၂၇၈၄ -ခုတြင္ ရခိုင္မွ ပင္႔ေဆာင္ခဲေသာ မႏၲေလး မဟာျမတ္မုနိဘုရား သမိုင္းအက်ဥ္း

မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးသမိုင္းအက်ဥ္​း
============================================
မဟာမုနိ ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ အထင္ကရ ေနရာ တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားက ရင္ေငြ႕ေတာ္ (၇)ႀကိမ္ ေပးခဲ့သျဖင့္ သက္ေတာ္ ရွိ္သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ ဘိုးေတာ္ဘုရား(ဗဒံုမင္း)လက္ထက္ ၁၇၈၄ ခုႏွစ္တြင္ အိမ္ေရွ႕မင္းသား ဦးေပၚကရခိုင္ မွပင့္ေဆာင္ခဲ့သည္။

သမိုင္း

မူလ ရခိုင္မင္းဆက္၏ အဦးပိုင္း စႏၵာသူရိယမင္းလက္ထက္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ရခိုင္သို႔ ၾကြခ်ီလာကာ တရားေရေအးတိုက္ေၾကြးေလသည္။

မဇၨ်ိမသို႔ မျပန္မွီ မင္းႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏ေတာင္းဆိုမႈေၾကာင့္ ကိုယ္စားေတာ္ကိုးကြယ္ရန္အတြက္ ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူသြန္းလုပ္ရန္ သေဘာတူေလသည္။

သို႔ျဖင့္ မဟာမုနိအပါအ၀င္ ရုပ္ပြားေတာ္ေလးဆူကို သြန္းလုပ္ေသာ္လည္း က်န္သံုးဆူမွာ ျပည့္စံုျခင္းမရွိခဲ့ေပ။ (ဇလြန္ျပည္ေတာ္ျပန္ လည္းအပါအ၀င္ျဖစ္)

မဟာမုနိရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကို ဗုဒၶဘုရားကိုယ္တိုင္ လက္ဖ၀ါးေတာ္ျဖင့္ ရင္ေငြ႕ေတာ္(၇)ႀကိမ္ေပးခဲ့သည့္အတြက္ သက္ေတာ္ရွိသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကေလသည္။

အျငင္းပြားဖြယ္မွာ ျမတ္ဗုဒၶသည္ မဇၨ်ိမေဒသမွ လြဲလွ်င္ က်န္ေနရာမ်ားသို႔ ၾကြခ်ီျခင္းမရွိဟူေသာ သမိုင္းဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈ ႏွင့္ ရုပ္ပြားေတာ္၊ဆင္းတုေတာ္

ထုလုပ္ကိုးကြယ္ျခင္းမွာ အာေသာကမင္းႀကီး လက္ထက္လြန္သည္အထိ အိႏိၵယတြင္ပင္ ထြန္းကားျခင္းမရွိေသးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ မဟာမုနိ ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ သမိုင္းႏွင့္ သက္တမ္းမွာ သံသယျဖစ္ဖြယ္ရွိသည္ဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။
--------------------------------------------------------------------------------
မႏၱေလး မဟာျမတ္မုနိ

ေဂါတမဗုဒၶ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ စစ္မွန္ေသာ ဗုဒ၏ကုိယ္ပြားသာလွ်င္ ျဖစ္တန္ရာ၏ဟု ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ား အယုံအႀကည္ရွိေသာ မဟာမုနိရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔သမုိင္း မွတ္တမ္းအားလုံး၏ ကုိးကားခ်က္ျဖစ္သည္။

ထုိသမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာရွိခဲ႔ျပီးေနာက္ မ်က္ေမွာက္ထုံးတမ္းစဥ္မ်ားကုိ ထည့္သြင္းထားရွိသည္။ သီရိလကၤာ၏ ပါဠိစာေပမွ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ဆင္းသက္ႀကီးထြားလာမွဳရွိျပီး ပုဂံ၏ လႊမ္းမုိးမွဳေအာက္မွာ ကုိးကြယ္မွဳ ဘာသာအယူ၀ါဒအဆင့္ဆင့္ထိ က်ယ္ျပန္႔လာပါသည္။

စႏၵသူရိယ ဘုရင္မင္းျမတ္ ရခုိင္ျပည္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔သည္အခ်ိန္အခါက ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္ကုိ သြန္းလုပ္သည္ဟု ရုိးရာဓေလ့ ထုံးတမ္းစဥ္လာယုံႀကည္မွဳ ထားရွိႀကသည္။

စႏၵသူရိယဘုရင္မင္းျမတ္သည္ ဗုဒၶ၏ ေဟာႀကားျပသမွဳတုိ႔၏ သတင္းကုိ ႀကားသိရျပီး ဗုဒၶကုိရုိေသကုိးကြယ္ရန္ ဆႏၵျပင္းျပလာသည္ဟု အဆုိရွိေလသည္။

အိႏၵိယႏုိင္ငံ သာ၀တၳိျပည္တြင္ သီတင္းသုံးေနထုိင္ေတာ္မူေသာ ေဂါတမဗုဒၶသည္ ထုိအေႀကာင္းအရာကုိ သိရွိလာေသာေႀကာင့္ ဗုဒၶက သူ၏သာ၀က အာနႏၵာအား ေျပာျပေလသည္မွာ “ေႀကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ ေရနဂါးမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ထားေသာ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔ေသာ ျမစ္ပင္လယ္သမုဒၵရာကုိ ျဖတ္ေက်ာ္လာရမည္ျဖစ္၍ ဤကဲ႔သုိ႔ေသာ ခက္ခဲႀကမ္းတမ္းေသာခရီးသည္ စႏၵသူရိယဘုရင္မင္းျမတ္အတြက္ အလြန္အႏၱရာယ္ရွိလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေႀကာင့္ တပည့္ရဟႏၱာ (၅၀၀) ႏွင့္အတူ ေဂါတမဗုဒၶသည္ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ႀကြေရာက္လာျပီး ေက်ာက္ေတာ္ျမဳိ႕၏ တဖက္ကမ္းရွိ ေမာရပဗၺတေတာင္၌ ဆင္းသက္ရပ္နားေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။

ဤတြင္ ဗုဒၶ၏ ေရွးေရွးဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာက က်င္လည္ေတာ္မူခဲ႔ေသာေနရာတုိ႔တြင္ ဗုဒၶ၏ ဓါတ္ေတာ္မ်ားကုိ ဌာပနာထည့္၍ ဘုရားပုထုိးမ်ားစြာတုိ႔ကုိ တုိင္းျပည္အႏွံ႔ တည္ထားကုိးကြယ္လာႀကလိမ့္မည္ဟု ႀကဳိတင္ေဟာကိန္းထုတ္ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ေပးေလသည္။

ဤကဲ႔သုိ႔ဗုဒၶ၏ ဗ်ာဒိတ္ေပးခ်ိန္တြင္ မဟာပထ၀ီေျမႀကီးသည္ တုန္လွဳပ္ျပီး ပင္လယ္သမုဒၵရာတုိ႔သည္ ေရေႏြးအုိးဆူသကဲ့သုိ႔ ဆူပြက္ေလသည္။

စႏၵသူရိယဘုရင္မင္းျမတ္သည္ ဤနိမိတ္ေဆာင္ေသာ လကၡဏာမ်ား၏ ဆုိလုိရင္းကုိ သူ၏ေဗဒင္ဆရာ၊ ဟူးရားတတ္တုိ႔အား ေမးျမန္းစုံစမ္းလွ်က္ တုန္လွဳပ္ထိတ္လန္႔ရျခင္းျဖစ္ေလသည္။ ေဂါတမဗုဒၶ ရခုိင္ျပည္ကုိ ေရာက္ရွိလာသည့္အေႀကာင္းကုိ ဘုရင္မင္းျမတ္သိရွိေတာ္မူေသာအခါ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ အေျခြအရံတုိ႔ႏွင့္အတူ သူ၏မိဖုရားေခါင္ႀကီး စႏၵရမာလာ၊ သူ၏မွဳးမတ္ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔ႏွင့္အတူ ပဗၺတေတာင္ေပၚသို႔ သြားေရာက္ႀကေလသည္။

ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ ေဂါတမဗုဒၶအား အရုိအေသေပးျပီးေနာက္ ဗုဒၶက သူ႔အား ပဋိစၥသမုပၸါဒ္စက္၀ုိင္းတရားေတာ္ကုိ ေဟာႀကားသင္ျပခဲ့ေလသည္။

ယင္းျပီးေနာက္ ျမဳိ႕ေတာ္တြင္(၇) ရက္ႀကာ သီတင္းသုံးေနထုိင္မူမည္ကုိ ဗုဒၶကသေဘာတူလက္ခံေလသည္။

ျမဳိ႕ေတာ္မွ ဗုဒၶမထြက္ခြာမွီ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀၀၀)တုိင္တုိင္ ႀကည္ရုိေလးစားမွဳခံရမည္ျဖစ္ေသာ ဆံေတာ္ဓါတ္ႏွင့္ ဗုဒၶ၏ရုပ္ထုကုိယ္ပြားေတာ္တစ္ဆူထားခဲ႔မည္ဟု ဗုဒၶသေဘာတူလက္ခံေလသည္။

နန္းေတာ္ရာ၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ သီရိဂုတၱေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ အေလးအျမတ္ထားရွိေသာ ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္ကုိ ေကာင္းကင္ဘုံ ဗိသုကာပညာရွင္ နတ္မ်ား၏ဘုရင္ သိႀကားမင္းႏွင့္အတူ စႏၵသူရိယဘုရင္မင္းျမတ္အပါအ၀င္ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔က တည္ထားကုိးကြယ္ႀကေလသည္။

ရုပ္ထုေတာ္အတြင္းပုိင္သုိ႔ ေဂါတမဗုဒၶ၏ ရင္ေငြ႔ေတာ္ဓါတ္ထည့္လုိက္ေသာအခါ ေဂါတမဗုဒၶႏွစ္ဆူရွိလာသကဲ႔သုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာေလသည္။

အံ့ႀသႀကည္ညဳိစရာေကာင္းလွေသာ လကၡဏာရပ္မ်ား ေပၚထြက္လာေလသည္။ မဟာပထ၀ီေျမႀကီး တုန္လွဳပ္လာျပီး ရုပ္ထုေတာ္သည္ တျဖည္းျဖည္း အသက္ရွိသကဲ႔သုိ႔ သူ၏ ေနာင္ေတာ္ ေဂါတမဗုဒၶအား ႀကဳိဆုိသည့္အေနအထားႏွင့္ မတ္တပ္ထရပ္ေလသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ေဂါတမဗုဒၶသည္ သူ၏သာ၀က ဗုဒၶရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္အတူ သံတြဲဘက္သုိ႔ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ႀကြသြားေလသည္။

ယင္းအခ်ိန္အတြင္း ဘုရင္ စႏၵသူရိယမင္းျမတ္သည္ သူ၏ မူးမတ္ေသနာပတိတုိ႔ႏွင့္အတူ အေႀကာင္းကိစၥတုိ႔ကုိ တုိင္ပင္ျပီးေနာက္ ဗုဒၶ၏စစ္မွန္ေသာ ရုပ္ထုေတာ္အား ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ျပီး ပြဲလမ္းသဘင္မ်ား က်င္းပေလသည္။

ရုပ္ထုေတာ္၏ ထူးျခားခ်က္မ်ားမွာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ ထြက္ရွိေလသည္။ ရုိေသကုိင္းရွုိင္းသူမ်ားမွာ အနီးကပ္ဖူးေမွ်ာ္လာေသာအခါ ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား ထြက္ရွိျပီး အယုံအႀကည္မရွိသူမ်ား ဖူးေမွ်ာ္ေသာအခါ ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား ေမွးမွိန္သြားေလ့ရွိသည္ဟု အဆုိရွိေလသည္။

ရုပ္ထုေတာ္တည္ရွိေသာ ေနရာ၏ပတ္၀န္းက်င္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာတုိ႔တြင္ အေစာင့္အေရွာက္အျဖစ္ ေက်ာက္ရုပ္ထုမ်ားထားရွိျပီး မေကာင္းေသာ အႀကံအစည္ရည္ရြယ္ခ်က္တုိ႔ႏွင့္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္အနီးသုိ႔ လာေရာက္သူတုိ႔အား အေ၀းသုိ႔ ေရွာင္ရွားသြားေစသည္။

ေ၀သာလီေခတ္မွ ပထမဘုရင္တုိင္ေအာင္ ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္အတြက္ ေက်ာက္ပလႅင္တစ္ခုတည္ေဆာက္ျပီး သိမ္ေတာ္ကုိ ျပန္လည္တည္ေဆာက္သည္ဟု အဆုိမွတပါး အျခားမည္သည့္အေႀကာင္းအရာကုိမွ မွတ္တမ္းတင္ထားျခင္း မရွိခဲ႔ေပ။ ေ၀သာလီမွ ပထမဆုံးဘုရင္၏ အရုိက္အရာကုိ ဆက္ခံသူသည္ မဟာမုနိသိမ္ေတာ္အား ျပန္လည္မြမ္းမံျပင္ဆင္မွဳ ျပဳလုပ္ေလသည္။

သီရိလကၤာႏွင့္ ပုဂံမွ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ရုပ္ထုေတာ္အားကုိးကြယ္ဆည္းကပ္္ရန္ ေရာက္ရွိလာခဲ႔ႀကသည္။

ပ်ဴ-ဗမာႏွင့္ မြန္ဘုရင္မ်ားက မဟာမုနိ သိမ္ေတာ္ႀကီးအတြင္း အေလးအျမတ္ထားေသာ ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္အား ပုိင္ဆုိင္လုိေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ရခုိင္ျပည္ကုိက်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္လာခဲ႔ႀကသည္ဟု အဆုိရွိေလသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း မည္သည့္ဘုရင္တစ္ပါးမွ ေအာင္ျမင္မွဳ မရွိခဲ႔ေပ။

တခ်ဳိ႕သည္ သိမ္ေတာ္ႀကီးအား ျပန္လည္ျပဳျပင္ မြမ္းမံရန္ ကတိက၀တ္ျပဳႀကေလသည္။ (၁၂) ရာစုအခ်ိန္တြင္ သိမ္ေတာ္ႏွင့္ ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္ ေပ်ာက္ဆုံးေလသည္။

သုိ႔ေသာ္လည္း ေလးျမဳိ႕ေခတ္မွ ဘုရင္တပါး၏ အရုိက္အရာဆက္ခံသူမ်ားသည္ ယုံႀကည္မွုကုိ ဆက္လက္ေထာက္ခံျခင္းျဖင့္ ရုပ္ထုေတာ္ႏွင့္ သိမ္ေတာ္ႀကီးတုိ႔ကုိ ျပန္လည္ရွာေဖြေတြ႔ရွိျပီး သိမ္ေတာ္အား ျပန္လည္ေတာက္ေဆာက္ခဲ႔ႀကေလသည္။

ေျမာက္ဦးမင္းဆက္ကုိ တည္ေထာင္သူ ဘုရင္မင္းေစာမြန္သည္ သူ၏ျမဳိ႕ေတာ္မွ မဟာမုနိသုိ႔ လမ္းတခုေဖာက္လုပ္တည္ေဆာက္ျပီး မင္းမ်ဳိးမင္းႏြယ္တုိ႔၏ ရုိးရာထုံးတမ္းစဥ္လာ ဘုရားဖူးခရီးတစ္ခုစတင္ခဲ့ေလသည္။

(၁၆) ရာစုတြင္ ဘုရင္းမင္းဗာသည္ ေျမာက္ဦးျမဳိ႕မွ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားအပါအ၀င္ တုိင္းျပည္အႏွံံံ႔တြင္ တည္ရွိေနေသာ ဘုရားေက်ာင္းအေဆာက္အဦး အမ်ားအျပားတုိ႔အတြင္း မူရင္းႏွင့္ ဆင္တူျဖစ္ေသာ မေရမတြက္ႏုိင္သည့္ မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကုိ ထုလုပ္ထားရွိရန္ အမိန္႔ေတာ္ခ်မွတ္ခဲ့ေလသည္။

၁၇၈၄-ခု တြင္ ျမန္မာဘုရင္ ဘုိးေတာင္ဘုရားသည္ ရခုိင္ျပည္ကုိ သိမ္းပုိက္ေလသည္။ ထုိ႔ေနာက္ မဟာမုနိရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္အား မႏၱေလးသုိ႔ သယ္ယူသြားခဲ႔သည္။ ထုိရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးအား ျမန္မာျပည္တြင္ ယေန႔ထိတုိင္ အေလးျမတ္ဆုံးထားေသာ ရုပ္ထုေတာ္အျဖစ္ ဆက္လက္မွတ္ယူထားႀကဆဲျဖစ္သည္။ ဆုံးရွုံးသြားေသာ အေမြအႏွစ္ေႀကာင့္ ရခုိင္ျပည္သူတုိ႔အား နက္နက္နဲနဲ စိတ္ထိခုိက္ေစခဲ႔သည္။

ဆက္လက္ျပီး မႀကာမီ ျဗိတိသွ်တုိ႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မွုကုိ ရခုိ္င္ျပည္သူတုိ႔ ဆက္လက္ခံရေလသည္။ (၁၈၆၇) ခုႏွစ္တြင္ မဟာမုနိသိမ္ေတာ္ရာ အနီးပတ္၀န္းက်င္မွ ေတြ႔ရွိေသာ ေက်ာက္ရုပ္ထုေတာ္တစ္ဆူအတြက္ ဘုရားသိမ္ေတာ္ကုိတည္ေဆာက္ခဲ႔ႀကသည္။

လြန္ခဲ႔ေသာ ႏွစ္(၈၀)အတြင္းက နဂုိမူရင္းအတုိင္း သိမ္ေတာ္ႀကီးကုိ ျပန္လည္ျပင္ဆင္မြမ္းမံမွဳတုိ႔ကုိ လုပ္ေဆာင္ခဲ႔သည္။ ယင္းအခ်ိန္တြင္ ေအာက္ရင္ျပင္မ်ားကုိ ျပန္လည္ထိမ္းသိမ္းေပးျပီး မႏၱေလး၌ရွိေသာ မူရင္းမဟာမုနိ ထုိင္ေတာ္မူပုံစံ ေႀကးရုပ္ထုေတာ္္အသစ္တစ္ဆူကုိ သြန္းလုပ္ခဲ႔ႀကသည္။

ယေန႔အခါမွာ မဟာမုနိဘုရားသိမ္ေတာ္ေနရာသည္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ဘုရားဖူးတုိ႔၏ အေရးႀကီးေသာ ဗဟုိအခ်က္အခ်ာ တစ္ခုအျဖစ္ ျပန္လည္စည္ကားလာပါသည္။

မဟာမုနိသိမ္ေတာ္သည္ နန္းေတာ္ရာကုန္း၏ အေရွ႔ေျမာက္ေထာင့္၌ရွိေသာ ေတာင္ပူစာတစ္ခုကုိ လႊမ္းျခဳံျပဳလုပ္ထားေသာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။

ေရွးႏွစ္ေပါင္း ရာစုမ်ားစြာကပင္ မဟာမုနိဘုရားသိမ္ေတာ္တြင္ ဘုရားဖူးခရီးသည္မ်ား စည္ကားသုိက္ျမဳိက္ေနေသာ ဗဟုိအခ်က္အခ်ာလည္းျဖစ္ျပီး က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္သူမ်ား လက္ေအာက္ ရခုိင္ျပည္က်ေရာက္ျပီး ရခုိင္ျပည္သူျပည္သားမ်ား ဆင္းရဲဒုကၡခံစားခဲ႔ရေလေသာအခါ ယာယီအားျဖင့္ ဘုရားဖူးခရီးသည္မ်ား နည္းပါးမွုရွိခဲ႔ေလသည္။ မူရင္းအေဆာက္အဦး၏အႀကြင္းအက်န္ လုံး၀မရွိခဲ႔ေသာ္လည္း ယင္း၏ မူရင္းပုံစံတစ္ခုျဖစ္သည္ကုိ ေကာင္းကင္ဓါတ္ပုံမ်ားတြင္ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္သည္။

ဘုရားသိမ္ေတာ္ကုိ ေထာင့္မွန္စတုဂံနံရံႏွစ္ဆင့္က ၀ုိင္းရံထားရွိျပီး သိမ္ေတာ္၏အေရွ႔ဘက္ အေနာက္ဘက္ေတာင္ဘက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္တုိ႔တြင္ ၀င္ေပါက္ေလးေပါက္ ေဖာက္ထားျပီး အေရွ႕ဘက္၀င္ေပါက္ကုိအဓိက ၀င္ေပါက္အျဖစ္ ထားရွိသည္

ပထမဆုံး ရင္ျပင္၏ အေရွ႕ေတာင္ေထာင့္ႏွင့္ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္တုိ႔တြင္ ဗုဒရုပ္ထုေတာ္ႀကီးအား ရုိးရာဓေလ့ထုံးတမ္းစဥ္လာအရ ကုိယ္လက္သန္႔စင္ရန္အတြက္ အသုံးျပဳရန္ ေရကန္ႀကီးႏွစ္ခု ထားရွိပါသည္။

အိႏၵိယအေရွ႕ေျမာက္ပုိင္း နာလႏၵ၌ရွိေသာ ထင္ရွားေက်ာ္ႀကားေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား စုေ၀းေနထုိင္ေသာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္ျပီး ေရွး (၆) ရာစုမွပင္ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲ တုိးတက္လာေသာ အဓိက ဂူဘုရားေက်ာင္းေတာ္တြင္ ယခင္မူရင္းနည္းတူ အနီးစပ္ဆုံး ပုံစံျဖစ္ေသာ ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ကုိ ေတြ႔ရွိႏုိင္ေလသည္။

credit org uploader
-------------------------------------------------
http://historyofarakan.blogspot.com/2010/01/blog-post_7643.html

ေတာက္ေပါက္ႀကီး ေက်ာက္စာ


ဘုရားရွင္ရခိုင္ျပည္သို႕ ၾကြေရာက္ခဲ့သည္ကို ေက်ာက္စာျဖင့္ေရးထိုးထားခဲ့ ေသာသမိုင္းဝင္ေက်ာက္စာျဖစ္ပါသည္

အခုျမင္ေတြ႕ေနရတဲ႕ ေက်ာက္စာက ဓညဝတီ ေရႊရခိုင္ျပည္ၾကီးသို႕ ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ခဲသည္ကို ေက်ာက္စာျဖင့္ေရးထိုးထားခဲတာျဖစ္သည္ကို သမိုင္းကို ေလ႕လာခ်က္အရေတြ႕ရွိခဲပါတယ္ သမိုင္းဆိုတာလိမ္လို႕မရပါဘူး .. ျမတ္ေစာ္ဘုရားရွင္သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေက်ာက္ေတာ္ျမိဳ႕ တစ္ဖက္ကမ္းရွိ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္ေပၚတြင္ ရဟာန္းေတာ္ငါးရာနဲ႕ အတူရပ္နားခဲသည္ကို ေက်ာက္စာျဖင့္ေရထိုးထားသည္ကိုေတြရွိရပါသည္ ။ ရကၡိတမ်ိဳးသ်ွစ္ရကၡိဳင္သားေသ်ွ

ရခိုင္ျပည္၌ ျမိဳ႕အမည္

ျပည္နယ္ၿမ္ိဳ႔ေတာ္အမည္ ( စစ္ေတြ)
-------------------------------------
ရခုိင္ျပည္နယ္ဧရိယာအက်ယ္အ၀န္းမွာ  ၁၄၂၀၀.၀၈  စတုရန္းမိုင္ခန္႔ရွိျပီး ဧကအားျဖင့္ဆုိလွ်င္ ၉၀၈၈၀၅ဧက ရွိျပီး စုိက္ပ်ိဳးေျမဧကမွာ ၁၂၈၉၀၀၂ ဧကရွိေၾကာင္း ၂၀၀၉ ခုနွစ္ ထုတ္ျပန္ေသာ စာရင္းအရ သိရသည္။
လူဦးေရ ၃၈၈၃၃၃၀ (၂၀၀၉ ျပည့္ႏွစ္ စာရင္း)

ရခုိင္ျပည္နယ္ကုိ ခရုိင္၄ခု၊ျမိဳ.နယ္၁၈ ျမိဳ.နယ္ႏွင့္ ျမိဳ့နယ္ခဲြ၃ ခုျဖင့္ ဖဲြ.စည္းထားျပီး စစ္ေတြခရုိင္မွာ လူဦးေရ အထူထပ္ဆုးံျဖစ္သည္။စစ္ေတြခရုိင္တြင္ အိမ္ေျခေပါင္း ၂၂၁၁၂၇ ရွိျပီး လူဦးေရမွာ ၁၅၂၂၀၄၀ ရွိသည္။ေက်ာက္ျဖဴခရုိင္တြင္ အိမ္ေျခေပါင္း ၈၄၄၉၁ ရွိျပီး လူဦးေရမွာ ၅၆၀၃၄၉ ရွိေၾကာင္းေဖာ္ျပသည္။သံတဲြခရုိင္တြင္ အိမ္ေျခေပါင္း ၆၁၇၄၀ရွိျပီး လူဦးေရမွာ ၃၇၆၄၅၀ ရွိျပီး ေမာင္ေတာခရုိင္တြင္ အိမ္ေျခေပါင္း ၉၆၈၂၅ ရွိျပီး လူဦးေရမွာ ၇၂၄၄၉၁ ဦးျဖစ္သည္။ျပည္နယ္မ်ားထဲတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ လူဦးေရအမ်ားဆုးံျဖစ္ျပီး ရခုိင္ျပည္နယ္မွာ ဒုတိယ အမ်ားဆုးံျဖစ္သည္။

ရခုိင္ကမ္းရုိးတန္းအလ်ား အရွည္မုိင္ ၃၆၀ ရွိသည္။ေလ့လာဆန္းစစ္သူမ်ားအေျပာအရ လက္ရွိရခုိင္လူဦးေရမွာ ရန္ကုန္တုိင္း၊ဧရာ၀တီတုိင္း၊ျမန္မာႏုိင္ငံတစ္ျခားေဒသမ်ားႏွင့္ ျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေနထုိင္သူမ်ားအပါအ၀င္ဆုိလွ်င္ စုစုေပါင္း ၅သန္းနီးပါးရွိေၾကာင့္ သိရသည္။၄င္းျပင္ ရခုိင္ျပည္၏ သစ္ေတာၾကိဳး၀ုိင္း ဧရိယာမွာ ၁၆၈၆၂၆၇ဧက ရွိျပီး ေတာရုိင္းေျမဧရိယာမွာ ၃၅၃၂၂၉၉ ဧကႏွင့္ စုိက္ပ်ိဳးျခင္းမျပဳႏုိင္ေသာ ဧရိယာမွာ ၂၃၀၀၀၄၁ဧကရွိသည္။

ခရိုင္ ၄ ခရိုင္္္
(စစ္ေတြခရုိင္၊ေမာင္ေတာခရုိင္၊ေက်ာက္ျဖဴခရုိင္၊သံတဲြခရုိင္)

ၿမ္ိဳ႔နယ္ ၁၈ ၿမိဳ႔နယ္
-----------------------
ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕၊ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕၊ဂြၿမိဳ႕၊စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ေတာင္ကုတ္ၿမိဳ႕၊ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕၊
ေပါက္ေတာၿမဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕၊မာန္ေအာင္ၿမိဳ႕၊ေမာင္ေတာၿမိဳ႕၊မင္းျပားၿမိဳ႕၊ေျမပံုၿမိဳ႕
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၊ရေသ႕ေတာင္ၿမိဳ႕၊ရမ္းၿဗဲၿမိဳ႕၊သံတြဲၿမိဳ႕၊အမ္းၿမိဳ႕ ၊မအီျမိဳ. တုိ့ျဖစ္သည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား
-------------------------------------------
၁၉၈၂ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အက္ဥပေဒအရ၊ တရား၀င္ အသိအမွတ္ျပဳထားေသာ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တိုင္းရင္းသား (၁၃၅) မ်ိဳးတြင္ ပါ၀င္သည့္ ရခိုင္ျပည္နယ္မွ လူမ်ိဳး ႏွင့္ မ်ိဳးႏြယ္စု (၇) မ်ိဳးမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္း ျဖစ္သည္။

1. ရခုိင္လူမ်ိဳး
2. ကမန္ မ်ိဳးႏြယ္စု
3. ခမြီး မ်ိဳးႏြယ္စု
4. ဒိုင္းနက္ မ်ိဳးႏြယ္စု
5. မရမာႀကီး မ်ိဳးႏြယ္စု
6. ၿမိဳ မ်ိဳးႏြယ္စု
7. သက္ မ်ိဳးႏြယ္စု တုိ့ျဖစ္သည္။(ရႊီေျမာက္ဦးစုစည္းေဖာ္ျပသည္)။
Posted 8th April by da zout kann
Labels: ရခုိင္ျပည္နယ္

နာဂ လူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္း


ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ၌ တိုင္းရင္းသား မ်ဳိးႏြယ္ စုေပါင္း ၁၀၀ ေက်ာ္ ရွိသည့္ အနက္ အခ်ဳိ႕ မွာ ထူးျခား ေလးနက္ ေသာ သဘာ၀ ရွိၿပီး ေတာင္တန္း ေန မ်ဳိးႏြယ္ စု မ်ား ၏ ပကတိ ဘ၀ ပံုရိပ္ မ်ား မွာ စိတ္၀င္စား စရာ ေကာင္း လွပါ သည္။ နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ားသည္ ခ်င္း ျပည္နယ္ ဆြမ္မရ ေတာင္တန္း ေဒသ ႏွင္႔ ျမန္မာျပည္ ေျမာက္ဖ်ား ပိုင္း ေတာင္ကုန္း ထူထပ္ရာ ေဒသ မ်ား တြင္ နာဂ လူမ်ဳိးစု မ်ား ျပန္႔က်ဲစြာ ေနထိုင္ ၾကသည္။ ေခတ္ေဟာင္း ျမန္မာ ရာဇဝင္ (ေဒါက္တာ သန္းထြန္း) စာမ်က္ႏွာ ၂၈ လူမ်ိဳး ႏြယ္ စု ဆင္းသက္ ပံု အရ တိဗက္ အာသံ ျမန္မာ မ်ိဳးႏြယ္ စု ျဖစ္သည္။ နာဂ လူမ်ိဳး မ်ား ေမြးဖြား လာလွ်င္ မိဘ မ်ားက ေယာက်ာ္း ဆို ဓားတစ္လက္ လွံ တစ္လက္၊ မိန္း ကေလး ဆို ပုတီး လက္ေကာက္ေတြ လုပ္ေပးၿပီး ႐ိုးရာ သီခ်င္းေတြ၊ အက ေတြ သင္ေပး ၾကသည္။

ေကာက္သစ္ စားပြဲ
****************
ႏိုဝင္ဘာ ၁၅ ရက္ စပါးရိတ္ သိမ္းၿပီး ခ်ိန္ တြင္ ေကာက္သစ္ စားပဲြ က်င္း ပေလ့ ရွိသည္။ ေကာက္သစ္ စားပဲြ တြင္ ရြာထဲက တိရစၧာန္ မဟုတ္ဘဲ ေတာေကာင္ လိုက္ၿပီး ဧည့္သည္ မ်ားကို ဧည့္ခံ ေကြ်းေမြး ေၾကာင္း သိရသည္။
နာဂ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္
*******************
နာဂ ႏွစ္သစ္ကူး ရိုးရာ ပဲြေတာ္ ကို စစ္ကိုင္း တိုင္း တြင္ က်င္းပ ၿပီး ေနာက္ ခ်င္း ျပည္နယ္ တြင္ ဆက္လက္ က်င္းပ ၾကသည္။ စစ္ကိုုင္း တိုင္း တြင္ က်င္းပ ေသာ ၿမိဳ႕နယ္ မ်ားမွာ ခႏီၱး၊ ေလရွီး၊ လဟယ္ႏွင့္ နန္းယြန္း ၿမ္ိဳ႕နယ္ တို႔ ျဖစ္သည္။ နာဂ ႏွစ္သစ္ ကူး ရိုးရာ ပြဲေတာ္ သည္ လူမႈေရး ပြဲေတာ္ ျဖစ္ၿပီး ကုန္လြန္ ခဲ့ေသာ ႏွစ္ တစ္ႏွစ္ က အေတြ႔ အႀကံဳ မ်ား ကို ဖလွယ္ ရန္ ႏွင့္ လာမည့္ ႏွစ္သစ္ တြင္ ေတြ႕ႀကံဳ ႏိုင္ေသာ အခက္ အခဲမ်ား ကို ႀကိဳတင္ ေျဖရွင္း ရန္ ေကာင္းမြန္ ေသာ စီမံကိန္း မ်ား ခ်မွတ္ ႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္ ၍ က်င္းပျခင္း ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ပဲြေတာ္ တြင္ လာမည့္ ႏွစ္တြင္ သီးႏွံမ်ား တိုးတက္ ျဖစ္ထြန္း ၍ ရာသီ ဥတု ေကာင္းမြန္ရန္ ႏွင့္ အိိမ္ေမြး တိရိစာၦန္ မ်ား ေရာဂါဘယ ကင္းေ၀း ေစရန္ ဆုမြန္ ေကာင္းမ်ား ေတာင္းၾက သည္။
နာဂ ႐ိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ သို႔ နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ားေနထိုင္ေသာ ရႏုိင္ ေတာင္တန္း၊ မုတ္ ေတာင္တန္း၊ ပတ္ကြိဳင္ ေတာင္တန္း၊ ဟူး ေကာင္း ေတာင္တန္း၊ ခႏၲီးခ႐ိုင္ နယ္စပ္ ရွိ နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ား ပါ ခႏၲီး ခ႐ိုင္ နန္းယြန္း ၿမိဳ႕ရွိ နာဂ ႐ိုးရာ ပြဲေတာ္ သို႔ တက္ေရာက္ ၾက ေၾကာင္း သိရသည္။ နန္းယြန္း ၿမိဳ႕နယ္ ႏွင့္ ထိစပ္ ေနေသာ လိတ္ႏိုေခ်ာင္း၊ ဟာႏူးေခ်ာင္း၊ ေနာင္ယန္း အင္းႏွင့္ ေနာင္ဆိုင္ အင္း တို႔၌ ေနထိုင္ ေသာ နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ားပါ တက္ေရာက္ သျဖင့္ နာဂ႐ိုးရာ ပြဲေတာ္ သည္ အလြန္ပင္ စည္ကား သည္။
နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ား သည္ အစဥ္အၿမဲ က်င္းပ ျပဳလုပ္ ေသာ ပြဲေတာ္ ျဖစ္ သည့္ နာဂ ႐ိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ ကုိ ႏွစ္စဥ္ ဇန္န၀ါရီ ၁၅ ရက္တြင္ က်င္းပ သည္။ နာဂ တိုင္းရင္း သားမ်ား ျပန္လည္ ဆံု ေတြ႕ေသာ ပြဲေတာ္ ျဖစ္သည့္ အတြက္ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အမွတ္ တရ အျဖစ္ ၾကက္၊ ငွက္၊ ၀က္၊ကြၽဲ၊ ႏြား ႏွင့္ ႏြားေနာက္ တို႔ အျပင္ ကိုယ္တိုင္ ရက္လုပ္ ထားသည့္ ၿခံဳေစာင္၊ လက္ ရက္ျခင္း၊ ႀကိမ္ကြင္း၊ ေငြ ကြင္းစသည္ တို႔ကို လည္း လက္ေဆာင္ အျဖစ္ ပြဲေတာ္ ကာလ အတြင္း လဲလွယ္ ၾကသည္။
ဤကဲ့သို႔ လက္ေဆာင္ ေပးရာ တြင္ ႀကီး မားၿပီး သယ္ေဆာင္ ရာ တြင္ မလြယ္ေသာ ကြၽဲ၊ ႏြားမ်ား ကို ေငြေၾကး တန္ဖိုး ျဖင့္ သတ္မွတ္ ၿပီး ေပး အပ္ျခင္း ကို နာဂ လူႀကီး က ရွင္းျပ ၍ သိရ သည္။ ထို႔ အျပင္ နာဂ မ်ိဳးႏြယ္စု မ်ား၏ ေကာက္စိုက္ ပြဲေတာ္ ေကာက္ရိတ္ ပြဲေတာ္ တို႔ကို လည္း အစဥ္ အလာ မပ်က္ က်င္းပ ၾကေၾကာင္း သိရသည္။
အက်ယ္အ၀န္း
************
နာဂ တိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ ေသာ ေတာင္တန္း ေတာင္ကုန္း မ်ားသည္ စုစု ေပါင္း ဧရိယာ စတုရန္း မိုင္ေပါင္ ၂,၅၅၅ ေက်ာ္ က်ယ္၀န္း ေၾကာင္း သိရ သည္။
နာဂရိုး ရာ ပစၥည္း မ်ား
********************
နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စု မ်ား၏ နာဂ ရိုးရာ ပစၥည္းမ်ား ကို ခႏၲီး ၿမိဳ႕ ၊ ဇီးျဖဴ ကုန္းရပ္ ရွိ ေလယာဥ္ ကြင္း သြား ကားလမ္း တြင္ ျပတိုက္ အျဖစ္ ဖြင့္လွစ္ ျပသ ထားေၾကာင္း သိရသည္။ ခႏၲီး ၿမိဳ႕မွာ ကန္ဇင္းပင္ မ်ား ေပါက္ေသာ ေနရာ တြင္ ရြာတည္ ခဲ့ရာမွ ျဖစ္ေပၚ လာေသာ အမည္ ျဖစ္ၿပီး ဇန္းခူးရိန္ မွ ဇဂၤလိန္း ရြာ အျဖစ္ ဇဂၤလိန္း နာဂ လူမ်ိဳးစု မ်ား က တည္ေထာင္ ခဲ့ၾက သည္။ လက္ရွိ ခႏၲီးၿမိဳ႕ မွာ ေရွး အခါ က ဇဂၤလိန္း နာဂ ေနသူမ်ား တည္ေထာင္ ခဲ့ေၾကာင္း ခႏၲီး သမိုင္း မွတ္တမ္း မ်ားမွာ ေတြ႕ရ သည္။ ခႏၲီး၊ လဟယ္၊ ေလရွီး၊ နန္းယြန္း ၿမိဳ႕နယ္ မ်ားမွာ ေတာင္ေပၚ ေန နာဂ တိုင္းရင္းသား မ်ား ၏ ေဒသ ျဖစ္သျဖင့္ နာဂ ေတာင္တန္း ေဒသ ဟု လူသိ မ်ား ခဲ့သည္။
“ပယင္း နားေဋာင္း၊ပယင္း လည္ဆြဲ၊ သႏၲာပုတီး၊ က်ားစြယ္ ေတြက ခႏၲီးၿမိဳ႕ ဦးပိုင္း ကေတြ႕တဲ့ နာဂ ရိုးရာ ပစၥည္းေတြ ပါ။ နာဂ ေျမအိုး၊ နာဂ ေၾကး လက္ေကာက္ ေတြက ကတိုး နဲ႔ စိန္နန္း ရြာ ေစတီပ်က္ ေတြ ထဲကေတြ႕ တဲ့ ပစၥည္း ေတြပါ။ နာဂ ပယင္း နားေဋာင္း၊ ပုတီး ေရာင္စုံ၊ နာဂ ေၾကး လက္ေကာက္ နဲ႔ ေငြဒဂၤါး ေတြက ထမံသီ ဘက္က ေတြ႕တာပါ။
နာဂ လူမ်ိဳး ေတြဟာ ေရွး ကတည္း က ဗုဒၶ ဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ၿပိဳပ်က္ သြားတဲ့ ဘုရား ေတြမွာ ႒ာပနာ ထဲက ရရွိတဲ့ နာဂ ရိုးရာ ပစၥည္းေတြ ၾကည့္ တာနဲ႔ သိနိုင္ ပါတယ္” ဟု ျပတိုက္ တာဝန္ရွိ သူ နာဂ အမ်ိဳးသား ဦးကိုင္လုံ က ေျပာသည္။နာဂ ရိုးရာ ျပတိုက္ တြင္ နာဂ လွံမ်ား၊ ပုဆိန္ မ်ား၊ ဓားႏွင့္ ေပါက္ျပား မ်ား၊ ရိုးရာ သုံး အသုံး အေဆာင္ ပစၥည္း မ်ိဳးစုံ ခင္းက်င္း ျပသ ထားရာ ခႏၲီး ၿမိဳ႕သို႔ လာေရာက္ သူမ်ား ဝင္ေရာက္ ေလ့လာ ၾကည့္ရွု နိုင္သည္။
ေနထိုင္ရာ ေဒသ
****************
ယခု အခါ နာဂ ေတာင္တန္း ေဒသ တြင္ ေနာက္ေအာ္၊ လိုင္းေနာင္၊ ပုံညိဳ၊ ေလာင္ တိန္၊ ပိန္းကူး၊ ေရာင္ကြန္၊ တိုက္တီး၊ က်မ္း၊ တန္ကြန္၊ ေလာ၊ ပါရာ၊ မကူတီ၊ ကားေရာ၊ ဟိုင္းေျမ စေသာ မ်ိဳးႏြယ္စု ခြဲေပါင္း ၅၇ မ်ိဳး ရွိၿပီး နာဂ တိုင္းရင္းသား လူဦးေရ ၂ သိန္း နီးပါး ရွိၿပီး နာဂ လူမ်ိဳး အမ်ားစု သည္ စစ္ကိုင္း တုိင္း ေဒသ ႀကီး ခႏၱီး ၿမိဳ႕နယ္၊ ဟုမၼလင္း ၿမိဳ႕နယ္၊ ေလရွီး ၿမိဳ႕နယ္၊ လဟယ္ ၿမိဳ႕နယ္၊ နန္းယြန္း ၿမိဳ႕နယ္ တို႔တြင္ ေနထိုင္ ၾကသည္။
မွီျငမ္း ကိုးကား
နာဂပြဲေတာ္

တိုင္းရင္းသားလူပ်ိဳမ်ားမွ တစ္ဆင္႔ကူးယူထားျပီး

ရခိုင္လူေလး ျပန္လည္မွ်ေဝသည္။

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...