ကရင္စာေပအစ

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ေနထိုင္လာခဲ့ေသာ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေဒသႏွင့္ ရွိနလြင္ျပင္ ျမစ္ႏွစ္မြာေဒသတြင္ ကရင္လူမ်ိဳး တို႔သည္ စာေရးျခင္းအတတ္ပညာကို တတ္ေျမာက္ခဲ့ၾကျပီဟု သမိုင္းသုေတသီတို႔က ဆိုၾက၏။

အေစာဆံုးကမၻာ့စာေပ

ဘီစီ (၄၀၀၀)ႏွင့္ (၃၀၀)ခန္႔တြင္ ဆူမာရီးယန္းလူမ်ိဳးသည္ မွ်ားသြားပံု အကၡရာႏွင့္ စာေရး၍ အီဂ်စ္လူမ်ိဳးတို႔သည္ အ ရုပ္စာျဖင့္ ကမၻာ့ေပၚတြင္ အေစာဆံုးစာေရးနည္း ေရးသားၾကသည္ကို သမိုင္းပညာရွင္တို႔ကဆို၏။

ကမၻာ့အႏွံ႕

ဆူမားရီးယန္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ က်ဴနီေဖါင္းစာေရးနည္းကို ဆီမိုက္အႏြယ္၀င္ ဘက္ဘီလံုးနီးယန္းလူမ်ိဳးႏွင့္ အဆီး နီးယန္းလူမ်ိဳးတို႔က ဘီစီ (၂၅၀၀)ခန္႔တြင္ လက္ခံရယူခဲ့ျပီး ၄င္းတို႔ထံမွ တစ္ဆင့္ အင္ဒိုဥေရာပအႏြယ္ျဖစ္ ေသာ ဟစ္တိုက္ႏွင့္ ပါရွန္းလူမ်ိဳးတို႔ထံမွ ဘီစီ (၁၅၀၀)ႏွင့္ (၆၀၀)ခန္႔တြင္ အသီးသီးျပန္႔ႏွံ႔ခဲ့သည္။ အေနာက္ ဆီမင္းတစ္အႏြယ္သည္ ဖီနီရွန္ကုန္သည္မ်ားထံမွတစ္ဆင့္ ဂရိလူမ်ိဳးတို႔က စာေရးနည္း အတတ္ပညာကို ဘီစီ (၉၀၀)ရာစုခန္႔တြင္ ရရွိၾကျပီးလွ်င္ ဂရိတို႔ထံမွတစ္ဆင့္ လက္တင္၊ ျပစ္သစ္၊ဂ်ာမန္စေသာ ဥေရာပဘာသာစေပမ်ား ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ခဲ့ေပသည္။ ၁၅-ရာစုႏွင့္ စာပံုႏွိပ္ အတတ္ေပၚေပါက္လာျခင္းႏွင့္ သာသနာျပဳပုဂိဳလ္တို႔၏ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ စာေရးျခင္းအတတ္သည္ ကမၻာ့အႏွံ႕အျပားပ်ံ႕ႏွံ႕ခဲ့ေပ၏။ အာရွေရာက္စာေပအကၡရာ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္င့မ်ားျဖစ္သည့္ အိႏၵိယ၊ သီရိလကၤာ၊ နီေပါလ္၊ တိဗက္၊ ျမန္မာ၊ ထိုင္း၊ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအိုႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတို႔၏ အသံုးျပဳလွ်က္ရွိေသာ အကၡရာမ်ားမွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဘီစီ (၇)ရာစုေနာက္ပိုင္းတြင္ ထြန္း ကားလာသည့္ျဗဟၼီအကၡရာမ်ားျဖစ္၏။

ဆိမိတစ္အကၡရာမွျဗဟၼီအကၡရာ

ျဗဟၼီအကၡရာသည္ ဘီစီ (၈၉၀)ခန္႔က ဖီနီရွန္ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေတြ႕ျမင္ရေသာ ေျမာက္ပိုင္း ဆိမိတစ္အကၡရာမွ ဆင္းသက္လာခဲ့ေၾကာင္းေတြ႕ရွိရသည္။ ၄င္းတို႔အကၡရာမ်ားကို မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေဒသမွရွိေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ားက ယူေဆာင္လာခဲ့ရာမွ ဘီစီ (၃)ရာစုခန္႔က အေသာကဘုရင္ေက်ာက္စာမ်ားကို ေရးထိုးထားေသာ အခ်ိန္မွစ၍ ျဗဟၼီအကၡရာဟုအမည္တြင္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။

ျမန္ႏိုင္ငံရွိအကၡရာ

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယေန႔ေရးသားေသာအကၡရာသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ဘီစီ (၆)ရာစုခန္႔တြင္ စတင္ထြန္းကားခဲ့ေသာ ျဗဟၼီအကၡရာပြားမ်ားျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔က လက္ခံၾကသည္။ ေအဒီ (၄)ရာစုႏွစ္ခန္႔က သေရေခတၱရာ ပ်ဴလူ မ်ိဳးတို႔ ေရးသားလွ်က္ရွိေသာ အကၡရာသည္ အိႏၵိယေျမာက္ပိုင္းသံုး -ကဒမၻ-အကၡရာ-ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက လက္ခံၾကသည္။

(ခင္ဘကုန္း-ေရႊေပခ်ပ္ (၂၀) ကို ေလ့လာပါ)ကရင္လူမ်ိဳး ပလႅ၀အကၡရာ ကရင္တို႔သည္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေဒသရွိ ရွနလြင္ျပင္ ျမစ္ႏွစ္မႊာေဒသမွ ေရးသားတတ္ေျမာက္ေသာ စာေပကို ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိေသာအခါ အကၡရာသစ္ မ်ားေရးသားတီထြင္လာ၍ မူလေရးသားေသာ -ဆိမိတစ္အကၡရာ-ကို အသံုးမျပဳေတာ့ဘဲ -ပလႅ၀ အကၡရာ-ကို ဆန္းသစ္တီထြင္ကာ ေရးသားလာခဲ့ၾကသည္ဟု စာေပအကၡရာသမိုင္းပညာရွင္တို႔က ဆိုၾက၏၏။

မြန္ႏွင့္ကရင္အကၡရာတူၾက

ကရင္တို႔သည္ ျမန္္မာႏိုင္ငံတြင္ေရက္ရွိေနထိုင္ေသာအခါ ကရင္တို႔ေရးသားေသာ -ပလႅ၀အကၡရာ-ျဖင့္ပင္ မြန္လူမ်ိဳး တို႔သည္လည္း ၄င္းအကၡရာစာႏွင့္ ေရးသားခဲ့ၾကသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ဘုရင္ေရးေသာ အကၡရာပလႅ၀အကၡရာ-ဆိုသည္မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ေရွးအက်ဆံုး အသံုးျပဳေသာ -ျဗဟၼီအကၡရာ-မူကြဲျဖစ္ပါသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ဂုတၳဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ ဂုတၳအကၡရာ၊ ကဒမၸဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္လွ်င္ ကဒမၸအကၡရာ၊ ပလႅ၀ဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္လွ်င္ ပလႅ၀ အကၡရာသံုးေၾကာင္း သုေတသီတို႔က ဆိုၾက၏။

အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံစာေပအင္အားစာအုပ္က

ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္တဲ့ တိုင္း၇င္းသားအားလံုးတို႔ရဲ႕ ေရးသားတဲ့စာေပဟာ -ပလႅ၀အကၡရာ-ေတြပါဘဲ၊ ဒီအကၡရာဟာ အိႏၵိယကုန္သည္ထံမွ တစ္ဆင့္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ားလက္ထဲကို ေရာင္ခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းပညာ ရွင္ေတြကဆိုတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေရးသားတဲ့စာေပအမ်ားစုဟာ အကၡရာသံုးတဲ့ သမိုင္းနဲပၾကည့္ရင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဘက္မွာ -ဂုတၳ အကၡရာ-နဲ႔ သကၠဋဘာသာေက်ာက္စာေတြမွာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ဟန္လင္းဘက္မွာက -ဂုတၳအကၡရာ-နဲ႔ ပ်ဴဘာသာ ေက်ာက္စာေတြ ေတြ႕၇တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ -ဂုတၳအကၡရာ-၀င္ေရာက္လာတာဟာ ေအဒီ (၄၀၀)ထက္မေစာဘဲ (၆၀၀)ထက္ ေနာက္မက်ဘူးလို႔ သမိုင္းပညာရွင္ေတြေျပာပါတယ္။

သေရေခတၱရာပ်ိဳ႕မွာရွိတဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြက ကဒမၸအကၡရာသံုးတယ္။ (ဟန္လင္းပ်ဴက – ဂုတၳအကၡရာသံုးတယ္) သထံုနဲ႔ မုတၱမဘက္က မြန္လူမ်ိဳးနဲ႔ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔မွာေတာ့ -ပလႅ၀အကၡရာ-နဲ႔ ခရစ္ေအဒီ (၇၀၀)ေလာက္က စတင္ျပီးေတာ့ အသံုးျပဳတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းၾကတယ္။ ဒီထက္ေစာရင္လည္း ေစာႏိုင္တယ္။

ကရင္မ်ားကလည္း အဲဒီေခတ္ေလာက္ဘဲ ကရင္စာကို ပလႅ၀အကၡရာနဲ႔ ကရင္အသံထြက္အတိုင္း ပြားျပီေတာ့ သံုးတယ္လို႔ အခ်ိဳ႕သုေတသီမ်ားက ဆိုတယ္။

ေက်ာက္စာမွတ္တမ္းေတြကိုၾကည့္ရင္…

(၁) အနိရုဒၵါ(အေနာ္ရထာ) ဘုရင္ဟာ ခရစ္ႏွစ္ ေအဒီ (၁၀၄၇-၇၇) ႏွစ္မွာ ဘုရင္မွတ္တမ္းကို သကၠဋ၊ ပါဠိဘာသာ ေရးတဲ့စာနဲ႔ ေရးွမွတ္တယ္။

(၂) က်န္စစ္သား(ထီးလႈိင္ရွင္)ဟာ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၀၄၄-၁၁၁၃) ခုႏွစ္မွာ မြန္ဘာသာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။

(၃) အေလာင္းစည္(၁) ဟာ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၁၁၃-၁၁၆၃) ခုႏွစ္မွာ ပါဠိဘာသာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။

(၄) ရာဇကုမာရ(က်န္စစ္သား) ရဲ႕ သားဟာ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၁၁၃) ခုႏွစ္မွာ ပါဠိ+မြန္+ပ်ဴ+ဗမာ(၄)မ်ိဳးပါတဲ့ ျမတ္ ေစတီေက်ာက္စာကို ပလႅ၀အကၡရာနဲ႔ ေရးထိုးထားပါတယ္။

(၅) နရပတိစည္သူမင္းဟာ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၁၇၄-၁၂၁၉) ခုႏွစ္မွာ ဗမာ (ျမန္မာ)ဘာသာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ထား ပါတယ္။

ေရွးေဟာင္း ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ေရးသားတဲ့ ပလႅ၀အကၡရာဟာ မြန္လူမ်ိဳးနဲ႔ တျပိဳင္တည္းအသံုးျပဳခဲ့တယ္ဆိုတာ ကိုေတာ့ ခန္႔မွန္းလို႔ရပါတယ္။

ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားအားလံုး ေရးသားတတ္ၾကတဲ့ -ျမန္မာစာ-ဟာ ခရစ္ႏွစ္ ေအဒီ (၁၁၁၃) ခုႏွစ္ေလာက္မွ အေစာဆံုးေပၚေပါက္လာတယ္လို႔ ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါတယ္။ မြန္စာေပဟာ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၀၄၄) ခုႏွစ္မွာ သားေတာ္ေစာလူမင္း ေခတ္အဆံုး (၁၀၈၄) ေအဒီအထိႏွင့္ က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္ ခရစ္ႏွစ္ ေအဒီ (၁၀၈၄ မွ ၁၁၁၃)ေအဒီႏွစ္အထိ မြန္ဘာသာအစြမ္းကုန္ ထြန္းကားေသာ အခါသမယလို႔ ပါေမာကၡေဒါက္တာလု(စ္)က ဆိုပါတယ္။ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၁၁၃ မွ ၁၁၇၃) ခုႏွစ္ အထိဟာ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀)အတြင္း -မြန္စာေပနဲ႔ ျမန္မာစာေပ ကူးေျပာင္းေရးၾကားကာလ- လို႔ မွတ္ယူၾကတယ္။

နရပတိစည္သူမင္းလက္ထက္ ခရစ္ႏွစ္ေအဒီ (၁၁၇၄-၁၂၁၁)ႏွစ္အတြင္းမွာ ျမန္မာစာေပ အေရးအသားဟာ ထီးသံုးနန္းသံုးျဖစ္လာခဲ့ျပီး အဲဒီအခ်ိန္ကို ျမန္မာဘာသာ အစြမ္းကုန္ထြန္းကားေသာ အခါသမယလို႔ ပါေမာကၡေဒါက္ တာလု(စ္)က ဆိုပါတယ္။ေယဓမၼာတြင္ ပါေသာစာ

ေအဒီ (၄၀၀-၆၀၀)ခန္႔တြင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း ျမိဳ႕ေဟာင္း (ေ၀သာလီျမိဳ႕ေဟာင္း) ေတာင္ခါးပန္းမွ ေတြ႕ရွိေသာ -ေယဓမၼာ-ပါစာသည္ အိႏၵိယအေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းမွ ဂုတၳမင္းအကၡရာျဖစ္ျပီး သကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးသည္။

ေအဒီ (၅၀၀-၆၀၀)ခန္႔တြင္ သေရေခတၱရာကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ တူးေဖၚရရွိေသာ ေရႊလႊာခ်ပ္ (၂၀) -ေယဓမၼာ-ပါေသာစာသည္ ပ်ဴအကၡရာ(သို႔မဟုတ္)ပလႅ၀အကၡရာပါဠိဘာသာျဖင့္ေရးသည္။ ေအဒီ (၅၀၀-၆၀၀)ရာစု ထိုင္းႏိုင္ငံ ေတာင္ပိုင္း ပရပထံုေစတီေတာ္ၾကီးအနီး ေက်ာက္တံုးႏွစ္ခုေပၚတြင္ -ေယဓမၼာ-ဂါထာႏွစ္ခုပါေသာ ပလႅ၀အကၡရာဟာ မြန္ဘာသာျဖင့္ေရးသားသည္။

အေစာဆံုးကရင္စာေပ

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ ေရးသားထားေသာစာတြင္ အေစာဆံုး ေရးသားထားေသာေပစာမွာ ျမန္မာသကၠရာစ္ (၁၀၀၀- ၁၂၀၀) ခုႏွစ္ခန္႔ေလာက္က ေရးသားခဲ့သည္ဟု ဆို၏။ တနည္း (၁၈၇၃)ခုႏွစ္က ကရင္ေပစာ စတင္ထြက္ေပၚလာခဲ့။

ကရင္စာေပ(၅)မ်ိဳး

၁.လ္ု၀ၚ(လ၀ိုက္)ကဗ်ာ

၂.လကၤာ(လင္ကာ)အလကၤာ

၃.သုပတ္(သလပတ္)စကားေျပအက်ယ္

၄.အ္ုခ၀့္(အေခါ့)အနက္အဓိပၸါယ္

၅.လိက္အိင္း(လိုက္အိန္း)စကားေျပအက်ဥ္းဟူ၍(၅)မ်ိဳးရွိ၏။

ေအဒီ (၁၈၃၂) ခုႏွစ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ အေမရိကန္ ႏွစ္ျခင္းသာသနာျပဳ ေရာက္ လာေသာ ေဒါက္တာဂၽြန္နသန္၀ိတ္က ပလႅ၀အကၡရာ (တနည္းအားျဖင့္) ျမန္မာအကၡရာစာလံုးမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ စေကာကရင္အသံထြက္ စာေရးနည္းကို တီထြင္ေပးခဲ့၏။ ထိုေနာက္ ေအဒီ (၁၈၃၅)ခုႏွစ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ၄င္းပုဂိုလ္ကပင္ ဂရိႏွင့္ ေရာမအကၡရာမ်ားကိုအသံုးျပဳျပီး ပိုးကရင္အသံထြက္ စာေရးနည္းကို တီထြင္ေပးခဲ့သည္။ ။

ကရင္လူမ်ိဳး အေၾကာင္း

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ရိုးသားႀကိဳးစားၾကၿပီး ေအးေဆးေသာဘဝကို လိုလားသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။

လူမ်ိဳးစုမ်ား

ကရင္လူမ်ိဳးတြင္ စေကာကရင္ ႏွင့္ ပိုးကရင္ ဟူ၍ အဓိကလူမ်ိဳးစုႀကီး ၂ စုရွိသည္။
ထိုလူမ်ိဳးစုႀကီး ၂စုမွာ ဓေလ့စရိုက္ ႏွင့္ အသုံးျပဳေသာ ဘာသာစကားတြင္ ကြဲျပားျခား
နားမွုမ်ားရွိသည္။ စေကာကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေယာက္်ားေလးမ်ား၏ အမည္ေရွ႕တြင္
ေစာတပ္၍ ေခၚ​​ေဝၚေလ့ရွိၾကၿပီး မိန္းကေလးအမည္ေရွ႕တြင္ ေနာ္ တပ္၍ ေခၚေဝၚေလ့
ရွိၾကသည္။ ပိုးကရင္လူမ်ိဳးမ်ားမွာမူ ေယာက္်ားေလးမ်ား၏ အမည္ေရွ႕တြင္ မန္း
တပ္၍ ေခၚ​​ေဝၚေလ့ရွိၾကၿပီး မိန္းကေလးအမည္ေရွ႕တြင္ နန႔္ တပ္၍ ေခၚေဝၚေလ့
ရွိၾကသည္။

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေရွးဦးသမိုင္းအက်ဥ္း

ထီ့့ေဆ့ေမ့ယြား ေခၚ ထီးဆဲ့မဲ့ယြားလူမ်ိဳးတုိင္းသည္ မိမိတုိ႔၏သမုိင္းကုိ သားစဥ္ေျမးဆက္လက္
ဆင့္ကမ္းသယ္ပုိးခဲ့ၾက၏။ သုိ႔ျဖစ္၍ သမုိင္းဟူသည္ ေဖာာက္ဖ်က္၍ ရနုိင္ေကာင္းေသာ အရာ
မဟုတ္ေပ။ပုဂံရာဇ၀င္ကုိ တုတ္ထမ္းေျပာရတယ္ဟု အဆုိရိွလွ်င္ ပုဂံရာဇ၀င္ထက္ ေရွးက်သည့္
ကြ်နု္ပ္တုိ႕ ကရင္တုိင္းရင္းသာတုိ႔၏ ေရွးဦးသမုိင္းကုိ ျပန္ေျပာင္းေျပာရာတြင္ သုေတသီတုိ႔ အျငင္း
ပြားဖြယ္ရာရိွပါက အံ့ၾသစရာမဟုတ္ေပ။ကြ်နု္ပ္တုိ႕ ကရင္တုိင္းရင္းသားတုိ႔သည္ ေရွးကပင္
လူႀကီးမိဘမ်ား၏ ဆုံးမစကားကုိ တရုိတေသမွတ္သားလုိက္နာတတ္ၿပီး ေနာင္လာေနာင္သား
မ်ားအား ျပန္လည္သြန္သင္ဆုံးမျခင္းျဖင့္ သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားကုိ ခုိင္ခုိင္လုံလုံ ထိန္း
သိမ္းလာ နုိင္ခဲ့သည္။ ယင္းသမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားအနက္ ထီ့ေဆံေမ့ယြားေခၚ ထီးဆဲ့မဲ့ယြား
ေဒသသည္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔ တစ္ခ်ိန္ကအေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့ေသာ ေနရာေဒသျဖစ္ေၾကာင္းကုိ
အမ်ားကၾကားဖူးၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ယင္း ထီ့ဆဲ့မဲ့ယြား ေဒသသည္ မည္သည့္တုိင္းျပည္ေဒသ
တြင္ ရွိသည္ကုိ မွန္းဆမရနုိင္သူ မ်ားလွသည္။ထီ့ဆဲ့မဲ့ယြား ဟူသည္ ေရစီးရာတြင္ သဲတုိ႔
ေမ်ာပါေနေသာ ျဖစ္ေခ်ာင္းေဒသ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။

ယင္းေဒသကုိ မႏုႆပထ၀ီေဗဒႏွင့္ သမုိင္းပညာရပ္မ်ားစသည္တုိ႔ျဖင့္ သိပၸံနည္းက် ေလ့လာ
ရွာေဖြပါက တရုတ္ျပည္ေတာင္ပုိင္း တစ္ေနရာတြင္ လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ေပါင္း (၃၅၀၀)ေလာက္က
တည္ရိွခဲ့ေသာ အုိေအစစ္ ယဥ္ေက်းမႈ ပုံသ႑ာန္ျဖစ္ၿပီး၊ ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ စုိက္ပ်ိဳး
ေမြးျဖဴေရး အသင့္အတင့္လုပ္ကုိင္၍ အေျခခ်ေနထုိင္ၿပီး မိသားစု အိမ္ေထာင္စုတုိ႔ စုေပါင္းေန
ထိုင္ၾကသည့္ ေဒသျဖစ္သည္။ထုိေဒသတြင္ ကရင္ေရွးဦးလူတုိ႔သည္ ရာစုႏွစ္တစ္၀က္ေက်ာ္
ေနထုိင္ခဲ့ဟန္ရိွၿပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားတိမ္ေကာမႈႏွင့္ မုိးေရလွ်ံမႈတုိ႕ေၾကာင့္ စုိက္ပ်ိဳး
ခင္းမ်ား လူေနအိမ္မ်ားပ်က္ဆီးခဲ့ရၿပီး တုိးပြားလာေသာ လူဦးေရအတြက္ေထာက္ပံ့နုိင္သည့္
အေျခအေနမရိွေတာ့သျဖင့္ ေနရာအသစ္ရွာေဖြရန္ အုပ္စုခဲြၿပီး ေတာင္ဘက္အရပ္မ်ားသုိ႔ ေရႊ႕
ေျပာင္းလာၾကရာ ယေန႕အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအႏွံ႕ ျပန္႕က်ဲေနထုိင္ၾကေသာ ကရင္လူမ်ိဳးစု
မ်ားကုိ ေတြ႕ရျခင္းျဖစ္သည္။မုိ႕ထိတ္ ဖထိတ္ ေခၚ မုိးထိ ပါးထိကရင္ေရွးဦးလူမ်ိဳးတုိ႕သည္
အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအႏွံ႕ အစုစုပ်ံ႕ႏွံ႕ ေနထုိင္ၾကေသာ္လည္း ထီေဆ့ေမ့ယြားေဒသမွ ထြက္
လာစဥ္က အားလုံးတစ္ခ်ိန္တည္း ထြက္လာၾကသည္မဟုတ္ပဲ အနည္းဆုံး အုပ္စုႀကီး ႏွစ္စု
ထြက္လာၾကသည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။

ယင္းအုပ္စုႏွစ္စုအနက္ ေရွးဦးစြာ ထြက္လာၾကသူမ်ားမွာ ဖခင္မ်ား သုိ႔မဟုတ္ အၾကားအျမင္
ဗဟုသုတရွိၿပီး အသက္ႀကီးေသာ ေယာက်္ားမ်ားဦးေဆာင္ျပဳေသာ အုပ္စုျဖစ္ၿပီး ေကာင္းမြန္
ေသာေဒသအသစ္ေတြ႕ရိွပါက က်န္ခဲ့ေသာ မိသားစုမ်ားကုိ ျပန္ေခၚရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ထြက္
လာၾကၿပီး ယင္းအုပ္စုတြင္ လုိက္ပါသြားသူမ်ားကုိ ေနာင္ကာလတြင္ ဖထိတ္ သုိ႔မဟုတ္ ပါထိ
ေခၚ ဖခင္အႏြယ္ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားဟု ေခၚတြင္လာခ့ဲသည္။ က်န္ခဲ့ေသာ မိသားစုမ်ားတြင္
အေတြ႕ႀကံဳျပည့္စုံေသာ မိခင္မ်ား သုိ႔မဟုတ္ အမ်ိဳးသမီးႀကီးမ်ားက စီမံကြပ္ကဲ၍ ထုိေဒသမွ
ထြက္ခြာေသာၾကေသာ မိသားစုမ်ား သည္ တစ္ေန႕တြင္ ျပန္လာေခၚမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖင့္ ထီ့ေဆ့ေမ့ယြား ေဒသတြင္ ေနထုိင္လာခဲ့ရာႏွစ္ေပါင္းၾကာျမင့္လာေသာအခါသဘာ၀ေဘးရန္မ်ားႏွင့္
ေနာက္ထပ္ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကေသာ အျခားလူမ်ိဳးစုမ်ားရန္ေၾကာင့္ ေရွးကထြက္ခြာသြားေသာ
အုပ္စုေနာက္သုိ႔ ရွာေဖြလုိက္လာခဲ့ၿပီး ယင္းတုိ႔ကုိ ထီ့ေဆ့ေမ့ယြားမွ မုိ႕ထိတ္ သုိ႔မဟုတ္ မုိးထိ
ေခၚမိခင္အႏြယ္၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္ဟု သမုိင္းပညာရွင္ အမ်ားစုက လက္ခံ
ယုံၾကည္ထားၾကသည္။ဖထိတ္ေခၚ စေကာကရင္အုပ္စုသည္ မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္း သံလြင္ျမစ္
ေၾကာင္းမ်ားကုိ အဓိကအသုံးျပဳၿပီး ေတာင္ဘက္သို႕ ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကရာ ယေန႕တုိင္
ယုိးဒယားျပည္၊ ျမန္မာျပည္၊ကေမၻာဒီးယားႏွင့္ဗီယနမ္ေတာင္ပုိင္း၊မေလးရွားေျမာက္ပုိင္းေဒသမ်ား
သုိ႔တုိင္ေအာင္ ေတာင္ေပၚေျမျပန္႕အႏွံ႕ ေနထုိင္ၾကသည္ကုိ ေတြ႕နုိင္ပါသည္။မုိ႕ထိတ္ ေခၚ
ပုိးကရင္အုပ္စုသည္ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းတုိ႕ကုိ အထူးသျဖင့္ အသုံးျပဳၿပီးဆင္းသက္လာခဲ့ၾကရာ
ျမန္မာျပည္ျဖစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ေဒသမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ယုိးဒယားျပည္
အေနာက္ဘက္ျခမ္းေဒသမ်ားတြင္ လည္းေကာင္းပ်ံ႕ႏွံ႕ေနထုိင္သည္ကုိ ေတြ႕ရေပမည္။ကရင္
သကၠရာဇ္ေရတြက္ျခင္းဒုတိယအသုတ္ျဖစ္ေသာ မုိ႕ထိတ္ေခၚ ပုိးကရင္အႏြယ္၀င္တုိ႔သည္ ခမ(၇၃၉) ႏွစ္ေလာက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုထဲသုိ႔ စတင္၀င္ေရာက္လာၿပီး ထုိကာလမွစ၍
ကြ်နု္ပ္တုိ႔ကရင္အမ်ိဳးသာ သကၠရာဇ္ကုိ သုေတသီတုိ႕ေရတြက္၍ ယခုႏွစ္ဆုိလွ်င္ ၂၇၄၈-ခုႏွစ္
သုိ႔ ေရာက္လာခ့ဲပါၿပီ။သုိ႔ျဖစ္၍ ယေန႕ ကြ်နု္ပ္တုိ႔ျပည္ေထာင္စုအတြင္း ျပန္လည္ဆုံစည္းၾကေသာ
ဖခင္အႏြယ္၀င္ စေကာကရင္ အုပ္စုႏွင့္ မိခင္အႏြယ္၀င္ ပုိးကရင္ အုပ္စုတုိ႔မွာ တစ္ခ်ိန္က
ထီ့ေဆံေမ့ယြားတြင္ တစ္ရြာတည္း သို႕မဟုတ္ တစ္အိမ္ေထာင္စုတည္းေနထုိင္ခဲ့ၾကေသာ
မိဘမ်ားမွ တစ္မ်ိဳးတည္း တစ္ခုတည္းေသာ ေသြးရင္းသားရင္းညီအစ္ကုိမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကုိ
ကရင္လူႀကီးမ်ားက ဆုံးမေျပာၾကားခဲ့ေသာ ပုံျပင္မ်ား၊ ဆုံးမစကားမ်ား၊ စကားပုံမ်ားအရ မွန္ကန္ေၾကာင္း ျငင္းဆုိစရာမရိွသည့္အျပင္ ယင္းသမုိင္းစဥ္ကုိ ပုိမုိခုိင္လုံေစသည့္ သမုိင္း
အေထာက္အထား မ်ားက ယေန႕အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသရိွလူမ်ိဳးစုမ်ား၏သမုိင္းကုိ ေလ့
လာျခင္းအားျဖင့္ ယင္းတုိ႔အနက္ ကြ်နု္ပ္တုိ႔ကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ား၏အတိတ္သမုိင္းေၾကာင္းကုိလည္း
မွန္ကန္စြာ ေလ့လာေတြ႕ရိွနုိင္ပါသည္။

ကရင္ဟု ေခၚတြင္ျခင္းကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ ပညာရွင္မ်ားက ထုိင္းတရုတ္အႏြယ္၀င္မ်ားဟု
မွတ္တမ္းတင္ၾကသည္။ ပညာရွင္တုိ႔၏ တင္ျပခ်က္အရ လူတုိ႔၏ ဦးေခါင္းခြံအေနအထားႏွင့္
ႏွာေခါင္းအေနအထားအရလည္းေကာင္း၊ စကားေ၀ါဟာရ ဘာသာေဗဒအရလည္းေကာင္း
သတ္မွန္ေခၚတြင္ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားမွာ ထုိ္င္း တရုတ္ အုပ္စုမ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ မြန္ဂုိအႏြယ္၀င္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။အေရွ႕ေတာင္အာရွရိွ လူမ်ိဳးအေတာ္မ်ားမ်ားက ယန္ ဟု
ေခၚၾကၿပီး၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက ကရင္ဟုေခၚၾကသည္။ ကရင္ဟူေသာ အေခၚကုိ မည္သည့္
အခ်ိန္ကစၿပီး ေခၚၾကသည္ကုိ အတိအက်တင္ျပရန္ ခက္ခဲေသာ္လည္း ယင္းအေခၚသည္
အင္း၀ေခတ္မတုိင္မီ စတင္ေခၚထြင္ ခဲ့ဟန္ရိွသည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔၏ အယူအဆအရ
ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ရွမ္းလူမ်ိဳး(၃၀)တြင္ ထည့္သြင္း၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ရာ ေကြ႕ရွမ္းလူမ်ိဳး
မ်ားကုိလည္းေကာင္း ဂြ်မ္းလူမ်ားကုိလည္း ေကာင္း၊ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားဟု ေဒသတစ္ေလွ်ာက္
ေခၚတြင္ၾကခဲ့သည္ဟု သမုိင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕ က ယူဆၾကသည္။အခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားက
တစ္ခ်ိန္က ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းတြင္ ေနထုိင္ခဲ့ဖူးေသာ ကမ္းယံလူမ်ိဳးမွားမွ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္
လာသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားအား ယေန႔ ပုိးကရင္ျဖစ္လာသည္ဟူ၍လည္း
ေကာင္း ယူဆၾကသည္။ယေန႔ရခုိင္ျပည္နယ္ေဒသတစ္ခ်ိဳ႕တြင္ ကမ္းယံ လူမ်ိဳးအနည္းငယ္ကုိ
ေတြ႕နုိင္ရာ ယင္းတုိ႔မွာ ကရင္လူမ်ိဳးမွားႏွင့္မတူေၾကာင္းကုိလည္းေကာင္း၊ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားသည္
ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီဟု သမုိင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ယူဆၾကေသာ္လည္း အမွန္မွာ ယေန႔တုိင္
ေအာင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတုိ႔၏ အဆက္အႏြယ္ကုိ ပဲခူးတုိင္းအေနာက္ဖက္ျခမ္းႏွင့္ ျပည္ၿမိဳ႕တစ္ဖက္
တြင္ အႏွ႔႔ံအျပားေတြ႕ရိွနုိင္ ပါသည္။

သုိ႔ရာတြင္ ထုိသူတုိ႔အားလုံးမွာ သူတုိ႕ကုိယ္တုိင္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားဟု ယုံၾကည္ၾကၿပီး ျမန္မာ
လူမ်ိဳးမ်ားအသြင္သုိ႔ လုံး၀ေျပာင္းလဲသြားျခင္းသာျဖစ္သည္။ သုိ႕ေသာ္ ျမန္မာစစ္စစ္မ်ား ႏွင့္
အေရာင္အေသြးမတူျခင္း၊ စကားေျပာရာတြင္ အသံ၀ဲပုံ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖုံထူးျခားျခင္းတုိ႔ ေၾကာင့္
ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားကုိ ပုိးကရင္ျဖစ္လာသည္ဆုိေသာ ယူဆခ်က္မွာ မမွန္နုိင္ပါ။ သို႕ရာတြင္ ေရွးပ်ဴ
ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားခ်ိန္တြင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ပုိးကရင္အႏြယ္အ၀င္မ်ားတုိ႔ ေရာေႏွာ ခဲ့ၾက
သည့္ လကၡဏာအေထာက္အထားကား ထည့္သြင္းစဥ္းစားရေပမည္။အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္
ယေန႕ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ရုိးရာဓေလ့အခ်ိဳ႕သည္ ထုိေခတ္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အခ်ိဳ႕တုိ႔ႏွင့္ နီးစပ္
သည္ကုိ ေတြ႕ရိွနုိင္ျခင္း၊ မည္လည္သမုိင္းတြင္ ပ်ဴမင္း မ်ား ဟူေသာ အေရးအသားႏွင့္ပတ္
သက္၍ ပ်ဴမွာ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေဖာ္ျပရာျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ၿပဳံး ဟူေသာ အေခၚမွာ ျမန္မာစကားသံ
အရ ယရစ္သံပ်က္ျဖစ္၍ ပရုံး ဟူေသာအသံထြက္ၿပီး သံမွန္အေနအထားသုိ႔ေလ့လာပါက ပရုံး
ဖလုံး ဖလုံ ဟူေသာ အသံမ်ားရဲ႕ မူလဇစ္ျမစ္ျဖစ္နုိင္ ၿပီး ယင္းအေခၚသည္ ယေန႕ ပုိးကရင္
တုိ႔ မိမိကုိယ္ကုိေခၚေသာ ဖလုံ ဟူေသာ အေခၚႏွင့္ အသံထြက္တူသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ထုိ႔အျပင္
နုိင္ငံျခားသားမ်ား၏ မွတ္တမ္း၀င္အေခၚအရ ျပည္ၿမိဳ႕ကုိ ပရုံး ဟုေခၚျခင္းသည္ ယင္းေဒသတြင္
တစ္ခ်ိန္က ယေန႕ ဖလုံ ေခၚေသာ ပုိးကရင္လူမ်ိဳးစုတုိ႔ ေနထုိင္ရာ ေဒသအျဖစ္ျဖင့္ ထင္ရွားခဲ့ေၾကာင္းကုိ ေရွးကရင္လူႀကီးမ်ားအဆုိႏွင့္ ယွဥ္ၿပီးသိနုိင္ပါသည္။ျမန္မာသမုိင္းတြင္
ပါရိွသည့္ မြန္ ျမန္မာတုိ႔ ႏွစ္ေပါင္း(၄၀)စစ္ပဲြကာလတြင္ ျမန္မာမင္းမ်ား၏ အေရွ႕ဘက္စစ္
ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ စစ္ေတာင္းျမစ္၀ွမ္းတစ္ေလ်ွာက္တြင္ အမ်ားစုေနထုိင္ေသာ စေကာကရင္
လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ ျမန္မာမင္းတုိ႔၏ စစ္တပ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေစျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ မြန္မင္း
မ်ားႀကီးစုိးရာ ေဒသျဖစ္ေသာ ျမစ္၀ကြန္းေပၚႏွင့္ ေအာက္ပုိင္းရိွပုိးကရင္လူမ်ိဳးစုမ်ားကုိ မြန္မင္းမ်ား၏
စစ္တပ္တြင္ ပါ၀င္ေစျခင့္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ကရင္လူမ်ိဳးႏွစ္စုအား မြန္ ျမန္မာတုိ႔က ခဲြျခားေခၚ
ေ၀ၚျခင္းျဖင့္ စေကာကရင္အုပ္စုကုိ ျမန္မာကရင္မ်ား၊ ပုိးကရင္အုပ္စုကုိ မြန္ကရင္ သုိ႕မဟုတ္
တလုိ္င္းကရင္မ်ားဟူ၍လည္းေကာင္း ယေန႕တုိင္ေအာင္တစ္ခ်ိဳ႕ေခၚေ၀ၚ ေနၾကေသးသည္။သုေတ သီတစ္ခ်ိဳ႕က ေတာင္ငူမင္းဆက္ကုိ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔ စတင္တည္ေထာင္ေၾကာင္း အဆုိရိွၾကသည္။

ယင္းအဆုိမွာ မ်ားစြာ ေလၽွာ္ကန္လွေပသည္။ အေၾကာင္းမွာ မြန္-ျမန္မာစစ္ပဲြ ကာလတြင္ စေကာ
ကရင္လူမ်ိဳးစုတုိ႔သည္ စစ္ေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေတြ႕အႀကံဳႏွင့္ နယ္ေျမေဒသ စုစည္းေနထုိင္မႈမ်ား
ေၾကာင့္ ေတာင္ငူမင္းဆက္ကုိ စတင္တည္ေထာင္ရန္ အင္အားအထူးေကာင္းမြန္လ်က္ရိွမည္မွာမ
လဲြေပ၊ မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ သမုိင္းတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔ မွတ္တမ္းမ၀င္သည္မွာ ကရင္လူ မ်ိဴးတုိ႕၏ ေအးေဆးစြာ ေနထုိင္လုိေသာစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ စည္းလုံးညီညြတ္မႈ အားနည္းေသာ သဘာ
၀တုိ႔ေၾကာင့္ အျခားလူမ်ိဳးမ်ား၏လက္ေအာက္တြင္ ကာလၾကာျမင့္စြာ ေနထုိင္ၾကရကာ မိမိတုိ႔ဓေလ့
ထုံးစံတစ္ခ်ိဳ႕ ႏွေမ်ာဖြယ္ရာ ဆုံးရွဴံးရျခင္းႏွင့္တစ္ေဒသႏွင့္တစ္ေဒသဆက္သြယ္ရန္ ေ၀းလံခက္ခဲ
ေသာ ေနရာေဒသမ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကရေလသည္။

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...