မြန်မာမတော်မှ ဖမ်းဆီးခေါ်ဆောင်သွားသော ကျောက်တော်မြို့နယ် အရပ်သား ၅ ဦးကို မီးရှို့သတ်ဖြတ်ထားခဲ့သည်



တပ်မတော်မှဖမ်းဆီးခေါ်ဆောင်သွားခြင်းခံရသည့် ရွာသားငါးဦးအလောင်းအား မီးရှို့ခံထားလျက်တွေ့ရှိ ၁၉-၂-၂၀၁၉ နေ့က ရက္ခိုင့်တပ်မတော် နှင့် မြန်မာ့တပ်မတော်တို့ကြား ဖြစ်ပါွးခဲ့သော စစ်ပွဲတွင် ရွာသားငါးဦးကို မြန်မာ့တပ်မတော်(တပ်မ- ၂၂)မှ ဖမ်းဆီးခေါ်ဆောင်သွားခဲ့ပါသည်။ အဆိုပါရွာသားငါးဦးသည် (၃) ရက်ခန့်ကြာမြှင့်ခဲ့သော်လည်း ရွာသို့ပြန်မရောက်ပဲ ပျောက်ဆုံးနေသောကြောင့် ရွာသားများက လိုက်လံရှာဖွေခဲ့ကြရာ ယနေ့(၂၁-၂-၂၀၁၉) တွင် အလောင်းငါးလောင်းကို စုပုံပြီး မီးရှို့ထားသည့် နေရာကို တောစပ်တနေရာ၌ ရှာဖွေတွေ့ရှိခဲ့ကြသည်။ လူသားဒိုင်းကာအဖြစ် ဖမ်းဆီးခံရသောရွာသားများမှာ--- (၁) ဦးထွန်းလှရွှေ၊အသက်(၆၅) နှစ်၊ရန်အောင်ပြင်ကျေးရွာ (၂)ဦးအေးသိန်း၊အသက်(၃၄) နှစ်၊ကျားနင်းကန်ကျေးရွာ (၃)မောင်မျိုးမင်းဇော်၊အသက်(၂၃) နှစ်၊ကျားနင်းကန်ကျေးရွာ (၄)ဦးမောင်စိန်ဝင်း၊အသက်(၃၂)နှစ်၊ကျားနင်းကန်ကျေးရွာ (၅)မောင်ရွှေစိုး၊အသက်(၂၉)နှစ်၊ သာစည်ကျေးရွာ တို့ဖြစ်ကြပါသည်။ 





တပ္မေတာ္မွဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားျခင္းခံရသည့္ ရြာသားငါးဦးအေလာင္းအား မီးရွို႔ခံထားလ်က္ေတြ႕ရွိ ၁၉-၂-၂၀၁၉ ေန႔က ရကၡိဳင့္တပ္မေတာ္ ႏွင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္တို့ၾကား ျဖစ္ပါြးခဲ့ေသာ စစ္ပဲြတြင္ ရြာသားငါးဦးကို ျမန္မာ့တပ္မေတာ္(တပ္မ- ၂၂)မွ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါရြာသားငါးဦးသည္ (၃) ရက္ခန္႔ၾကာျမႇင့္ခဲ့ေသာ္လည္း ရြာသို႔ျပန္မေရာက္ပဲ ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာေၾကာင့္ ရြာသားမ်ားက လိုက္လံ႐ွာေဖြခဲ့ၾကရာ ယေန႔(၂၁-၂-၂၀၁၉) တြင္ အေလာင္းငါးေလာင္းကို စုပံုၿပီး မီး႐ိႈ့ထားသည့္ ေနရာကို ေတာစပ္တေနရာ၌ ႐ွာေဖြေတြ႔႐ွိခဲ့ၾကသည္။ လူသားဒိုင္းကာအျဖစ္ ဖမ္းဆီးခံရေသာရြာသားမ်ားမွာ--- (၁) ဦးထြန္းလွေရႊ၊အသက္(၆၅) ႏွစ္၊ရန္ေအာင္ျပင္ေက်းရြာ (၂)ဦးေအးသိန္း၊အသက္(၃၄) ႏွစ္၊က်ားနင္းကန္ေက်းရြာ (၃)ေမာင္မ်ိဳးမင္းေဇာ္၊အသက္(၂၃) ႏွစ္၊က်ားနင္းကန္ေက်းရြာ (၄)ဦးေမာင္စိန္ဝင္း၊အသက္(၃၂)ႏွစ္၊က်ားနင္းကန္ေက်းရြာ (၅)ေမာင္ေရႊစိုး၊အသက္(၂၉)ႏွစ္၊ သာစည္ေက်းရြာ တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။ #crd #ရခိုင္သတင္း

  း

ရခိုင္နယ္နိမိတ္ တစ္ေရြ႔ေရြ႕ ဆံုး႐ံႈးလာျခင္

း ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ေ႐ွးအခါက ရခုိင္ျပည္သည္ ဘုရင္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ တိုင္းႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္ေလသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကပိလ၀တ္ျပည့္ရွင္ ဘုရင္၏သားေတာ္ မာရယုမင္းက တသီးတျခား႐ွိေနေသာ ရခိုင္ျပည္ကို စတင္ထူေထာင္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေ႐ွးဦးကာလ သမိုင္းမတင္မီ ရခိုင္ျပည္ေျမပံု၌ ဒြါရာ၀တီ၊ ေ၀သာလီ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားက ျဖစ္ထြန္းလ်က္ ႐ွိေနခဲ့ၾကေသာ္လည္း မာရယုမင္းနန္းတက္ေသာ ဘီစီ - ၃၃၂၅ ကိုမွ ရခိုင္သမိုင္းအစဟု ေဖာ္ျပၾကသည္။ မာရယုမင္း တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ မင္းဆက္သည္ သရီေခ်ာင္းဖ်ားကို အေျခခံလ်က္ ၿမိဳ႕ေတာ္တည္ေဆာက္ကာ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင့္႐ွစ္ရာေက်ာ္ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ထိုမွ ကံရာဇာႀကီးမင္းဆက္၊ ယင္းမွ စႏၵသူရိယမင္းဆက္ စသည္ျဖင့္ ဓည၀တီေခတ္ႀကီး တစ္ခုလံုးသည္ ႏွစ္ေပါင္း (၃၄၀၀) ေက်ာ္ၾကာ တည္တံ့ခဲ့သည္။ ဓည၀တီေခတ္ကုန္လွ်င္ ေ၀သာလီေခတ္သို႔ ေရာက္လာသည္။ ေ၀သာလီေခတ္ ၿပီးမွ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္သို႔ ဆက္သည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ေနာက္၌ ေျမာက္ဦးေခတ္ ဆက္ခံသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေ႐ွးေခတ္ ရခိုင္ျပည္၌ ဘုရင္အပါး(၂၀၀) ေက်ာ္တို႔သည္ စဥ္ဆက္မျပတ္ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀၀၀) ေက်ာ္ကာလကို စိုးမိုး အုပ္ခ်ဳပ္ထားႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ဤတြင္ ရခိုင္လူမ်ိ္ဳး ရခိုင္ျပည္ ေျမပထ၀ီအေနအထား နယ္နမိတ္သည္ ယခုအခါကထက္ ေ႐ွးယခင္က မ်ားစြာ က်ယ္ျပန္႔ေလသည္။ ၀ါးေက်ာင္းဆရာ လူထြက္ ပ႑ိတ္၏ ႐ွည္ျမင့္မူလ၊ ပထမက၊ ရ႒သမိုင္း၊ ဤသည္တိုင္း ကား၊ က်ယ္၀ိုင္းနယ္ဆက္ ဥေတနလကၤာ နိဂံုးမွ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ေ႐ွးက ရခိုင္ျပည္၏ နယ္နိမိတ္ အပိုင္းအျခားသည္ အေနာက္ဘက္ကို ဒါဂါျမစ္တစ္ေလွ်ာက္၊ အေ႐ွ႕ဘက္ကို ဧရာ၀တီျမစ္ တက် င၀န္ထိပ္ေျမာင္၊ ေတာင္ဘက္ကို ပုသိမ္ေမာ္တင္စြန္းအငူ၊ ေျမာက္ဘက္ကို အာသံ ခ်င္းတြင္း အထိ က်ယ္ျပန္႔ခဲ့ေလသည္။ တစ္ခါ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ဘုရင္ မင္းထီးလက္ထက္က ရခိုင္ျပည္၏ အေနာက္ဘက္နယ္နိမိတ္ကို ထင္႐ွားေစရန္ (ရခိုင္သာစြေလလကၤာ၌) ေရးဖြဲ႔ထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ထိုမင္းလက္ထက္ ရာဇာသႀကၤန္ အမတ္ႀကီးသည္ အေနာက္ဘက္သို႔ စစ္ခ်ီရာတြင္ ျဗဟၼပုတၱရျမစ္အထိ က်ယ္ျပန္႔စြာ ႐ွိေနခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္တို႔၏ အေနာက္ဘက္ နယ္နိမိတ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ လြန္စြာ အေရးပါ႐ွိခဲ့သည္။ ထိုေဒသ၌ ဘဂၤါ(၁၂) ၿမိဳ႕ သတ္မွတ္လ်က္ ဘုရင္ခံတစ္ပါး ခန္႔အပ္ထားကာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုဘဂၤါ(၁၂) ၿမိဳ႕သည္ ရခိုင္ျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈတိုင္းႀကီး (၁၂) တိုင္းထဲတြင္ နာဂသွ်တၱတိုင္း၊ မဟိ ံသကတိုင္း၊ ဖလံတိုင္း၊ ဘိုမင္းတိုင္း စသည္ တို႔သည္ ထိုအရပ္ေဒသ၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကေပသည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ေနာက္ဆံုးမင္းျဖစ္ေသာ မင္းေစာမြန္သည္ ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕၌ နန္းစိုက္ေနခဲ့သည္။ ထိုစဥ္ မင္းက်င့္တရားကင္းမဲ့၍ ေလာင္းၾကက္ထီးနန္းသည္ ယိမ္းယိုင္ခဲ့ရသည္။ ဘဂၤါ (၁၂) ရပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားသည္ ရပ္တန္႔ခဲ့ရသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဘဂၤါ (၁၂) ၿမိဳ႕ အေနာက္ဘက္ေဒသ အခြင့္အာဏာသည္ မင္းေစာမြန္ ျပန္လည္နန္းရၿပီး ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သို႔ ေရြ႕ေျပာင္းတည္ေထာင္ခ်ိန္ထိ က်ဆင္းေနခဲ့သည္။ ထိုသို႔ က်ဆင္းေနျခင္းကို ျပန္လည္ရ႐ွိေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းရာ၌ ဘေစာျဖဴမင္းသည္ ခရစ္ ႏွစ္ ၁၄၅၉ ခုႏွစ္တြင္ စစ္တေတာင္းၿမိဳ႕ကို ျပန္လည္တိုက္ခိုက္ သိမ္းယူႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပထမေျမာက္ဦးေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္၌ ဘဂၤါ (၁၂) ၿမိဳ႕ကို အာဏာစိုးမိုးျခင္းမ႐ွိဘဲ နယ္နိမိတ္အားျဖင့္ ဆံုး႐ံႈးလ်က္႐ွိေနခဲ့သည္။ ထိုေနာက္မွ မင္းဗာဘုရင္က ဒုတိယ ေျမာက္ဦးမင္းဆက္ကို တည္ေထာင္၍ နန္းစံေနခ်ိန္ ခရစ္ ၁၅၃၂ ခု ႏွစ္တြင္ ဘဂၤါ (၁၂) ၿမိဳ႕ နယ္ေျမအားလံုးကို တိုက္ခိုက္သိမ္းယူလိုက္သည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ရခိုင္ျပည္၏ နယ္နိမိတ္သည္ ေ႐ွးယခင္အတိုင္း ျဖစ္လာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ႏွစ္ေပါင္း(၁၃၄) ႏွစ္ ၾကာေညာင္း၍ တတိယေျမာက္ဦးေခတ္ (၃) ဆက္ေျမာက္ စႏၵသုဓမၼရာဇာမင္း လက္ထက္၌ မဂိုႏွင့္ ရခိုင္ စစ္ပြဲႀကီးျဖစ္ပြားခဲ့ရာ ဘဂၤါ (၁၂) ၿမိဳ႕သည္ ခရစ္ႏွစ္ (၁၆၆၆) ခုႏွစ္တြင္ နယ္နိမိတ္ ဆံုးခဲ့ရသည္မွာ ယေန႔အထိ ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ ယင္း၏ နယ္ေျမေဒသသည္ ယခုအခါ၌ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံက သိမ္းယူထားလ်က္ ႐ွိေနသည္။ တတိယေျမာက္ဦးေခတ္ ဘုရင္မ်ား ဆက္လက္နန္းစံ၍ ခရစ္ႏွစ္ (၁၇၈၄) သို႔ ေရာက္႐ွိသည့္အခါ ရခိုင္မင္း ေခါင္းေဆာင္အခ်င္းခ်င္း ေသြးကြဲအာဏာလုမႈေၾကာင့္ ေျမာက္ဦးထီးနန္းသည္ အမရပူရဘုရင္ ဗဒံုမင္း ထံ အသိမ္းခံခဲ့ရသည္။ ထိုစဥ္မွစ၍ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀) တိုင္တိုင္ ျမန္မာမင္းက ရခိုင္ျပည္ကို သိမ္းယူအုပ္ခ်ဳပ္သည္။ ရခိုင္ျပည္၌ ျမန္မာအုပ္ခ်ဳပ္မႈကို မခံလိုၾကေသာ စစ္ပြဲအႀကိမ္ႀကိမ္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ယင္းအေျခအေနတြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္လ်က္႐ွိေနေသာ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕တို႔က စစ္မက္ျပဳၿပီး ခရစ္ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္တြင္ စစ္ပြဲျဖစ္ပြားကာ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာစစ္ပြဲတြင္ အဂၤလိပ္တို႔က အႏိုင္ရ႐ွိခဲ့သည္။ စစ္ႏိုင္ေသာ အဂၤလိပ္တို႔သည္ ရခိုင္ျပည္တစ္ခုလံုးကို သိမ္းယူကာ ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္အရ စစ္ေျပၿငိမ္းခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္မွ ရခိုင္တို႔သည္ ျမန္မာကြၽန္သေပါက္ဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ၿပီး အဂၤလိပ္ကြၽန္သေပါက္ဘ၀သို႔ ဆင္းသက္ခဲ့ရသည္။ အဂၤလိပ္တို႔က ရခိုင္ျပည္၏ နယ္နိမိတ္ကိစၥကို စာခ်ဳပ္၌ ဤသို႔ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ “ေနာက္တစ္ဖန္ ျပည္ႀကီးႏွစ္ျပည္ အပိုင္းအျခားကို ျငင္းခုံရန္ အေၾကာင္းမ႐ွိရေအာင္ အဂၤလိပ္မင္းသည္ တိုက္၍ ေအာင္ခဲ့ေသာ ရခိုင္၊ ရမ္းၿဗဲ၊ မာန္ေအာင္၊ သံတြဲ တည္းဟူေသာ ရခိုင္ျပည္ႀကီးကို အစဥ္ယူ၍ ျမန္မာ႐ွင္ဘုရင္က အစိုးမပိုင္ရ။ ႐ိုးမဖိုးေခါင္ေတာင္တန္း၊ ေမာ္တင္စြန္းေစတီႀကီးအထိ စပ္ၾကား အပိုင္းအျခားျဖစ္ေစ၊ ေနာက္မွ အပိုင္းအျခား ျငင္းခုန္ရန္႐ွိလွ်င္ အဂၤလိပ္မင္း-ျမန္မာမင္းက ခန္႔ေပးေသာ သူတို႔ထက္ နယ္နိမိတ္အတိုင္း မွန္ကန္ေအာင္ စီရင္ခန္႔ေပးသူတို႔လည္း အရာ႐ွိ မွဴးမတ္ေကာင္းျဖစ္ေစရမည္” ဤသို႔လွ်င္ ရခိုင္ျပည္ကို အဂၤလိပ္တို႔က သိမ္းယူခဲ့ၿပီးေနာက္ ရခိုင္ျပည္ကို (၁) ပလက္၀နယ္ အပါအ၀င္ စစ္ေတြခ႐ိုင္၊ (၂) ေက်ာက္ျဖဴခ႐ိုင္၊ (၃) သံတြဲခ႐ိုင္ဟူ၍ ခ႐ိုင္သံုးခု ခြဲျခားကာ ဦးစြာအုပ္ခ်ဳပ္သည္။ ထိုစဥ္က သံတြဲခ႐ိုင္ထဲတြင္ ပုသိမ္ေမာ္တင္စြန္း႐ွိ မဟာေစတီႀကီးအထိ နယ္နိမိတ္ပါ၀င္ခဲ့သည္။ ေအဒီ ( ၁၈၉၃ ) ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္တို႔က သံတြဲခ႐ိုင္ကို ေက်ာက္ခြၽန္မွ ပိုင္းျဖတ္ၿပီး ေက်ာက္ခြၽန္ေခ်ာင္းမွ ေမာ္တင္စြန္းအထိ႐ွိေသာ ရခိုင္ေဒသကို ပုသိမ္ခ႐ိုင္အျဖစ္သို႔ ေပါင္းထည့္ေပးလိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ရခိုင္ျပည္၏ နယ္နိမိတ္သည္ နတ္ျမစ္မ၀မွ ဂြေခ်ာင္း ျမစ္ေတာင္ဘက္ ေက်ာက္ခြၽန္ေခ်ာင္း အထိသာ ႐ိွခဲ့သည္။ ရခုိင္နယ္နိမိတ္ ဆံုး႐ံႈးလာရျခင္း ေနာက္တစ္ခုမွာ ပလက္၀ၿမိဳ႕နယ္ ကိစၥျဖစ္သည္။ ပလက္၀နယ္ေျမသည္ ရခိုင္မင္းအဆက္ဆက္ အုပ္စိုးခဲ့ရာ အရပ္ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္တို႔က ရခိုင္ကို သိမ္းယူၿပီးေနာက္ ပလက္၀သည္ စစ္ေတြခ႐ုိင္ထဲ၌ ႐ွိေနခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ခရစ္ (၁၆၆၅) ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္တို႔က အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လြယ္ကူေစရန္ အေၾကာင္းျပလ်က္ ရခိုင္ေတာင္ကုန္းေဒသကို စစ္ေတြခ႐ိုင္ထဲမွ သီးျခားခြဲထုတ္လိုက္ၿပီး ၀န္ေထာက္တစ္ဦးအား အုပ္ခ်ဳပ္ေစသည္။ ခရစ္ႏွစ္(၁၉၃၅)ခု ျမန္မာႏိုင္ငံဥပေဒအရ ပလက္၀ေဒသကို ေတာင္တန္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ ထည့္သြင္းထားသည္။ သို႔ေသာ္ တရားအမႈႀကီးမ်ား စီရင္ခြင့္ကို စစ္ေတြၿမိဳ႕စက္႐ွင္တရားသူ ႀကီးထံ၌ အပ္ႏွင္းထားသည္။ ခရစ္ (၁၉၄၈) ခု ခ်င္း၀ိေသသတိုင္း အက္ဥပေဒႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒအရ ရခိုင္ေတာင္တန္းေဒသမ်ားကို ခ်င္း၀ိေဒသတိုင္းအထဲ၌ ထည့္သြင္းလိုက္သည့္အတြက္ ပလက္၀နယ္လည္း ရခိုင္ျပည္ နယ္နိမိတ္ထဲမွ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေ႐ွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ကိုယ့္တိုင္းကိုယ့္ျပည္ႏွင့္ ေနလာခဲ့သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ နယ္ေျမ႐ွိသည္။ နယ္နိမိတ္႐ွိသည္။ ဘာသာစကား သီးျခား႐ွိသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ႐ွိသည္။ စာေပ႐ွိသည္။ ပထမအႀကိမ္ ရခိုင္အေနာက္ဘက္ ဘဂၤါ (၁၂) ရပ္ ဆံုး႐ံႈးရျခင္းသည္ ရခိုင္ဘုရင္ စႏၵသုဓမၼရာဇာမင္း လက္ထက္မွ စခဲ့သည္မွာ ယေန႔အထိျဖစ္သည္။ ဒုတိယ ပုသိမ္ေမာ္တင္စြန္း ေရေျမဆံုး႐ံႈးရျခင္းသည္ အဂၤလိပ္လက္ထက္က ေဆာင္ရြက္ခ်က္ျဖစ္သည္။ တတိယ ပလက္၀နယ္ ဆံုး႐ံႈးရျခင္းသည္ (၁၉၄၈) ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ဆံုး႐ံႈးရျခင္းျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္၏ နယ္နိမိတ္သည္ ေ႐ွးယခင္ကဲ့သို႔ မဟုတ္ဘဲ တေရြ႕ေ႐ြ႕ ဆံုး႐ံႈးလ်က္ရွိေနသည္ကို သမိုင္းအျမင္တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ တင္ျပရျခင္းျဖစ္ေပသည္။ မင္းျပား မင္းသိန္းဇံ B.A (History) ============= Development Media Group Website Link >>> https://goo.gl/rLb7QT

   

ရခိုင္လူမ်ဳိးတစ္ဦးစီရသင့္ေသာ ရခိုင့္သယံဇာဝင္ေငြကုိ ရခိုင္လူမ်ဳိးတိုင္းသိေစရန္
===================== #ရခိုင့္ေရႊသဘာဝဓာတ္ေငြမွတစ္ႏွစ္၏ ပ်မ္းမွ်ဝင္ေငြမွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းတစ္ေထာင့္႐ွစ္ရာ ၁၈၀၀ ရရိွတယ္လို႔သိရပါသည္။ ဤေငြပမာဏသည္ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္း စင္ကာပူကုိေက်ာ္တက္ၿပီး ခ်မ္းသာနိဳင္စြမ္းရိွသည့္ရခိုင္သယံဇာတအေၾကာင္းကုိ ရခိုင္လူမ်ဳိးတိုင္းသိသင့္ပါသည္။ ေဒၚလာသန္းတစ္ေထာင့္႐ွစ္ရာ1800 သည္ ကိန္းဂဏန္သခၤ်ာျဖင့္ေဖာ္ျပလွ်င္ ဂဏန္းအေရအတြက္ေပါင္းဆယ္လုံးရိွပါသည္ 180,000,000,0 ယေန႔ေဒၚလာေစ်းနဳန္းျဖင့္ေဖာ္ျပရလွ်င္ ျမန္မာက်ပ္ေငြကုေဋတစ္သိန္း႐ွစ္ေသာင္းျဖစ္ေပသည္။ ကိန္​းဂဏန္​းအေရအတြက္မွာ ၁၃လုံးျဖစ္သည္ 180,000,000,000,0 တစ္ႏွစ္ဝင္ေငြပမာဏပင္ျဖစ္ေပသည္။ တစ္လဝင္ေငြမွာ ေဒၚလာသန္းေပါင္း 150 ရိွပါသည္။ ကိန္းဂဏန္းအေရအတြက္မာ ကုိးလုံးရိွသည္ 150,000,000 တစ္ရက္ဝင္ေငြမွာ ေဒၚလာငါးသန္းရိွပါသည္။ ကိန္​းဂဏန္​းအားျဖင့္ ခုႏွစ္လုံးရိွပါသည္ 500,000,0 သန္း ရခိုင္လူမ်ဳိးတစ္ဦးသည္ အလုပ္မလုပ္ပဲ တစ္နိဳက္လွ်င္ျမန္မာက်ပ္ေငြ ေျခာက္သိန္းရရိွမည္ျဖစ္သည္။မိသားစုတစ္စုတြင္လူငါးဦးရိွလွ်င္ တစ္ႏွစ္တြင္ သိန္း ၃၀ ရရိွမည္ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္တို႔မိသားစုမွာေျခာက္ေယာက္ျဖစ္သည့္အတြက္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ျမန္မာက်ပ္ေငြ ၃၆သိန္းရရိွမည္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ အလုပ္မလုပ္ပဲထိုင္းစားေနနိဳင္သည္ကုိ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား သတိျပဳသင့္ပါသည္။ တစ္ႏွစ္လွ်င္ေျခာက္သိန္း..၊ တစ္လတြင္ ငါးေသာင္း...၊ တစ္ရက္မွာ ၁၆၆၆.၆ ရရိွမည္ျဖစ္သည္။ ဤမွ်မ်ားျပားေသာေငြကုိ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ားတစ္ျပားတစ္က်ပ္မွ်မခံစားရပဲ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ားအဘယ္ေၾကာင့္ဆင္းရဲရပါသလဲ အိပ္ရာမဝင္မည္ သုံးမိနစ္ခန္႔စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ စင္ကာပူထက္ခ်မ္းသာနိဳင္သည့္ကုိ က်ေနာ္ခ်ျပပါမည္။ 2017မတိုင္မီကာလ အဂၤလိပ္သကၠရာဇ္​ 2000 ခုနစ္မွယေန႔အထိ ရခိုင္သယံဇာတဝင္ေငြ မည္မွ်ရရိွၿပီးၿပီထင္ပါသလဲ အရင္ေမးခြန္းထုက္ပါရေစ...။ ေဒၚလာသန္းေျခာက္ေသာင္းေျခာက္ရာ 606,000,000,00 ရရိွၿပီးျဖစ္သည္။ ျမန္မာက်ပ္ေငြျဖင့္ေဖာ္ျပလွ်င္ အမည္မွည့္ေခၚဆိုရန္မရိွေအာင္မ်ားျပားလွ၍ ကိန္းဂဏန္းသာေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္ 606,000,000,000,000 ကိန္းဂဏန္းအေရအတြက္မွာ ၁၅လုံးတိတိရိွပါသည္။ ဂဏန္းေပါင္းစက္၌ မဆန္႔ေအာင္းမ်ားျပားသည့္ေငြေၾကးပမာဏ ျဖစ္သည္ကုိသိထားရန္လိုအပ္ပါသည္။ ဤေငြပမာဏသည္ ရခိုင္တစ္ဦးလွ်င္ အေမရိကန္ေဒၚလာဘီလီယမ္ 2.02 ဘီလီယမ္ ရရိွမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာက်ပ္ေငြျဖင့္ေဖာ္ျပလွ်င္ က်ပ္ဘီလီယမ္ႏွစ္ရာႏွစ္ဘီလီယမ္စီရရိွမည္ျဖစ္သည္ 202,000,000,00 ဤေငြပမာျဖင့္ သင္သူေဌႀကီး၊ သူႂကြယ္ႀကီးတစ္ဦးလုပ္နိဳင္သည့္ကုိသိထားရန္လည္းလိုအပ္သည္။ ဇိမ္ခံကား ရခိုင္လူမ်ဳိးသုံးသန္းလုံးစီနိဳင္သည္။တိုက္အိမ္ျဖင့္ လူတိုင္းေနႏိုင္သည္ေငြပမာျဖစ္သည္။ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုေက်ာ္အၾကားဝင္ေငြကုိ တြက္ခ်က္ျခင္းျဖင့္ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ားမဆင္းသင့္တန္ပဲ ဆင္းရဲေနရသည္ကုိ သတိျပဳမိလိမ္မည္ဟုယုံၾကည္ပါသည္။ ေဒၚလာႏွစ္ဒသမဝသူညႏွစ္ဘီလီယမ္မာ လူတစ္ဦးရရိွမည့္ေငြပမာဏျဖစ္ပါသည္။ သင္တို႔အိမ္တြင္ မိသားစုငါးဦးရိွလွ်င္ ေဒၚလာဘီလီယမ္တစ္ေထာင့္တစ္ဆယ္ 1010 တိတိရရိွမည္ျဖစ္သည္။ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္းစင္ကာပူထက္ခ်မ္းသာနိဳင္သည့္ သက္သီအေထာက္ထားပင္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားလက္ျဖင့္ျပဳပ်ဳိးေထာင္ရမည္ဆိုပါက 2050 အတြင္း အာဆီယမ္ဆယ္နိဳင္ငံတြင္အခ်မ္းသာဆုံးနိဳင္ငံျဖစ္လာမည္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္၏ဝင္ေငြပမာမွာ ဤထက္မ်ားျပားပါေသးသည္။ ေလာင္ရိပ္မိေသာအပင္သည္ မည္သည့္အခါမွ် ဖြံ႔ၿဖိဳးထြားက်ဳိင္းမည္မဟုတ္.. ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား ဘာလုပ္သင့္ပါသလဲ... ေလာင္ရိပ္မက်ေအာင္လုပ္ရမည္.. မည္သုိ႔လုပ္မည္နည္း... ေလာင္ရိပ္ျပဳေနေသာအပင္သည္ မိမိတို႔အတြက္အက်ဳိးမျပဳသည့္အတြက္ တန္ဖိုးမ့ဲေသာအပင္ကုိ ဦးစြာပထမ ခုတ္ထြင္႐ွင္းလင္းပစ္ရမည္ပင္ျဖစ္သည္... ရခိုင္ပင္လယ္ကမ္း႐ိုးတန္းတြင္ ေရနံလုပ္ကြက္တစ္ဆယ္ေက်ာ္ရိွပါသည္။ တ႐ုတ္၊ ကုိရီးယား၊ အိႏိၵယန႔ဲတျခားနိဳင္ငံမ်ားလည္းပါဝင္ၾကသည္။ 2012က ျမန္မာအစုိးရ၏ညံ့ဖ်င္းမႈ႔ေၾကာင့္ ရခိုင္ကမ္း႐ိုးတန္းမွပိုင္ေသာ ေရနံတြင္းအား ကုလသမဂၢက ခုံ႐ုံးဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ ဘဂၤလာေဒ႐ွ္ကုိေပးလိုက္ရသည္။ သုိ႔ေသာ္ရခိုင္ျပည္ကား ယေန႔အထိတစ္စုံတစ္ခုမွ်ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာျခင္းမ်ဳိးမေတြ႔ရေသးေခ်။ျပည္ပကုိ ထြက္ခြာအလုပ္လုပ္ကုိင္လားသူမ်ားသာ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေနပိုမိုမ်ားျပားလာသည္ကုိသာေတြ႔ျမင္ေနရပါသည္။ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား ဘာေတြလုပ္သင့္သလဲ။ အခုဘာေတြလုပ္ေနၾကပါလဲ။ ဘာေတြကုိ ျပန္ျပဳျပင္ရမလဲ။ တန္းတူညီမွ်မႈမရိွလွ်င္ ဒီမိုကေရစီဆိုသည္အနစ္သာရရိွမည္မဟုတ္။ ရခိုင္အာဏာ ရခိုင္လက္ထဲမရိွေသာေၾကာင့္ဆိုလွ်င္ပိုမွန္မည္၊ အမွန္ကန္ဆုံးေသာအေျဖျဖစ္မည္။ ခင္မ်ားတို႔၊ က်ေနာ္တို႔၏မ်က္စိထဲတြင္ ေဒၚလာသန္း 1800ဟာ ကိန္းဂဏန္းအေရအတြက္အနည္းသာျမင္ၾကပါလိမ့္မယ္ျဖစ္သည္။ နစ္နာဆုံး႐ွံဳးေနေသာရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏အခြင့္အေရးကုိ ရခိုင္မ်ားသိရိွေစရန္ရည္ရြယ္ၿပီး တြက္ခ်က္ၾကည့္မိ၍ ရခိုင္တစ္မ်ဳိးသာလုံးသိေစရန္ေရးသားမွ်ေဝတင္ျပလိုက္ပါသည္။ ဤေနရာ၌ ျဖည့္စြပ္ၿပီးေျပာလိုသည္မွာ မုန္တိုင္းေဘး၊ သဘာဝေဘးဆိုးဒဏ္သင့္ရင္ ရခိုင္လူမ်ဳိးသည္ မျဖစ္စေလာက္ေသာ သိန္း၁၀၀၊ ၂၀၀၀တို႔ျဖင့္ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ၊ ကုေဋေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာေသာ ေငြပမာဏမ်ားကုိ ဆုံး ႐ွံဳးခံေနရသည္ကုိသတိျပဳၾကရန္ ေျပာၾကားလို႔ပါသည္။ ရခိုင္လူမ်ဳိးတိုင္းတစ္ေယါက္ခ်င္း သိေအာင္ Shareပီးကတ္​ပါ။

ရခုိင္ေတြ စာတတ္သလား( ေဒါက္တာေအးခ်မ္း) **************

ရခုိင္ေတြ စာတတ္သလား( ေဒါက္တာေအးခ်မ္း)
**************




ဒီပုိ႔စ္ကုိေရးရျခင္းကေတာ့ဒီလုိရွိတယ္။
မဟာေတာ္ဝင္ရခိုင္လူမ်ိဳး
တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ သူေျပာတာဟုတ္မဟုတ္ဆုိတာ သမုိင္းနဲ႔ခ်ီျပီး အစဆြဲထုတ္ၾကည့္လုိက္တဲ႔အခါ …………………………………………………........
ရခုိင္ေတြ စာတတ္မတတ္ ေဝသာလီေခတ္ကေန စၾကည့္ရေအာင္။
ရခုိင္သမုိင္းဟာဓညဝတီေခတ္ကစပါတယ္။
သုိ႔ေသာ္ ဓညဝတီေခတ္မွာက ရခုိင္အကၡရာမေပၚေသးဘဲျဗဟၼီအကၡရာနဲ႕ေရးထုိးတဲ႕
ရခုိင္စာပဲရွိေသးတာေၾကာင့္ရခုိင္အကၡရာေခၚ
ရကၡဝဏၰအကၡရာစေပၚတဲ႔ေဝသာလီေခတ္ကေန
စေျပာတာျဖစ္တယ္။

ေဝသာလီေခတ္ဆုိတာ ေအဒီ ၄ရာစုကေန ေအဒီ ၉ ရာစုအထိ
ထြန္းကားခဲ႔ျပီးပ်ဴေတြရဲ႕ပ်ဴေခတ္နဲ႔ေခတ္ျပဳိင္ျဖစ္တယ္။ေဝသာလီေခတ္ ေအဒီ ၆ ရာစုခန္႔
ရခုိင္ဘုရင္သီရိစျႏၵားလက္ထက္မွာ
အမႈထမ္းခဲ႔တဲ႔ စာဆုိပညာရွိအမတ္ၾကီး
ဓမၼေဇယ်ဆုိတာ ဒီေန႔ ေရးသားေနၾကတဲ႔ ရကၡဝဏၰအကၡရာေခၚ
ျမန္မာစာျဖစ္လာမည့္ အကၡရာကုိ တီထြင္ခဲ႔တဲ႕
ပညာရွိသုခမိန္တစ္ဦး ျဖစ္တယ္။

အမတ္ၾကီး ဓမၼေဇယ်ဟာ ရကၡဝဏၰ  အကၡရာနဲ႔အတူ
ဂဝိႏၵ ကဗ်ာလကၤာဆန္းက်မ္းကုိ သကၠတဘာသာမွ
ရခုိင္ဘာသာသုိ႔ ျပန္ဆုိေရးသားခဲ႔ျပီး
ဗ်ည္း ၃၃ လုံး ေလွေတာ္သံ ကုိပါေရးသားခဲ႔သူျဖစ္တယ္။
-
အဲဒီေဝသာလီေခတ္မွာပဲ ေမဓပညာအမတ္ၾကီးဆုိတာ ရွိခဲ႕တယ္။
အဲဒီေမဓပညာစာဆုိေတာ္အမတ္ၾကီးရဲ႕ ေမဓပညာေမာ္ကြန္းလကၤာနဲ႕ေစာျပည့္ညဳိေခၚသုဝဏၰေဒဝီစာဆုိေတာ္မင္းသမီးရဲ႕ သုဝဏၰေဒဝီရႊန္းလုိက္ရတုဟာ
ကေန႔ ျမန္မာစာေပေလာကမွာ ေရွ႕ဆုံးက ေနရာယူထားဆဲပါပဲ။

ေအဒီ ၆ ရာစုမွာ ရကၡဝဏၰ ရခုိင္အကၡရာ(ေရွ႕ေျပးျမန္မာစာ)
နဲ႕ ေရးသားခဲ႔တဲ႔သုဝဏၰေဒဝီ ရႊန္းလုိက္ရတုဟာ
ျမန္မာ့အေစာဆုံး ရတုတစ္ခုလည္း ျဖစ္တယ္။
ဆုိေတာ့  ဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုအငယ္ေတြ ဒီကေန႔ ေရးေနတဲ႕ျမန္မာစာဆုိတာဘယ္မဟာရခုိင္ဆီကေန လာတယ္။
-
ဒီကေန႔ ျမန္မာစာမွာ သင္ေနရတဲ႕ ျမန္မာ့ေရွးအက်ဆုံး ေမဓပညာေမာ္ကြန္းလကၤာနဲ႔သုဝဏၰေဒဝီရႊန္းလုိက္ရတုတုိ႔ဟာ
ဘယ္မဟာရခုိင္ေတြရဲ႕ ကဗ်ာလကၤာေတြ၊ရတုေတြလဲဆုိတာ သေဘာေပါက္ဖုိ႕ေကာင္းတယ္။
ေက်းဇူးမတင္ရင္ေနပါ။
ေစာ္ကားတာေတာ့ လက္မခံဘူး။
-
ပုဂံနဲ႔ေခတ္ျပဳိင္ေလးျမဳိ႕ေခတ္
(ေအဒီ ၉ -ေအဒီ ၁၅ ရာစု )မွာေပၚထြန္းခဲ႔တဲ႕ ရခုိင္စာဆုိပညာရွိ
ရခုိင္သူျမတ္ဆုိ ျမန္မာစာသင္ဖူးသူတုိင္း မသိသူ
မရွိေလာက္ဘူးထင္တယ္။
။ျမန္မာစာေပေလာကမွာထိပ္တန္းကေနရာယူထားတဲ႕
``ေလာကသာရပ်ဳိ႕'' ဆုိတာ ျမန္မာစာေပရဲ႕ ေရွ႕အက်ဆုံး ပ်ဳိ႕တစ္ခုျဖစ္ျပီးအဲဒီပ်ဳိ႕ဟာ
ရုိင္းစုိင္းဆဲဆုိတတ္တဲ႔ဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုငယ္ေတြကုိ
လိမၼာေရးျခားရွိလာေအာင္ သြန္သင္ဆုံးမထားတဲ႔ ပ်ဳိ႕တစ္ခုဆုိလည္း မမွားပါဘူး။
အဲဒီ ေလာကသရပ်ဳိ႕ကုိ ေရးသားသူကေတာ့
စာမတတ္ဘူးဆုိျပီး အေစာ္ကားခံထားရတဲ႕
မဟာရခုိင္အမ်ဳိးသားရဟန္းစာဆုိရခုိင္သူျမတ္ပါပဲ။
-
ဆရာေတာ္ဟာေစာကဲ၊ေစာျဖဴ၊ေစာစစ္ဆုိတဲ႔သက္မင္းသားညီေနာင္သုံးပါးကုိပညာသင္ခဲ႔စဥ္
ကေလာကသာရဆုံးမစာကုိဖန္တီးေရးစပ္ခဲ႔တာျဖစ္တယ္။
-
အဲဒီေလာကသာရပ်ဳိ႕ဟာျမန္မာစာေပေလာကအတြင္း
ဒီကေန႔အခ်ိန္ထိထိပ္ဆုံးကေနရာယူထားဆဲဆုံးမစာတစ္ပုဒ္ျဖစ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေက်းဇူးမတင္ရင္ေနပါ။
ေစာ္ကားတာေတာ့ လက္မခံဘူး။
-
ေျမာက္ဦးေခတ္ (ေအဒီ ၁၄၃၀-ေအဒီ ၁၇၈၄)
ကုိၾကည့္မလား။
မဟာပညာေက်ာ္အမတ္ၾကီး၊
ေျမာက္ဦးေခတ္ ရခုိင္ႏုိင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ပုံက်မ္း
(ဓမၼသတ္က်မ္း)ကုိ ေရးသားစီရင္ခဲ႔တဲ႔ သ်ွင္ျမတ္ဝါ၊
စာဆုိေတာ္ဥကၠာပ်ံ၊
ဖဒူမင္းညဳိ၊နန္းတြင္းမိညဳိ အစရွိသျဖင့္ အမ်ားၾကီး
ေပၚထြန္းခဲ႔တယ္။
ဖဒူမင္းညဳိေရးသားခဲ႕တဲ႔  ``ရခုိင္မင္းသမီးဧျခင္း'' ဆုိရင္လည္း
ျမန္မာစာေပ
အေဝးသင္ေလာကမွာခုခ်ိန္ထိေနရာယူထားဆဲပါပဲ။
-
ရခုိင္မင္းသမီးဧျခင္းဟာျမန္မာစာေပေလာကရဲ႕ ေရွးအက်ဆုံး ဧျခင္းတစ္ခုလည္းျဖစ္တယ္။
တစ္ခါမဟာပညာေပ်ာ္တုိ႔၊စာဆုိဥကၠာပ်ံတုိ႕ဆုိလည္းရခုိင့္သမုိင္းစာမ်က္ႏွာတင္မက
ဗမာ့သမုိင္းစာမ်က္ႏွာေတြမွာပါလုံးဝဖယ္ထားလုိ႕မရ၊အသိအမွတ္မျပဳလုိ႔မရတဲ႔စာဆုိပညာရွင္ေတြျဖစ္တယ္။
-
ဒီကေန႔ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာမွာ သင္ေနရတဲ႕
ျမန္မာဖတ္စာထဲက ကဗ်ာ၊လကၤာ၊
ရတု၊ဧျခင္းေတြဟာ မဟာရခုိင္အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔
မကင္းစင္ေသးသလုိျမန္မာစာေပတစ္ခုလုံးကအစ
မဟာရခုိင္အမ်ဳိးသားေတြနဲ႕ လုံးဝကင္းလုိ႔ မရပါဘူး။
-
ျမန္မာစာရဲ႕ဇစ္ျမစ္နဲ႕မူလဓူတပုိင္ရွင္ဟာ
မဟာရခုိင္ေတြျဖစ္တယ္ဆုိတာ ``ပင့္ရစ္မႏုိင္ရခုိင္ေမး၊ပင့္ရစ္မသိရခုိင္ႏွင့္ညွိ''ဆုိျပီးလကၤာေတြဖြဲ႔သီထားရတာက
သက္ေသျပေနတယ္မဟုတ္လား။
-
ျမန္မာစာမွာ ``ေရးေတာ့အမွန္ ဖတ္ေတာ့အသံ''ဆုိတာရွိတယ္။အဲဒီအဆုိကုိ ၾကည့္ရုံနဲ႕ျမန္မာစာဆုိတာ
ဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဴိးစုငယ္ရဲ႕ စာမဟုတ္ေၾကာင္း ဝန္ခံေနတာ ျဖစ္တယ္။

ေရးေတာ့အမွန္ ဖတ္ေတာ့အသံ ဆုိတဲ႔ အဓိပၸာယ္ဟာ
ေရးေတာ့အမွန္ ဖတ္ေတာ့ ေစာက္တလြဲလုိ႔ေျပာတာျဖစ္တယ္။တစ္နည္းအားျဖင့္ကုိယ္ပုိင္စာမဟုတ္။ခုိးယူကူးခ်ထားတယ္ဆုိတာ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ဝန္ခံထားမွန္းမသိဘဲ
ဝန္ခံျပီးသားလ်က္သား ျဖစ္ေနတာျဖစ္တယ္။
-
ျမန္မာစာထဲက ``ကြ်ဲေက်ာင္းသံ'' ကဗ်ာ ဆုိလည္း အားလုံးသိၾကမွာပါ။
သူလည္းရခုိင္ရုိးရာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ပါပဲ။
အဲေတာ့ ျမန္မာစာ ျမန္မာအကၡရာတင္မက
ျမန္မာဖတ္စာအုပ္ပါ ကဗ်ာလကၤာရတုဧျခင္းေတြကအစ
မဟာရခုိင္ေတြရဲ႕ ေက်းဇူးေတာ္ေၾကာင့္ ဗမာတုိင္းရင္းသားလူနည္းစုေတြျမန္မာစာ သင္ခြင့္ရေနတယ္။
စာတတ္ခြင့္ရေနတယ္။ လူေတာတုိးခြင့္ရေနတာျဖစ္တဲ႔အတြက္
မဟာရခုိင္ေတြရဲ႕ ေက်းဇူးကုိ မဆပ္ခ်င္ေနပါ။

ေစာ္ကားတာေတာ့ လက္မခံဘူး။
ကုန္ကုန္ ေျပာရရင္ မႏၲေလးမဟာမုနိနဲ႔ သ်ွင္ေက်ာ္မုနိ၊
၊ျပည္က ေရႊဘုံသာမုနိ၊ဇလြန္က ျပည္ေတာ္ျပန္ မာန္ေအာင္ျမင္မုနိစတဲ႕ဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြ
ကုိးကြယ္ေနတဲ႔ဘုရားေတြဟာ  မဟာရခုိင္ေတြရဲ႕ ဘုရားေတြဆုိတာ မေမ့ပါနဲ႕။

ေက်းဇူးမတင္ခ်င္ေနပါ။ ဖင္ေတာ့လွန္မျပနဲ႔ ကြယ္ရုိ႕။

ကုိလုိနီေခတ္ ၁၉-၂၀ ရာစုကုိၾကည့္မလား။
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးမီးရွဴးတန္ေဆာင္ အသ်ွင္ဥတၱမဆုိရင္ ဘာသာစကား ၉ မ်ဳိးကုိ ကြ်မ္းက်င္စြာေျပာတတ္ျပီး ဂ်ပန္တကၠသုိလ္မွာ ပါေမာကၡအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ဖူးတယ္။
ျမန္မာစာေပကုိ တစ္ေခတ္ဆန္းေစခဲ႔တဲ႔ စြယ္စုံပညာသ်ွင္  ဝတ္လုံေတာ္ဘြဲ႔ရ( Barrister at Law)ဦးေမေအာင္ (အဂၤလိပ္ေခတ္ ျပည္ထဲရဲဝန္ၾကီးခ်ဳပ္၊ဥပေဒပညာကုိ အဂၤလန္ျပည္ ကိန္းဘရစ္တကၠသုိလ္တြင္ သင္ၾကားခဲ႔)၊ျမန္မာ့ပထမဆုံး ေလထီးသူရဲေကာင္းလည္းျဖစ္၊မႏၲေလးတကၠသုိလ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္လည္းျဖစ္တဲ႔ မီးပုံပ်ံဦးေက်ာ္ရင္၊
ရခုိင္သမုိင္းပညာသ်ွင္၊ေက်ာက္စာပညာသ်ွင္၊ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ ရူပေဗဒပါေမာကၡ၊အထက္တန္း ပညာဦးစီးဌါန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးစံသာေအာင္(ဘီအက္စ္ ဂုဏ္ထူး၊မဟာဝိဇၨာရူပေဗဒ ဟားဗတ္တကၠသုိလ္)
၊ရခုိင္-ျမန္မာပ႑ိတ္ ရခုိင္သမုိင္းပညာသ်ွင္ ဦးဦးသာထြန္း၊ဝတ္လုံေတာ္ရ နန္းရင္းဝန္ေဟာင္း ဆာေပၚထြန္း၊ဆူးေလဘုရားအား ကာကြယ္ခဲ႔သူ အဂၤလန္ဝိတုိရိယ ေရႊတံဆိပ္ဆုရ ဦးခ်န္ထြန္း၊ဗုဒၶဘာသာကုိ ျမန္မာဘာသာမွ အဂၤလိပ္ဘာသာသုိ႔  ပထမဆုံး ျပန္ဆုိေရးသားထားတဲ႔ အဘိဓမၼသဂၤဟက်မ္း ကုိျပဳစုေရးသားခဲ႔သူ၊ဗုဒၶဘာသာကုိ ကမၻာသုိ႔ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ပထမဆုံး ပြဲထုတ္ႏုိင္ခဲ႔သူ စာေပပါရဂူ ဦးေရႊဇံေအာင္ စသျဖင့္ ကုိလုိနီေခတ္မွာ ရခုိင္ပညာတတ္ေတြ ထင္ရွားတဲ႔ ပုဂၢဳိလ္ေတြ အမ်ားၾကီးေပၚထြန္းခဲ႔တယ္။
အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားေလာကမွာ ဝန္ၾကီးေနရာအမ်ားစုကုိ ရခုိင္အမ်ဳိးသားေတြ ရယူႏုိင္ခဲ႔သလုိ အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ ရခုိင္အမ်ဳိးသားလူမ်ဳိးေတြက်ိက်ိတက္လည္း
ခ်မ္းသာခဲ႔ၾကတယ္။ဒီလုိ ခ်မ္းသာခဲ႔ၾကလုိ႔လည္း အဂၤလန္ျပည္ထိသြားျပီးေတာ့ ဥပေဒပညာဘြဲ႔ရ    ဝတ္လုံေတာ္ဘြဲ႔ရ ဘိလပ္ျပန္ရခုိင္ေတြ ရုိက္သတ္မကုန္ေအာင္ ေပၚထြန္းခဲ႔တာ ျဖစ္တယ္။အဂၤလိပ္ေခတ္ ရခုိင္သူေဌးၾကီး ဦးရဲေက်ာ္သူဆုိရင္ ျမန္မာ့ပထမဆုံး ဘဏ္လုပ္ငန္းကုိ စတင္တည္ေထာင္ခဲ႔တဲ႕အထိ က်ိက်ိတက္ခ်မ္းသာခဲ႔တယ္။သူ႕သားသမီးေတြ အားလုံး အဂၤလန္ျပည္မွာပဲ ပညာသင္ခဲ႔ျပီး အကုန္ပညာတတ္ေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္ခဲ႔တယ္။

ဖဆပလေခတ္ ပါလီမန္ေခတ္ တုိ႔ကုိ
ၾကည့္မယ္ဆုိလည္း ရခုိင္ဝန္ၾကီးေတြ ပညာတတ္ေတြသတ္စားမကုန္ေအာင္အမ်ားၾကီးရွိခဲ႔တယ္။ဒါေပမယ့္ပညာဘယ္ေလာက္တတ္တတ္အမ်ဳိးသားေရးကုိယ္ခံအား တစ္စက္မွ မရွိခဲ႔ေလေတာ့ အမ်ားစုကဗမာလက္ကုိင္တုတ္ ပညာတတ္ရခုိင္အမ်ဳိးသားသစၥာေဖာက္ေတြ ျဖစ္ခဲ႔တယ္။

ဗမာလူမ်ဳိးစုေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာေတာ့ အရင္လုိ ထင္ရွားတဲ႔ ပညာတတ္ ရခုိင္ေတြသိပ္မေတြ႔ရေတာ့ပါဘူး။
ဒါဟာကုိလုိနီအဂၤလိပ္ထက္ကုိလုိနီဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုက အဆေပါင္းမ်ားစြာ ယုတ္မာ ဆုိးသြမ္းေနတယ္ဆုိတာကုိ ျပေနတာျဖစ္တယ္။

ဒါေပမယ့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာလည္း ထင္ရွားတဲ႔ ရခုိင္ပညာတတ္ေတြရွိပါေသးတယ္။ဗမာလူမ်ဳိးစုေတြ ခ်ီးေသးထြက္ေအာင္ေၾကာက္ရတဲ႔
ရခုိင္သမုိင္းပညာသ်ွင္ အေမရိကန္တကၠသုိလ္ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးေက်ာ္(ကြယ္လြန္)၊
ရခုိင္သမုိင္းပညာသ်ွင္ ဂ်ပန္တကၠသုိလ္ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးခ်မ္း၊ကမၻာ့အေတာ္ဆုံး သိပၸံပညာ ၁၀၀ စာရင္းဝင္ ရူပေဗဒဆုိင္ရာ နာႏုိသိပၸံပညာသ်ွင္ ရခုိင္အမ်ဳိးသား ေဒါက္တာ ေစာေဝလွ၊လက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံကြန္ပ်ဴတာအသင္း ဥကၠဌ၊ MICT Park.ကုိ တည္ေထာင္ခဲ႔သူ ဦးသိန္းဦး အစရွိသျဖင့္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား ရခုိင္အမ်ဳိးသားေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါေသးတယ္။

ဗုိလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏုိင္၊ေဒါက္တာညဳိထြန္းေအာင္
ဗုိလ္မွဴးၾကီးေက်ာ္ဟန္၊ေဒါက္တာေအးေမာင္၊ဦးေအးသာေအာင္၊ဦးဦးလွေစာ၊ဦးေဖသန္း၊ေဒၚခင္ေစာေဝ တုိ႔ဆုိရင္ရခုိင္ႏုိင္ငံေရး ရခုိင္အမ်ဳိးသားေရး ေလာကတြင္မက ဗမာလူမ်ဳိးစုႏုိင္ငံေရးဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုအမ်ဳိးသားေရးေလာကမွာပါ မသိသူမရွိတဲ႔ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား ရခုိင္အမ်ဳိးသား/သမီး ေတြ ျဖစ္တယ္။

ဒီေလာက္ဆုိရင္ေတာ့ ရခုိင္ေတြ စာတတ္မတတ္ သိေလာက္ျပီလုိ႔ ယူဆမိတယ္။ဒါေတာင္ မိမိတစ္ဦးတည္းသိထားတဲ႔ဗဟုသုတေတြထဲကမွ တစ္ခ်ဳိ႕တစ္ဝက္ကုိ နမူနာအေနနဲ႔ ထုတ္ႏႈတ္ ျပတာထားတာ ျဖစ္တယ္။ေနာက္ထပ္လည္း သိထားတာေတြ အမ်ားၾကီး က်န္ေသးသလုိ မိမိ မသိေသးတဲ႔ ရခုိင္ပညာရွင္ပညာတတ္ေတြလည္း အမ်ားၾကီးရွိအုံးမွာျဖစ္တယ္။ေျပာခ်င္တာကမဟာရခုိင္အမ်ဳိးသားလူမ်ဳိးေတြဟာ ရခုိင္ႏုိင္ငံေတာ္ ေဝသာလီေခတ္ကေန  ဗမာေတြသိမ္းျပီး အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ က်ေရာက္ခ်ိန္ထိ ပညာေရး စီးပြားေရး စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ဘာသာေရး စတဲ႔ က႑နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ထိပ္တန္းက ပါဝင္ခဲ႔ျပီး ပညာတတ္လူတန္းစား
ခ်မ္းသာတဲ႔ လူတန္းစား ပညာရွင္ပညာတတ္ ပညာရွိေတြ သူရဲေကင္းေတြ အမ်ားၾကီး ေပၚထြန္းခဲ႔တယ္ဆုိတာကုိ သိေအာင္ ေျပာျပတာ။
ရခုိင္ေတြ စာတတ္လုိ႔လည္း ရကၡဝဏၰအကၡရာ ေခၚ ေရွ႕ေျပးျမန္မာစာ ျမန္မာအကၡရာကုိ တီထြင္ခဲ႔ၾကတာျဖစ္သလုိကေန႔ျမန္မာဖတ္စာထဲက အေစာဆုံးဆုိတဲ႔ ကဗ်ာလကၤာရတု ေတြကုိဖန္တီးေရးသာခဲ႔ၾကတာ ျဖစ္တယ္။

စာေပယဥ္ေက်းမႈဘာသာေရးနယ္ပယ္ေတြမွာ ေနာက္ေကာက္က်ခဲ႔တဲ႔ဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုငယ္ေတြအေနနဲ႔စာေပေလာကဘာသာေရးေလာကယဥ္ေက်းမႈေလာကမွာဗမာတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြရဲ႕ လက္ဦးဆရာ ေက်းဇူးရွင္ေတြျဖစ္တဲ႔ မဟာရခုိင္အမ်ဳိးသားေတြအေပၚဆဲဆုိမုိက္ရုိင္းေစာ္ကားျပီးေက်းဇူူကန္းေနတာေတြ ေတာ္ေလာက္ျပီထင္တယ္။ေခြးေတာင္မွ ထမင္းေကြ်းတဲ႔လက္ကုိ ျပန္မကုိက္မတတ္ပါဘူး။

ရ နဲ႔ ယ၊ရရစ္ နဲ႔ ယပင့္ကုိေတာင္အသံပီသေအာင္ မထြက္တတ္လုိ႔``ပင့္ရစ္မႏုိင္ရခုိင္ေမး။ပင့္ရစ္မသိရခုိင္ႏွင့္ညွိ''ဆုိျပီးျမန္မာစာနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ ရခုိင္ေတြကုိ ဆရာတင္ထားရတဲ႔ သူေတြက ရခုိင္ေတြ စာမတတ္ဘူးလုိ႕ မေျပာခင္
ျမန္မာစာကုိသတ္ပုံအတုိင္းအသံထြက္မွန္ေအာင္ဖတ္တတ္ဖုိ႔၊ရနဲ႔ယ ရရစ္နဲ႔ယပင့္ကုိ ကြဲျပားစြာ ေရးတတ္ဖတ္တတ္ဖုိ႔၊ျမန္မာစာကုိ သတ္ပုံမွန္ေအာင္ ေရးတတ္ေအာင္ ေသခ်ာ ေလ့က်င့္ျပီးမွ  ျမန္မာအကၡရာ ျမန္မာစာေပကုိ တီထြင္သူ မဟာရခုိင္ေတြကုိ လာယွဥ္ပါလုိ႔ ေျပာၾကားရင္းးးး

              Copy. Chan Aye

#ပုရြက္ဆိတ္ဒႆန

#ပုရြက္ဆိတ္ဒႆန

ပလက္​ဝၿမိဳ႕နယ္​အတြင္​းက ​ ေ႐ွး​ေဟာင္​းရခိုင္​သမိုင္​းဝင္​ ဥႆႆ​လင္​း​ေစတီ

ပလက္​ဝၿမိဳ႕နယ္​အတြင္​းက ​
ေ႐ွး​ေဟာင္​းရခိုင္​သမိုင္​းဝင္​ ဥႆႆ​လင္​း​ေစတီ
===========================
တတိယဓညဝတီ​ေခတ္​ စႏၵသူရိယအႏြယ္​​ေတာ္​ ​ေျခာက္​ဆက္​​ေျမာက္​ျဖစ္​​ေသာ သူရိယစကၠမင္​း (BC 332-278)သည္​ ​ေဂါဓမဘုရား႐ွင္​၏ဗ်ာဓိအရ ႐ွင္​မဟာတသႏွင္​့ ဗာကုလာမ​ေထရ္​ ႏွစ္​ပါးတို႔ ​ေပးအပ္​​ေသာ ဓာတ္​​ေတာ္​​ေမြ​ေတာ္​ ၂၄၈ဆူကို ရခိုင္​ျပည္​အႏွံ႕တည္​ထားကိုးကြယ္​ခဲ့သည္​။
ထို႔အျပင္​ဥႆလင္​း​ေစတီကို သူရိယစကၠမင္​းကပင္​ သာသနာသကၠရာဇ္​ ၂၂၂(ဘီစီ_၃၃၂)တြင္​ တည္​ထားကိုးကြယ္​ခဲ့သည္​ဟု သိရသည္​။
ဥႆလင္​း​ေစတီမွာ ရခိုင္​နယ္​​ေျမ၏ ​ေမြ​ေတာ္​ငါးရပ္​ဝင္​​ေစတီလည္​းျဖစ္​သည္​။ " ​ေမြ​ေတာ္​ငါးရပ္​၊ မျပတ္​ဆီမီး၊ မ​ေသ​ေစ​ရ "ဟု ​ေ႐ွး​ေဟာင္​း​ေက်ာက္​စာတခ်ပ္​တြင္​ ​ေဖာ္​ျပပါ႐ွိသည္​။ ထို​ေမြ​ေတာ္​ငါးရပ္​မွာ ဦးရာဇ္​​ေမြ​ေတာ္​၊ က်ိန္​း​ေမြ​ေတာ္​၊ ​ေဝသာလီဘုရား​ေမြ​ေတာ္​၊ ​ေက်ာက္​​ေတာ္​​ေမြ​ေတာ္​၊ ဥႆလင္​း​ေမြ​ေတာ္​တို႔ ျဖစ္​သည္​။

ပုဏၰားကြၽန္​းၿမိဳ႕႐ွိ ဦးရာဇ္​​ေတာင္​​ေစတီကား ဦး​ေခါင္​းတည္​း။ မင္​းျပားၿမိဳ႕ ကိ်န္​း​ေတာင္​​ေစတီကား လည္​ပင္​းတည္​း။ ​ေျမာက္​ဦးၿမိဳ႕ ​ေဝသာလီဘုရား​ေမြ​ေတာ္​ကား သည္​းပြတ္​တည္​း။ ​ေက်ာက္​​ေတာ္​ၿမိဳ႕ ​ေက်ာက္​​ေတာ္​​ေတာင္​​ေစတီကား ​ေက်ာကုန္​းတည္​း။ ပလက္​ဝၿမိဳ႕နယ္​ ဥႆလင္​း​ေစတီကား အၿမီးတည္​း ဟုပါ႐ွိသည္​။
ဥႆလင္​း​ေခ်ာင္​းစီးဝင္​ရာ ဥႆလင္​း​ေက်းရြာ၏ အ​ေ႐ွ႕ဖက္​ ကစၧပနဒီျမစ္​ကမ္​း​ေစတီ​ေတာင္​​ေျခကိုင္​းျပင္​တြင္​ ​ေစတီကိုအစြဲျပဳ၍ ​ေစတီကိုင္​းအမည္​႐ွိရြာ တည္​​ေထာင္​ထား႐ွိသည္​။ ဥႆလင္​း​ေစတီသည္​ ​ေစတီကိုင္​းရြာ​ေနာက္​ ​ေတာင္​ကုန္​း​ေပၚတြင္​ကိန္​းဝပ္​သည္​။

ဥာဏ္​​ေတာ္​ ​ေပ ၄၀ျမင္​့၏ ဓာတ္​​ေတာ္​​ေလးဆူ ကိန္​းဝပ္​သည္​။ ​ေဝသာလီ​ေက်ာက္​​ေလွကား​ေခတ္​ မဟာတိုင္​းစျႏၵားမင္​း(​ေအဒီ ၃၂၇-၃၈၄)လက္​ထက္​တႀကိမ္​ ​ေလးၿမိဳ႕​ေခတ္​ ႆရာဇာမင္​း လက္​ထက္​တစ္​ႀကိမ္​ ​ေျမာက္​ဦး​ေခတ္​ မင္​း​ေစာမြန္​(​ေအဒီ ၁၃၄၀-၁၄၃၃) လက္​ထက္​တႀကိမ္​ႏွင္​့ မင္​းဖ​ေလာင္​း လက္​ထက္​တြင္​တႀကိမ္​ အသီးသီးမြမ္​းမံျပဳျပင္​ခဲ့သည္​။

ဤသို႔​ေသာ သမိုင္​းအ​ေထာက္​အထားအရ ရခိုင္​သမိုင္​း​ေခတ္​တ​ေလွ်ာက္​လံုးမွ အထက္​တြင္​​ေဖာ္​ျပခဲ့​ေသာ မင္​းမ်ားသည္​ ႏွစ္​စဥ္​ႏွစ္​တိုင္​း ရခိုင္​ျပည္​၌ ​ေမြ​ေတာ္​ငါးရပ္​ကို အဓိဌာန္​ဝင္​ၿပီး ပူ​ေဇာ္​ခဲ့ၾက​ေလသည္​။ ​ေနာက္​ဆံုးတြင္​ ဥႆလင္​း​ေစတီ၌ ကိုးရက္​ သို႔မဟုတ္​ ၄၅ရက္​ဥပုတ္​​ေဆာင္​ဝင္​၍ ​ေအာင္​​ေျမနင္​းၾက​ေလသည္​။

ရခိုင္​သမိုင္​းဝင္​ ဥႆလင္​းျဖစ္​တည္​ခဲ့ပံုမွာ
ရခိုင္​​ေဒသသို႔ ​ေ႐ွးဦးရခိုင္​သားမ်ားဝင္​​ေရာက္​လာမႈႏွင္​့စပ္​လ်ဥ္​း၍ အသွ်င္​စကၠိႏၵ၏ ရခိုင္​ပံု​ေသဝတၳဳမ်ား ပထမတြဲစာအုပ္​တြင္​ မဇ်ၥီမ​ေဒသ မာလရာဇ္​တိုင္​း မာဃ​ေဒဝမင္​း၏​ေျမး​ေတာ္​ သာဂရ​ေဒဝမင္​းႏွင္​့ လူသူအ​ေျမာက္​အျမားပါဝင္​သည္​့ ရခိုင္​​ေ႐ွးဦးလူသားမ်ားသည္​ ကစၧပနဒီျမစ္​ဖ်ားမွ ဝင္​​ေရာက္​လာခဲ့ၿပီး ျမစ္​ညႇာတြင္​အ​ေျခခ်ခဲ့ဖူးစဥ္​ ျမစ္​၏လက္​ဝဲဖက္​ခ်ိဳင္​့ဝွမ္​းတြင္​ ၿမိဳ႕ျပတည္​​ေထာင္​​ေနခဲ့သည္​ဟုဆိုသည္​။

ထိုတိုင္​းျပည္​ကို ရကၡပူရတိုင္​း ၿမိဳ႕​ေတာ္​ကို ဥတၱရမဓူၿမိဳ႕ ဟု​ေခၚတြင္​ခဲ့သည္​။ ဤ ဥတၱရမဓူၿမိဳ႕ကိုပင္​ ​ေနာင္​အခါ ဥႆလင္​းၿမိဳ႕ဟု ​ေခၚတြင္​ခဲ့ျခင္​းျဖစ္​သည္​။
ဤ​ေမြ​ေတာ္​ငါးရပ္​ကိုျပဳစုရန္​ ဦးရာဇ္​​ေတာင္​​ေစတီကို ဗုဒၶဟူးသား၊ က်ိန္​း​ေတာင္​​ေစဆီက္ို ၾကာသပ​ေတးသား၊ ​ေဝသာလီကို အဂၤါသား၊ ဥႆလင္​း​ေစတီကို တနလၤာသားတို႔က အႀကီးအမႉးျပဳ၍ ထီး တံခြန္​ ဆီမီး ​ေပါက္​​ေပါက္​တို႔ျဖင္​့ အျမဲမျပတ္​ပူ​ေဇာ္​ႏိုင္​မွသာလွ်င္​ ရခိုင္​ျပည္​တြင္​း႐ွိ မင္​း မႉးမတ္​ ျပည္​သူျပည္​သားတို႔ ဘုန္​းႀကီးသက္​႐ွည္​​ေစႏိုင္​သည္​့ အက်ိဳးရ႐ွိလိမ္​့မည္​ဟုပါ႐ွိသည္​။

အခ်ိဳ႕က ဥႆလင္​း​ေစတီကို ကႆပဘုရား႐ွင္​လက္​ထက္​က ​ေအာင္​သလင္​း​ေစတီဟု​ေခၚထြင္​ခဲ့​ေၾကာင္​း၊ ​ေ႐ွးရခိုင္​မင္​းမ်ား စစ္​ခ်ီရာတြင္​ စစ္​ႏိုင္​ပါက ဤ​ေနရာတြင္​ ဘုရားတည္​မည္​ဟု ကတိသစၥာျပဳ၍ ​ေအာင္​​ေျမနင္​းၿပီး တိုက္​ခိုက္​ခဲ့ရာ ခုႏွစ္​ရက္​အတြင္​းအႏိုင္​ရခဲ့​ေၾကာင္​း အျပန္​တြင္​ ​ေစတီတည္​ထားျခင္​းျဖစ္​​ေၾကာင္​း ​ေနာင္​တြင္​ ဥႆလင္​းၿမိဳ႕​ေဟာင္​းႏွင္​့ ဥႆလင္​း​ေခ်ာင္​းစီးဝင္​ရာ ကစၧပနဒီအ​ေ႐ွ႕ဖက္​ ​ေတာင္​ကုန္​း​ေပၚတြင္​တည္​႐ွိသည္​ကို အစြဲျပဳ၍ ဥႆလင္​း​ေစတီဟုလည္​း ​ေခၚတြင္​​ေၾကာင္​းပါ႐ွိသည္​။

ယင္​းဥႆလင္​း​ေစတီ​ေတာ္​ကို ၁၉၉၂-၉၃ခုႏွစ္​တြင္​ျပန္​လည္​မြမ္​းမံ ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ ဆီမီး​ေရာင္​ဝါတထိန္​ထိန္​ျဖင္​့ ဓာတ္​​ေတာ္​​ေရာင္​ျခည္​သည္​ပင္​ ကြန္​းျမဴးလွ်က္​႐ွိ​ေၾကာင္​း သတင္​း​ေကာင္​းပါးအပ္​ပါသည္​။

‌​ေမာင္​​ေမာင္​​ေက်ာ့(ပလက္​ဝ)

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...