သွ်စ္ေသာင္း ပုထိုးေတာ္အတြင္းမွ မင္းဝတ္အစံုပါ ေဝသာလီေခတ္ ဆင္းတုေတာ္
သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္အတြင္းမွ မင္းဝတ္အစံုပါ ေဝသာလီေခတ္ ဆင္းတုေတာ္
ဆ႐ာႀကီးဦးဦးသာထြန္း ဦးေဆာင္မႈုျဖင့္ ဦးေက်ာ္ထြန္းေအာင္ ဦးျမသာ ဦးထြီးေမာင္ တို႔၏ ပံ့ပိုးမႈျဖင့္ ေျမာက္ဦးသမိုင္းဝါသနာ႐ွင္လူငယ္တစ္စုက မူလေန႐ာ ေငြေတာင္ေပါက္တံတားအေ႐ွ႕ဘက္ ကမ္းစီးပတ္ေခ်ာင္းအနီး ခံတပ္ေတာင္တန္းမွ ပ်က္စီးက်ိဳးပဲ့ေနေသာ ဆင္းတုေတာ္အား သွ်စ္ေသာင္းဘု႐ားသို႔ပင့္ေဆာင္ကာ ႐ခိုင္ပန္း႐ံ အေက်ာ္ေမာ္ဆ႐ာႀကီး ဦးေက်ာ္ေအးမွ ၁၉၉၂ ဇြန္လ ၁၉ ႐က္ေန႔မွ ဇူလိုင္ ၃၁ထိ ဆ႐ာႀကီးဦးဦးသာထြန္းလမ္းၫႊန္မႈျဖင့္ ေ႐ွးမူမပ်က္ ျပန္လည္မြမ္းမံထားေသာ ဆင္းတုေတာ္ျဖစ္ပါသည္။
ဆင္းတုေတာ္၏လက္ရာမြန္
ဆင္းတုေတာ္၏ဦးေခါင္းေတာ္မွာ အနည္းငယ္ႀကီးၿပီး မကိုဋ္ေတာ္ကိုလြန္စြာ လက္ရာေျမာက္ေသာ
ပန္းႏြယ္ ပန္းခက္မ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည္။ မကိုဋ္၏အေပၚပိုင္းတြင္ တမာ႐ြက္ေခၚ ပန္းခက္(၆)ခုထက္မနည္းျဖင့္မကိုဋ္ ေတာ္ႏွစ္ထပ္ ထုဆစ္ထားရွိသည္မွာ အႏုစိတ္လွသည္။ ပန္းခက္တို႔၏ေအာက္တြင္ ပန္းႏြယ္၊ ပန္းလိပ္မ်ားႏွင့္ ဗိႏၶဳေျမာက္မ်ား စီတန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ မကိုဋ္၏အေပၚဆုံး အလယ္ထိပ္တြင္ ဆံက်စ္ကိုလက္ယာရစ္ေခြထားသည္။ နား႐ြက္ေတာ္မွာ ပခုံးႏွင့္မထိေပ။ နားပန္ေတာ္ႏွစ္ခုမွာ ေကြးေကာက္ၿပီး နား႐ြက္မွက်ေနသည္။ နားကင္းမ်ားကို ထင္ရွားစြာေတြ႕ရသည္။ နဖူးေတာ္မွာ က်ယ္ျပန္႔သည္။ မ်က္လုံး၊ မ်က္အိမ္၊ မ်က္ရစ္၊မ်က္လႊာတို႔မွာ ၾကည္ၫို ဖြယ္ေကာင္းလွသည္။ ႏွာေခါင္းေတာ္ေျဖာင့္တန္းၿပီး ႏွာတံေပၚသည္။ ေမတၱာဓာတ္ျပည့္၀ေသာ ပါးစပ္ေတာ္တြင္ တည္ၿငိမ္ေသာအၿပဳံးကို ေဆာင္သည္။ ေမး႐ိုးေတာ္အနည္းငယ္ ကားသည္။
လည္ပင္းေတာ္ မတိုမရွည္ျဖစ္ၿပီး လည္ရစ္သုံးရစ္ကို ထင္ရွားစြာေဖာ္ထားသည္။ ရင္ဘတ္ေတာ္မွာ
စလြယ္ေတာ္ပါရွိၿပီး စလြယ္(၃)ခုထက္မနည္းေပ။ စလြယ္ေတာ္ ကို ေဘးက ပါလီေကြးျဖင့္ ထိန္းထားသည္။
(ဘုရင္မင္းျမတ္တို႔သည္ စလြယ္ကို ဝတ္ဆင္စဥ္ ကိုယ္ကို ကိုင္းၫႊတ္ျခင္း ျပဳရာတြင္ တြဲေလာင္းမက်ရေအာင္ပါလီေကြးျဖင့္ ထိန္းထားသျဖင့္ စလြယ္ေတာ္ဝတ္ဆင္ျခင္း ဟန္ပန္ကို လွပေစ သည္။ ) စလြယ္မ်ား၏အနားကိုမုတ္ပုတီး (သို႔မဟုတ္) ပုလဲလုံးမ်ားျဖင့္ စီတန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ အခ်ိဳ႕စလြယ္ တြင္ ပန္းမ်ားကိုမကုလပုပၹ(ေခၚ) ျမတ္ေလးပန္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ နာဂေကသရ (ေခၚ) ကံ့ေကာ္ပန္းကိုလည္း ေကာင္း၊ထည့္သြင္းထုဆစ္ထားသည္မွာ အႏုစိတ္လွေပသည္။ လက္ေမာင္းေတာ္တြင္ ေမာင္းကြပ္ပါရွိၿပီး ကံ့ေကာ္ ပန္းမ်ားစီတန္းထားသည္။ လက္ေကာက္တြင္ ဗိႏၶဳေျပာက္မ်ား (သို႔မဟုတ္) ပုလဲလုံးမ်ားျဖင့္ စီထားသည္။ ညာဘက္လက္မွာ ပထဝီေျမႀကီး (ပလႅင္ေတာ္)ကို မထိေပ။ ပဇက္မုျဒာ ေခၚ လူနတ္ျဗဟၼာတို႔၏ အဖူးအေျမာ္အပူအေဇာ္ကိုခံယူေတာ္မူဟန္ျဖစ္သည္။ ညာဘက္လက္ေခ်ာင္းမ်ားအားလုံးသည္ ၫို႔သက်ည္းကို ထိေနသည္။
ဘယ္ဘက္လက္ကို ရင္ခြင္ဝယ္ ပက္လက္တင္ထားသည္။ ေျခထပ္ပလႅင္ေခြ စံပယ္ေတာ္မူဟန္ျဖစ္သည္။ ခါးေတာ္ႏွင့္ ၫို႔သက်ည္းအဖ်ားတြင္ သင္းပိုင္ဝတ္ထားသည့္ ဟန္အရစ္မ်ား ေဖာ္ထားသည္။ ဥာဏ္ေတာ္ အတိုင္းအတာမွာ
(၁)အျမင့္ (မကိုဋ္အပါ အဝင္) ၄-ေပ ၅လက္မ၊ (၂) မကိုဋ္အျမင့္ ၁-ေပ၊ (၃) ခါးေတာ္ပတ္လည္ ၃ေပ ၄လက္မ၊(၄)လက္ေမာင္းေတာ္လုံး ပတ္ ၂-ေပ ၆ လက္မ၊ (၅) ဒူးစြန္းႏွစ္ဖက္အက်ယ္ ၃ေပ ၃လက္မတို႔ျဖစ္ပါသည္။
ေခတ္ကာလကို ခန္႔မွန္းျခင္း
ဤဆင္းတုေတာ္ကို မည္သည့္ခုႏွစ္တြင္ မည္သူ၊ ေကာင္းမႈျပဳခဲ့သည္ဟု ေျပာရန္မလြယ္ကူေပ၊ သို႔ေသာ္
အျခားေသာ ဆင္းတုေတာ္မ်ား၏လက္ရာႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး သုေတသနလုပ္ျခင္းျဖင့္ ေခတ္ကာလအပိုင္းအျခားကိုခန္႔မွန္းႏိုင္ေပသည္။
ေဝသာလီနန္းၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္အနီးတြင္ ေဝသာလီဘုရားႀကီးရွိၿပီး ေဝသာလီၿမိဳ႕ကိုစတင္တည္ေထာင္ ခဲ့ေသာ မဟာမုနိ သူရိယတဥၥႏၵရား၏ ေကာင္းမႈေတာ္ျဖစ္သည္။ ယင္းေဝသာလီဘုရားႀကီးမွာယခု သၽွစ္ေသာင္းဘုရား သိမ္ေတာ္အတြင္းရွိေသာ မင္းဝတ္တန္ဆာႏွင့္ မကိုဋ္ေတာ္ေဆာင္းထားသည့္ဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ နဖူးေတာ္၊ မ်က္ရစ္၊ ႏွာတံ၊ ႏႈတ္ခမ္း၊ ေမးေတာ္တို႔မွာ နီးစပ္မႈရွိျခင္း။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေရွးေဟာင္းသုေတသနျပတိုက္ရွိ ေအဒီ ၅-ရာစုေခတ္ ေက်ာက္ဆစ္ဗုဒၶဦးေခါင္းေတာ္ႀကီး (ေဝသာလီနန္းၿမိဳ႕၏ အေနာက္ဘက္ ပီပင္ရင္းမွရသည္။ )တြင္ပါရွိေသာ မ်က္လႊာခ်ထားဟန္၊ႏွာတံေပၚဟန္၊ ေမး႐ိုး ေတာ္ဟန္၊ နဖူးက်ယ္ျပန္႔ဟန္တို႔မွာ ယခု သၽွစ္ေသာင္းသိမ္ေတာ္ေရာက္ မင္းဝတ္တန္ဆာႏွင့္မကိုဋ္ေဆာင္း ဆင္းတု ေတာ္ႏွင့္ ထပ္တူထပ္မၽွျဖစ္ေနျခင္း။
ရခိုင္မဂၢဇင္းအမွတ္(၁၃)တြင္ ရခိုင္မဂၢဇင္းေကာ္မတီမွတင္ျပထားသည့္ ဆင္းတုေတာ္ပုံႏွင့္တကြ
ေအာက္ပါကဗ်ာတို႔ျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးထားသည္မွာ-
"မင္းဝတ္တန္ဆာ စုံလင္စြာႏွင့္
လက္ရာေျမာက္ဘိ ေဝသာလီမွ
သီရိစကၠဆင္းတုေတာ္"ဟူ၍ ေဝသာလီေခတ္တြင္ ထုဆစ္ခဲ့သည့္ လက္ရာမြန္ျဖစ္ေၾကာင္း
ဆရာႀကီးဦးဦးသာထြန္းႏွင့္ အျခားဝါရင့္သုေတသီမ်ားကလည္း ေဝသာလီေခတ္လက္ရာျဖစ္သည္ဟု
အဆုံးအျဖတ္ေပးခဲ့ေပသည္။
**ေမာင္ေဒ၀ (ေျမာက္ဦး)
က်ိန္းရိပ္ေျမ လက္ေရြးစင္ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္မွ ကူူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
မင္းဝတ္ဘု႐ားဆင္းတုေတာ္ကိုးကြယ္ျခင္းသည္
ဓမၼဝိနယႏွင့္္ ညီ/မညီ
မကိုဋ္ လည္ရြဲ ဘယက္ အစရွိသည့္
မင္းဝတ္တန္ဆာမ်ားျဖင့္
ဘုရားရွင္ရုပ္ပြါးေတာ္ ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို
ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ျခင္းသည္ မည္သည့္ ဓမၼဝိနယကို ေထာက္ရွဳ၍
စတင္ကိုးကြယ္ျပဳလုပ္ျကသနည္းဆိုသည္ကိုေဖာ္ျပရာတြင္
မံုေရြး ေဇတဝန္ဆရာေတာ္ျကီးထံ မံုရြာသီရိမာလာ ေမးလ်ွာက္၍
ျပန္လည္ ေျဖျကားထားေသာ သမႏၲစကၡဳ ဒီပနီ က်မ္း
စာ- ၃၃၁ l ၁၀၀ - ပုစၧာ ၏ ၁၀၀- ဝိသဇၨနာ တြင္
ေအာက္ပါအတိုင္း ထင္ရွားစြါ ပါေလသည္။
ဘုရားရုပ္တုေတာ္ကို တန္ဆာေဆာင္း နရတင္းဆင္၍
ျပဳလုပ္ကိုးကြယ္သည့္အရာမ်ား က်မ္းဂန္လာသည္
မလာသည္ကို သိမွတ္လိုပါသည္ဟု ဟူရာ၌
တိပိဋက >>> သုတၱန္ပိဋက နိကယ္ငါးရပ္>>> ဒီဃနိကာယ္ >>>
မဟာဝဂ္ ပါဠိေတာ္ >>> (၃) မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ >>> ပါဠိေတာ္
အဘိဇာနာမိ ေခါ ပနာဟံ၊ အာနႏၵ (ဒီ၊၂၊၉၂၊ အေနကသတံ ခတၱိယပရိသံ ဥပသကၤမိတာ။ တၾတပိ မယာ သႏၷိသိႏၷပုဗၺံ ေစဝ သလႅပိတပုဗၺၪၥ သာကစၧာ စ သမာပဇၨိတပုဗၺာ။ တတၳ ယာဒိသေကာ ေတသံ ဝေဏၰာ ေဟာတိ၊ တာဒိသေကာ မယွံ ဝေဏၰာ ေဟာတိ။ ယာဒိသေကာ ေတသံ သေရာ ေဟာတိ၊ တာဒိသေကာ မယွံ သေရာ ေဟာတိ။ ဓမၼိယာ ကထာယ သႏၵေႆမိ သမာဒေပမိ သမုေတၱေဇမိ သမၸဟံေသမိ။ ဘာသမာနၪၥ မံ န ဇာနႏၲိ -- 'ေကာ ႏု ေခါ အယံ ဘာသတိ ေဒေဝါ ဝါ မႏုေႆာ ဝါ'တိ? ဓမၼိယာ ကထာယ သႏၵေႆတြာ သမာဒေပတြာ သမုေတၱေဇတြာ သမၸဟံေသတြာ အႏၲရဓာယာမိ။ အႏၲရဟိတၪၥ မံ န ဇာနႏၲိ -- 'ေကာ ႏု ေခါ အယံ အႏၲရဟိေတာ ေဒေဝါ ဝါ မႏုေႆာ ဝါ'တိ?
တိပိဋက >>> သုတၱန္ပိဋက နိကယ္ငါးရပ္>>> ဒီဃနိကာယ္ >>>
မဟာဝဂ္ ပါဠိေတာ္ >>> (၃) မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ >>> ျမန္မာျပန္
" အာနႏၵာ ငါသည္ အရာမကေသာ မင္းပရိသတ္ (စည္းေဝးပြဲမ်ား) သို႔ တက္ေရာက္ခဲ့ဖူးသည္ကိုမွတ္မိေပ၏။ ထို (မင္းပရိသတ္မ်ား) ၌ ငါသည္ အတူတကြလည္း ထိုင္ေနခဲ့ဖူး၏၊ အတူတကြလည္း ေျပာဆိုခဲ့ဖူး၏၊ အတူတကြလည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ဖူး၏။ ထို (မင္းပရိသတ္မ်ား) ၌ ထိုမင္းတို႔၏ အဆင္းကဲ့သို႔ပင္ငါ၏ အဆင္းသည္လည္း ျဖစ္၏၊ ထိုမင္းတို႔၏ အသံကဲ့သို႔ပင္ ငါ၏ အသံသည္လည္း ျဖစ္၏၊ (ငါသည္ထိုမင္းတို႔ကို) တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါးကို) သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစ၏၊ (ဤသို႔) ေဟာေျပာေနစဥ္၌လည္း ”ေဟာေျပာေနေသာ ဤသူသည္ အဘယ္သူနည္း၊ နတ္ေလာ လူေလာ”ဟု ငါ့ကို မသိကုန္။ (ငါသည္) တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါးကို) သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစၿပီးလွ်င္ ကြယ္ခဲ့၏။ (ဤသို႔) ကြယ္ခဲ့ေသာအခါ၌လည္း ”ကြယ္သြားေသာ ဤသူသည္ အဘယ္သူနည္း၊ နတ္ေလာ လူေလာ”ဟု ငါ့ကို မသိကုန္။
ဤသို႔ စသည္ျဖင့္လာေသာ တိပိဋက ဆ႒မူ
ပါဠိေတာ္နွင့္ ျမန္မာျပန္စကားရပ္တြင္စင္စစ္အားျဖင့္ကား
ဘုရားသခင္၌ တန္ဆာဆင္ယင္ျခင္းလည္းမရွိ။လည္ရြဲ ဘယက္l
လက္ေကာက္ လက္ျကပ္ lလက္စြပ္ ေျခနင္း l နရတင္းဦးစိုက္ l
မကိုဋ္စိန္ေထာင္ ဆင္ယင္ျခင္းလည္း မရွိပါ။ထိုသို႔ မရွိေသာ္လည္း
အေဝးစျကာဝဠာသားတို႔ကသာ ငါတို႔မင္းသည္အခါတပါးဤကဲ႔သို႔
စကားကို မေျပာစဖူး။ ယေန႔ကား အံ႔ဖြယ္ရွိေသာ တရားစကားကို
ေျပာေဟာေပသည္ဟူ၍ ထင္ျကကုန္သည္။
ဤသို႔ မင္းဟူ၍ မွတ္ထင္ေလေသာ အခိုက္အတန္႔ ကာလကိုရည္၍
မင္းသ႑ာန္ မင္းဝတ္တန္ဆာျဖင့္ တကြ အစဥ္အဆက္
ပူေဇာ္ ထုဆစ္ ကိုးကြယ္ျကေလသည္သာ ျဖစ္၏ဟု
ဆရာအစဥ္အဆက္စကားရွိျပီး ပိဋကတ္အကိုးအကားလည္း
ခိုင္မာေသာေျကာင့္ မကိုဋ္ လည္ရြဲ ဘယက္ အစရွိသည့္
မင္းဝတ္တန္ဆာမ်ားျဖင့္ဘုရားရွင္ရုပ္ပြါးေတာ္ ဆင္းတုေတာ္ကိုးကြယ္ျခင္းသည္ ဓမၼဝိနယ ႏွင့္အညီဆိုသည္မွာထင္ရွားေပျပီ ။
Pyay Htoo San
Comments
Post a Comment