ျမန္မာ႔သမိုင္းတြင္ ဖယ္ရွားခံခဲ႔ရေသာ ရခိုင္႔ အာဇာေန အရွင္ဦးဥတၲမေန႔

ျမန္မာႏုိင္ငံသမိုင္းတြင္ အာဇာနည္ေန႔ကို ဇူလိုင္လ ၁၉-ရက္ေန႔ဟု သတ္မွတ္ထားသည္။ အေၾကာင္းမွာ ၁၉၄၇ ခု ဇူလိုင္လ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္တကြ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားကို သတ္ျဖတ္ လိုက္သည့္ေန႔ၿဖစ္ပါသည္။ ဤေန႔ကို သတိရေစရန္ ဂ်ဳလိူင္လ ၁၉ ရက္ ေန႔ေရာက္တိုင္း အာဇာနည္ေန႔ကို က်င္းပၾကသည္။

အမွန္အားျဖင့္ ဇူလုိင္လ ၁၉ ရက္ေန႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသမိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုး အာဇာနည္ေန႔ မဟုတ္၊ ပထမဆံုး အာဇာနည္ေန႔ကား ၁၉၂၁ ခ၊ု မတ္လ ၂၁ ၊ရက္ေန႔ျဖစ္သည္။ ဤေန႔တြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား ဖ်ာပုံ စိစရိတ္ရာဇာဝင္ တရားသူႀကီးရုံး၌ အမူစစ္ေဆး သည့္ ေန႔ပင္ျဖစ္ပါသည္။

ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္ မတ္လတြင္ ေနာက္ပါ ဦးေဝပုလႅ ကိုယ္ေတာ္၊ ဦးဘေစာ၊ မဒန္ဂ်စ္၊ ေက်ာင္းဆရာ ကိုသတ္ပန္တို႔ႏွင့္အတူ ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာကိုလွည့္လ်က္၊ႏိုင္ငံေရးတရားေဟာ၍ စည္းရုံးျခင္း၊ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ ႏုိးၾကားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေပသည္။

ဤသို႔ေဆာင္ရြက္ေနစဥ္
ဧရာဝတီတိုင္း ေက်ာင္းကုန္းၿမိဳ႕သို႔ေရာက္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး တရားေဟာေနစဥ္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ဆရာေတာ္အား ရာဇာသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၁၂၄ (က) ႏွင့္ ၁၃၅ (က) အရ ဖမ္းဆီးလိုက္ ေလသည္။
ဖမ္းဆီးၿပီး ဖ်ာပံုၿမိဳ႕ ရာဇာဝတ္ တရားသူႀကီးရုံး၌ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၁ ရက္ေန႔တြင္ အမူစစ္ေဆးသည့္ေန႔ကို ျမန္မာႏုိင္ငံအဝွမ္း အာဇာနည္ေန႔ဟူ၍ သတ္မွတ္လိုက္သည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားအားလုံးက ၾကည္ညဳိေလးစားျခင္း ခံရ ေသာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမအား ဤသို႔ တရားစြဲ အမႈစစ္ေဆးသည့္ေန႔ကို အာဇာနည္ေန႔ဟူ၍ သတ္မွတ္လိုက္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အကြ်န္၏ ျမန္မာႏုိင္ငံအမ်ဳိးသား ပညာေရး သမိုင္းစာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၁၄- တြင္ ၁၉၂၁-ခု ဧၿပီလ ၁၁-ရက္ေန႔ က်င္းပေသာ ျမန္မာျပည္လုံးဆိုင္ရာ သပိတ္ေမွာက္ အထက္တန္းေက်ာင္းသားမ်ား၏ ကြန္ဖရင့္တြင္ အဂၤပူၿမိဳ႕မွ ဦးေမာင္လူေဖဝင္းက “ဦးဥတၱမ ကိုယ္ေတာ္သည္ အမိႏိုင္ငံအတြက္ တန္ဘိုး မျဖတ္နိင္ေလာက္ေအာင္ အမူထမ္းသျဖင့္ ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္းႏွင့္ ဦးဥတၱမ ကိုယ္ေတာ္အား ဖမ္းဆီးလိုက္သျဖင့္ မ်ားစြာဝမ္းနည္းေၾကာင္းကို မွတ္တမ္းတင္ရန္” အဆိုတင္သြင္းရာ ရန္ကုန္အမ်ဳိးသမီး အထက္တန္းေက်ာင္းမွ မခင္ေလးက ေထာက္ခံသျဖင့္ ကြန္ဖရင့္က ျပဌာန္း ဆုံးျဖတ္ လုိက္ပါသည္။

၁၉၂၁-ခု၊ မတ္လ ၂၁-ရက္ေန႔တြင္ ဖ်ာပုံဒိစရိတ္ ရာဇာဝတ္တရားသူႀကီးရုံး၌ စစ္ေဆးမည္ဟု တရားသူႀကီးက အမိန္႔ခ်မွတ္ ထား၏။ ထို႔ေန႔တြင္ ျမန္မာတဝွမ္းလုံးရွိ ေစ်းဆိုင္မ်ား၊ ေစ်းမ်ား၊ အလုပ္အကိုင္မ်ားပိတ္၍ အျခား အလုပ္အကိုင္မ်ားကိုပါ ရပ္၍ ဥပုဒ္သီလ ေဆာက္တည္ၾကရန္ ၁၉၂၁-ခု၊ မတ္လ ၁၃-ရက္ေန႔ ဗဟန္း ဥပသကာဇရပ္၌ က်ုင္းပေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အသင္း အစည္းအေဝးက အၾကံေပးသည့္အတိုင္း ျမန္မာေကာင္စီကလည္း သေဘာတူခဲ့ေပသည္။ ဦးဥတၱမ ကိုယ္ေတာ္အား အမႈစစ္ေဆးသည့္ေန႔တြင္ ျမန္မာတႏုိင္ငံလုံး တိတ္ဆိတ္ေန၏။ အလုပ္တိုက္မ်ားကိုလည္း ပိတ္ထား ၾက၏။

အလုပ္အကိုင္မ်ားကို ရပ္ထားၾက၏။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ားကို ပိတ္ထားၾက၏။ တျပည္လုံးႏွင့္အဝွမ္း ပထမဆုံး ဝမ္းနည္းသည့္ အထိမ္းအမွတ္ျဖစ္ေသာ အာဇာနည္ေန႔ကား ဦးဥတၱမကိုယ္ေတာ္ကို အမႈစစ္ေဆးသည့္ေန႔ပင္ ျဖစ္သည္ဟု မွတ္တမ္း တင္ထားေပသည္။
မတ္လ-၂၁ ရက္ေန႔ ပထမဆုံး၊ ဇူလိုင္လ-၁၉ ရက္ ဒုတိယ အာဇာနည္တို႔ ျဖစ္ရပ္ႏွင့္ အေျခအေနတို႔ မတူပါ။ ပထမ အာဇာနည္ေန႔သည္ ျမန္မာလြပ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ မဟုတ္မခံ ျမန္မာသတၱိကို ျပလုိက္သည့္ေန႔ျဖစ္သည္။

ဒုတိယ အာဇာနည္ေန႔ကား မေတာ္တရား လုပ္ၾကံခံလိုက္ရသည့္ အာဇာနည္ေန႔ျဖစ္သည္။ ပထမ အာဇာနည္ေန႔ကား ညအခါတြင္ စႏၵာလမင္း ထြက္ၿပီး တညလုံး ထိန္လင္းေနသည့္ပမာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အလင္းေရာင္သည္ က်က္သေရ ျပည့္ႏွက္ၿပီး ထိန္လင္း ေနပါသည္။ ဤတြင္ စႏၵာလမင္းကား ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေမွာင္ကို အလင္းေရာင္ရေအာင္ ထြန္းလင္းေပးေသာ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အာဇာနည္ေန႔ကား ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အလင္းကို အေမွာင္ထု က်သြားသကဲ့သို႔ ျဖစ္သြားသည့္ ေန႔ျဖစ္သည္။

ပထမ အာဇာနည္ေန႔ကား မိုးတိမ္မိုးရိမ္မ်ားကို ဖယ္ရွား၍ တေန႔လုံး က်က္သေရ မဂၤလာႏွင့္ ျပည့္စုံေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးသည့္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမကား သူရိယ ေနမင္းႀကီးကဲ့သို႔ ရွိေပသည္။ ဒုတိယ အာဇာနည္ေန႔ကား ေန႔အခါတြင္ ေနမထြက္ဘဲ မိုးရိပ္မိုးသား ဖုံးလြမ္းေနသည့္ အေမွာင္ က်ေနသည့္ ေန႔ႏွင့္ တူေပသည္။ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားကို အစားထုိး၍မရ၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေခါင္းေဆာင္ ေနရာမွာ ထားႏုိင္ေအာင္ အကြ်န္တို႔ ႏုိင္ငံသားမ်ား၊ ႏိုင္ငံ့ေကာင္းေဆာင္မ်ား စိတ္ဓာတ္ေရးရာ ေျပာင္းလဲသင့္သည္။

ေခါင္းေဆာင္ကို ခ်ဳိးႏွိမ္ သတ္ျဖတ္သည့္ ျမန္မာ့အစဥ္အလာကား ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္လည္း ရွိခဲ့သည္။ ဤမေကာင္းသည့္ အစဥ္အလာကို အကြ်န္တို႔ အားလုံးက ဖ်က္ပယ္ ရပ္တန္႔သင့္ပါသည္။ ဤအစဥ္အလာကို ရပ္ၿပီး အာဇာနည္ေန႔ကို ဂုဏ္ျပဳ အေလးေပးသင့္သည္။ “အာဇာနည္ဆိုသည္မွာ မွန္ကန္သည္ကို မွန္ကန္သည္ဟု ျမင္ၿပီး ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ကာ လူမ်ဳိးႏွင့္ တုိင္းျပည္အတြက္ ေဆာင္ရြက္သည့္ စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ကိုယ္က်င့္ တရားတို႔ျဖစ္ည္။ တနည္း အားျဖင့္ ဆိုေသာ္ အာဇာနည္ဆိုသည္မွာ ဘုရားေလာင္းတို႔၏ သတိၱဗ်တိၱကို ဆိုလုိသည္။”

ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမကား အသက္ငယ္ငယ္ပင္ ရွိေသးသည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္သည္ လြတ္လပ္ေရးမ်ဳိးေစ့ကို ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ပထမဆုံးခ်ေပးခဲ့ေသာ အာဇာနည္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ အၾကမ္းမဖက္ ဝါဒကို ဦးစြာပထမ မ်ဳိးေစ့ ခ်ခဲ့ၿပီး လက္ေတြ႔က်င့္သုံးခဲ့ေသာ အာဇာနည္တစ္ဦးလည္း ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔အျပင္ ဆရာေတာ္သည္ အူရဒူဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ပါ႒ိဘာသာ၊ သကၠဋဘာသာ၊ ကိုးရီးယန္ဘာသာ၊ ရုရွဘာသာ၊ ဂ်ပန္ဘာသာ၊ အဂၤလိပ္ဘာသာ၊ ဗမာဘာသာ တို႔ကို ကြ်မ္းကြ်မ္းက်င္က်င္တတ္ေသာ ပညာရွင္ အာဇာနည္တပါးလည္ းျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသမိုင္း၌ လည္းေကာင္း၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံသမိုင္း၌လည္းေကာင္း၊ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေလာက္ ဘာသာစာေပ မ်ားမ်ား တတ္ကြ်မ္းသည့္ ေခါင္းေဆာင္ကား ယခုအခ်ိန္ထိ ထြက္ေပၚလာသည္ကုိ မေတြ႔ရေပ။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ အိႏိၵယႏုိင္ငံ ေခါင္းေဆာင္ မဟတၱဂႏိၵႏွင့္ ေနးရူးကဲ့သို႔ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ တရုတ္ႏုိင္ငံမွာ ေဒါက္တာ ဆြန္ယက္ဆန္ကဲ့သို႔ ပုဂိၢဳလ္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း အလြန္ရင္းႏွီးခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေခတ္ အေျခအေနကို ကမာၻအဝွမ္း အတိုင္း အတာႏွင့္ၾကည့္လွ်င္ ၁၈၈၅-ခုႏွစ္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကြန္ဂရက္ တည္ေထာင္ၿပီး အိႏိၵႏိုင္ငံေရးလူပ္ရွားမူ တိုးတက္ က်ယ္ျပန္႔လာသည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။ ၁၉၁၇-ခုႏွစ္တြင္ ရုရွႏုိင္ငံ၌ ေဘာ္ရုိဗစ္ ေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။ လီနင္၏ ဝါဒမ်ားလည္း က်ယ္ျပန္႔လာခဲ့သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္မူကား ၁၉၁၁-ခုႏွစ္တြင္ မန္ခ်ဳးအစိုးရ အင္အားေလ်ာ့နည္းေနေသာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ၁၉၁၀-ခုႏွစ္တြင္ ဂ်ပန္က ကိုးရိယားကို တက္သိမ္းသည္။

ဂ်ပန္ႏုိင္ငံသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အရွိန္အဟုန္ျပင္းစြာ တိုးတက္ထြန္းကား လာခဲ့ေပသည္။ ၁၈၆၇-ခုႏွစ္တြင္ မတ္စူးဟီတုိ ဘုရင္သည္ နန္းတက္ၿပီး ဂ်ပန္ႏုိင္ငံကို စက္မူလက္မူ ႏုိင္ငံအျဖစ္ တိုးတက္လာရန္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ အခ်ိန္ကာလျဖစ္သည္။ ဤေခတ္ကို ဥာဏ္ေရာင္ လင္းေသာေခတ္ သို႔မဟုတ္ မီးက်ီးေခတ္ဟု သမိုင္းဆရာတို႔က မွတ္တမ္းတင္ၾကသည္။ မတ္စူးဟီတို ဘုရင္ေခတ္သည္ သကၠရာဇ္ ၁၉၁၂-ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ဆုံးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဤေခတ္တြင္ ျပဳလုပ္လိုက္ ေသာ စက္မႈလက္မူ ေတာ္လွန္ေရးသည္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၏ ႀကီးပြားတိုးတက္ေရးတြင္ အလြန္အေရးပါလွပါသည္။

ဤကာလတြင္ ဂ်ပန္အစိုးရသည္ ႏုိင္ငံျခားသို႔ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံျခား ပညာေတာ္သင္ ေက်ာင္းသားေပါင္း ၆၀၀ ေက်ာ္ကို ျပည္ပသို႔ ပို႔၍ ပညာ သင္ၾကားေစခဲ့သည္။
တိုင္းျပည္တစ္ျပည္၏ တိုးတက္မႈသည္ ပညာေရးေပၚတြင္ မ်ားစြာအေျခခံပါသည္။ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံက ပညာေတာ္သင္ ၆၀၀ ေက်ာ္ လႊတ္ထားေသာအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ မင္းတုံးမင္းႀကီး လက္ထက္၌ ျမန္မာေက်ာင္းသား ၃၀ ခန္႔ကို ႏိုင္ငံျခားသို႔ ပညာေတာ္သင္ ေစလႊတ္ခဲ႔သည္။ ဤအခ်က္ကား လက္ရွိ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတိုးတက္မႈႏွင့္ ယခုလက္ရွိ စုတ္ျပတ္ေနေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနကြာျခားမူကို သမိုင္းသာဓကအေနျဖင့္ သိမွတ္သင့္သည္။

မီးက်ီးေခတ္ ဆုံးၿပီးေနာက္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ သည္ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး စသည့္ အဖက္ဖက္မွ တိုးတက္ထြန္းကားေနေသာ အခ်ိန္တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ဂ်ပန္ျပည္၌ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡအျဖစ္ အမႈထမ္းလ်က္ရုိသည္။ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ စက္မႈလက္မႈ တိုးတက္ပုံ၊ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ား စာကိုႀကဳိးစားပုံ၊ မိမိတုိ႔ႏိုင္ငံတြင္ တက္ညီလက္ညီ ႀကဳိးစားၾကပုံတုိ႔ကုိ တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ မ်ားစြာ အားက်ခဲ့ေပသည္။ ျမန္မာလူငယ္မ်ားလည္း ဂ်ပန္တို႔လို ႀကဳိးစားေစလုိသည့္ ဆႏၵ ဂ်ပန္ႏုိင္တို႔လို တက္ညီလက္ညီ ေဆာင္ရြက္လုိသည့္ ဆႏၵကုိ အေျခခံ၍ ပါေမာကၡ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ျမန္မာျပည္တြင္ ထုတ္ေ၀ေသာ သူရိယသတင္းစာသုိ႔ ေဆာင္းပါးမ်ားေရးသားေပးပုိ႔ခဲ့သည္။

၁၉၆၄- ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ အကြ်န္သည္ ေငြတာရီ မဂၢဇင္း၌ ဂ်ပန္ျပည္မွ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ ေပးစာမ်ား ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးခ်ဴပ္ ဦးသန္႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တႏုိင္ငံလုံးက ဂုဏ္ယူသင့္ေသာ ႏုိင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္သည္။ ထုိနည္းတူ ဗုိလ္ခ်ဴပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္းလည္း ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ဤသုိ႔ ႏုိင္ငံ က်က္သေရေဆာင္ အာဇာနည္ပုဂၢဳိလ္မ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ဦးသန္႔အတြက္ အမွတ္ရေစသည့္ အုတ္ဂူကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၿမဳိ႕ေတာ္ ရန္ကုန္တြင္ ထားရွိသည္။ ဆရာႀကီး သခင္ ကုိယ္ေတာ္မႈိင္းႏွင့္ ဗုိလ္ခ်ဴပ္ေအာင္ဆန္းတို႔၏ အုတ္ဂူမ်ားကုိလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၿမဳိ႕ေတာ္ရန္ကုန္တြင္ ေတြ႔ရသည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမအတြက္မူ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၿမဳိ႕ေတာ္ ရန္ကုန္တြင္ အမွတ္တရဟူ၍ တစုံတခုမွ် မရွိ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ မဟုတ္၍ ထုိက္ထုိက္တန္တန္ ေနရာမေပးလွ်င္ ဦးသန္႔၏ အုတ္ဂူကုိ ပန္းတေနာ္သုိ႔ ျပန္ပုိ႔လုိက္ပါ။ ထုိနည္းတူ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္းကုိလည္း ေရႊေတာင္ကုိ ျပန္ပုိ႔ေပးပါ။ ဗုိလ္ခ်ဴပ္ေအာင္ဆန္းကုိလည္း နတ္ေမာက္သုိ႔ ျပန္ပုိ႔လုိက္ပါ။

ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးေက်ာ္
သုခ၀တီ (နယူးေယာက္ၿမဳိ႕)
၀၈၊ ၁၉၊ ၂၀၁၀

ဒီဇင္ဘာ (၃၁)

အပိုင္း(၁)     
ဲဒီေန႕ေတြမွာေတာ့ ရတနာပံုေနျပည္ေတည္တစ္ခုလုံး အုံးအုံးၾကြၾကြနဳင့္ ၾကက္ပ်ံမက်စည္ကားေနလိုက္ၾကတာ...မပဋာေျမလူးသလို လူအုပ္ႀကီးရဲ႕ ငိုေၾကြးသံ...တက္ေခါက္သံေတြက က်ဳပ္အတြက္ခ်ိဳျမိန္ေနသလို.......
"ငါ့တို႕အရွင္ျပန္ေပးပါ.."
".ကယ္ၾကပါဦး.."
"အရွင့္ႏွစ္ပါးကို ေခၚမသြားၾကပါနဲ႔ဗိုလ္မင္းတို႕ေရ."
"ေတာက္!!ရင္နာလိုက္တာ"
ဒီေန႕လိုအျဖစ္အပ်က္ေတြက က်ဳပ္တစ္သက္ဘယ္ေတာ့မွေမ့နိဳင္မယ္မထင္ဘူး...
က်ဳပ္ကေတာ့ စဥ္းစားတယ္...က်ဳပ္တို႕ရဲ႕အရွင္သခင္ဘုရင္သမၼတရာဇာနဳင့္ျမာက္ဦးေရြနန္းေတာ္တစ္ခုလံုး မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ေနတာကို ၾကည့္ၿပီး က်ဳပ္ရဲ႕ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ေတြ ဘယ္ေလာက္ယူၾကံဳးမရျဖစ္ၾကမွာလဲ...
ဒင္းတို႕ေတြ အခုေတာ့ ဝဋ္ေၾကြးေတြျပန္ဆပ္ေနရျပီေလ...
က်ပ္တို႕ရဲ႕ရခိုင္မင္းေနျပည္ကိုသိမ္းပိုက္ျခင္းနဳင့္အတူ က်ဳပ္တို႔မိသားစုေတြကိုပါ တစ္ပါတည္းေခၚေဆာင္လာခဲ့တယ္။သူတို႕ရဲ႕လိုအပ္ေနတဲ့ အလုပ္အကိုင္ေတြကို ေခ်ြးတစ္လုံးလုံးက်ေအာင္ လုပ္ေပးခဲ့ရဖူးျပီ..ေပ်ာ္ရႊင္မႈကင္းမဲ့တဲ့ဘဝကိုျဖတ္သန္းရင္း ကိုယ့္ေျမကိုယ့္ေရကိုယ္ေဒသကို လြမ္းဆြပ္တမ္းတရင္း က်ဳပ္ရဲ႕အဘိုးအေဘာင္တို႕ဘဝဟာ ဆုံးပါးသြားခဲ့ရျပီ..
အရႈံးသမားေတြရဲ႕အနိမ္ခံဘဝေတြကို ျဖတ္သန္းေနရင္း က်ဳပ္ရဲ႕အဘာနဳင့္အမင္က
"ငါ့သား..ငါ့တို႕ရဲ႕ဘိုးဘြားေျမ ရခိုင္ေရြျပည္ၾကီးကို အဘာအမင္တို႕အေရာက္မသြားနိဳင္ရင္ေတာင္မွ ငါတို႔ရဲ႕ မ်ိဳးဆက္ ငါ့သားလက္ထက္မွာ ျပန္နိဳင္ေအာင္ၾကိဳးစားပါ...
ေရြျပည္ၾကီးကို ျပန္ရဖို႕ ၾကိဳးစားေနၾကတဲ့ ရခိုင့္စစ္သည္ေတာ္ေတြနဳင့္ ပူးေပါင္းၿပီး မိစၧာရန္သူေတြကို တိုက္ထုတ္နိဳင္ေအာင္ ၾကိဳးစားေနပါငါ့သား"
ဒီလိုအခြင့္အေရးကို ေစာင့္ခဲ့ရတာၾကာေနပါေပါ့လား အဘာနဳင့္အမင္။
"ေဟ့ေကာင္ ထြန္းလွျဖဴ...ရပ္ၾကည့္မေနနဲ႕ကြ...
အေရးၾကီးတဲ့အခ်ိန္မွာ အမ်ားလုပ္သလို အလုပ္ကိုလည္းဝင္လုပ္ဦး.
သေဘၤာကပၸတိန္က တစ္ခ်ိန္လုံးဆဲေနတာမေတြ႕ဘူးလား
သူတို႕ရဲ႕ဘုရင္ေတြပါေတာ္မႈေနတာဆိုေတာ့ ေတြ႕သမ်ေဒါသေတြနဳင့္ညြန္ၾကားေနတာ" ဟု ေဆြမ်ိဳးစုထဲက ရွားရွားပါးပါး ေမာင္ေမာင္ျမင့္က သတိေပးလာမွ အေတြးနယ္ခ်ဲ႕တာကိုရပ္လိုက္ျပီး သေဘၤာၾကီးရဲ႕အထူးခန္းမေဆာင္ထဲရိွ သီေပါဘုရင္နဳင့္စုဖုရားလတ္တို႕စံျမန္းေဆာင္မွာ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို အလ်င္အျမန္လုပ္လိုက္ရေတာ့သည္။

           အပိုင္း(၂)
ဘုရင္နဳင့္မိဖုရားတို႕ဟာ ျပည္သူေတြကို ေနာက္ဆုံးၾကည့္ျခင္းျဖစ္ပါလိမ့္မည္။သေဘၤာကုန္းပက္ေပၚကေနျပီး ရံေရြေတာ္ေတြတစ္စုနဳင့္လက္ကိုေဝွ့ရမ္းက နဳတ္ဆက္ေနေလျပီ..
သေဘာၤၾကီးရဲ႕ေဘးဘီကုန္းပက္တစ္ေလ်ာက္ ၿဗိတိသၽႇစစ္သည္ေတာ္ေတြဟာ ေသနတ္ကိုယ္စီကိုင္ျပီး ေအာင္ျမင္ျခင္းအထိမ္းအမွန္အျဖစ္ တူညီစြာေသနတ္ပစ္ေဖါက္လိုက္ၾကသည္။
" ရွီး "
" ဒိုင္း "
က်ဳပ္ကေတာ့ ၿဗိတိသၽႇစစ္သည္ေတာ္ေတြရဲ႕လုပ္ရပ္ေတြကို စိတ္ထဲကေနျပီး ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳေနမိသည္။
အဘယ့္အတြက္ဆိုေသာ္ က်ဳးေက်ာ္နယ္ခ်ဲ႕စစ္အား ေအာင္ျမင္စြာျပဳလုပ္နိဳင္ခဲ့ေသာ္လည္း ဘုရင့္နန္းေတာ္အေဆာက္အဦး၊ရဟန္းရွင္နဳင့္ျပည္သူမ်ားအား ဘာတစ္ခုမွမဖ်က္ဆီး၊မသတ္ျဖတ္ခဲ့ေခ်။
ၿဗိတိသၽႇဘုရင္မႀကီး၏ အားနည္းသူကို မတရားသတ္ျဖတ္ျခင္းအမႈအား ခြင့္မျပဳသည့္ စည္းကမ္းမ်ားက စံထားနိဳင္ေလာက္၏။ထို႕ေၾကာင့္ပင္ ရတနာပံုမင္းေနျပည္ေတာ္သည္ ရိွရင္းစြဲအတိုင္းရိွေနခဲ့ရေပလိမ့္မည္။
            အခ်ိန္လည္း ညနက္ထဲသို႕ဝင္လာေလျပီ...မီးေရာင္လဲ့လဲ့နဳင့္လွမ္းျမင္ေနရတဲ့ ဆရာေတာ္ဦးၾသဘာသေက်ာင္းးေတာ္မွ ရဟန္းပ်ိဳတို႕ရဲ႕စာအံသံေတြလည္း ဆိတ္သုဥ္းခဲ့ရျပီ....သီေပါဘုရင္နဳင့္မိဖုရားတို႕လည္း စံျမန္းေဆာင္ထဲေရာက္ေနေခ်ျပီ..
ေကာင္းကင္ျပင္တစ္ခုလုံး ၾကယ္တာရာေလးေတြ တစ္လက္လက္ႄကားက သေဘၤာေခါင္တိုင္ဆီက ၿဗိတိသၽႇေအာင္လံတစ္လြင့္လြင့္ လွမ္းျမင္ေနသည္။

"သူငယ္ခ်င္းထြန္လွျဖဴ"
အေမွာင္ညထဲမွာ က်ဳပ္သူငယ္ခ်င္းက တီးတိုးလာေခၚသံၾကားလိုက္ရသည္။
"ေအး ေျပာသူငယ္ခ်င္း"
"ငါ့ရဲ႕ဘိုဘြားေတြ၊မင္းရဲ႕ဘိုးဘြားေတြ ေမ်ာ္လင့္ခဲ့ရတဲ့ ေန႕ရက္ေတြေတာ့ေရာက္လာျပီကြ..မင္းနဳင့္ငါအိမ္မက္မက္ခဲ့တဲ့ ရခိုင့္စစ္သည္ေတာ္ဘဝကိုလည္း မၾကာခင္ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လို႕ထင္မိတယ္ မင္းအျမင္ကေကာသူငယ္ခ်င္း"
"ငါ့လည္းမင္းနဳင့္ထပ္တူပါဘဲသူငယ္ခ်င္း ဘိုးဘြားအေမြရခိုင့္ေရြျပည္ကို ေတြ႕ခ်င္ျမင္ခ်င္လွပါျပီကြာ"
က်ဳပ္တို႔သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ ဖက္ထားလိုက္ၾကတယ္....သူငယ္ခ်င္းရဲ႔႕မ်က္ရည္ေတြက က်ဳပ္ပခုံးေပၚလာထိမွန္တယ္..
က်ဳပ္ထင္တယ္...က်ဳပ္သူငယ္ခ်င္းမ်က္ရည္က သီေပါမင္းပါေတာ္မႈလို႕က်ခဲ့ၾကတဲ့မ်က္ရည္ေတြမဟုတ္ဘူး...
ေရြျပည္ရခိုင္ကို သြားမယ္လို႕ေမ်ာ္မွန္းရက္ျပည့္ဝလို႕ က်ခဲ့တဲ့မ်က္ရည္ေတြ...

     အပိုင္း(၃)
သေဘၤာၾကီးကမ္းမွခြာရန္ သေဘၤာဟြန္းသံအက်ယ္ၾကီးေၾကာင့္ သေဘၤာေပၚကအလုပ္သမားေတြ၊ျဗိတိသ်စစ္သားေတြ ရႈပ္ယွတ္ခတ္သြာရၾကတယ္....

ခြာျပီ...သေဘၤာၾကီးကမ္းကခြာေလျပီ..
မီးေရာင္လဲ့လဲ့ေတြကိုင္ေဆာင္ျပီး လက္ေဝွ့ယမ္းျပေနတဲ့ မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္ျပည္သူေတြကို အေမွာင္ထဲမွာက်ဳပ္လွမ္းႄကည့္လိုက္မိသည္။
က်ဳပ္ရင္ထဲနည္းနည္းေတာ့ ကိုယ္ခ်င္းစာသနားမိသည္။
ထီးဆုံးနန္းဆုံး၊အခ်ဳပ္အျခာအာဏာဆုံးရႈံးေသာ က်ဳပ္တို႕ ေရြျပည္ရခိုင္ၾကီးကို ရုတ္တရက္သတိရသြာရလို႕ပါဗ်ာ..

က်ဳပ္ကိုတာဝန္ေပးအပ္ခဲ့တာက ဘုရင္နဳင့္မိဖုရားတို႕လိုအက္ခ်က္မွန္သမ်ျဖည့္ဆည္းေပးရမယ့္တာဝန္။
က်ဳပ္ကဒီတာဝန္ကို မလိုခ်င္ပါ...သူတို႕ဘုရင္ေတြရဲ႕အခိုင္းအေစလည္း မလုပ္ခ်င္တာအမွန္ပါ...

အေရွ့အရပ္ကေတာက္ပတဲ့ေနမင္းၾကီးကထြက္ေပၚလာျခင္းနဳင့္အတူ ေလေပြရိုင္းမ်ားလည္းတိုက္ခိုက္လာ၏။စိမ္းညို႕ညို႕ပင္လယ္ျပာၾကီးလည္း ေဒါသၾကီးေနသေယာင္ထင္ရသည္။လိုင္းေလၾကီးျခင္းနဳင့္အတူ သေဘၤာၾကီးသည္ ဘယ္ညာယိမ္းထိုးလ်က္ အိႏၵိယႏိုင္ငံျပည္သို႕ဦးတည္ခုတ္ေမာင္းလ်က္ရိွေနသည္။
ဘုရင့္စံျမန္းေဆာင္ထဲက အသံေတြၾကားေနရသည္။က်ဳပ္ကသတိအေနအထားနဳင့္နားစြင့္ေနလိုက္သည္။

"ေဟ့..ေဟ့..ေမာင္မင္း..ငါကိုယ္ေတာ္နဳင့္မိဖုရားတို႕ လိႈိင္းမႈးဒဏ္ကိုအရမ္းဘဲ ခံစားေနရတယ္ကြဲ႕..ရံေရြွေတာ္ေတြလည္း မႉးအန္ေနၾကျပီ..သေဘၤာမာလိန္မႈးဆီ သြားေလ်ာက္ေစ..နီးစပ္ရာက်ြန္းမွာ တစ္ေထာင့္နားရရင္ ေကာင္းမယ္အေၾကာင္း ေျပာေပးပါကြဲ႕ေမာင္မင္း"

က်ဳပ္လည္း ကိုယ္ခ်င္းစာမိတယ္...ဒါေပမဲ့ ၿဗိတိသၽႇတို႕ရဲ႕သက္ညာေထာက္ထားျပီးအသက္ရွင္ရပ္တည္နိဳင္ခြင့္ရတဲ့ ဘုရင့္တပါးအေနနဳင့္ ဒီေလာက္ေတာ့ သည္းခံေအာင့္အီးနိဳင္ရမွာေပါ့..
က်ဳပ္တို႔..က်ဳပ္တို႔...ရဲ႕..ေနာက္ဆုံးဘုရင္အျဖစ္ကသာ..
ေတြးရင္း က်ဳပ္ရင္ထဲအစိုင္အခဲတစ္ခုျဖစ္လာတယ္..ၿပီးေတာ့ လြတ္ခနဲက်ဳပ္ပါးစပ္က ထြက္မိသြားတယ္ဗ်ာ..

"အရွင္တို႕အခုခံစားေနရတာနဳင့္စာရင္ က်ြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႕ရဲ႕ နန္းဦးသခင္အျဖစ္က ပိုးဆိုးပါတယ္အရွင္မင္းၾကီး"

ဒီစကားကိုမေျပာသင့္မွန္းက်ဳပ္သိပါတယ္ေလ..

"ေမာင္မင္းရဲ႕နန္းဦးအရွင္က ဘယ္တိုင္းဘယ္နယ္ကလဲကြဲ႕ ေျပာစမ္းပါဦး"

"မွန္လွပါအရွင္မင္းၾကီး..က်ြန္ေတာ္မ်ိဳးရဲ႕ ဇာတိေျမသည္ ရကၡပူရတိုင္းဓညမွထြန္းကားလာေသာ ေျမာက္ဦးေရြနန္းေတာ္အရွင္ျဖစ္ပါသည္ဘုရား"

"ေအာ္...မွန္ေပသည္ေမာင္းမင္း..အသင့္တို႕အရွင္သခင္အား က်ႏု္ပ္တို႕ဘိုးေလာင္းေတာ္မ်ားသည္ ရက္စက္ယုတ္မာခဲ့ၾကသည္မွာအမွန္ပင္ျဖစ္၏။ဘိုးေဘးတို႕၏လုပ္ရပ္အတြက္ က်ြန္ပ္သည္ ယခုအခ်ိန္၌ တန္ျပန္သက္ေရာက္ဒဏ္ကို ျပန္ခံစားေစခဲ့ျပီေမာင္မင္း.."

ဒီစကားေတြကိုက်ဳပ္လက္မခံနိဳင္ဘူးဗ်...သူတို႕ေတြဘဲေလာဘရမၼက္ၾကီးစြာနဳင့္ ပေဒသရာဇ္က်ြန္ျပဳထားလို႔ဘဲ
အခုအခ်ိန္ပါေတာ္မႈေန႕အထိ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြဆုံးရႈံးခဲ့ရျပီမဟုတ္ပါလား..

သေဘၤာၾကီးသည္တဒုတ္ဒုတ္ခုတ္ေမာင္းလ်က္...... ေလနီၾကမ္းနဳင့္အတူလိုင္းလုံးၾကီးေတြကိုအံတုလ်က္ အိႏၵိယျပည္ဆီသို႕ ဦးတည္ခုတ္ေမာင္းေနဆဲ.....
က်ဳပ္ရဲ႕စိတ္အစဥ္ေတြကေတာ့ ရတနာပံုေနျပည္ေတာ္သို႕ျပန္ေရာက္ပါမႉ ဘိုးဘြားတို႕ရဲ႕ေရြျပည္ရကၡတိုင္းဆီသို႕ ဦးတည္ၿပီး ရကိၡဳင္စစ္သည္ေတာ္အျဖစ္...အေတြးေရလ်င္ေႄကာမွာ ေမ်ာပါေနမိပါေတာ့သည္။
                          
                                     ရမၼာျမီသား
ဇာရာဇဝင္ကိုမွ ကိုးကားၿပီး ရီြးမထားေရအတြက္ အမွားပါေကေတာင္းပန္ပါေရ..
ပါေတာ္မႈပုံ(ဓါတ္ပုံ)ကိုတိြျပီးေက ရြီးခ်င္ေစာ္နဳင့္ စိတ္ကူးတည့္ရာ ရီြးမိရီြးရာရီြးမိစာပါ။
မအားမလပ္ေတအခ်ိန္ေႄကာင့္ တစ္ထိုင္တည္းနဳင့္အျပီးရီြးလိုက္ရလို႕ စာဖတ္သူမ်ားနားလည္ပီးနိဳင္ကတ္ပါစီ....

ငါရို႕ လြတ္လပ္ရီးရယာလား …?


၂၀၁၇ ဇြန္​နဝါရီလ ၄ ရက္​၊ ၂၁း၀၀ နာရီ

ရခိုင့္အခ်ဳပ္အခ်ာက်ဆံုးမႈ (၂၃၂) ႏွစ္ေျမာက္ အထိမ္းအမွတ္​ေဟာ​ေျပာပြဲကို ဇြန္န၀ါရီ ေလးရက္ ဗမာ့ လြတ္လပ္ရီး နိန္႔မွာ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ကန္ေတာ္ႀကီးရပ္ကြက္မွာ က်င္းပခကတ္ေတ။

အကၽြန္ ဦးေက်ာ္ေဇာဦး၊ အသွ်င္ပညာစာရ နန္႔ သားေ႐ႊဦး (ကစၥပ) ရို႕ ေဟာေျပာကတ္ပါေရ။

အကၽြန္ ေဟာေျပာခေရ အေၾကာင္းအရာ အႏွစ္ခ်ဳပ္ သေဘာထဲက အခ်က္အလက္ စိတ္ေကေလာက္ကို ေျပာရေက -

၁။ ယင္းသူရို႕ လြတ္လပ္ရီးရစြာ (၆၉) ႏွစ္ ဟိယာ။ ငရို႕ လြတ္လပ္ရီးမရသိ။ တုိင္္းရင္းသားခ်င္း တန္းတူရီးကိုေတာင္ မရသိမ့္။
၂။ ကိုယ့္တိုင္းေျပကို ကိုယ္ျပန္ရယာလားဆိုစြာကို အခ်က္နန္႕အလက္နန္႔ စီစိုက္ေၾက႕ေက၊ မရသိမ့္ လို႔ရာ အေျဖထြက္ေတ။ လက္ဟိ ေဖြ႕စည္းပံုအရ ရခိုင္ကို ပီးထားစြာ လုပ္ပိုင္ခြင့္တိေရ အခြံတိရာ ျဖိဳက္ေတ။
၃။ အခ်ဳပ္အခ်ာ က်ဆံုးမႈ ကို အထိမ္းအမွတ္ျပဳ က်င္းပကတ္စြာမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ၂ခုဟိေရ။ ျဖစ္ခစြာကို ႏွစ္တိုင္း သတိရကတ္ဖို႔ နန္႔ ရွိ႕က ရည္မွန္းခ်က္ကိုေရာက္ေအာင္ ဇာပုိင္ လားကတ္ဖို႔လဲ ဆိုစြာကို ႏွစ္တိုင္း သံုးသပ္ႏိုင္ ကတ္ဖို႔ျဖစ္ေတ။
၄။ ကိုယ့္ကံၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္ အေျပ႕အ၀ ရရွိရီးစြာ ငါရို႕ရည္မွန္းခ်က္ျဖိဳက္ေတ။
၄။ ကိုယ့္လက္ေထးမွာ ေရာက္နိန္ေရ လက္နက္ရာလွ်င္ ကိုယ့္ကို ကာကြယ္ဖို႔လက္နက္ အစစ္ အမွန္ ျဖိဳက္ေတ။

ေက်ာ္ေဇာဦး
၂၀၁၇ ဇြန္န၀ါရီလ ၄ ရက္

ပေလာင္လူမ်ိဳး ( ၂ )

ဤသို႔စကားအေျခအခ် အခ်ီအတက္ စကားလိပ္ စကားထာတုိ႔ကို ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေျပာဆုိၿပီး အေပါက္၀မွ လူပ်ဳိလွည့္ရေသာနည္း မွာ ေတာင္မတုိက္နယ္ အပ်ဳိလူပ်ဳိတုိ႔ျဖစ္ေပသည္။ ၎ကား မိဘအုပ္ထိန္းသူသည္ မိမိတုိ႔၏သမီးအသက္အရြယ္အားျဖင့္ ၁၅ ႏွစ္ ၁၆ ႏွစ္ ေရာက္၍ မိန္းခေလး၏အိပ္ခန္းနံရံေဘးကို လက္၀င္ရုံအေပါက္ႏွင့္ေလွခါးငယ္တစ္ခုကို ျပဳလုပ္ေပးရေသာထုံးစံရွိ ေပသည္။

လူပ်ဳိလွည့္လာေသာ လူငယ္ကာလသားတုိ႔မွာ အလုိက္သိစြာျဖင့္ ေလွခါးကို ယူ၍ေထာင္ကာ အေပါက္၀မွ လက္ခ်င္း ဆက္ကာ ခ်စ္တင္းစကား ေျပာဆုိေပသည္။ အပ်ဳိက သူ၏ခ်စ္သူမွန္းသိလွ်င္ ယုယၾကသည္။ ေပ်ာ္ျမဴးၾကသည္။ ခ်စ္ေမတၱာ ရႊင္ျမဴးကာ တစ္ခါတစ္ခါ မုိးပင္လင္းသည္အထိ ခ်စ္တင္းစကား ေျပာသံၾကားေနဆဲပင္တည္း။

ပေလာင္လူငယ္ကာလသားတုိ႔မွာ အျခားရြာမ်ားမွ အပ်ဳိအိမ္သို႔ လွည့္ပတ္လုိပါက ရြာခံလူပ်ဳိမ်ားတုိ႔က လုိက္ပုိ႔ၾကေပ သည္။ ရြာခံလူငယ္ကာလသားတုိ႔သည္ အျခားရြာသားမ်ားကို ပိုမုိ၍ဦးစားေပးကာ ေရွာင္ေပးသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရေပသည္။ ရြာခံ ကာလသားမ်ားက ဦးစားေပးကာ ေရွာင္ဖယ္ေပးပါလ်က္ႏွင့္ မဖြယ္မရာ ရုိင္းစုိင္းေသာအမူအက်င့္မ်ားကို ျပဳမွားမိပါလွ်င္ ရြာခံ လူငယ္ကာလသားတုိ႔က ၀ိုင္း၀န္းဖမ္းၾကၿပီး ေနာက္ေနာင္ကို ၎အမူအက်င့္မ်ား မျပဳလုပ္ၾကရန္ ဆုံးမစကား ေျပာၾကားၾကေပ သည္။ ကြဲၿပဲက်ဳိးပဲ့ေသသြားေလာက္ေအာင္ ရိုက္ႏွက္ရုိးထုံးစံ မရွိေပ။ ဆုံးမ၍ မရသူကို ရြာမွ ေမာင္းခတ္၍ ႏွင္ထုတ္ၾကေသာ ထုံးစံရွိသည္။ လူငယ္ကာလသားဘ၀ ရည္းစားလုမႈႏွင့္ခုိက္ရန္ျဖစ္ပြားမႈမ်ား မရွိေခ်။ လူပ်ဳိလွည့္ကာ အပ်ဳိမ်ားတုိ႔က ေပ်ာ္ရႊင္ေန ၾကသည္ဟု ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ေပသည္။
ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္း

ပေလာင္တုိင္းရင္းသားတုိ႔သည္ မဂၤလာအခမ္းအနားရွိပါက အမ်ဳိးသားႏွင့္အမ်ဳိးသမီးအိမ္တုိ႔ကို ျပဳလုပ္ေပးရသည္။ အမ်ဳိးသားဘက္က ဖိတ္ထားေသာဧည့္ပရိသတ္မ်ားႏွင့္အမ်ဳိးသမီးဘက္က ဖိတ္ထားေသာ ဧည့္ပရိသတ္တုိ႔ကို စုံစုံညီညီရွိၿပီး ေနာက္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားကဲ့သို႔ ဧည့္ပရိသတ္တုိ႔ကို ဧည့္ခံေကြ်းေမြးၾကသည္။ အခ်ဳိ႕အိမ္ကား လဖက္ရည္အခ်ဳိႏွင့္ဧည့္ခံ၍ အခ်ဳိ႕အိမ္ မွာ ထမင္းမ်ားႏွင့္ဧည့္ခံ၍ ဧည့္ပရိသတ္တုိ႔အား ဧည့္ခံေကြ်းေမြးၿပီးေနာက္ မဂၤလာအခမ္းအနားသို႔ အမ်ဳိးသားႏွင့္အမ်ဳိးသမီးတုိ႔ ဖိတ္ထားေသာ ဧည့္ပရိသတ္တုိ႔ အမ်ဳိးသမီးအိမ္ဘက္သို႔ သြားေရာက္ၾကသည္။

အမ်ဳိးသားဘက္ ဖိတ္ေခၚေသာ “တာက်ယ္(တ္)”ဆုိေသာလူႀကီးတစ္ေယာက္သည္ အမ်ဳိးသမီးအိမ္သို႔ ေရာက္သည္ ႏွင့္ ယြန္းကလပ္ေပၚတြင္ ပန္းႏွင့္ “ကယူ(၀္)”ကိုတင္ကာ အမ်ဳိးသမီးဘက္က ေဆြမ်ဳိးမ်ားကို ဦးသုံးႀကိမ္ခ်၍ မဂၤလာအခမ္းအ နားကို စၾကမည္ဟုေတာင္းပန္ၿပီးေနာက္ ပေလာင္လကၤာျဖင့္ “တာက်ယ္”က ရြတ္ဆုိေတာ့သည္။

ကြ်န္ေတာ္မ်ားသည္ ကံသုံးပါးကို မျပစ္မွားမိေစရန္အတြက္ လူႀကီးမိဘထံတြင္ ရိုေသစြာ ကန္ေတာ့၀ပ္လွ်ဳိးအပ္ပါသည္။

ယခုမဂၤလာအခမ္းအနားသို႔ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ မိဘေဆြမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ ၇ ရက္သား ၇ ရက္သမီး အဖုိးအဖြားအဓိပတိလူႀကီးမ်ားထံသို႔ ေရွးရႈ၍ အျခားေသာအျပစ္အမွားအယြင္း မရွိေအာင္ စီစဥ္ထားခဲ့ပါသည္။ လူႀကီးမင္းတုိ႔ ေျပာမည့္ယခုစကားကို သတုိ႔သားႏွင့္သတုိ႔သမီးမ်ား နာခံဖုိ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ၿပီးေၾကာင္း ၀န္ခံပါသည္။

အမ်ဳိးသမီးအိမ္ဘက္ လူႀကီးတစ္ေယာက္က ျပန္လည္၍ ပေလာင္ဘာသာလကၤာျဖင့္ မဂၤလာေပးျပန္သည္။

ေအး...ေကာင္းၿပီ၊ ယခုလို အခ်ိန္အခါသမယမွာ အဖုိးအဖြား ေဆြမ်ဳိးမ်ားတုိ႔ ေရွ႕ေမွာက္မွာ ဦးသုံးႀကိမ္ညႊတ္ကာေတာင္းပန္ၾကေသာမင္းတုိ႔ရဲ႕သတုိ႔သားႏွင့္သတုိ႔သမီးအား သြားေလရာအရပ္ေလးမ်က္ႏွာႏွင့္ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးေဘးအႏၱရာယ္ကင္းၿပီး လိမၼာတတ္သိေသာ သူကိုမွသာ ေရွ႕တန္းတင္၍ ေျပာရသည့္မိမိတုိ႔အလုိရွိေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ေျပာဆုိရန္အတြက္ အခြင့္ေပးပါသည္။

မိဘေဆြမ်ဳိးႏွင့္သမာဓိလူႀကီးမ်ားတုိ႔က အျပန္အလွန္ လကၤာဖတ္တမ္းမဂၤလာစကားကို ေျပာဆုိၾကသည္။ ထုိသုိ႔မဂၤ လာလကၤာေျပာဆုိခ်ိန္၌ ေဘးပတ္၀န္းက်င္တု႔ိက အမဂၤလာစကား ေျပာၾကရန္ အထူးေရွာင္ၾကဥ္ရေပမည္။ လူႀကီးမိဘမ်ားႏွင့္ မဂၤလာအက်ဳိးေဆာင္ လူႀကီးတုိ႔က ၎ဇနီးေမာင္ႏွံတုိ႔အား မိမိတုိ႔ ယခုအိမ္ေထာင္ၾကၿပီျဖစ္၍ မိဘဆရာသမားတုိ႔ကို ရိုေသ ကုိင္းရႈိင္းဖုိ႔ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး သစၥာမေဖာက္ၾကဘဲ ေသတပန္ သက္တစ္ဆုံး ေပါင္းၾက၍ အမ်ဳိးအႏြယ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ပါေစ၊ ေလာကအလယ္မွာ သြားလာေနထုိင္ႏုိင္ေအာင္ ပစၥည္းရွာေဖြစုေဆာင္းဖုိ႔ ေျပာဆုိဆုံးမၾသ၀ါဒစကားေျပာၾကေပသည္။

သတုိ႔သားႏွင့္သတုိ႔သမီးတုိ႔မွာ လူႀကီးမိဘတုိ႔၏ဆုံးမၾသ၀ါဒကို ခံယူၿပီးေနာက္ လက္အုပ္ခ်ီကန္ေတာ့ၾကေလသည္။ ဧည့္ပရိသတ္ကိုလည္း မဂၤလာဆုကို ေပးျခင္းျပဳေပသည္။ မဂၤလာအခမ္းအနားတြင္ ပေလာင္တုိ႔၏ရိုးရာအရ သတုိ႔သမီးက မိမိ ၏မိခင္ႏုိ႔ဖုိးေငြ အနည္းဆုံး ၂ိ-၅၀ါးကို ကန္ေတာ့ေပးရသည္။

အမ်ဳိးသမီးက မိမိ၏မဂၤလာေဆာင္အတြက္ ထမင္းဟင္းမ်ားခ်က္ ေသာ လူႀကီးမိဘမ်ားတုိ႔ကို ကန္ေတာ့ေၾကးအျဖစ္ ၅ိ ၁၀ိ ၁၅ိ အထိေပးရေသာ ထုံးစံရွိေပေသးသည္။ ႏွီးႏွင့္ရက္လုပ္ထားေသာ ရာဇမတ္တစ္ခုအျပင္ ငွက္ေပ်ာပင္၀ယ္ ၾကံပင္ ကြမ္ခတ္ေခၚထမင္းေစ့ၾကမ္းပင္ အကိုင္းတစ္ကိုင္း၊ “လငြီး”ေခၚ သတို႔သမီးေခါင္း ျခံဳထည္တစ္ထည္။ သတုိ႔သားေခါင္းေပါင္း တစ္ထည္ ကန္ေတာ့ပြဲတြင္ ထည့္ရေလသည္။

တစ္ဖန္ အမ်ဳိးသမီးဘက္က အေဖအေမမ်ားတုိ႔က မိမိတုိ႔၏သမီးအတြက္ အုိး၊ ပန္းကန္လုံး၊ ပန္းကန္ျပား၊ ေစာင္၊ ေမြ႔ ယာ၊ ေခါင္းအုံး စသည္တုိ႔ျဖင့္ ႏွီးႏွင့္ယက္လုပ္ထားေသာ ေတာင္းတစ္ခုကို ထည့္ေပးရေပသည္။ ကန္ေတာ့ပြဲတြင္ ရာဇမတ္၊ ၾကံပင္၊ ငွက္ေပ်ာပင္၊ ထြန္ခပ္ထမင္းေစ့ၾကမ္းပင္အကိုင္းတစ္ကိုင္း၊ သတုိ႔သမီးျခံဳတစ္ထည္၊ သတုိ႔သားေခါင္းေပါင္းႏွင့္အမ်ဳိးသ မီးအတြက္ ပန္းကန္လုံး၊ ပန္းကန္ျပား၊ ေစာင္၊ ေမြ႔ယာ၊ ေခါင္းအုံး ေပးရေသာဓေလ့ထုံးသည္ကား....

ဓေလ့ေဟာင္း

ေရွးသေရာအခါက ပေလာင္လုလင္ပ်ဳိတစ္ဦးႏွင့္ပေလာင္လုံမပ်ဳိတစ္ဦးတုိ႔မွာ ေမတၱာမွ်၍ လုလင္ပ်ဳိက ခုိးယူေသာည တြင္ သူမ၏အိမ္၀င္းထရံ ရာဇမတ္ကို ဖ်က္ဆီး၀င္ၿပီး ၾကံပင္ ငွက္ေပ်ာပင္မ်ားကို တုိးေ၀ွ႔ျဖတ္ေက်ာ္ကာ ခုိးယူသြားရာ ၀င္းထရံ ၾကံပင္ ငွက္ေပ်ာပင္မ်ား က်ဳိးပဲ့ပ်က္စီးကုန္သည္။ ခ်စ္သူႏွစ္ေယာက္သည္ အလြန္ေမာပန္း၍ ခရီးတစ္ေထာက္နားၿပီး ထရာမွ အမ်ဳိးသမီးက မိမိညက ထည့္ထားေသာ ေတာင္းတစ္ခုမွ ပစၥည္းကို သတိရမိျပန္၏။

တစ္ဖန္ လုလင္၏ေခါင္းေပါင္းႏွင့္သူမျခံဳ ထည္တုိ႔ က်က်န္ရစ္ခဲ့သည္။ နံနက္လင္းလွ်င္ သူမ၏မိဘမ်ားက အိမ္အတြင္းၾကည့္မိရာ ႏွီးႏွင့္ယက္ထားေသာ ေတာင္းတစ္ခု ကို ေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ ေတာင္းကိုယူၾကည့္မိရာ အုိး၊ ပန္းကန္လုံး၊ ပန္းကန္ျပား၊ ေစာင္၊ ေမြ႔ယာခင္း၊ ေခါင္းအုံး စသည္တုိ႔ကို ေတြ႔ျမင္ေပသည္။ ပ်က္စီးေနေသာ ၀င္းထရံ၊ ၾကံပင္၊ ငွက္ေပ်ာပင္မ်ားႏွင့္ေခါင္းေပါင္းႏွင့္ျခံဳထည္ပု၀ါကိုပါ ေတြ႔ရွိျပန္ေလသည္။ ထုိအခါ လူႀကီးစုံရာကို သက္ေသသာဓကအျဖစ္ တင္ျပၿပီးေနာက္ လက္ထပ္ေပးခဲ့ေသာ ေရွးအစဥ္အလာ ဓေလ့ထုံးစံရွိခဲ့သည့္ အတုိင္း ယခုေခတ္မဂၤလာပြဲတြင္ အလားတူ ပစၥည္းမ်ား ထည့္သြင္းေပးသည့္အစဥ္အလာ ရွိေနေပသည္။

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...