ကရင္လူမ်ိဳး၏ မူလဇာစ္ျမစ္ (၆)

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျမစ္ႏွစ္မႊာေဒသ၊ ေျမထဲပင္လယ္ ဘက္မွ အေရွ႕ေတာင္အာရွဘက္သို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာေသာ အယူအဆကို အက္စ္ေကခ်ာတာဂ်ီ (S.K. Chatterji) က ေထာက္ခံ တင္ျပထားသည္ (The history and culture of the Indian meoiib. vol. 1, p148 – 149)။ေျမာက္ဘက္မွ ေတာင္ဘက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကရာတြင္ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ေတာင္ဘက္ရွိ သံလြင္ျမစ္၊ မဲေခါင္ျမစ္၊ ယန္စီက်န္ ျမစ္ေၾကာင္းမ်ားအတိုင္း ေျပာင္းေရႊ႕လာပံုရသည္။ သံလြင္ႏွင့္ မဲေခါင္ ျမစ္ႏွစ္ခု အနီးကပ္ဆံုးေနရာသည္ (၁၀) မိုင္သာ ေ၀းၿပီး မဲေခါင္ႏွင့္ ယန္စီက်န္ျမစ္ အနီးဆံုးေနရာသည္ မိုင္ (၅၀) ခန္႔သာ ရွိသျဖင့္ မနီးမေ၀းရွိေသာ ျမစ္ေၾကာင္း (၃) ေၾကာင္းမွ အာရွအေရွ႕ေတာင္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာပံုရပါသည္။ ယန္စီက်န္ ျမစ္၀ပိုင္းႏွင့္ ျမစ္၀ွမ္းေအာက္ပိုင္းသည္ ေရလႊမ္းမိုးသျဖင့္ ထိုေဒသသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရာက္ရွိသြားေသာ ကရင္မ်ားသည္ ေတာင္ဘက္ဗီယက္နမ္ရွိ ျမစ္နီျမစ္ေၾကာင္းျဖင့္လည္း ေတာင္ဘက္သို႔ ေရႊ႕လာပံုရပါသည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္အနည္းငယ္ခန္႔က M.A.B သတင္းဌာနမွ မိတ္ေဆြတဦးသည္ ေျမာက္ဗီယက္နမ္၊ ဟႏိြဳင္ၿမိဳ႕ေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီး ဗီယက္နမ္ အမ်ိဳးသားျပတိုက္ကို ၀င္ေရာက္ေလ့လာရာ ၎တို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းမ်ားသည္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းမ်ားႏွင္ အတူတူပင္ျဖစ္သည္ဟု ေျပာျပ သိရွိ ခဲ့ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ကရင္ေရွးလူႀကီးမ်ား၏ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားသည္ ခိုင္မာေသာ အေထာက္အထားမ်ား ျဖစ္သည္မွာ ေပၚလြင္ေနပါသည္။ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ၀င္ေရာက္လာပံုမွာ ေလ့လာရသမွ် ေၾကးေခတ္ထြန္းကားခ်ိန္တြင္ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ေတာင္ဘက္ မွတဆင့္ တေရြ႕ေရြ႕ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကၿပီး သံလြင္ျမစ္၊ ေရႊလီျမစ္ (မအိုကႅိဳး) မွတဆင့္ တေကာင္းအရပ္သို႔ ေရာက္လာၾကသည္ဟု ေရွးကရင္ မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရွိရပါသည္။ တေကာင္းအရပ္တြင္ ေျမျပန္႔၍ စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး ေကာင္းပံုရသျဖင့္ အေျခခ် ေနထိုင္ၾကေလသည္။တေကာင္း ဟူေသာ အမည္မွာ ကရင္ဘာသာျဖင့္ တူေကာ ဟုေခၚသည္။ ရွမ္းဘာသာျဖင့္ တာေကာ ဟု ေခၚၿပီး ဖားစည္ဆိပ္ကမ္း ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ (တာ- ဆိပ္ကမ္း၊ ေကာ- စည္)။ ကရင္မ်ား နတ္စည္ ကဲ့သို႔ တန္ခိုး ရွိသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ရွမ္းမ်ားက ျမစ္ကမ္းနားတြင္ လာေရာက္ေရာင္းခ်ၾကသျဖင့္ တာေကာ ဟု အမည္တြင္ရာမွ တေကာင္းဟု ေခၚတြင္လာခဲ့သည္ဟု အဆိုရွိေလသည္။ပုသိမ္ၿမိဳ႕ႏွင့္ ဆင္တူပါသည္။ ကရင္မ်ားက ပုသိမ္ ဟုမေခၚဘဲ ပသိ ဟု ေခၚၾကသည္။ ေရွးအခါက ကရင္မ်ား ေနထိုင္ရာ ေဒသသို႔ ကုန္ေရာင္းကုန္၀ယ္ရန္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းမွ ေရာက္လာေသာ ပသိ လူမ်ိဳးမ်ားကို အစြဲျပဳၿပီး ၎တို႔ ေစ်းလာေရာင္း၀ယ္ေသာ ကရင္တို႔ ေနထိုင္ရာ ေနရာကို ပသိ ဟုေခၚလာၾကရာမွ ပုသိမ္ဟု တြင္လာျခင္း ျဖစ္သည္။ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္စက ျမစ္အမည္မ်ား မရွိၾကေသးပါ။ ကရင္မ်ားက ယခု ဧရာ၀တီျမစ္ကို ယဲ့၀ါးကႅိဳး၊ စစ္ေတာင္းျမစ္ကို ပရဲလိုကႅိဳး၊ သံလြင္ျမစ္ကို ဃိုလိုကႅိဳး၊ မဲေခါင္ျမစ္ကို ေကာလို ဟူ၍ အမည္ေပးခဲ့သည္။ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔သို႔ တသုတ္ၿပီးတသုတ္ ေၾကးေခတ္ကတည္းက ၀င္ေရာက္လာခဲ့ ၾကေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းတြင္ ကရင္ ဟူေသာ အမည္သည္ ထူးဆန္းစြာ ေပ်ာက္ကြယ္ေနပါသည္။ သ႑ာန္အားျဖင့္ အေ၀း၌ စိမ္းလန္း မဲေမွာင္ေနေသာ သစ္ေတာႀကီးတေတာကို ျမင္ေတြ႕ရ၏။ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ သစ္ေတာႀကီးရွိရာသို႔ ေရာက္လာၿပီး သစ္ေတာအတြင္း ၀င္သြားေသာအခါ ကြၽန္း၊ ပ်ဥ္းကတိုး၊ အင္ၾကင္း၊ သစ္ယာ၊ ပိေတာက္၊ ပ်ဥ္းမ စသည္ျဖင့္ သစ္ပင္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေတြ႕ရသျဖင့္ အေ၀းက ျမင္ေတြ႕ခဲ့ေသာ သစ္ေတာႀကီး ဘယ္ေရာက္သြားသည္ကို မသိေတာ့ဘဲ ေပ်ာက္ကြယ္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ရပါသည္။အမွန္အားျဖင့္ ကရင္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔အျပားတြင္ ေယ႐ႈခရစ္ မေမြးမီ ေၾကးေခတ္ကတည္းက ပ်ံ႔ႏွံ႔လ်က္ ရွိေနၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ အမည္အားျဖင့္ စေကာ၊ ပိုး၊ ပအုိ (ေတာင္သူ)၊ ယင္းျဖဴ၊ ယင္းနက္၊ ယင္းၾကား၊ ပေဒါင္၊ ယင္းေဘာ္၊ ယင္းတလဲ၊ ဘြဲ၊ ပရဲ႕၊ ဂယ္ခို၊ ဂယ္ဘား စသျဖင့္ လူအမ်ိဳးေပါင္းမ်ားစြာ အမည္ကြဲသြား ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။အေစာပိုင္း ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးရွိေၾကာင္း၊ အလြန္ယဥ္ေက်းေၾကာင္း၊ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားစြာ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားကို ေအဒီ (၁) ရာစုတြင္ တည္ေထာင္ခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ထားၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပ်ဴ ေခၚေသာ လူမ်ိဳး ဘယ္ကလာသလဲ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာသည္။ အေျခအျမစ္ မသိသူအဖို႔ မ်က္စိလည္ရပါသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ ေက်ာက္ေခတ္က အညာသား ယဥ္ေက်းမႈ (Anyathian culture) ေခၚ ဧရာ၀တီ ယဥ္ေက်းမႈသည္ အညာအရပ္တြင္ ေပၚခဲ့သည္။ ထိုေက်ာက္ေခတ္က လူသားမ်ားသည္ ၾသစၾတစ္အႏြယ္၀င္မ်ားအျဖစ္ အဆင့္ဆင့္ ေရြ႕လ်ားသြားၿပီး လက္က်န္မ်ားအျဖစ္ ဆလံု၊ မေလး (နီဂရစ္တို) အျဖစ္ ေတြ႕ရသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ၀င္ေရာက္စဥ္ ႏိုင္ငံသည္ အသစ္စက္စက္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္။ ဤသည္ပင္လွ်င္ ျမန္မာ့သမိုင္း ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ၌ ကြင္းဆက္ျပတ္ေနသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနေပသည္။ပ်ဴသည္ ဘာလူမ်ိဳးလဲ။ ဘယ္က လာသလဲ။ အေျဖရွာၾကည့္ ၾကပါစို႔။ ပ်ဴမ်ားသည္ အသားမမဲသျဖင့္ ကုလား မျဖစ္ႏိုင္။ ကပၸလီလည္း မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ပ်ဴသည္ အသား၀ါသျဖင့္ အသား၀ါ အႏြယ္၀င္ မြန္ဂိုလြိဳက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ မြန္ဂိုအႏြယ္ႀကီးထဲမွာ ပ်ဴအမည္ကို ရွာၾကည့္ရာ၌လည္း ပ်ဴဟူေသာ နာမည္ မပါ၀င္ပါ။ ဤသို႔ျဖစ္လွ်င္ ပ်ဴ ဘယ္က လာသလဲ။အေျဖမွာ ရွင္းရွင္းကေလးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကရင္မ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ခရစ္ေတာ္ မေမြးဖြားမီ ေၾကးေခတ္ကတည္းက ေနရာအႏွံ႔ ျပန္႔ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ကရင္အမည္ကို ေလ့လာစဥ္က ဖခင္အႏြယ္ (စေကာ) ကရင္၊ မိခင္အႏြယ္ (ပ၀ိုး) ကရင္ဟု ေခၚခဲ့ရာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားက ပ၀ိုး ကို ေခၚ၍ မပီသျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ေခၚမတတ္၍ လည္းေကာင္း ပ၀ိုးမွ ပ်ဴသို႔ အသံလွယ္သြားျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ပ်ဴသည္ ကရင္ျဖစ္ပါသည္။ (ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕၊ သမိုင္းမြမ္းမံသင္တန္း တက္စဥ္က မႏၱေလး တကၠသိုလ္ သမိုင္းဌာနမွ သင္တန္းပို႔ခ်ေသာ တာ၀န္ရွိ သမိုင္းဆရာတဦးအား ေမးၾကည့္ရာ ၎က ပ်ဴသည္ ကရင္ျဖစ္သည္ဟု ေျပာပါသည္။ ၎သမိုင္းဆရာသည္ ေရွးေဟာင္းေက်ာက္စာ ပညာရွင္တဦးလည္း ျဖစ္ပါသည္။ပ်ဴတို႔၏ ကိုယ္ခႏၶာ တည္ေဆာက္ပံု၊ အရပ္အေမာင္း၊ ဆံပင္၊ မ်က္စိ၊ စိတ္ေနစိတ္ထား၊ အသားအေရာင္သည္ ကရင္ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ျပသည္။ ထင္ရွားေသာ ပ်ဴမင္းတပါး၏ အမည္သည္ ပ်ဴေစာထီး ဟုေခၚသည္။ ကရင္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာအရ ေစာဒီ ဟု ေခၚေၾကာင္း သိရသည္။မွန္နန္းရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး၌ ပ်ဴႏွင့္ပတ္သက္၍ ေအာက္ပါအတိုင္း ေကာက္ႏုတ္တင္ျပပါသည္။ကိ။သို႔ျဖစ္လွ်င္ ဟံသာ၀တီ ပ်ဴ (ဟန္လင္း) မင္း ၈၀၀။ တမၸဒီပ ပ်ဴမင္း ၁၉၀။ မကရာ ပ်ဴမင္း ၁၆၀။ ပင္လယ္ ပ်ဴမင္း ၆၇။ ေကာင္းစင္ ပ်ဴမင္း ၃၀။ အလႅကပၸ ပ်ဴမင္း ၂၆။ ရြာပုႀကီး ပ်ဴမင္း ၅၀။ လယ္ကိုင္း ပ်ဴမင္း ၄၀။ မင္းေပါင္း ၁၃၉၃ ပါး။တူ။ ဟံသာ၀တီပ်ဴလက္ႏိုင္ ေစာရန္နစ္ လက္ထက္ ရတနာမိုး ႏွစ္ႀကိမ္ရြာ၏။ကူ။မတရာပ်ဴအဆံုးကား “ေစာဦးစြာ” မင္းျပဳ၏။ေကာ။ေရွးေဟာင္းစာဆိုအတိုင္း ယူရေသာ္ ပ်ဴမင္းဆက္မ်ားလည္း ရွားရွားပါးပါး မဟုတ္။ ဘုန္းေဘာလေအာ ပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ ပ်ဴမ်ားသည္ ေနရာမလပ္ အႏွံ႔ပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ကိ။ဤသေဘာကို ျမန္မာ ပူရာဏ္စာေဟာင္း မ်ားက ဆိုၾက၏။ေကာ္။သို႔ေသာ္ ေရွးေဟာင္းစာေဟာင္းကို အ႐ူးျခင္းေတာင္း သဖြယ္ထား၍ လစ္လ်ဴ႐ႈရမည္မွာလည္း အခက္ပင္ျဖစ္သည္။ စာေဟာင္း၌ပါေသာ ဘုရင္အမည္မ်ား၊ ၿမိဳ႕အမည္မ်ား ယေန႔ထင္ရွားေသာ ၿမိဳ႕မ်ား၏ စကားလံုးရင္းျမစ္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား “ဥပမာ- မကၡရာ၊ ပင္လယ္”၊ မင္းအေရအတြက္ အေသအခ်ာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားကို ၾကည့္ရျခင္းအားျဖင့္ မဟုတ္ခါမွ လြဲေရာ၊ ရာဇ၀င္တန္ဘိုး မရွိသည့္တိုင္ေအာင္ ရာဇပံု (Tales of Kings) တန္ဘိုးအားျဖင့္ မုခ်ရွိသည္ဟု ဆိုရေပမည္။ (ေမာင္ကန္ ပ်ဴ ျမန္မာစြယ္စံုတြဲ ၂၊ စာ ၂၄၅)။ဤမွန္နန္းရာဇ၀င္ အေထာက္အထားအရ ပ်ဴမ်ား ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ ရွိေနသည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ေယ႐ႈခရစ္ မေမြးမီကတည္းက ကရင္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ားအျပား ရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္သည္။တဖန္ ျမန္မာ့သမိုင္း၌ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ပ်ဴ၊ ကမ္းယံ၊ သက္ ကို ေဖာ္ျပရမည္ဆိုပါက ပ်ဴသည္ မိခင္အႏြယ္ ကရင္ျဖစ္ၿပီး ကမ္းယံသည္ ကရင္ကို ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ သက္မွာ အသံထြက္ လွယ္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာမ်ားက ဂ ကို သ သံ ထြက္ေလ့ရွိသည္။ Samdoway ကို သံတြဲ၊ Salween ကို သံလြင္၊ Sarskrit ကို သံက႐ိုက္ စသည္ျဖင့္ အသံထြက္ၾကသည္။ သက္မွာ စက္ကို ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ (ျမန္မာ့စြယ္စံုတြဲ ၁၊ စာ ၄၈၂၊ ဒုေကာ္လံ စာေၾကာင္း ၃၅၊ သက္ Sak)။မိခင္အႏြယ္၀င္ကရင္မ်ား၏ အမည္ေရွ႕၌ စက္ (စဲ့) ေရးၾကသည္။ ဆိုလိုသည္က ေမာင္ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ဥပမာ ေမာင္သန္းေက်ာ္ အစား စသန္းေက်ာ္ ဟု ေရးၾကသည္။ ဖတ္လွ်င္ စက္သန္းေက်ာ္ ဟု ဖတ္ရသည္။ စသန္းေက်ာ္ ဟု ဖတ္လွ်င္ မွားပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ပ်ဴ၊ ကမ္းယံ၊ သက္မွ သက္အမ်ိဳးအႏြယ္သည္ မိခင္အႏြယ္၀င္ ပ၀ိုးကရင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ သက္သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးျဖစ္သြားသည္ဟု ပါရွိသည္။ ေရွးအခါက ရခိုင္႐ိုးမတေလွ်ာက္တြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သံတြဲမွစ၍ ေတာင္စဥ္ခြန္ႏွစ္ခ႐ိုင္၌ပင္ ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း မွန္နန္းရာဇ၀င္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ (မွန္နန္းရာဇ၀င္၊ စာ ၁၆၈၊ စာေၾကာင္း ၁၀)ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုး၊ သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ား၌ ၿမိဳ႕တည္ေထာင္ပံု၊ အေဆာက္အဦး တည္ေဆာက္ပံုႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုစနစ္မ်ားသည္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေဒသမွလာေသာ အသိပညာမ်ား ျဖစ္ႏီုင္သည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။ စိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းေသာ သမိုင္းကြင္းဆက္ျဖစ္ပါသည္။ ဆူးမားရီးယန္း (Sumerians) မ်ားသည္ အုတ္ဖုတ္ေသာ အတတ္ကို သိရွိလာၾကၿပီးျဖစ္သည္။ ဆူးမားရီးယန္းမွ တဆင့္ရခဲ့ေသာ အတတ္ပညာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ဤႏိုင္ငံကို ေရွးအခါက ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားသည္ ပ်ဴႏိုင္ငံဟုသာ ေခၚၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံဟု မေခၚၾကေခ်။ တ႐ုတ္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၂၇၁ ခု တိုင္ေအာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ပ်ဴႏိုင္ငံဟုသာ ေခၚၾကသည္။အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားတြင္ ရွိေသာ ကရင္မ်ားေလာ Laos၁၉၆၅ ခုႏွစ္က ႏွစ္သစ္ကူးပြဲႏွင့္ ပတ္သက္၍ လာအိုသံအမတ္ႀကီးႏွင့္ ေတြ႕ဆံုစကားေျပာဖူးရာ ၎တို႔ႏိုင္ငံ၌ ကရင္မ်ားရွိေၾကာင္း ေျပာဖူးပါသည္။ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ခြဲမ်ားျဖစ္ေသာ ေျမာင္ (Meo) မ်ားလည္း ရွိၾကပါသည္။ထိုင္း Thaiထိုင္းႏိုင္ငံ၌ ကရင္အမ်ားအျပား ရွိသည္။ စေကာကရင္၊ ပိုးရင္မ်ား ျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္က သာသနာျပဳ ဆရာလူးေရႊ၏ မွတ္တမ္းအရ ဇင္းမယ္ၿမိဳ႕မွ ျမန္မာနယ္စပ္အထိ ကရင္ရြာေပါင္း ေထာင္ခ်ီ၍ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ဇင္းမယ္သည္ ျပည္၊ ေတာင္ငူ ၿမိဳ႕တို႔ႏွင့္ အေရွ႕အေနာက္ တတန္းတည္း၌ ရွိသည္။ မဲပီ၊ မဲနန္မွ သူးမြဲကလိုး၊ ကန္သူရိ အထိ ကရင္ရြာေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ကရင္လူဦးေရ ၃၀၀၀၀၀ (သံုးသိန္း) ခန္႔ရွိသည္။ မဲနန္ႏွင့္ မဲေခါင္ျမစ္ ၾကားတေလွ်ာက္မွာလည္း ကရင္ရြာေပါင္း မ်ားစြာရွိ၍ ေတာေခါင္းအလုပ္ကို လုပ္ကိုင္ၾကေသာ ကရင္မ်ားပိုင္ ဆင္အစီးေပါင္း ၅၀၀ မွ ၁၁၀၀ ၾကားမွာ ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ လူအခ်ိဳ႕သည္ တဦးတည္းပင္ ဆင္အစီးေပါင္း ၄၀ မွ ၅၀ အထိ ပိုင္ဆိုင္ၾကသည္။ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ အနီး ပတ္၀န္းက်င္တြင္လည္း ဆင္အစီး ၅၀ ပိုင္ေသာ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ရွိၾကသည္။ စေကာအႏြယ္၊ ပိုးအႏြယ္၊ ေတာင္ငူအေရွ႕တြင္ ဘြဲကရင္မ်ား အမ်ားဆံုးေနထိုင္ၾကသည္။ဤမွတ္တမ္းသည္ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၄၀ က မွတ္တမ္းျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္း ေလ့လာခဲ့ေသာ ဂ်ိမ္းစ္ ဒဗလ်ဴ ဟာမီတန္ (James W. Hamilton) က ထိုင္းတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးသည္ ဒုတိယ လူဦးေရ အမ်ားဆံုးဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ (Pwo Karen by James W. Hamilton, 1976. page 5 … Which makes the Karen the largest non. Thai group in Thailand)ကမ္ပူးျခား (ကေမၻာဒီးယား)ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ကေမၻာဒီးယားတြင္ ရွိႏိုင္ေၾကာင္းကို မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း လိုက္လာေသာ ကရင္မ်ားကို ျပန္ေလ့လာၾကည့္က သိႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ကရင္မ်ားလည္း ေရာက္မည္မွာ အမွန္ျဖစ္သည္။ အေစာပိုင္းက အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား၏ ပင္လယ္ကမ္းစပ္တြင္ အိႏိၵယျပည္မွ အေခၚအေ၀ၚမ်ိဳးျဖစ္ေသာ စမၸါျပည္၊ ကေမၺာဇျပည္ ဟူ၍ရွိရာ ၎ကေမၺာဇျပည္သည္ ကမ္ပူးျခားျပည္ကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ၿပီး ထိုစဥ္အခါက ထိုင္း (ယိုးဒယား) ႏိုင္ငံဟူ၍ မရွိေသးဘဲ ကေမၺာဇႏိုင္ငံထဲတြင္ ယိုးဒယားလည္း ပါ၀င္သည္ (Marcopolo by Horris Collis, ဦးလွဒင္ ျမန္မာျပန္၊ စာ ၂၁၆)။ ထိုကဲ့သို႔ ကမ္ပူးျခားႏွင့္ ထိုင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံ တေပါင္းတည္းျဖစ္၍ ကရင္မ်ားလည္း ကမ္ပူးျခား ႏိုင္ငံထဲသို႔ သြားလာ ၀င္ထြက္ကာ အိုးအိမ္ထူေထာင္ေနၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေဒါက္တာဗင္တန္ သာသနာျပဳစဥ္က ကေမၻာဒီးယားမွ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေဒါက္တာဗင္တန္ႏွင့္ လာေရာက္ေတြ႕ဆံုခဲ့သည္။ (The Loyal Karens of Burma by D.M. Smeaton, 1920, page 137, A party of Karens once came to Dr. Vinton in Rangoon from the Cambodia.)ဗီယက္နမ္ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံတြင္ ကရင္အမ်ိဳးအႏြယ္မ်ား ရွိေၾကာင္း၊ ၎တို႔မွာ ေယာင္၊ ေျမာင္ တို႔ျဖစ္ၾကၿပီး ကရင္ယဥ္ေက်းမႈ အသံုးအေဆာင္မ်ားကိုလည္း ဟႏြိဳင္ၿမိဳ႕ ယဥ္ေက်းမႈျပတိုက္တြင္ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ (The New Encyclopedia Britannica, vol 19, 15th edition 1974, Victman, North. page 133, 1st col. … The Nuong – Ya’o and the Meo, whose villages are found above the 3000 foot level.)ေဘာ္နီယိုဤကြၽန္းတြင္ အင္ဒီးယန္းေသြးပါေသာ ဒယက္ (Dyaks) မ်ား ေတြ႕ရသကဲ့သို႔ ကရင္အမ်ိဳးအႏြယ္ ကယမ္ (Kayans, Kenyahs) မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ၎ ကယမ္မ်ားကို ဗိုလ္မွဴးဘရွင္က ဒယက္ႏွင့္ လြဲမွားေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ကယမ္သည္ အသား၀ါအႏြယ္ျဖစ္ၿပီး ၎တို႔၏ ဓာတ္ပံုကိုလည္း Compton’s Picture Encyclopedia, vol 2, 1956, page 256 တြင္ ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ဤစြယ္စံုက်မ္း စာမ်က္ႏွာ ၂၅၄ တြင္ (Borneo – The vast and savage island of Dyaks … Other tribes are Kayans, Konyahs.) ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ဤအဆိုကိုလည္း ဟို႔စ္ (Mr. Hose) ႏွင့္ မက္ေဒါဂယ္ (Mr. Mc Dougall) တို႔က ေထာက္ခံတင္ျပထားပါသည္။ (The open mind, vol 3, No. 10 August, 1963. The Karens. Their origin and early movement, by Saw Hanson Tadaw, M.A. London … Mr. Hose and Mr. Cc Dongall went further a field to trace their origins of the Karens. They maintained that the Kayans of Borneo and the tribes of Karen in Burma are related)နိဂံုးကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ အသား၀ါ မြန္ဂိုႏြယ္၀င္မ်ား ျဖစ္သည္။ ျမစ္၀ွမ္းယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားေသာအခါ အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္းမွ ေျမၾသဇာေကာင္းေသာ ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (သို႔မဟုတ္) ရွိနလြင္ျပင္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီး ျမစ္၀ွမ္းေအာက္ပိုင္းေလာက္တြင္ ေနထိုင္၍ စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုမွ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္ ျမင့္မားလာသည္ဟု ယူဆရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုေဒသတြင္ ၿငိမ္သက္မႈ မရွိသျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနလိုေသာ ကရင္တို႔သည္ ယူဖေရးတီးျမစ္မွ တဆင့္ ေကာ့ေကးဆပ္ ေတာင္တန္း၊ ထီးဆဲ့မဲ့ယြာ၊ တိဘက္ ကုန္းျပင္ျမင့္၊ အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္းသို႔ အဆင့္ဆင့္ ေရာက္ရွိလာၾကသည္။တဖန္ သံလြင္၊ မဲေခါင္၊ ယန္စီက်န္ ျမစ္မ်ားမွတဆင့္ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ကြၽန္းဆြယ္ရွိ ျမန္မာ၊ ေလာ၊ ဗီယက္နမ္၊ ကမ္ပူးျခား၊ ယိုးဒယားႏွင့္ မေလးကြၽန္းဆြယ္ကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ကို ေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္ေက်ာ္၍ ေဘာ္နီယိုကြၽန္းသို႔တုိင္ ပ်ံ႔ႏွံ႔ေရာက္ရွိသည္ဟု ယူဆရပါသည္။ ယခုအခါတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကို ျမန္မာႏွင့္ ယိုးဒယားႏိုင္ငံတို႔တြင္ အမ်ားဆံုး ေတြ႕ရွိရပါသည္။ကရင္၏ မူလဇစ္ျမစ္ သုေတသနလုပ္ငန္း တိုးတက္ေအာင္ျမင္ေရးသို႔ ရည္မွန္းလွ်က္။

သုေတသနစာတမ္းေစာေဖာ(ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)စာမ်က္ႏွာမွကူးယူေဖာ္ျပသည္။

ကခ်င္လူမ်ိဳးဆင္းသက္လာပံု

ကခ်င္လူမ်ိဳးတို ့သည္ တိဗက္အႏြယ္၀င္မ်ားျဖစ္ၿပီး ဗမာလူမ်ိဳ းတို ့ႏွင့္တႏြယ္တည္းဆင္း သက္လာၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။တိဗက္ဗမာအႏြယ္၀င္တို ့သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံထဲသို ့တသုတ္ ၿပီးတသုတ္ေရႊ ့ေျပာင္းဆင္းသက္လာၾကကာ ၁၁ ရာစုႏွစ္အတြင္းက ျမန္မာႏုိင္ငံေျမာက္ ဖ်ားစြန္းေဒသမ်ားသို ့ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ၁၅ ရာစု ႏွစ္ေလာက္က ျပည္နယ္အတြင္းသို ့ ေရာက္ရွိအေျခစိုက္လာၾကသည္ဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္ သည္ ျမန္မာႏုိ္င္ငံ ေျမာက္ပိုင္း သမပိုင္းဇံုတြင္တည္ရွိၿပီးဧရာ၀တီႏွင့္

ခ်င္းတြင္းျမစ္ဖ်ားျမစ္၀ွမ္းေဒသေျမျပန္ ့မ်ားႏွင့္ေတာေတာင္မ်ားေရာၿပြမ္းလ်က္ရွိေသာ

ျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည္။မိွဳင္းညိွဳ ့ျမင့္မားလွေသာေတာင္ထြတ္ေတာင္တန္းမ်ား၊နက္

ရွိုင္းထူထပ္ေသာသစ္ေတာၾကီးမ်ား၊ၾကည္လင္ေအးျမေသာျမစ္ေခ်ာင္းေရတန္ခြန္မ်ား

အင္းအိုင္မ်ားႏွင့္ စိမ္းလန္းသာယာလွပေသာျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည္။

ေျမာက္လတၱီတြဒ္ ၂၃၃၇ ဒီဂရီႏွင့္ ၂၈၅၈ ၾကား၊အေရွ ့ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၆ ဒီဂရီ ၄၇ မိနစ္ၾကားတြင္

တည္ရွိၿပီး အေရွ ့ဖက္ ႏွင့္ေျမာက္ဖက္တြင္ တရုတ္ျပည္သူ ့သမၼတႏုိင္ငံ၊အေနာက္ဖက္

တြင္ ကသာခရုိင္၊ နာဂေတာင္တန္း၊ အထက္ခ်င္းတြင္းခရိုင္၊ အာသံျပည္တုိ ့ႏွင့္နယ္နိ

မိတ္ျခင္းထိစပ္လ်က္ရွိသည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္၏ စုစုေပါင္းဧရိယာအက်ယ္အ၀န္းမွာ

စတုရန္းမိုင္ေပါင္း ၃၉၉၀၀ ခန္ ့ရွိသည္။ကုန္းျမင့္ေဒသျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ကခ်င္

ျပည္နယ္သည္ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္ ေပ၃၀၀၀ခန္ ့ျမင့္

သည္။ယခုေခတ္ကာလာတြင္လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးမ်ားေကာင္းမြန္ၿပီး စည္ကား

သိုက္ၿမိဳက္ ေသာ၊ေနခ်င့္စဖြယ္ေကာင္းေသာ၊ ခ်စ္စရာဓေလ့မ်ားျဖင့္ျပည့္ႏွက္ေန

ေသာ၊သာယာလွပေသာ စသျဖင့္ေသာမ်ားစြာျဖင့္ျပည့္ႏွက္ေနေသာျပည္နယ္ ျဖစ္

ပါသည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္၏ ျပည္နယ္ရံုးစိုက္ရာၿမိဳ ့မွာ ျမစ္ၾကီးနားၿမိဳ ့ျဖစ္ၿပီး ကခ်င္ျပည္

နယ္၏ ၿမိဳ ့ေတာ္ျဖစ္သည္။အျခားထင္ရွားေသာေနရာမ်ားမွာ ဧရာ၀တီၤျဖစ္စတင္ျဖစ္ဖ်ား

ခံသည့္ ေမခ၊ႏွင့္ မလိခ ေပါင္းစံုရာ ျမစ္ဆံု၊ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အၾကီးဆံုးအုိင္ျဖစ္သည့္ အလ်ား

၁၄ မိုင္ အနံ ၇ မုိင္ရွိသည့္ အင္းေတာ္ၾကီးအုိင္တုိ ့မွာ ကမၻာေက်ာ္ေအာင္ထင္ရွားလွေသာ

ေနရာမ်ားပင္ျဖစ္သည္။

ပုဂံေခတ္က ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္း ပါ၀င္ေသာေဒသတို ့မွာ ပုဂံေခတ္ ျမန္မာအင္ပိုင္ယာအတြင္းပါ၀င္ခဲ့၏။တာတာလူမ်ိဳးတုိ ့ ၀င္ေရာက္တိုက္ခဲ့ၿပီးပုဂံမင္းဆက္ပ်က္သုန္းေသာအခါက သည္ေဒသတြင္ ေမာရွမ္းလူမ်ိဳး တုိ ့ၾကီးစိုးခဲ့ၾကသည္။ေတာင္ငူေခတ္မေရာက္မွီေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လံုး တြင္ ေမာ္ရွမ္းတုိ ့ သည္ ကခ်င္ျပည္နယ္ေဒသမ်ားကိုသာမက အေနာက္ဘက္ပိုင္းရွိေဒသမ်ားကိုပါ ၾကီးစိုး ႏုိင္ခဲ့ၾကသည္။တခါတရံ ေတာင္ဖက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ေျမာက္ဖက္ရွိတရုတ္ႏုိင္ငံတုိ ့ကို ပါ၀င္ေရာက္အာဏာျဖန္ ့ခဲ့ၾကသျဖင့္ စစ္မက္ေရးရာအရ ေျဖရွင္းခဲ့ရမွဳမ်ားလည္းရွိခဲ့ရ သည္။

ထိုစဥ္က ေမာရွမ္းတုိ ့၏ အခ်က္အခ်ာေဒသမွာ မိုးေကာင္းေဒသျဖစ္သည္။၁၅၃၅ -၃၆ ခုႏွစ္ခန္ ့ေလာက္တြင္ေတာင္ငူမွေနၿပီးျမန္မာႏုိင္ငံ ျပန္လည္စုစည္းထူေထာင္ခဲ့စဥ္ က ကခ်င္ျပည္နယ္ေဒသတ၀ိုက္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ တေပါင္းတည္းျပန္လည္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထုိေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ကခ်င္ျပည္နယ္ေဒသမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိ္င္ငံႏွင့္တေပါင္းတည္းျဖစ္ခဲ့ ေလေတာ့သည္။၁၈၈၅ ခုႏွစ္၊ျမန္မာႏုိင္ငံကို ၿဗိတိသွ်တုိ ့သိမ္းပိုက္ၿပီးသည့္ေနာက္ ဒီဇင္ ဘာလ ၂၈ ရက္ေန ့က ဗန္းေမာ္ၿမိဳ ့ကို သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ထိုစဥ္က ျပည္နယ္ေဒသအတြင္း ရွိ ကခ်င္၊ဗမာ၊ရွမ္း တုိင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားပူးေပါင္းကာၿဗိတိသွ် တို ့၏အုပ္ခ်ဳပ္မွဳ ကိုကာလအတန္ၾကာေတာ္လွန္ခဲ့ဖူးေလသည္။ခုိင္ၿမဲစြာအုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္ေရးအတြက္ ၿဗိတိသွ် တို ့သည္ ၁၈၉၅ ခုႏွစ္ထိ ၁၀ႏွစ္တိုင္တုိင္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ရေလသည္။

ထို ့ေနာက္ကခ်င္ျပည္ နယ္အား နယ္ျခားေဒသ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေအာက္တြင္ထားရွိသျဖင့္ ျပည္မအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ကြဲျပားသြားခဲ့ေလသည္။ထိုေခတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံက တုိက္ရုိက္အုပ္ ခ်ဳပ္၍ အထက္တန္းအရာရွိမ်ားကိုမူ အဂၤလန္ႏုိင္ငံ ရွိ အိႏၵိယႏုိင္ငံဆိုင္ရာ အတြင္း၀န္က ခန္ ့အပ္ေလသည္။ကခ်င္ေတာင္တန္းေဒသ ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းေဒသ ကို ရွမ္း ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း နယ္ျခား၀န္ေထာက္က အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ကခ်င္ေတာင္တန္းေဒသ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဥပေဒမ်ားမွာ ယင္းဓေလ့ထံုးစံမ်ားအေပၚမွီး၍ေရးဆြဲထားေသာစည္းမ်ဥ္းမ်ား ျဖစ္ေလသည္။၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္က ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ" ကခ်င္ေတာင္တန္းသားမ်ားဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ား" ႏွင့္ "ကခ်င္ျပည္နယ္လက္စြဲ" စာအုပ္တုိ ့မွာထင္ရွားေသာဥပေဒ စာအုပ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္

။ ပင္လံုညီလာခံ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေခါင္းေဆာင္ေသာ ဖဆပလ အစိုးရတက္လာေသာအခါ သီးျခားကင္းလြတ္ေနေသာေတာင္တန္းေဒသမ်ားကို ျပည္မအတြင္းသို ့ ျပန္လည္သိမ္းသြင္းလုိ သျဖင့္ေတာင္တန္းသားမ်ားႏွင့္စကားကမ္းလွမ္းခဲ့သည္။သို ့ႏွင့္ ၁၉၄၇ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၁၂ ရက္ ေန ့တြင္က်င္းပေသာ ပင္လံုညီလာခံၾကီးတြင္ေတာင္တန္းေဒသေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ားႏွင့္ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အမွဳးျပဳေသာ ျမန္မာေခါင္းေဆာင္ၾကီး တုိ ့သည္ ေတာင္တန္းေဒသမ်ားအား ျမန္မာျပည္မၾကီးႏွင့္ပူးေပါင္းရန္ တညီတညြတ္ထည္းဆံုးျဖတ္ၾကေလသည္။

၄င္း သေဘာတူစာ ခ်ဳပ္အရ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁ ရက္ေန ့တြင္စတင္က်င္းပေသာ တိုင္းျပည္ျပဳလြတ္ေတာ္မွေရး ဆြဲအတည္ျပဳေပးခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ အခန္း ၁၊ အပိုဒ္ ၆ တြင္ ျမစ္ၾကီးနားႏွင့္ ဗန္းေမာ္ခရိုင္ဟု ယခင္က ေခၚတြင္ခဲ့ေသာ နယ္ေျမမ်ားကိုျပည္ေထာင္စုျမန္မာ ႏုိင္ငံအတြင္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ ့၀င္တစ္ခုအျဖစ္ဖြဲ ့စည္းရမည္။ထိုျပည္ေထာင္စုအဖြဲ ့၀င္ ကို ေနာက္ေနာင္တြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ဟု ေခၚတြင္ရမည္ဟု အတိတလင္းေရးသားေဖၚျပထား ေလသည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ၊ ၄ရက္ေန ့တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လြပ္လပ္ေရး ရရွိၿပီးေနာက္ ဇန္န၀ါရီလ ၊၁၀ ရက္ေန ့ကို ကခ်င္ျပည္နယ္ေန ့အျဖစ္စတင္သတ္မွတ္လုိက္သည္။

ကိုးကား.....http://wikimyanmar.co.cc

ကရင္လူမ်ိဳးရွင္ဘုရင္ရွိခ့ဲဘူးသလား


ကရင္လူမ်ိဳးဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္မိသားစုပုံစံ ညီကိုုေမာင္နွမပုံစံ ဆင္းရဲလည္းအတူတူ ခ်မ္းသာလည္းအတူတူအဆင့္အတန္းမခြဲျခားပဲ ၾကီးသူစကားကိုနာခံတတ္ျပီညီညီညြတ္ညြတ္ေနထိုင္ တတ္တ့ဲလူမ်ိဳးျဖစ္တာေၾကာင့္ ရွင္ဘုရင္ အာဏာရွင္စနစ္အေတာ္ကိုရွားပါးခ့ဲပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္လည္းဘုရင္အေတာ္ရွားခ့ဲကိုေတြ႕ရမွာပါ။ဒါေပမ့ဲကရင္လူမ်ိဳးမွာဘုရင္ေတြမရွိခ့ဲဘူးလားေတာ့
မဟုတ္ပါဘူးရွိခ့ဲဘူးပါတယ္။ရွိခ့ဲတ့ဲကရင္ရွင္ဘုရင္
ေတြအေၾကာင္းကို အမ်ိဳးမ်ားေလ့လာမွတ္သားနိုင္ဖို႔ အရွင္ကုမာရ ပန္းတေနာ္ ေရးသားတ့ဲ
ကရင္ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈပေဒသာနွင့္အရိုးေကာက္
တရားေတာ္စာအုပ္ကေနျပီထုပ္နႈတ္တင္ျပေပးလိုက္ ရပါတယ္။

ကရင္ရွင္ဘုရင္မ်ား
*****************
ဇယ်ျမိဳ႕
*******
သုဝဏၰဘုမၼိလို႔ေခၚတ့ဲသထုံျမိဳ႕ဟာလြန္ခဲတဲ႔နွစ္ေပါင္း၂၆၀၀ေက်ာ္ကတိႆသကၠရာဇာဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲဘူးပါတယ္။တိႆသကၠရာဇာဘုရင္ဟာဇယ်ာျမိဳ႕သစ္မွာ ၇လတိတိေအာင္ပြဲခံစံေတာ္မူျပီသူ႔ရဲ႕သူရဲေကာင္းၾကီးဗ်ညားဣႏၵကိုေစာဗ်သားဣႏၵေသနရာဇာလို႔ဘြဲ႕ေပးျပီ မင္းေျမာက္တန္ဆာငါးပါးနဲ႔မင္းေျမာက္ကာဇယ်ျမိဳ႕ကိုအုပ္စိုးေစခ့ဲပါတယ္။

အဲဒီဗ်ညားဣႏၵဟာ ကရင္လူမ်္ိဳးကရင္ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ခ့ဲပါတယ္။ဇယ်ျမိဳ႕ဟာခုခါမွာမရွိေတာ့ေပမ့ဲေကာ့ကရိတ္ျမိဳ႕ရဲ႕အေရွ႕ေတာင္ ္ဘက္သုံးမိုင္ခန္႔ေဝးတ့ဲျမိဳ႕ေဟာင္းလို႔ေခၚတ့ဲရြာအနီးမွာ ျမိဳ႕ပ်က္အျဖစ္ရွိေနေသးျပီ ဇယ်ျမိဳ႕ကို
ပိုင္တေရာင္ဍိဳင္၊ပံတေရာင္ဒုံ၊ဗံဒေရာဒုံဆိုျပီကရင္ေတြကအမ်္ိဳးမ်္ိဳးေခၚေဝါခ့ဲၾကတယ္လို႔ သမိုင္းသုေတသီမ်ားကမွတ္တမ္းတင္ထားခဲ႔ပါတယ္။

က်ိဳက္ျမိဳ႕ေခၚ ကလိုက္ျမိဳ႕
************************
က်ိဳက္ျမိဳ႕ေခၚကလိုက္ျမိဳ႕ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲတ့ဲ ကလာပုမင္း ဝေဘာမင္း ေလာပိန္မင္း နဲေထာ္မင္း ေသာဓနမင္း ဝလုနာမင္း ဝေလာပိန္မင္း သီဝလာမင္း သြီနွင္မင္း ဝဗလဲေတာ္မင္း စတ့ဲမင္းမ်ားဟာလည္း ကရင္လူမ်ိဳး ကရင္ဘုရင္ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ခ့ဲပါတယ္။

က်ိဳက္ျမိဳ႕ေခၚကလိုက္ျမိဳ႕ဟာယခုအခါေကာ့ကရိတ္ျမိဳ႕ ေဟာင္သေရာျမစ္နွင့္ၾကာအင္းဆိပ္ၾကီးျမိဳ႕ က်ိတ္ေခ်ာင္းဝမွာတည္ရွိျပီးျမိဳေဟာင္းေနရာမ်သာ
က်န္ေတာ့ေၾကာင္းသမို္င္းသုေတသီမ်ားကဆိုပါတယ္

ကရင္ဘုရင္လစြဲ(ေခၚ)လုဒၶေယာဓရာဇာ
**********************************
ယခုအခါဇြဲကပင္လို႔ေခၚတ့ဲဗႏၶဂီရိေတာင္ေျခမွာရွိတ့ဲ ပအာဝနေတာၾကီးအတြင္းလိႈင္ဂူတစ္ခုမွာေနတဲ႔ ့ဲကရင္မုဆိုးလစြဲဟာတိႆသကၠရာဇာဘုရင္ကိုအမဲသားကင္က်ပ္တင္ေခ်ာက္မ်ားကိုဆက္သခ့ဲတာ ေၾကာင့္မင္းၾကီးကမုဆိုးလဆြဲကိုလုဒၶေယာဓရာဇာဘြဲ႕ေပးျပီမင္းေျမာက္ခ့ဲပါတယ္။
ဘုရင္လစြဲမုဆိုးဘဝကေနခ့ဲတ့ဲလိႈင္ဂူဟာခုဆဒၵန္လိႈင္ ဂူလို႔လည္းဆိုပါတယ္။

ခုတင္ျပသြားတာကကရင္လူမ်ိဳးမွာဘုရင္ရွိတယ္ဆိုတာကိုပါပဲ ဒီဘုရင္ေတြကို ျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်နန္းစိုက္ျပီဘုရင္လုပ္ခ့ဲတာမဟုတ္ ္ပဲ သူတစ္ပါးကလာစိုးစံျပီေပးလို႔သာမလြဲသာပဲ ဘုရင္ျဖစ္ခ့ဲရတာကိုျမင္ေတြ႕ရမွာပါ

က်ေတာ္အျမင္သုံးသပ္ခ်က္
************************ တကယ္ေတာ့ရွင္ဘုရင္နဲ႔ကရင္ဟာသိပ္မအပ္စပ္ဘူးလို႔က်ေတာ္အျမင္ရထင္ျမင္မိပါတယ္။ ၾကီးသူစကားကိုနားေထာင္ ခ်မ္းသာဆင္းရဲမခြဲျခား အားလုံးကိုတန္းတူဆက္ဆံတတ္တ့ဲကရင္ေတြရဲ႕ေမြးရာပါအေမြအနွစ္ အိမ္ေထာင္ျပိဳင္မထားပဲ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုသာရိုးေျမက်ေပါင္းသင္းဆက္ ဆံတတ္တ့ဲဓေလ့သဘာဝသူမ်ားေတြနဲ႔လည္းမေရာယွက္ ကိုုယ့္ဘာကိုယ္ေအးေအးေဆးေဆးေနတတ္တ့ဲ
အေလ့အက်င့္ေတြေၾကာင့္တစ္မိန္႔တစ္အာဏာ စနစ္နဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္တ့ဲဘုရင္စနစ္ဟာလုံးဝမလိုက္ဖက္တ့ဲအတြက္ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားမွာရွင္ဘုရင္နည္းပါးရပါ
ေၾကာင္းသုံးသပ္လိုက္ရပါတယ္။

အမိ်ဳးမ်ားက်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။

သွ်စ္ေသာင္း ပုထိုးေတာ္အတြင္းမွ မင္းဝတ္အစံုပါ ေဝသာလီေခတ္ ဆင္းတုေတာ္

သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္အတြင္းမွ မင္းဝတ္အစံုပါ ေဝသာလီေခတ္ ဆင္းတုေတာ္

ဆ႐ာႀကီးဦးဦးသာထြန္း ဦးေဆာင္မႈုျဖင့္ ဦးေက်ာ္ထြန္းေအာင္ ဦးျမသာ ဦးထြီးေမာင္ တို႔၏ ပံ့ပိုးမႈျဖင့္ ေျမာက္ဦးသမိုင္းဝါသနာ႐ွင္လူငယ္တစ္စုက မူလေန႐ာ ေငြေတာင္ေပါက္တံတားအေ႐ွ႕ဘက္ ကမ္းစီးပတ္ေခ်ာင္းအနီး ခံတပ္ေတာင္တန္းမွ ပ်က္စီးက်ိဳးပဲ့ေနေသာ ဆင္းတုေတာ္အား သွ်စ္ေသာင္းဘု႐ားသို႔ပင့္ေဆာင္ကာ ႐ခိုင္ပန္း႐ံ အေက်ာ္ေမာ္ဆ႐ာႀကီး ဦးေက်ာ္ေအးမွ ၁၉၉၂ ဇြန္လ ၁၉ ႐က္ေန႔မွ ဇူလိုင္ ၃၁ထိ ဆ႐ာႀကီးဦးဦးသာထြန္းလမ္းၫႊန္မႈျဖင့္  ေ႐ွးမူမပ်က္ ျပန္လည္မြမ္းမံထားေသာ ဆင္းတုေတာ္ျဖစ္ပါသည္။

ဆင္းတုေတာ္၏လက္ရာမြန္

ဆင္းတုေတာ္၏ဦးေခါင္းေတာ္မွာ အနည္းငယ္ႀကီးၿပီး မကိုဋ္ေတာ္ကိုလြန္စြာ လက္ရာေျမာက္ေသာ
ပန္းႏြယ္ ပန္းခက္မ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည္။ မကိုဋ္၏အေပၚပိုင္းတြင္ တမာ႐ြက္ေခၚ ပန္းခက္(၆)ခုထက္မနည္းျဖင့္မကိုဋ္ ေတာ္ႏွစ္ထပ္ ထုဆစ္ထားရွိသည္မွာ အႏုစိတ္လွသည္။ ပန္းခက္တို႔၏ေအာက္တြင္ ပန္းႏြယ္၊ ပန္းလိပ္မ်ားႏွင့္ ဗိႏၶဳေျမာက္မ်ား စီတန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ မကိုဋ္၏အေပၚဆုံး အလယ္ထိပ္တြင္ ဆံက်စ္ကိုလက္ယာရစ္ေခြထားသည္။ နား႐ြက္ေတာ္မွာ ပခုံးႏွင့္မထိေပ။ နားပန္ေတာ္ႏွစ္ခုမွာ ေကြးေကာက္ၿပီး နား႐ြက္မွက်ေနသည္။ နားကင္းမ်ားကို ထင္ရွားစြာေတြ႕ရသည္။ နဖူးေတာ္မွာ က်ယ္ျပန္႔သည္။ မ်က္လုံး၊ မ်က္အိမ္၊ မ်က္ရစ္၊မ်က္လႊာတို႔မွာ ၾကည္ၫို ဖြယ္ေကာင္းလွသည္။ ႏွာေခါင္းေတာ္ေျဖာင့္တန္းၿပီး ႏွာတံေပၚသည္။ ေမတၱာဓာတ္ျပည့္၀ေသာ ပါးစပ္ေတာ္တြင္ တည္ၿငိမ္ေသာအၿပဳံးကို ေဆာင္သည္။ ေမး႐ိုးေတာ္အနည္းငယ္ ကားသည္။

လည္ပင္းေတာ္ မတိုမရွည္ျဖစ္ၿပီး လည္ရစ္သုံးရစ္ကို ထင္ရွားစြာေဖာ္ထားသည္။ ရင္ဘတ္ေတာ္မွာ
စလြယ္ေတာ္ပါရွိၿပီး စလြယ္(၃)ခုထက္မနည္းေပ။ စလြယ္ေတာ္ ကို ေဘးက ပါလီေကြးျဖင့္ ထိန္းထားသည္။
(ဘုရင္မင္းျမတ္တို႔သည္ စလြယ္ကို ဝတ္ဆင္စဥ္ ကိုယ္ကို ကိုင္းၫႊတ္ျခင္း ျပဳရာတြင္ တြဲေလာင္းမက်ရေအာင္ပါလီေကြးျဖင့္ ထိန္းထားသျဖင့္ စလြယ္ေတာ္ဝတ္ဆင္ျခင္း ဟန္ပန္ကို လွပေစ သည္။ ) စလြယ္မ်ား၏အနားကိုမုတ္ပုတီး (သို႔မဟုတ္) ပုလဲလုံးမ်ားျဖင့္ စီတန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ အခ်ိဳ႕စလြယ္ တြင္ ပန္းမ်ားကိုမကုလပုပၹ(ေခၚ) ျမတ္ေလးပန္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ နာဂေကသရ (ေခၚ) ကံ့ေကာ္ပန္းကိုလည္း ေကာင္း၊ထည့္သြင္းထုဆစ္ထားသည္မွာ အႏုစိတ္လွေပသည္။ လက္ေမာင္းေတာ္တြင္ ေမာင္းကြပ္ပါရွိၿပီး ကံ့ေကာ္ ပန္းမ်ားစီတန္းထားသည္။ လက္ေကာက္တြင္ ဗိႏၶဳေျပာက္မ်ား (သို႔မဟုတ္) ပုလဲလုံးမ်ားျဖင့္ စီထားသည္။ ညာဘက္လက္မွာ ပထဝီေျမႀကီး (ပလႅင္ေတာ္)ကို မထိေပ။ ပဇက္မုျဒာ ေခၚ လူနတ္ျဗဟၼာတို႔၏ အဖူးအေျမာ္အပူအေဇာ္ကိုခံယူေတာ္မူဟန္ျဖစ္သည္။ ညာဘက္လက္ေခ်ာင္းမ်ားအားလုံးသည္ ၫို႔သက်ည္းကို ထိေနသည္။

ဘယ္ဘက္လက္ကို ရင္ခြင္ဝယ္ ပက္လက္တင္ထားသည္။ ေျခထပ္ပလႅင္ေခြ စံပယ္ေတာ္မူဟန္ျဖစ္သည္။ ခါးေတာ္ႏွင့္ ၫို႔သက်ည္းအဖ်ားတြင္ သင္းပိုင္ဝတ္ထားသည့္ ဟန္အရစ္မ်ား ေဖာ္ထားသည္။ ဥာဏ္ေတာ္ အတိုင္းအတာမွာ
(၁)အျမင့္ (မကိုဋ္အပါ အဝင္) ၄-ေပ ၅လက္မ၊ (၂) မကိုဋ္အျမင့္ ၁-ေပ၊ (၃) ခါးေတာ္ပတ္လည္ ၃ေပ ၄လက္မ၊(၄)လက္ေမာင္းေတာ္လုံး ပတ္ ၂-ေပ ၆ လက္မ၊ (၅) ဒူးစြန္းႏွစ္ဖက္အက်ယ္ ၃ေပ ၃လက္မတို႔ျဖစ္ပါသည္။

ေခတ္ကာလကို ခန္႔မွန္းျခင္း

ဤဆင္းတုေတာ္ကို မည္သည့္ခုႏွစ္တြင္ မည္သူ၊ ေကာင္းမႈျပဳခဲ့သည္ဟု ေျပာရန္မလြယ္ကူေပ၊ သို႔ေသာ္
အျခားေသာ ဆင္းတုေတာ္မ်ား၏လက္ရာႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး သုေတသနလုပ္ျခင္းျဖင့္ ေခတ္ကာလအပိုင္းအျခားကိုခန္႔မွန္းႏိုင္ေပသည္။

ေဝသာလီနန္းၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္အနီးတြင္ ေဝသာလီဘုရားႀကီးရွိၿပီး ေဝသာလီၿမိဳ႕ကိုစတင္တည္ေထာင္ ခဲ့ေသာ မဟာမုနိ သူရိယတဥၥႏၵရား၏ ေကာင္းမႈေတာ္ျဖစ္သည္။ ယင္းေဝသာလီဘုရားႀကီးမွာယခု သၽွစ္ေသာင္းဘုရား သိမ္ေတာ္အတြင္းရွိေသာ မင္းဝတ္တန္ဆာႏွင့္ မကိုဋ္ေတာ္ေဆာင္းထားသည့္ဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ နဖူးေတာ္၊ မ်က္ရစ္၊ ႏွာတံ၊ ႏႈတ္ခမ္း၊ ေမးေတာ္တို႔မွာ နီးစပ္မႈရွိျခင္း။

ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေရွးေဟာင္းသုေတသနျပတိုက္ရွိ ေအဒီ ၅-ရာစုေခတ္ ေက်ာက္ဆစ္ဗုဒၶဦးေခါင္းေတာ္ႀကီး (ေဝသာလီနန္းၿမိဳ႕၏ အေနာက္ဘက္ ပီပင္ရင္းမွရသည္။ )တြင္ပါရွိေသာ မ်က္လႊာခ်ထားဟန္၊ႏွာတံေပၚဟန္၊ ေမး႐ိုး ေတာ္ဟန္၊ နဖူးက်ယ္ျပန္႔ဟန္တို႔မွာ ယခု သၽွစ္ေသာင္းသိမ္ေတာ္ေရာက္ မင္းဝတ္တန္ဆာႏွင့္မကိုဋ္ေဆာင္း ဆင္းတု ေတာ္ႏွင့္ ထပ္တူထပ္မၽွျဖစ္ေနျခင္း။

ရခိုင္မဂၢဇင္းအမွတ္(၁၃)တြင္ ရခိုင္မဂၢဇင္းေကာ္မတီမွတင္ျပထားသည့္ ဆင္းတုေတာ္ပုံႏွင့္တကြ
ေအာက္ပါကဗ်ာတို႔ျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးထားသည္မွာ-
"မင္းဝတ္တန္ဆာ စုံလင္စြာႏွင့္
လက္ရာေျမာက္ဘိ ေဝသာလီမွ
သီရိစကၠဆင္းတုေတာ္"ဟူ၍ ေဝသာလီေခတ္တြင္ ထုဆစ္ခဲ့သည့္ လက္ရာမြန္ျဖစ္ေၾကာင္း

ဆရာႀကီးဦးဦးသာထြန္းႏွင့္ အျခားဝါရင့္သုေတသီမ်ားကလည္း ေဝသာလီေခတ္လက္ရာျဖစ္သည္ဟု
အဆုံးအျဖတ္ေပးခဲ့ေပသည္။

**ေမာင္ေဒ၀ (ေျမာက္ဦး)
က်ိန္းရိပ္ေျမ လက္ေရြးစင္ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္မွ ကူူးယူေဖာ္ျပပါသည္။

မင္းဝတ္ဘု႐ားဆင္းတုေတာ္ကိုးကြယ္ျခင္းသည္
ဓမၼဝိနယႏွင့္္  ညီ/မညီ

မကိုဋ္ လည္ရြဲ ဘယက္ အစရွိသည့္
မင္းဝတ္တန္ဆာမ်ားျဖင့္
ဘုရားရွင္ရုပ္ပြါးေတာ္ ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို
ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ျခင္းသည္ မည္သည့္ ဓမၼဝိနယကို ေထာက္ရွဳ၍
စတင္ကိုးကြယ္ျပဳလုပ္ျကသနည္းဆိုသည္ကိုေဖာ္ျပရာတြင္
မံုေရြး ေဇတဝန္ဆရာေတာ္ျကီးထံ မံုရြာသီရိမာလာ ေမးလ်ွာက္၍
ျပန္လည္ ေျဖျကားထားေသာ သမႏၲစကၡဳ ဒီပနီ က်မ္း
စာ- ၃၃၁ l ၁၀၀ - ပုစၧာ ၏ ၁၀၀- ဝိသဇၨနာ တြင္
ေအာက္ပါအတိုင္း ထင္ရွားစြါ ပါေလသည္။

ဘုရားရုပ္တုေတာ္ကို တန္ဆာေဆာင္း နရတင္းဆင္၍
ျပဳလုပ္ကိုးကြယ္သည့္အရာမ်ား က်မ္းဂန္လာသည္
မလာသည္ကို သိမွတ္လိုပါသည္ဟု ဟူရာ၌

တိပိဋက >>>  သုတၱန္ပိဋက  နိကယ္ငါးရပ္>>>  ဒီဃနိကာယ္ >>>
မဟာဝဂ္ ပါဠိေတာ္ >>> (၃) မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္  >>> ပါဠိေတာ္

အဘိဇာနာမိ ေခါ ပနာဟံ၊ အာနႏၵ (ဒီ၊၂၊၉၂၊ အေနကသတံ ခတၱိယပရိသံ ဥပသကၤမိတာ။ တၾတပိ မယာ သႏၷိသိႏၷပုဗၺံ ေစဝ သလႅပိတပုဗၺၪၥ သာကစၧာ စ သမာပဇၨိတပုဗၺာ။ တတၳ ယာဒိသေကာ ေတသံ ဝေဏၰာ ေဟာတိ၊ တာဒိသေကာ မယွံ ဝေဏၰာ ေဟာတိ။ ယာဒိသေကာ ေတသံ သေရာ ေဟာတိ၊ တာဒိသေကာ မယွံ သေရာ ေဟာတိ။ ဓမၼိယာ ကထာယ သႏၵေႆမိ သမာဒေပမိ သမုေတၱေဇမိ သမၸဟံေသမိ။ ဘာသမာနၪၥ မံ န ဇာနႏၲိ -- 'ေကာ ႏု ေခါ အယံ ဘာသတိ ေဒေဝါ ဝါ မႏုေႆာ ဝါ'တိ? ဓမၼိယာ ကထာယ သႏၵေႆတြာ သမာဒေပတြာ သမုေတၱေဇတြာ သမၸဟံေသတြာ အႏၲရဓာယာမိ။ အႏၲရဟိတၪၥ မံ န ဇာနႏၲိ -- 'ေကာ ႏု ေခါ အယံ အႏၲရဟိေတာ ေဒေဝါ ဝါ မႏုေႆာ ဝါ'တိ?

တိပိဋက >>>  သုတၱန္ပိဋက  နိကယ္ငါးရပ္>>>  ဒီဃနိကာယ္ >>>
မဟာဝဂ္ ပါဠိေတာ္ >>> (၃) မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္  >>> ျမန္မာျပန္

" အာနႏၵာ ငါသည္ အရာမကေသာ မင္းပရိသတ္ (စည္းေဝးပြဲမ်ား) သို႔ တက္ေရာက္ခဲ့ဖူးသည္ကိုမွတ္မိေပ၏။ ထို (မင္းပရိသတ္မ်ား) ၌ ငါသည္ အတူတကြလည္း ထိုင္ေနခဲ့ဖူး၏၊ အတူတကြလည္း ေျပာဆိုခဲ့ဖူး၏၊ အတူတကြလည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ဖူး၏။ ထို (မင္းပရိသတ္မ်ား) ၌ ထိုမင္းတို႔၏ အဆင္းကဲ့သို႔ပင္ငါ၏ အဆင္းသည္လည္း ျဖစ္၏၊ ထိုမင္းတို႔၏ အသံကဲ့သို႔ပင္ ငါ၏ အသံသည္လည္း ျဖစ္၏၊ (ငါသည္ထိုမင္းတို႔ကို) တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါးကို) သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစ၏၊ (ဤသို႔) ေဟာေျပာေနစဥ္၌လည္း ”ေဟာေျပာေနေသာ ဤသူသည္ အဘယ္သူနည္း၊ နတ္ေလာ လူေလာ”ဟု ငါ့ကို မသိကုန္။ (ငါသည္) တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါးကို) သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစၿပီးလွ်င္ ကြယ္ခဲ့၏။ (ဤသို႔) ကြယ္ခဲ့ေသာအခါ၌လည္း ”ကြယ္သြားေသာ ဤသူသည္ အဘယ္သူနည္း၊ နတ္ေလာ လူေလာ”ဟု ငါ့ကို မသိကုန္။

ဤသို႔ စသည္ျဖင့္လာေသာ တိပိဋက ဆ႒မူ
ပါဠိေတာ္နွင့္ ျမန္မာျပန္စကားရပ္တြင္စင္စစ္အားျဖင့္ကား
ဘုရားသခင္၌ တန္ဆာဆင္ယင္ျခင္းလည္းမရွိ။လည္ရြဲ ဘယက္l
လက္ေကာက္ လက္ျကပ္ lလက္စြပ္ ေျခနင္း l နရတင္းဦးစိုက္ l
မကိုဋ္စိန္ေထာင္ ဆင္ယင္ျခင္းလည္း မရွိပါ။ထိုသို႔ မရွိေသာ္လည္း
အေဝးစျကာဝဠာသားတို႔ကသာ ငါတို႔မင္းသည္အခါတပါးဤကဲ႔သို႔
စကားကို မေျပာစဖူး။ ယေန႔ကား အံ႔ဖြယ္ရွိေသာ တရားစကားကို
ေျပာေဟာေပသည္ဟူ၍ ထင္ျကကုန္သည္။

ဤသို႔ မင္းဟူ၍ မွတ္ထင္ေလေသာ အခိုက္အတန္႔ ကာလကိုရည္၍
မင္းသ႑ာန္ မင္းဝတ္တန္ဆာျဖင့္ တကြ အစဥ္အဆက္
ပူေဇာ္ ထုဆစ္ ကိုးကြယ္ျကေလသည္သာ ျဖစ္၏ဟု
ဆရာအစဥ္အဆက္စကားရွိျပီး ပိဋကတ္အကိုးအကားလည္း
ခိုင္မာေသာေျကာင့္ မကိုဋ္ လည္ရြဲ ဘယက္ အစရွိသည့္
မင္းဝတ္တန္ဆာမ်ားျဖင့္ဘုရားရွင္ရုပ္ပြါးေတာ္ ဆင္းတုေတာ္ကိုးကြယ္ျခင္းသည္ ဓမၼဝိနယ ႏွင့္အညီဆိုသည္မွာထင္ရွားေပျပီ ။

Pyay Htoo San

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...