေက်းမဳ အႏုပညာ ေတးဂီတမ်ားမွာလည္း တိုးတက္ႏိုင္သျဖင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ လူေနမွဳ စတင္လာပံုကို ခန္႔မွန္းေဖာ္ ထုတ္ႏိုင္ၾကပါလွ်င္ ပို၍ ေသခ်ာေရရာေပမည္။

ျမန္မာျပည္တြင္လည္း လူမ်ဳိးစုအလိုက္ စည္စသည့္ တူရိယာမ်ား အသီးသီး မိမိတု႔ိလူမ်ဳိး၏ အေျခခံမွဳႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ဆင့္ပြားမွဳေၾကာင့္ တိုးတက္ခ့ဲၾကေပ၏။ အသြင္အျပင္မူဟန္ အသံုးအစြဲမွာလည္း မိမိတို႔ လူမ်ဳိး အ လိုက္ ဖန္တီးတီထြင္ခ့ဲၾကေပ၏။

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ေအာက္ပါစည္အမ်ဳိးအစားမ်ားကို အဆက္ဆက္ သံုးစြဲခ့ဲေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။

၁။ ေျမွာက္စည္ (ပဟုိရ္စည္)

၂။ သံလြင္စည္

၃။ မု႐ိုးစည္ (စည္ေဗ်ာ)

၄။ စည္ပုတ္

၅။ စည္ႀကီး (ရြန္းစည္)

၆။ ဒံုမင္း

၇။ စည္ပန္းေတာင္း (စည္ပေဒါင္း)

၈။ စည္၀န္း

၉။ ပတ္သာ (ပတ္မ)

၁၀။ တစ္ဘက္စည္

၁၁။ ပန္တ်ာ (ပန္းတ်ား)

၁၂။ ခတ္စည္

၁၃။ စည္ေလး (စည္ေသး)

၁၄။ စည္အိုင့္ (အိုးစည္)

စသည္ကို သံုးစြဲျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရာဇ၀င္ သာဓကမ်ားကို ေဖာ္ျပလိုပါ၏။

"နတ္ျမစ္စန္းေအာင္"က "ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၌ ကိုယ္ပိုင္ ဂီတသူခုမ အႏုပညာရပ္မ်ားစြာ ရွိသည့္အနက္ ေရွးမင္း မ်ားလက္ထက္ႏွင့္ ယေန႔တိုင္ ေခတ္စားေနသည့္ "စည္" အမ်ဳိးအမ်ဳိးအေၾကာင္း" ကိုတင္ျပထား၏။ ေပ်ာက္ ကြယ္ေနေသာ တူရိယာမ်ားကို သုေတသနလုပ္၍ ရွာေဖြထိန္းသိမ္းရန္မွာ ရခိုင္အမ်ဳိးသားတိုင္း၏ တာ၀န္ ျဖစ္ေပသည္။

ရခိုင္ရာဇ၀င္၌ ဒႆဘာတီက တို႔ ေရကစားရာသို႔ ေမ်ာပါလာေသာ ကကၠဋ ပုစြန္လက္မကို ပဟုိရ္စည္ ၾကက္လုပ္၍ ေျမွာက္စည္ျပဳထားခ့ဲသည္ဟု အဆိုရွိသည္။ စႏၵသူရိယမင္း မဟာမုနိရွင္ပင္ကို သြန္းလုပ္စဥ္က ပဥၥတူရိယာ တီးမွဳတ္ျခင္း ရွိခ့ဲသည္။ စႏၵရားမင္းမ်ား လက္ထက္ စည္ေတာ္ရြန္းခ့ဲေသာ ေတာင္မွာ ယခုတိုင္ ေက်ာက္ေလွကားၿမိဳ႔၌ ရွိ၍ စည္ႀကီးေတာင္ဟု ေခၚတြင္ၾက၏။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ နန္းေတာ္ဦးေတာင္မွာလည္း စည္ေတာ္ရြန္းခ့ဲသျဖင့္ ရြန္းေတာင္ဟု ေခၚတြင္လ်က္ ရွိေသး၏။ ဥဂၢါပ်ံစာဆိုတို႔၏ ရာသီဖြဲ႔မ်ား၌လည္း " ပိန္ ေပါင္ခရာ၊ စည္ဒုပၸါႏွင့္" ဟုလည္းေကာင္း၊ "စည္ပုတ္သံ၀ါ၊ ေတာမွဳတ္ကာသည္" ဟုလည္းေကာင္း စပ္ဆိုခ့ဲ ၏။ သတိုးသုဓမၼမင္းသည္ ပိေတာက္ပင္ကို ထြင္း၍ ဗဟုိရ္စည္ ၾကက္ခ့ဲ၏။ ဤသို႔စည္တီးျခင္းမ်ား ထင္ရွား ႏိုင္သည့္အျပင္ ပုန္းပုလက္ရာရုပ္တုလည္း အထင္အရွားေတြ႔ႏိုင္၏။ သွ်စ္ေသာင္း သိမ္ေတာ္ႀကီး နံရံတြင္ စည္ တီးခတ္ေနေသာ တူရိယာသမားပံုကို ေတြ႔ရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ စည္ၾကက္လုပ္ တီးခတ္ခ့ဲၾကပံု၊ တူရိယာ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ပြဲလမ္းသဘင္ကႏၷားတြင္ လည္းေကာင္း အသံုးျပဳခ့ဲၾကပံုမ်ားမွာ ထင္လင္းစြာ သက္ ေသခံ လ်က္ရွိေနသည္။

ဤစည္မ်ား အားလံုးကို ယခုအခါ မေတြ႔သိရွိရေသာ္လည္း သံုးစြဲေနသမွဳကို ေအာက္၌ ေဖာ္ျပပါအ့ံ။

၁။ ပန္တ်ာ (ပန္းတ်ား)

၂။ မု႐ိုးစည္ (စည္ေဗ်ာ)

၃။ ခတ္စည္

၄။ က်င္စည္

၅။ စိုင္တမ်ဳိး

၆။ ဗံုရွည္စည္

ဤစည္တို႔ကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။ တျခားေသာ တူရိယာ အစိတ္အပိုင္းႏွင့္ ႏွဲ၊ ပေလြ စသည့္ မွဳတ္အပ္ ေသာ တူရိယာမ်ားကား စစ္ေတေကာင္းနယ္ရွိ ရခိုင္တို႔ ယခုတိုင္ သံုးစြဲလ်က္ ရွိေသး၏။

၁။ ပန္းတ်ားစည္

ဤစည္၏ စတင္လာပံုကို ရခိုင္ဇာတိ၀ံသ ေမာ္ကြန္းစာတမ္း၌ ေတြ႔ရ၏။ ရခိုင္မင္းမ်ားသည္ တိုင္းသူျပည္ သားတို႔ကို အေႏွာင့္အယွက္ေပးေသာ ရကၡဘီလူး၊ နတ္မိစာၦၾကမ္းတို႔အား မိုးဦး၊မိုးေႏွာင္း လစဥ္မျပတ္ ပန္း တ်ားစည္ျဖင့္ တီးခတ္ကာ နတ္ပြဲပသပူေဇာ္ရာ၌ သံုးစြဲခ့ဲသည့္ "ပန္းတ်ားသည္"ပညာရွင္ တစ္ဦးကိုလည္း လက္၀ဲးသင္း ရွစ္ဦးတြင္ တစ္ဦးအပါအ၀င္ ရာထူးခန္႔ထားခ့ဲရသည္။ (စည္သဘင္ အမတ္ႀကီးတို႔လည္း ထို က့ဲသို႔ ပြဲသဘင္ႏွင့္ဆိုင္ရာ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ သုခုမေတးဂီတႏွင့္ ဆိုင္ရာခန္႔အပ္ထားေသာ သဘင္၀န္ႀကီး ပင္ေလာဟု ေအာက္ေမ့အပ္သည္။) ထိုအခါမွစ၍ နတ္ႏွင့္ပတ္သက္သမွ် ပန္းတ်ားတီးခတ္မွဳ ရွိလာခ့ဲရ၏။

ပန္းတ်ား၏ အရင္းမွာ ႀကီးၿပီးလွ်င္ အဖ်ားမွာ ေသးသြယ္သည္။ သားေရၾကက္ၿပီး ႀကိဳးႏွင့္လြယ္ကာ တီးခတ္ ရသည္။ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္တို႔တြင္ ယခုတိုင္ ေတြ႔ႏိုင္၏။ ၄င္းႏွင့္သီဆိုရေသာ သီခ်င္းလည္း သိးျခားပင္ ရွိ၏။ ဤစည္ကို ရခိုင္ျပည္(နယ္)၌ ဦးစြာသံုးစြဲခ့ဲၿပီး ဘယ္ေခတ္တြင္မွ မတိမ္ေကာခ့ဲသည့္ စည္ျဖစ္ခ့ဲသည္။ "ပတ္ တီးသည္"ဟုလည္း အခ်ဳိ႔ေဒသ၌ သံုးႏွဳန္း၏။

၂။ မု႐ိုးစည္

(ရခိုင္က စည္ေဗ်ာ ေခၚ၏) ၀ါကၽြတ္ပြဲ၊ တန္ေဆာင္မုန္းပြဲ၊ အတာသႀကၤန္ပြဲ၊ ဘုရားပြဲ၊ ေက်ာင္းတက္အလွဴပြဲ၊ ရွင္ျပဳပြဲစသည့္ မဂၤလာပြဲတို႔၌ တီးခတ္ေလသည္။ မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္၌ ယခုတိုင္ ထိုစည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။ မင္းျပားၿမိဳ႕ က်န္းေတာင္ဘုရားပြဲက်င္းပတိုင္း ဤစည္ျဖင့္ပင္ တီးခတ္ပူေဇာ္လ်က္ ရွိေသးသည္။

၃။ ခတ္စည္

"သမက္တက္ပြဲ" ေခၚ မဂၤလာေဆာင္ပြဲတို႔၌ တီးခတ္ၾကသည္။ ရခိုင္ျပည္တြင္ စစ္ၿပီးေခတ္ သမက္တက္ပြဲ၌ စည္တီးခတ္မွဳ ေပ်ာက္ကြယ္ခ့ဲၿပီးေသာ္လည္း စစ္တေကာင္းနယ္ မရွက္ေခ်ာင္းတုိ႔၌ ယခုထိရွိသည္။ ရခိုင္ နန္းက်ႀကီး မင္းလက္ထက္ စည္သဘင္သမီး ပန္းနီလာကို ေပးစားထိမ္းျမားစဥ္ စည္တီးခတ္မွဳေၾကာင့္ ဘုရင္ သည္ အမ်က္ရွ၍ ပိတ္ပင္ခ့ဲဖူး၏။ ဘုရင္မွာ ပန္းနီလာကို ခ်စ္ေရးဆိုခ့ဲေသာ္လည္း စည္သဘင္၏ "ေသၿပီ" ဟူသည့္ လိမ္လွည့္စကားကို ယံုၾကည့္ခ့ဲကာ ေနခ့ဲ၏။ ကာလၾကာေသာ္ တစ္ဖန္ တျခားသူႏွင့္ ထိမ္းျမားပြဲ လုပ္၍ စည္တီးခတ္သံကို ဘုရင္ၾကားရသျဖင့္ ေသၿပီဟုဆိုခ့ဲေသာ လိမ္လည္မွဳကို ျပဳသည့္အတြက္ ငါ့အားမ ပန္ၾကားဘဲ တိုင္းျပည္၌ တူရိယာ တီးမွဳတ္ခြင့္ မျပဳရဟာ အမိန္႔ထားခ့ဲဖူးသည့္ တစ္ရပ္ရွိသည္။

၄။ က်င္စည္

ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ထင္ရွားေသာ ကစားခုန္စား တစ္ခုျဖစ္သည့္ က်င္ကိုင္ပြဲတို႔၌ တီးခတ္ရ၏။ ဤစည္ကို တီးခတ္လိုက္လွ်င္ က်င္သန္မ်ားသည္ စိတ္ရဲရင့္လာၿပီး ေၾကာက္စိတ္ေပ်ာက္သြားေလ့ရွိသည္။ ဤစည္ကို ပခံုးတြင္စလြယ္သိုင္းလြယ္လ်က္ အထက္သို႔ မ်က္ႏွာ၀ကို ေစာင္းင့ဲကာထားၿပီး၊ လႊားရင္းခုန္ရင္း စိတ္အား တက္ႀကြလာေစရန္ တီးခတ္ရ၏။ ယခုတိုင္ က်င္ပြဲတို႔၌ တီးခတ္လ်က္ ရွိေသးေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။

၅။ စိုင္တစ္မ်ဳိး

"စိုင္" ေခၚ စည္တစ္မ်ဳိးသည္ ေက်ာက္ျဖဴ၊ ရမ္းၿဗဲ ေက်းလက္နယ္မ်ားတြင္ သံုးစြဲလ်က္ရွိေသးေၾကာင္း သိရွိရ ၏။ ထိုစည္ကို တေပ်ာ္တပါး စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာျဖင့္ ၿပိဳင္ပြဲမ်ားျဖင့္ပင္ က်င္းပေလ့ရွိသည္ဟူ၏။ ထိုကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ "စိုင္းစည္" ဟု ေခၚဟန္တူ၏။ ထို႔ျပင္ လူပ်ဳိကာလသားမ်ား အဖို႔ ေႏြဦးရာသီတို႔တြင္ တီးခတ္ ကခုန္ရျခင္းျဖင့္ ေပ်ာ္စရာ အေကာင္းဆံုးပင္ျဖစ္သည့္အတြက္ ထိန္းသိမ္းထားအပ္၏။

၆။ ဗံုရွည္စည္

မာန္ေအာင္ကၽြန္း၌ တီးခတ္လ်က္ရွိၾကေသး၏။ ထိုစည္မွာ ပါးလႊာစြာ အေခါင္းထြင္းၿပီး သားေရၾကက္ထား သျဖင့္ ေပါ့ပါးလွသည္။ အသံမွာလည္း ထိန္႔ထိန္႔ႀကိဳးမွ် ျမည္ဟည္းလွဘိသည္။ ၄င္းေဒသတြင္ ထိုစည္ကို "ဗံု" ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ အတာသႀကၤန္ပြဲ၊ ဘုရားပြဲ စသည္တို႔၌ တီးခတ္ေလ့ရွိသည္။

ျမန္မာတို႔သည္ ရခိုင္တို႔ထံမွ တူရိယာအခ်ဳိ႕ကို အတုယူတီထြင္သံုးစြဲ ခ့ဲၾကမည္ကို ခန္႔မွန္းရ၏။ အဘယ္ ေၾကာင့္ဆိုေသာ ရခိုင္သည္ ျမန္မာထက္ အိႏိၵယျပည္ႏွင့္ ဆက္သြယမွဳ နီးစပ္လာႏိုင္သျဖင့္ ရခိုင္သို႔ တူရိ ယာမ်ား ေစာစြာ ဆက္သြယ္ႏိုင္ခ့ဲမည္ကို သိသာလွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ အေလာင္းစည္သူမင္း တိုင္းခန္း လွည့္လည္စဥ္ ရခိုင္တို႔ေဒသသို႔ ေရာက္ခ့ဲ၍ တူရိယာပံုစံမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ခ့ဲသျဖင့္ ပံုစံယူကာ ဇမၺဴ႕သေျပသီး ေၾကြဟန္စသည့္ တူရိယာမ်ားကို တီထြင္ေတာ့ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းသိသာႏိုင္၏။ ထို႔အတူ ရခိုင္တို႔ထံမွ ဆက္ သြယ္ခ့ဲၾကေသာ လူမ်ဳိးစုမ်ား၏ တူရိယာမ်ားလည္း ရွိၾကေသးမည္ဟု သိရသည္။

ေမာတို႔ဌာနီဟုတြင္ေသာ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း အင္းေလးတြင္ေနၾကေသာ ထား၀ယ္မ်ဳိးႏြယ္စု၀င္ အင္းသား တို႔ သံုးစြဲလ်က္ရွိသည့္ လံစည္မွာ ရခိုင္မာန္ေအာင္ ဗံုရွည္စည္ႏွင့္ သေဘာတူျဖစ္၏။ အလံုးအလ်ား အသြင္ အျပင္ လံုး၀တူညီလွ၏။ ထိုလံစည္အက ေတးသီးခ်င္းမွာ လည္ေခ်ာင္းႏွာသံျဖင့္ သီဆိုၾကရသျဖင့္ ရခိုင္သိုင္း ဟန္ သာခ်င္းတစ္မ်ဳိးက့ဲသို႔ဟု ခန္႔မွန္းေလ့လာရသည္။

အင္းသားမွာ ထား၀ယ္မွ သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းျဖင့္ ေညာင္ေရႊ အင္းေလးတြင္လာ၍ အေျခစိုက္သူမ်ား ျဖစ္သ ျဖင့္ ထား၀ယ္လူမ်ဳိးစု အပါအ၀င္ပင္ျဖစ္၏။ ထား၀ယ္မွာ ရခိုင္လူမ်ဳိးဆက္ႏြယ္မ်ားသာ ျဖစ္ၾက၏။ ဒသရာဇာ မင္းလက္ထက္ မာန္ေအာင္ကၽြန္းမွ တနသၤာရီကမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သြားေရာက္ေနထိုင္သည္မွ အေျခစိုက္ခ့ဲ သူမ်ားျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္စည္ တူရိယာသည္ ၄င္းတို႔ထံ လက္ငုတ္လက္စ ရွိေနျခင္းျဖစ္၏။ ထား ၀ယ္ဒိန္း သာခ်င္းမွာလည္း ရခိုင္ဒံုးခ်င္းႏွင့္ ဆင္တူလွ၏။ ဘိုးေတာ္မင္းလက္ထက္ ရွမ္းျပည္နယ္သို႔ ရခိုင္မ်ား မွာလည္း ေရာက္ရွိသြားခ့ဲၾက၏။

ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္စည္တူရိယာသည္ ရခိုင္တြင္သာမက အရပ္ရပ္ ဆက္သြယ္ႏွဲ႔စပ္မွဳ ရွိခ့ဲေသာ္လည္း ယေန႔ ရခိုင္တြင္ ရွားပါးတိမ္ေကာ ေနသည္ကို ေတြ႔ရသျဖင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ေဖာ္ထုတ္ၾကသင့္၏။ ယေန႔ ကမာၻတြင္ မိမိတို႔ အႏုပညာျဖင့္ ဂုဏ္၀င့္၀ါေနၾက၏။ ရခိုင္ျပည္နယ္သည္လည္း မိမိတို႔ အႏုပညာဂုဏ္ျဖင့္ ၀င့္၀ါႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။

ရခိုင္ လူေလး ျပန္လည္မွ်ေဝသည္။

ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္အေၾကာင္း


ရခိုင္ျပည္နယ္
ေ႐ွးရခိုင္မင္းဆက္၏ ေျမာက္ဦးေခတ္ကာလသည္ ၁၄၃၀ မွ ၁၇၈၄ အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၃၅၄ႏွစ္ရွည္ၾကာခဲ့သည္။ ထုိကာလမွာ ရခိုင္ မင္းဆက္၏ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားၿပီးဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ေသာ ေရႊထီးေဆာင္း ေနာက္ဆံုးကာလျဖစ္ခဲ့၍ ယေန႔ထိ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိုင္းအတြက္ ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းေနဆဲျဖစ္သည္။
ေျမာက္ဦးတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး နန္းေတာ္အတြင္း၀င္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ ေသာ ေပၚတူဂီဘုန္းေတာ္ႀကီးဖာသာမန္ရီကြိက ေျမာက္ဦးအေၾကာင္းကို သူ၏(၁၇)ရာစုမွတ္တမ္းမ်ားတြင္အထူးေရးသားေဖာ္ျပခဲ့သည္။ အံ့ဘြယ္ ေကာင္းေအာင္ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားသည့္ ေရႊနန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏လွပေသာအိမ္မ်ား အေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

သူက အခန္းေတြကို စႏၵကူးသားတို႔လို ေမႊးႀကိဳင္ရနံ႔သင္းတဲ့ သစ္သားေတြနဲ႔ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ခန္းမေဆာင္ေတြမွာ ေရႊသားစစ္စစ္နဲ႔လုပ္ထားတဲ့ အမြမ္းအမံေတြနဲ႔ အလွဆင္ထားတဲ့ ေခါင္မိုးေတြရွိၿပီးေရႊနဲ႔ လုပ္ထားတဲ့ ေရႊဖ႐ံုသီးေတြက စပိန္အေလးခ်ိန္ေပါင္ေလးဆယ္ေလာက္ရွိတယ္” ဟု ေရး သားခဲ့သည္။
“သိပ္ခ်မ္းသာတဲ့ လူေတြရဲ႕အိမ္မွာေရႊသားစစ္စစ္နဲ႔ ထုလုပ္ထားတဲ့ ႐ုပ္ထုခုနစ္႐ုပ္ရွိၿပီး အရြယ္အစားနဲ႔ အမ်ိဳးအစားက သာမန္ လူတစ္ေယာက္ခန္႔ရွိတယ္၊ အတြင္းမွာ အေခါင္းျဖစ္ေပမယ့္ အထူ ႏွစ္လက္မ ေလာက္ရွိတယ္၊ ႐ုပ္ထုေတြရဲ႕ နဖူးရင္ဘတ္၊ လက္ေမာင္းနဲ႔ လက္ေကာက္၀တ္ေတြမွာ အဖိုးတန္တဲ့ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ၊ ပတၱျမား ေတြ၊ ေက်ာက္စိမ္းေတြနဲ႔ နီလာေက်ာက္ေတြအျပင္ သာမန္ထက္ ႀကီးမားတဲ့ ေရွးစိန္ေတြနဲ႔ ေတာက္ပစြာအလွဆင္ထားတယ္”။
ေရွးေဟာင္းရတနာမ်ားအေၾကာင္းကိုလည္း ေရးသားခဲ့ရာမွာ “ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြက သာမန္နဲ႔ မတူဘဲ ထူးကဲတဲ့အရြယ္အစားမ်ား ရွိေၾကာင္း ၊ ေရႊနဲ႔ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ၾကဳတ္ထဲမွာ ၿပိဳးၿပိဳးလက္ေတာက္ပလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ေရႊခြက္ ထဲမွာ ပတၱျမားနားေဒါင္းတစ္စံုရွိၿပီး ေနာက္တစ္ခါမွာ သီရိသုဓမၼဘုရင္က သူ႔ရဲ႕ရာဇာဘိသိတ္ခံယူပြဲမွာ ၀တ္ဆင္ ထားသည္ကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရေၾကာင္း”ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ပံုသ႑န္ကိုေဖာ္ျပရာတြင္ ေလးေျမႇာင့္ပံုႏွင့္ ပိရမစ္သံုးေထာင္ခၽြန္ပံု ျဖစ္သည္။ အရွည္အားျဖင့္ လက္ သန္းခန္႔ရွိၿပီး ေဘးပတ္လည္မွာ ၾကက္ဥေအာက္ခံအရြယ္ခန္႔ ရွိေၾကာင္း ေဖာ္ ျပထားသည္။ နန္းတက္ပြဲတြင္ သီရိသုဓမၼဘုရင္က အဆိုပါနားေဒါင္းကို သူ၏နားေပါက္က်ယ္တြင္ ဆင္ျမန္းထားၿပီး ဘုရင္၏ ရာဇပလ’င္မွာလည္း အဖိုးတန္ ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားႏွင့္ ပုလဲမ်ားျဖင့္ လွပစြာ မြမ္းမံထားသည္။

ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ နန္းေတာ္ ေဆာင္မ်ားရွိခဲ့ၿပီး ၄င္းတို႔ကိုက်ံဳးမ်ားျဖင့္ ၀န္းရံထား၍ ခိုင္ခံ့ေသာ ခံတပ္ႀကီးမ်ား သဖြယ္တည္ေဆာက္ထားသည္။ က်ံဳးအတြင္းေရမ်ားကို အခ်ိန္တိုအတြင္း ျပည့္သြားေစႏိုင္ သကဲ့သို႔ ရြံ႕မ်ားျဖင့္လည္းခ်ဥ္းကပ္၀င္ရန္ ႀကိဳးစားေသာရန္သူမ်ားႏွင့္ဆင္မ်ားကို တားဆီးကာကြယ္ႏိုင္သည္။ လယ္ယာ မ်ားသို႔ ေရေပးေသာစနစ္မ်ားေကာင္းမြန္သျဖင့္ ေကာက္ပဲ သီးႏွံမ်ားအတြက္ ေကာင္းၿပီးသာယာ၀ေျပာခဲ့သည္။ ေဒသဆိုင္ရာ သမိုင္း ၀င္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ႀကီးမားေသာစပါးက်ီႀကီး ၄၁ က်ီ ရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း သိရွိ ရသည္။

ယခုအခါ ၿမိဳ႕႐ိုးမ်ား၊ က်ံဳးမ်ားႏွင့္ နန္းေတာ္ေနရာမ်ား၏အစိတ္အပိုင္းအႂကင္းအက်န္မ်ားကိုသာ ျမင္ေတြ႕ ႏိုင္ေတာ့သည္။ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားလွေသာ ဘုရားမ်ား ႏွင့္တန္ေဆာင္မ်ားသာလွ်င္ မပ်က္မစီးဘဲက်န္ရစ္သည္။တခ်ိဳ႕ေသာ ဘုရားမ်ားႏွင့္တန္ေဆာင္းမ်ားသည္ ဘာသာေရး၏အမွတ္ သေကၤတမ်ားအျဖစ္သာမက ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ျပတိုက္မ်ား အျဖစ္ ေတြ႕ ျမင္ႏိုင္ဆဲပင္ျဖစ္သည္။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ရွိေသာ ႀကီးမားသည့္ဘုရားမ်ားႏွင့္ တန္ ေဆာင္းမ်ားသည္ တျခားေနရာေဒသမ်ားမွ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားႏွင့္ လံုး၀ ကြဲျပားျခားနားသည္။ အဆိုပါသာသနိကအေဆာက္အအံုမ်ားသည္ ေရွးရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာတရားေပၚကိုင္းရိႈင္းမႈႏွင့္ ၄င္းတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ ကိုျပသေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္းဘုရားတန္ေဆာင္မ်ားကို မေပ်ာက္မပ်က္ရေလေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီး ႏွစ္စဥ္ ႐ိုးရာ မပ်က္ဘုရားပြဲမ်ားကို က်င္းပၾကတယ္။ ႀကီးမားေသာ ေက်ာက္တံုးႀကီး မ်ားကို ထြင္းၿပီးထုဆစ္ထားသည့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ႀကီးမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာရ ွိ သည္။ ၄င္းတို႔အနက္ ဆြဲေဆာင္မႈ အေကာင္းဆံုးမွာ အလယ္မွနက္႐ႈိင္းေသာ ေနရာသို႔သြားႏိုင္သည့္ စႀကၤန္မ်ားပါရွိေသာ ႀကီးမားသည့္သိမ္ေတာ္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ထုကံၠန္႔သိမ္(၁၅၁၇ ခုနစ္တြင္ ဘုရင္မင္းပေလာင္ စတင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္) ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၏ ေရွးေဟာင္း သိမ္ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည္။ ၄င္းသည္ ႀကီးမားေသာနံရံမ်ား ႏွင့္ ဂူကဲ့သို႔ေသာ အေဆာက္အဦးျဖစ္သည္။ ရွည္လ်ားၿပီး ေခြရစ္ေနေသာ စႀကၤန္လမ္းမ်ားအတြင္းသြားလွ်င္ အတြင္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားၿပီး ထိုေနရာမ်ားသည္ မဲေမွာင္ေနရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ အတြင္းသို႔ အလင္းေရာင္ဖ်ဖ်၀င္လာေစရန္ ျပတင္းေပါက္မ်ားကို ဗိသုကာ ပညာ လက္ရာေျမာက္စြာ ေဖာက္လုပ္ထားသည္။ အေပၚအျမင့္ဆံုးေနရာတြင္ ေခါင္းေလာင္းပံု သ႑န္အမိုးခံုးရွိၿပီး ၄င္းတြင္ႀကီးမားေသာအေပါက္ႀကီး တစ္ခုရွိေနသျဖင့္ သိမ္၏အလယ္သို႔ အလင္းေရာင္ေကာင္းစြာရရွိေစသည္။
စႀကၤန္တေလွ်ာက္ေဘးဘက္မ်ားတြင္ ရခိုင္အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ဆံပင္ပံုစံ ၆၄မ်ိဳးကို နံရံေပၚတြင္ထုဆစ္ထားရာ အဆင့္အတန္း အလိုက္ ဘုရင္မမွ သာမန္အရပ္သူအထိပါ၀င္သည္။ေအာက္ဘက္တြင္ ထုဆစ္ထားေသာ အရုပ္မ်ားမွာ တည္ၿငိမ္ေသာမ်က္ႏွာ၊ ၿပံဳးေနေသာ မ်က္ႏွာျဖင့္ အရပ္သူ အရပ္သားမ်ား၏ပံုမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး တစ္ပံုတြင္မူအရပ္သူ တစ္ေယာက္ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ကိုခ်ီထားသည္။
၁၅၃၁ခုမွ ၁၅၅၃ ခုအထိ စိုးစံခဲ့ေသာ ဘုရင္မင္းဘဂီရိသို႔မဟုတ္ မင္းဘင္တည္ထားခဲ့ေသာ ရွစ္ေသာင္း ဘုရားမ်ား ကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ ႏိုင္သည္။ ဘုရား၏ဘြဲ႕ေတာ္ကို ရွစ္ေသာင္းဟုေပးထားရျခင္းမွာ ဆင္း တုေတာ္ေပါင္း(၈၄၀၀၀)ရွိျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ျမင့္ေသာေထာင့္ တစ္ေနရာတြင္ ဘုရင္ႏွင့္ သူ၏မိဘုရားမ်ား၏ ပံုမ်ားကိုလည္းထြင္းထားၿပီး နန္း၀တ္နန္းစားမ်ားျဖင့္ျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၀တ္ဆင္ေသာ ထမီ လံုခ်ည္မ်ား ကိုလည္း ပံုစံအမ်ိဳး မ်ိဳးႏွင့္ျမင္ေတြ႕ ႏိုင္ၿပီး ၄င္းတို႔ကိုအနက္ ရခိုင္႐ိုးရာဆင္ျဖစ္ေသာ “အခ်ိတ္ဆင္” ကိုလည္းျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ ဘုရင္ႏွင့္ မိဘုရားမ်ားကို နန္းတြင္းသူနန္းတြင္းသားမ်ားက ဒူးေထာက္ခစား ေနၾကသည့္ပံုမ်ား ျဖစ္သည္။

ႀကီးမားလွေသာတန္ေဆာင္မ်ား၏ အတြင္းနံရံမ်ားတြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဇာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ပံုမ်ားကိုသာမက သာမန္လူမ်ား၏ ေန႔စဥ္ဘ၀မ်ားကို ႐ုပ္လံုးႂကပံုေဖာ္ထားသည္ကို ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ အဆိုပါပံုမ်ားသည္ ကခုန္လ်က္ျဖစ္ေစ တူရိယာမ်ားကိုတီးမႈတ္လ်က္ျဖစ္ေစပံုေဖာ္ထားသည္။ အတြင္းခန္းတစ္ခုတြင္ စစ္ေရးေလ့က်င့္ေနပံုမ်ား ကို႐ုပ္လံုးႂကြ ထုဆစ္ထားရာ စစ္သည္ေတာ္မ်ားသာမကဆင္မ်ားကိုပါ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ တခ်ိဳ.တြင္ စစ္သည္ေတာ္မ်ားကိုယ္ခံပညာေလ့ က်င့္ေနသကဲ႔သို႔ တစ္ခ်ိဳ႕ပံုမ်ားတြင္ဓားေရး၊ လွံေရးေလ့က်င့္ေနသည္ကိုျမင္ႏိုင္သည္။ တစ္ေနရာတြင္ “က်င္” နပန္းသတ္ ေနသည့္ပံုကိုေတြ႕ ႏိုင္ၿပီး ၄င္းမွာ ရခိုင္လူမ်ိဳးတုိ႔ ယေန႔တုိင္လူႀကိဳက္မ်ားေနဆဲအား ကစားတစ္ခုျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္းႀကီး အတြင္းမွ ခန္းမေဆာင္မ်ားထဲတြင္ နံရံ႐ုပ္လံုးႂကပံုေပါင္း(၁၀၀၀)ေက်ာ္ရွိေနသည္။ အ၀င္၀အနီးတြင္ေဒါက္ခ်ာ ေဆာင္း ထားေသာ မ်က္ႏွာသုန္မႈန္ေနသည့္ ရေသ့ႀကီးတစ္ပါး၏နံရံ႐ုပ္လံုးႂကေရာင္စံုပံုရွိသည္။ ရေသ့ႀကီး၏လက္တစ္ဘက္တြင္ ေတာင္ေ၀ွး ကိုင္ထားၿပီး က်န္လက္တစ္ဘက္တြင္ ေအာင္ျမင္မႈအတြက္ မဂၤလာရွိေသာ အ႐ြက္မ်ားကိုင္ထားသည္။ ရေသ့ႀကီး၏အမည္မွာ ဦးမရ၀ျဖစ္ၿပီး ဤတန္ ေဆာင္းႀကီးကိုေဆာက္လုပ္ရန္ ဘုရင္ကိုအႀကံေပးခဲ့သူျဖစ္သည္။
ဘုရင္မင္းဘဂီီရိက အာနႏၵစႏၵာရ ကဗၺည္းေက်ာက္စာကို ၿမိဳ႕ေတာ္ ေဟာင္း ေ၀သာလီမွယူေဆာင္လာခဲ့ၿပီး တန္ေဆာင္း၏ေလွကားတြင္ စိုက္ထူ ထားခဲ့သည္။

သားေတာ္ျဖစ္သူဘုရင္ဒီဂရာ(မင္းသိကၡ)ကထီးေမြနန္းေမြကို ဆက္ခံ သည့္အခါ သူ႕အေနနဲ႔ အသက္ေျခာက္လသာရွင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အသက္ရွည္လိုပါက အတိတ္နမိတ္ေကာင္းေသာ ကိုးဂဏန္းပါသည့္ ဘုရား တစ္ဆူတည္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းေဗဒင္ဆရာမ်ားက ေဟာေျပာခဲ့ၾကသည္္။ ဘုရားတည္သည့္အခါ ကိုးေသာင္းဟူေသာဘြဲ႕ေပးခဲ့သည္။ ဖခမည္းေတာ္ ကရွစ္ေသာင္းဟူေသာဘြဲ႕ျဖင့္ဘုရား တည္ခဲ့သည္ကို သာလြန္ေစရန္ ကိုးေသာင္းဟုဘြဲ႕ေပးခဲ့သည္ဟု လူအမ်ားကထင္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ အေဖ ထက္သားတစ္ႏွစ္ႀကီးၿပီးမိဘ အေပၚအရိုအေသ မေပးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ကံၾကမၼာဆိုးႏွင့္ ႀကံဳခဲ့ရသည္ဟု လူအမ်ားကယံုၾကည္ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ သက္တမ္းေျခာက္လထက္ ပိုၿပီး သံုးႏွစ္အထိဆက္အသက္ရွင္ခဲ့ေသာ္ လည္း ဘုရားမၿပီးခင္လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ခံရၿပီး နတ္ရြာစံခဲ့ရသည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း ဗံုးတစ္လံုးတိုက္ရိုက္ထိမွန္ျခင္းခံခဲ့ရသည္။ ကိုးေသာင္းဘုရားမွာ မၾကာေသးခင္ကမွ ျပန္လည္ေတြ႕ရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ၊ ျခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းမ်ားဖံုးအုပ္ေနေသာ ေျမပံုႀကီးေအာက္မွ ျပန္လည္တူးေဖာ္ ရရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အမိုးမွအုတ္ႂကပ္မ်ားသည္ တည္ေဆာက္စဥ္က ပန္းရံ ဆရာမ်ားပံုထားသည့္အတိုင္း ရွိေနဆဲပင္၊ ဘာသာတရား ကို ႐ိုေသကိုင္းရႈိင္းၿပီး မိဘအေပၚသားသမီးတို႔က အစဥ္အလာအရအေလးအျမတ္ထားၾကသည့္ လူအမ်ားအဖို႔ ကိုးေသာင္းဘုရားမွာ ထင္ရွားျခင္းမရွိလွေပ။ ေျမာက္ဦးရွိခန္းမေဆာင္ကဲ့သို႔ေသာ ဘုရားတန္ေဆာင္း မ်ားတြင္ ထူထဲေသာ နံရံမ်ားရွိၾကၿပီး ခံတပ္မ်ားႏွင့္တူသည္။ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ရင္ဆိုင္လာခဲ့ေသာ စစ္ပြဲမ်ားအတြင္၄င္းတို႔ကိုခံတပ္မ်ား သဖြယ္ အသံုးခ်ခဲ့ဖြယ္ရွိသည္ဟု တခ်ိဳ႕ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက ယံုၾကည္ၾကသည္။မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ရန္သူတပ္မ်ား သို႔မဟုတ္ မုန္တိုင္းမ်ား၏ ေဘးရန္မွ လြတ္ကင္းရန္အတြက္ လူအမ်ားကို ခိုလႈံမႈေပးမည္ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦး အျပင္ၿမိဳ႕ေဟာင္း ဟူေသာ တျခားအမည္လည္း ရွိေသးသည္။ အတိတ္ကာလတြင္ ေက်ာ္ေဇာဂုဏ္ေရာင္ထြန္းေျပာင္ ခဲ့ေသာ္ျငားလည္း သမိုင္း၏ဂုဏ္ယူဖြယ္ေကာင္းေသာ အခန္းက႑မွာ မည္သည့္ အခါမွ ေမွးမွိန္သြားမည္မဟုတ္ေပ။

(Mrauk Oo By Ma Thanegi ဘာသာျ

ရခိုင္လူေလး ျပန္လည္မွ်ေဝသည္။

ဘုရားတစ္ဆူကို ဘုရင္သဖြယ္ျပဳမူခဲ႔ေသာ ဗမာဝါဒီကိုဆန္႔က်င္ၾက


__________________________________

      ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ကိုယ္ပိုင္
ဘာသာရပ္ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္ပိုင္စာေပနဲ႔ ေန
လာခဲ႔တာ ဗမာလူမ်ိဳးလက္ေအာက္ကို က်ေရာက္ခဲ႔သည့္။ အခ်ိန္ကစျပီး ဘုရား - ေစတီ - ပုထိုးမ်ားကို ႏွစ္အေတာ္ၾကာဖ်က္စီခံခဲရသည္။
     တစ္ဖန္ ကိုလိုနီလက္ေအာက္သို႔က်ေရာက္ျပန္
 ကိုလိုနီ လက္ေအာက္မွာ ရခိုင္႔စာေပ ရခိုင္သမိုင္းမ်ားကိုေရးသားေဖာ္ျပခြင္႔ရရွိခဲသည္။

    တစ္ဖန္  ကိုလိုနီလက္ေအာက္မွ 
လြတ္ေျမာက္ကာ လြတ္လပ္ေရးရသည့္အခ်ိန္ကစျပီး ရခိုင္စာေပ ရခိုင္သမိုင္းမ်ားကို ေရးသားေဖာ္ျပခြင္႔ မရရွိခဲသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ ၇၀ျပည့္ေတာ႔မည္။

       သို႔ေသာ္လည္း သမိုင္း ဆိုဒါတာ ဘယ္ေသာခါမွ
ဖံုးကြယ္ရလိမ္႔မည္မဟုတ္။
ဘယ္ေၾကာင္႔ဆိုေသာ္ ထင္းရွားေသာ သမိုင္းလက္ရာ
္ေက်ာက္ထက္အကၡရာ အခိုင္အမာရွိေန၍

      မိမိတို႔ရခိုင္လူမ်ိဳးသည္ ဘယ္ဘာသာ ဘယ္သူ႔
ယဥ္ေက်းမႈကိုမွ ဖ်က္စီးေခ်မႈန္႔ျခင္းမရွိသည့္အျပင္ တစ္
ျခင္းလူမ်ိဳး ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာရပ္ကိုလည္း အေလးထားပါသည္။

      ယခုအခါ ဗမာ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ မိမိတို႔ရခိုင္လူမ်ိဳး
အထြဋ္ တျမတ္ကိုးကြယ္ထားေသာ ရခိုင္မဟာျမတ္မုနိ
ရွင္ေတာ္ျမတ္ကို ဘုရင္သဖြယ္ျပဳမႈထားသည္မွာ 
ေအာက္မွာ ပံုအတိုင္းေတြျမင္ၾကရပါမည္။

     ရခိုင္ျပည္သူတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ႏွစ္သက္ဖြယ္မရွိမွာ
န.ဝ.တ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္အခ်ိန္ပင္ျဖစ္သည္။ စစ္အာဏာရွင္ ကိုေၾကက္၍ မေျပာရဲသည္က တစ္ပိုင္း သမိုင္းအမွန္ကို ေဖာ္ျပ ေရးသားခဲ႔ေသာ ရခိုင္႔ စာဆိုေတာ္ရွင္ သမိုင္းအေၾကာင္းအရာ ေရးသားသူတိုင္းကို သတ္ျပတ္။

    ရခိုင္မဟာျမတ္မုနိရွင္ေတာ္ျမတ္ကို ယၾတာအမ်ိဳးမ်ိဳး
ျပဳလုပ္ကာ နာမ္ႏွိပ္ခဲ႔သည္မွာ ရခိုင္ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးသိထင္ရွား ေတြျမင္ျပီးသားမို႔ စစ္အာဏာရွင္၏ 
ယုတ္မာမႈကို ေၾကာက္ေနရေသာ ရခိုင္ျပည္သူတစ္လံုး
မွာ ေရငုတ္ႏႈတ္ပိတ္ခဲ႔ရသည္။

       ရခိုင္ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး မႏွစ္သက္ေသာ ဘုရင္
သဖြယ္ ဇလြယ္ခတ္ျခင္းကို လံုးဝပါယ္ဖ်က္ စြန္႔လႊတ္ေကာ မူလ နဂိုအတိုင္း ထားရွိရန္ ရခိုင္ျပည္္သူတစ္ရပ္လံုး ေတာင္းဆိုခ်က္ကို  လိုက္ေလ်ာေပးရပါမည္။ 

ဘယ္သူ႔ကိုမွ ရည္ရြယ္ထားျခင္းမရွိပါ ရခိုင္လူမ်ိဳးတစ္ေယာက္အနည္နဲ႔ ရင္ဖြင္႔ျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။
#စစ္ေခြပစ္မုဆိုး ( ရခိုင္သားေခ်)


ေသလာဂီရီေမာရပဗၺတ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္၏ သမိုင္းအက်ဥ္း

ေသလာဂီရီေမာရပဗၺတေက်ာက္ေတာ္ေတာင္၏သမိုင္းအက်ဥ္း
===================================
ေမာရပဗၺတ ၊ ေသလာဂီရိ ၊ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္၏သမိုင္
ဘီစီ၃ရာစုခန္႔ကဓညဝတီျပည့္႐ွင္ဘုရင္စႏၵသူရိယပင့္ေလ်ွာက္ေတာ္
မူ၍ဗုဒၶဘုရား႐ွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ရခိုင္ျပည္(ဓညဝတီျပည္)သို႔ႂကြ
ေရာက္လာစဥ္ပထမဆံုးရပ္နားေတာ္မူခဲ့ေသာသမိုင္းဝင္ေသလာဂီရိ
ေမာရပဗၺတေတာင္ျဖစ္ေပသည္။ေနာင္အခါဗုဒၶဘုရား႐ွင္ပရိတ္နိဗၺာန္
စံေတာ္မူၿပီးေသာ္ဤေတာင္ေပၚ၌ဘုရား႐ွင္၏ေက်ာက္ဆစ္ေတာ္ဓာတ္
ကိုဌာပနာေစလ်ွက္ေစတိီတစ္ဆူတည္ထားၿပီးသာသနာတည္တန္႔ေစ
ရန္ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ေပးခဲ့မူေပသည္။
ဤေတာင္အားဗုဒၶဘုရား႐ွင္မႂကြေရာက္ေသးသည့္အခ်ိန္၌ကား
''ေသလာဂီရိ''ဟုသာအမည္တြင္ခဲ့ေသာ္လည္းဘုရား႐ွင္ႂကြေရာက္
ရပ္တန္႔ေတာ္မူသည့္အခ်ိန္မွစ၍''ေသလာဂီရိေမာရပဗၺတ''ဟုအမည္
တြင္ထင္႐ွားလာခဲ့သည္။
ယင္းမွတစ္ဖန္ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား႐ွင္ပရိတ္နိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီး၍ဗုဒၶေမြ
သရီျဖစ္ေသာ''ေက်ာက္ဆစ္ေတာ္''ဓာတ္ကိုဌာပနာ၍ေစတီတည္ထား
ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္ကိုအစြဲျပဳၿပီး''ေသလာဂီရိေမာရပဗၺတေက်ာက္ေတာ္ေတာင္''
ဟုေခၚဆိုသမုတ္ခဲ့ၾကျပန္ေပသည္။
ယေန႔အခ်ိန္မွာတြင္အမည္အျပည့္စံုကိုစာေပေရးေသာအခါ၌သံုးၿပီးစကား
အားျဖင့္ေျပာဆိုလ်ွင္''ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္''ဟုသာေျပာဆိုၾကေပေတာ့သည္။
ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕၏တဖက္ကမ္း၌တည္႐ွိၿပီးမဟာမုနိႏွင့္မိုင္အနည္း
ငယ္သာကြာေဝးသည္။

ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္သမိုင္းမွကိုးကားတင္ျပျခင္းျဖစ္သည္အမွားပါခဲ့
ေသာ္ေထာက္ျပေပးၾကပါလို႔။

KoKhineMyo

NLD လူ႔အခြင္႔ ေျပာေနလိုက္တာ

ေဒၚစု သားသမီးေတြ ေျပာထား တာက ေၾကာက္စရာၾကီး ေအာ္ေဒၚစု

ရခိုင္စာေပသည္ ဓညဝတီေခတ္ ( AD- ၁ ရာစု) ခန္႔ကပင္ စတင္ထြန္းကားလာခဲ႔သည္


ရခိုင္ စာေပသည္ ဓည၀တီေခတ္ (ေအဒီ တစ္ရာစု) ခန္႕ကပင္ စတင္ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း၊ အေထာက္အထားေတြ႕ရသည္။ ဓည၀တီ ျမိဳ႕ေဟာင္းအနီးမွ ေတာင္ေပါက္ၾကီးေက်ာက္စာတြင္ အေသာကေခတ္က အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ျဗဟၼီအေရးအသားျဖင့္ ေရးထိုးထားသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ ျဗဟၼီအကၡရာ အေရးသား စာတန္းပါ ဗိုက္ပူဘုရား ေက်ာက္စာသည္လည္း ဓည၀တီေခတ္ ရခိုင္စာေပ ထြန္းကားမႈ၏ သက္ေသ ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေ၀သာလီေခတ္ (ေအဒီ ေလးရာစုမွ ဆယ္ရာစု) တြင္ ရခိုင္စာေပ ထြန္းကားမႈသည္ က်ယ္ျပန္႕ခဲ့ပါသည္။ ေအဒီ ေျခာက္ရာစု ဂုပၸတ အကၡရာ ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ေယဓမၼာ ရခိုင္ေက်ာက္စာမ်ားစြာကို ဤေခတ္တြင္ ေတြ႕ရသည္။ ေ၀သာလီေခတ္၏ အထင္ရွားဆံုး ေက်ာက္စာမွာ ေအဒီ ၇၂၉ တြင္ ေရးထိုးေသာ အာနႏၵစျႏၵမင္း ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ ထိုေက်ာက္စာတြင္ ရခိုင္ မင္းဆက္မ်ားကို ဂါထာ ၆၅ ဂါထာျဖင့္ ေရးထိုးထားသည္။ ထိုသို႕ မင္းစဥ္မင္းဆက္မ်ားကို အစအဆံုးမွတ္တမ္း တင္ထားသည့္ ေက်ာက္စာမ်ိဳးမွာ ျမန္မာျပည္တြင္သာမက အိႏၵိယျပည္တြင္ပါ အေစာဆံုးဟု သိရသည္။ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ေက်ာက္စာမ်ားသာမက ေမာ္ကြန္းလကၤာ၊ သႊ်န္းလိုက္ရတု၊ စသည့္ ရတုကဗ်ာမ်ား ထြန္းကားခဲ့သည္။ အမတ္ၾကီး ေမဓပညာေရးသားသည့္ ေမဓပညာ ေမာ္ကြန္းလကၤာမွာ ေ၀သာလီေခတ္ လက္ရာဟု ထင္ရွားသည္။ ေလးျမိဳ႕ေခတ္ (ေအဒီ ၁၁ ရာစု ၁၅ ရာစု) တြင္ ေက်ာက္စာအေရးအသားမ်ားမ်ားႏွင့္ အတူ ကဗ်ာစာေပမ်ားလည္း ထြန္းကားသည္။ ဗ်ည္း ၃၃ လံုးလကၤာမွာ ေလးျမိဳ႕ေခတ္တြင္ ေပၚထြန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္ျပီး၊ ျမန္မာစာေပတြင္ ထင္ရွားသည့္ ေလာကသာရပ်ိဳ႕ကို ရခိုင္သူျမတ္က ေလးျမိဳ႕ေခတ္တြင္ ေရးသားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေလးျမိဳ႕ေခတ္ ရခိုင္ ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ ထင္ရွားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ ေလာင္းၾကက္ေတာင္ေမာ္ ေက်ာက္စာႏွင့္ မဟာထီး မီးေက်ာင္းရုပ္ ေက်ာက္စာတို႕ ျဖစ္သည္။ ေလာင္းၾကက္ေတာင္ေမာ္ ေက်ာက္စာသည္ အလ်ား ေပ ၃၀ ရွိျပီး ျမန္မာျပည္တြင္ အၾကီးဆံုး ေက်ာက္စာ ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ေရးစပ္သီကုံးခဲ့ေသာ ဘဒူမင္းညိဳ၏ ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္း၊ နန္းတြင္းမိညိဳ၏ ကိုယ္ရည္ေသြးရတုႏွင့္ စာဆို ဥကၠာပ်ံ၏ ၁၂ လ ရာသီ ရတုတို႕မွာ ေက်ာ္ၾကားသည္။

ေျမာက္ဦးေခတ္ ရခိုင္စာဆိုေတာ္ ဥကၠာပ်ံ၏-

ေအာက္အာကာဗြီ၊ ၀ါေယာထြီ၍

ရီထက္ကားျမီ၊ ျမီထက္လီႏွင့္

ပထ၀ီဟု၊ ထူထု ႏွစ္သိန္း၊

ေလးေသာင္းကိန္းထက္၊ ရံသိန္းစၾကာ၀ဠာ

ညီစြာ၀န္းလည္၊ ေက်ာက္တိတည္ကား

ဟူသည့္ မိုးဖြဲ႕ရတုသည္ ရခိုင္ဘာသာစကား၊ ရခိုင္သံ၊ ရခိုင္ကာရန္ တို႕ျဖင့္ ေရးဖြဲ႕ထားသည့္ ရခိုင္စာေပ ၏ အေကာင္းဆံုး သာဓက ျပယုဂ္ ျဖစ္သည္။

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...