ရခိုင္သမိုင္း သုေတသီ မင္းျပားမင္းသိန္းစံ၏ ရခိုင္သမိုင္း ကြင္းဆင္းသုေတသနစာအုပ္ ထြက္ရွိ

ရခိုင္ သမိုင္းသုေတသီ မင္းျပား မင္းသိန္းစံ၏ ရခိုင္သမိုင္း ကြင္းဆင္းသုေတသနစာအုပ္ ထြက္ရွိ
စံေမာင္သန္း၊ စစ္ေတြ
နိရဥၥရာ၊ ဒီဇင္ဘာ ၂၉

ရခိုင္သမုိင္းသုေတသီ မင္းျပားမင္းသိန္းဇံ၏ ရခိုင္သမိုင္း ကြင္းဆင္းသုေတသနစာအုပ္ ထြက္ရွိလာျပီ ျဖစ္သည္။ ၎စာအုပ္မွာ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႔ ေန႔စြဲျဖင့္ ထြက္ရွိလာၿခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

“ဒီစာအုပ္မွာ ရခိုင့္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သမိုင္းပါ၀င္ပါတယ္။ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႕နဲ႔ ေျမာက္ဦး ေခတ္က ရခိုင့္ယဥ္မႈနဲ႔ သမိုင္းေတြကို ကိုယ္တိုင္ကြင္းဆင္း ေလ့လာၿပီးေတာ့ ျပဳစုထားတဲ့စာအုပ္ပါ။ ေဆာင္းပါး ၂၅ ပုဒ္ကို စုစည္းၿပီးထုတ္ထားတာပါ။ ေ၀သာလီေခတ္နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ေရာက္ေအာင္ သြားပါတယ္။ ေ၀သာလီေခတ္က နန္းေတာ္ အေၾကာင္းေတြကို ေရးထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကန္သံုးဆင့္ၿမိဳ႕ေတြကို ကြင္းဆင္းၿပီးေတာ့ ေရးထားပါတယ္။ သပိတ္ေတာင္ၿမိဳ႕ အေၾကာင္းေတြကိုလည္း ကြင္းဆင္းသုေတသနျပဳၿပီးေတာ့ ေရးထားပါတယ္”ဟု မင္းျပားမင္းသိန္းဇံက နိရဥၥရာ သတင္းဌာနသို႔ ေျပာသည္။

စာအုပ္ထုတ္ေ၀ရျခင္းရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ရခိုင္ျပည္၌ သမိုင္းစာအုပ္မ်ားထက္ ရုပ္ၾကြင္းသမိုင္း အမ်ားအျပားရွိေၾကာင္း၊ အဆိုပါ ရုပ္ၾကြင္းသမိုင္းမ်ားသည္ ရခိုင္ရာဇ၀င္ထက္ မ်ားေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရေၾကာင္း၊ အဆိုပါ ရုပ္ၾကြင္း သမိုင္းမ်ားကို သမိုင္းသုေတသီမ်ားက ကြင္းဆင္း ေရးသားမည္ဆိုပါက ရခိုင္သမိုင္းသည္ ယခုမွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ရခိုင္သမိုင္းထက္ တိက်န္မွန္ေသာ သမိုင္းတစ္ရပ္ျဖစ္လာႏိုင္သည္ဟု ယံုၾကည္ၿပီး ကြင္းဆင္းသုေတသနျပဳ၍ ေရးသားထုတ္ေ၀ရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

“ရခိုင္သမိုင္းကိုေရးတဲ့သူေတြအေနနဲ႔ ထုတ္ၿပီးသားစာအုပ္ေတြကို က်မ္းကိုးအေနနဲ႔ ေရးသားတာထက္ ကြင္းဆင္းၿပီးေတာ့ ေရးသားဖို႔ လိုအပ္တယ္ဆိုတာကို ဦးတည္ထားတာပါ။ ကြင္းဆင္းၿပီး သုေတသနျပဳလိုက္တဲ့အခါမွာ တခ်ိဳ႕ ရခုိင္သမုိင္းတြမွာပါတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ ကြင္းဆင္းေလ့လာတဲ့အခါ မေတြ႕ရွိရပါဘူး။ ကြင္းဆင္းၿပီး သုေတသနျပဳ ေရးထားတဲ့ အေၾကာင္းအရာ ေတြဟာလည္း ရခုိင္သမုိင္းထဲမွာ မပါတာေတြကို ေတြ႕ရွိရပါတယ္”ဟု မင္းျပားမင္းသိန္းဇံက ေထာက္ျပေျပာၾကားသည္။

ယခုပထမအႀကိမ္ထုတ္ေ၀မႈသည္ စာအုပ္ေရ ၁၀၀၀ ျဖစ္ၿပီး၊ ၂၅၀၀ က်ပ္ျဖင့္ ျဖန္႔ခ်ီသြားမည္ဟု ဆိုသည္။

ယခုထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိမည့္ ရခိုင္သမိုင္း ကြင္းဆင္းသုေတသနစာအုပ္သည္ စာေရးဆရာ မင္းျပားမင္းသိန္းဇံ၏ အုပ္ ၂၀ ေျမာက္စာအုပ္ျဖစ္သည္ဟု ေလ့လာသိရွိရသည္။

ရခိုင္သား ျဖစ္ေပၚလာပံုႏွင္႔ ျမမၼာ ( ဒုတိယပိုင္း)

. ရခိုင္သားျဖစ္ေပၚလာပံုႏွင့္ျမမၼာ
(ဒုတိယပိုင္း)
ရခိုင္လူမ်ိဳးႏွင့္တာ၀န္
ရခိုင္သားမ်ား တိုင္းျပည္ကို တည္ေထာင္စကပင္လွ်င္ အမ်ိဳးေလးပါး က်င့္ရမည့္ က်င့္၀တ္အတိုင္း က်င့္ရ၍ တိုင္းျပည္ကို ေထာင္မရွိဘဲ လူကို လူက ထိမ္းခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္လာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤသည္ကို အမ်ိဳးေလးပါး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ဟု ေခၚသည္။ ( အဘိုးသွ်င္ဦးျမ၀ါ ျပန္လည္ အသက္သြင္းေသာ မင္းဗာစီမံကိန္းကိုရႈပါ)
ဤအထဲတြင္ အႏြယ္ဆိုင္ရာႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တာ၀န္ယူရေသာ အပိုင္းမ်ားတြင္
(၁) ရႀကိဳင္သား
(၂) မာ့ရိုးသား
(၃) ေကါက္ကတန္းသား
ဤ အႏြယ္ ၃ ခုကို သာဂီ၀င္ဟု ေခၚ၍ အၿမဲတမ္း ရခိုင္ျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ မင္းစဥ္မင္းဆက္မ်ား ျဖစ္သည္။
(၁) စရိမ္းသား ကြမ္း ေဆး တို႔ကို ဘုရင္ထံ ဆက္သရေသာ အႏြယ္ ျဖစ္သည္။
(၂) ကလက္သား မင္းခမ္း မင္းနား မွန္သမွ်တြင္ ေမာင္းထုရေသာ အမ်ိဳး
(၃) ၀ယဥ္သား ဥယဥ္ပန္းမာန္ စိုက္ပ်ိဳးရေသာအမ်ိဳး
(၄) ၀ႏြယ္သား ေသာက္ေရ သံုးေရ ခပ္ရေသာ အမ်ိဳး
(၅) ေလးၿမိဳ႕သား၊ အစဥ္မွာ မုဆိုးအစဥ္ စစ္သား(သူရြဲ) အမ်ိဳး
(၆) ေလာင္းကတုန္းသား (အေလာင္းထမ္းသား) အေလာင္းေကါင္ကို သင္းၿဂိဳလ္ရေသာ အမ်ိဳး တို႔ ျဖစ္သည္။
ရခိုင္သား အမ်ိဳးအႏြယ္ ထဲတြင္ ရခိုင္ျပည္ကို မင္းအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ မင္းစဥ္ မဟုတ္သည့္ အႏြယ္မ်ားမွာ
(၁) ေလးၿမိဳ႔သား
(၂) ရမ္းၿဗဲသား
(၃) ေက်ာက္ဖ်ာသား
တို႔သာလွ်င္ရွိ၍ ထိုအႏြယ္တို႔သည္ စလြယ္တင္ရေသာ အသည္သားမ်ား (လြတ္လပ္စြာ လုပ္စားနိုင္သူ) မ်ား ျဖစ္သည္။
ျမမၼာဇာတ္တြင္ပါ ၀င္ေသာရခိုင္အႏြယ္၀င္လူမ်ိဳးမ်ား
ၿမိဳ၊ ေယာ၊ ဖုန္၊ ဆလံု၊ ထား၀ယ္၊ ကဒူး၊ ကဏန္း၊ မရမာ၊ ရဘိန္း။ ။ ဤ ၉ မ်ိဳး လူမ်ိဳး အႏြယ္သည္ သာလွ်င္ ျမမၼာ ဇာတ္ ရခိုင္အႏြယ္ ဟုေခၚသည္။ ျဗာဟၼဏ ခတၱိယ ဗိသ ဒုသ အႏြယ္မွအပ က်န္လူမ်ိဳးစု မ်ားမွာ ျမမၼာဇာတ္မဟုတ္။ ပါဠိအလို လူမဟုတ္ ဟု ဆိုလိုသည္။ ဥပမာ၊ ဗမာ၊ ကခ်င္၊ ကယား၊ ၀၊ ကိုးကန္႔၊ လားဟူ၊ ရွမ္း၊ အခါ၊ စသည္ တို႔သည္ ျမမၼာဇာတိကို ရေသာ ျမမၼာဇာတ္ အႏြယ္ ၀င္မ်ား မဟုတ္ဟု ဆိုလိုသည္။ 
ရခိုင္သားႏွင့္ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္ပံုေရွးစကါး
၁။ ၿမိဳလူမ်ိဳးကို ပေထြး။ ။ မာရယုကို ေတာင္မင္း ၿမိဳ လူမ်ိဳး သင္းထီး ရေအာင္လာ ေမြးစားသည္။ ထို႔ေၾကာင္း ပေထြး သို႔မဟုတ္ အဖေႏွာင္း ျဖစ္၍ ပေထြးေတာ္သည္။
၂။ ခမီြးေခၚ ခမီး လူမ်ိဳးကို အေဘ။ ။ အေဘ ဆိုသည္မွာ အဖ၏ညီျဖစ္သည္။ ရေအာင္လာ၏ ညီ အႏြယ္တို႔ မွ ခမီြးေခၚ (ခမီး) ျဖစ္လာသည္ဟု အဆိုရွိသည္။
၃။ ခ်င္းလူမ်ိဳးကို ေယာက္ဖ။ ။ ရေအာင္လာ၏ သမီး ပိန္ညွာ ႏွင့္ မာရယု ရသည္။ ရေအာင္လာ၏သား ပိန္ညွာ ၏ ေမာင္ ငခ်င္းေယ မွာ မာရယု ၏ ေယာက္ဖ ျဖစ္သည္။ ငခ်င္းေယ မွ ခ်င္းအႏြယ္ ျဖစ္လာသည္ဟု ေရွးထံုးေဟာင္း စကါးထွါ ရွိသည္။
      ခတၱိယ လယ္ႏွင့္ပါတ္သက္ေသာဇာတ္မ်ား
၁။ မာတဗို(ကလန္ႀကီး) ၊ ၊ လယ္ရွင္ ရြာလူႀကီး(သူႀကီး)
၂။ ရွိတ္ရွင္(ခ်စ္တီး)၊ ၊လယ္ႏွင့္စပ္၍ ေငြတိုးေခ်းျခင္း၊ လယ္ႏွင့္ ခ်မ္းသာေအာင္ လုပ္သူ။
၃။ ေသာ္ဒလီ (ေစၚေဒါရီ)၊ ၊လယ္ရွင္ ဘုရင္ အာဏါျဖင့္ လယ္ခြန္ေကါက္ယူ၍ မင္းထံ ဆက္ရသူ၊ နယ္စားႀကီး။ ၄။ ထါကူ၊(တဂိုး) ၊ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ လယ္သူေဌးမ်ိဳး။
၅။ ေဒး၀န္း၊ ၊ေဒသတြင္းရွိ လယ္ခြံတို႔ကို စားရေသာ ၿမိဳ႕စားႀကီး။
၆။ တာလူဒါ၊ ၊လယ္ယာေျမတို႔ကို ၾကည့္ရႈေစာင့္ေရွာက္ရသည့္ အမ်ိဳး အႏြယ္။
၇။ တိုရွီဒါ၊ ၊လယ္ေျမမ်ားကို တိုင္းတာ ခ်ိန္တြယ္ အကြက္ရိုက္ရေသာအမ်ိဳး။
၈။ ခတၱိယ၊ ၊လယ္ထြန္ေကါင္းသည့္အမ်ိဳး။
၉။ ရိုင္။ ။ ဇမုန္ဒရီ (လယ္မင္း လယ္ပိုင္ရွင္)
၁၀။ ၿမိဳ႕သူႀကီး၊ ၊ ၿမိဳ႔ပိုင္ လယ္ရွင္
ဤသည္ကါး ခတၱိယအမ်ိဳး လယ္သမား အႏြယ္တို႔ ျဖစ္သတည္း။
မရမာ ျမမၼာႏွင့္ ပ်ဴ
မဇၨ်ိမအေရးေတာ္ပံုက်မ္းလာမရမာ
        ကမၻာဦးကျဖစ္ေသာ ခတၱိယ မင္းမ်ဳိးစဥ္ဆက္ က်မ္းဂန္အထြက္ အလာတြင္ အမ်ိဳး ေလးပါး ျဗာဟၼဏ ခတိၱယ ဘိသွ် သုဒၶိယ ေလးပါးရွိသည္။ ထိုေလးပါးတို႔တြင္ သုဒၶိယ အမ်ဳိးက ပြားမ်ား၍ အသီးသီး ျပည္ေထာင္မင္း ျပဳၾကေလသည္ မ်ား၏။ က်မ္းဂန္အလာတြင္လည္း မဂရ္ဇ္ တိုင္း၌ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ကို သုဒၶိယတို႔က မဂဓတိုင္းဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ ရွင္ ခတၱိယမင္းမ်ဳိး ၀ရသခၤ လက္ထက္ သားေတာ္ရတနာကို ဘာဂီရနဒီ ျမစ္ အေရွ႕ဘက္ ခရိုင္ျခားလွ်က္ ေပးေတာ္မူေလ၍ အယုဇၥ်ပူရတိုင္း၌ အာလ၀ီၿမိဳ႕ကို တည္သည္။ ထီးနန္း မင္းဆက္ မ်ားစြာရွိေသာေၾကာင္း ထိုျပည္သူတို႔ကို မရမာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဂါဓမၼဒျႏၵက်မ္းက မရမာ အမ်ိဳး အႏြယ္ဆက္ မွန္၍ ဟိႏၵဳစလြယ္တင္ ခတၱိယအမ်ဳိး မရမာ တို႔ကို မသလမံ ကုလား တို႔က ေမာဂ္ဟူ၍ ေခၚသည္။ (သံတြဲၿမိဳ႕စား ေဇယ်ေက်ာ္ထင္) 
ဓည၀တီအေရးေတာ္ပံုက်မ္းလာမရမာ    
          ရာဇ၀င္ႀကီးေသာ္ကါး မရမာ အမတ္မ်ိဳး စာဖတ္ တိုေ၀(ဒိုးေ၀)သွ္ ေလာကီ ေလာကုတၱရာ ထိုႏွစ္ပါးကို နားလည္၍ စီကံုးခဲ့ေသာ စာေစာင္ ေလးဆယ္ရွစ္အဂၤါ ရွိေသာ စာကို မူလ ျပဳလွ်က္ ပိ်ဳ႕ လကၤာ သမိုင္းထြက္ ညီေသာ ရာဇ၀င္ႀကီးက ေကါက္ႏုတ္၍ ရကၡပူရတိုင္း ဓည၀တီမည္ေသာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ျပည္ႀကီးမင္းဆက္တို႔၏ အေရးေတာ္ပံုကို ေနာင္လာ သားေျမး စဥ္ဆက္ မွတ္သားရစ္ေစဟု ေရးသား ထားေတာ္မူခဲ့ေသာက်မ္း ဤတြင္ ၿပီး၏။ (အမတ္ႀကီး ဒိုးေ၀)
ပါေမာဇၨဒီပနီက်မ္းလာျမန္မာ
        ၄င္းကမၻာဦးသူတို႔သည္ ျဗာဟၼာတို႔ႏွင့္မျခား ေလာဘစေသာ အကုသိုလ္ စိတ္မပြားမွီ ကိုယ္ေရာင္ ေတာက္ပလွ်က္ ေကါင္းကင္၌ ေျမအျပင္ကဲ့သို႔ သြားျခင္း စသည္ကို ျပဳၾကေသာ ေၾကာင့္ ျဗာဟၼာ ဟူေသာအမည္ကို ရၾကကုန္၏။ ကါလရွည္ၾကာ ေန႔ ရက္ လ ႏွစ္ မ်ားလွမွ ဗအကၡရာကိုမ အ အကၡရာကို န ျပန္၍၄င္း န ၌ တန္ခြန္လႊား၍ ျမန္မာ တနည္း မ ျပန္၍ ျမမၼာ ဟု ယခုကါလ ေ၀ါဟာရ ျပဳၾကေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ကမၻာဦးကါလ၌၄င္း ျမန္မာ တမ်ိဳးသာတည္း။ ေ၀ါဟာရ ဘာသာလည္း မဂဓ ဘာသာ တည္း ဟူေသာ ပါဠိဘာသာ တခုကိုသာ ေျပာၾကကုန္၏။ ၄င္းျမန္မာမိ်ဳး တဦးတြင္ အဆင္းၾကန္အင္ႏွင့္ ယဥ္ေက်းႏႈတ္မူ သေဘာျဖဴေသာ ငါတို႔ ဘုရားေလာင္းကို မဟာသမတမင္းဟု သမုတ္ၾကေသာေၾကာင့္ ၄င္းမင္းမ်ဳိးမွ ဘုရားျဖစ္၍ ျမန္မာ မ်ိဳးမွ ဘုရားျဖစ္သည္ ဟုမွတ္ေလ။
        ျမန္မာမိ်ဳးတဦးက မင္း ပုဏၰား ကုန္သည္ သူဆင္းရဲ ဟုေလးမ်ဳိးသာရွိေၾကာင္း ကဲြျပား ေၾကာင္းကို သုပၸါေထယ်အဂၢညသုတ္ ပါဠိေတာ္၄င္းအဌကထာ စသည္တို႔၌ ေဟာေတာ္မူ အပ္ ၏။ ၾကြင္းေသာ ကိုးဆယ္ ခုႏွစ္ပါးေသာ လူမ်ဳိးတို႔ကို မေဟာအပ္ကုန္။ (က်ိဳက္လပ္ဆရာေတာ္)
ရခိုင္ သို႔မဟုတ္ မရမာ သို႔မဟုတ္ ျမမၼာ
         မရမာ သို႔မဟုတ္ ျမမၼာ ဟူေသာ အသံုးအႏွံဳးကို ေရွးရခိုင္ စာေပတို႔၌ ေတြ႔ရသည္။ မရမာ သို႔မဟုတ္ ျမမၼာ ဆိုသည္မွာ ေရွးရခိုင္ပညာရွင္မ်ားက မိမိကိုကိုယ္ သံုးႏံုးေသာ ေ၀ါဟာရ တခုပင္ ျဖစ္သည္။ ရွင္းလင္းစြာဆိုရလွ်င္ ရခိုင္ကို ျမမၼာ ဟုေခၚေလသည္။ ေဒသကို အာရကၡေဒသ ဟု၄င္း တိုင္းကို မဟိ ံသကတိုင္းဟု၄င္း ဓည၀တီၿမိဳ႕ကို အစဲြျပဳ၍ ဓည၀တီ ရခိုင္ ျပည္ဟု၄င္း ေခၚၾကေလသည္။ အခ်င္းခ်င္း အလည္လည္ ေျပာဆို ဆက္ဆံေသာအခါ ရခိုင္ဟု ေခၚေ၀ၚ သံုးစဲြၾကၿပီးလွ်င္ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ မင္းခမ္းမင္းနား ျဖတ္ထံုးစေသာ ဂႏၱ၀င္ အသံုး တို႔၌ မရမာႏွင့္ ျမမၼာ ဟူ၍ ေရးသား သံုးစဲြၾကေလသည္။
           ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကါးေခတ္ ၿမိဳမင္းအျမတူ ေအဒီ ၇၆၉-၇၇၆ သည္ ညီျဖစ္သူ အျမကူကို ေခၚ၍ ဆံုးမသည္မွာ ငါတို႔ကါး ေရွးေကါင္းမႈကံေၾကာင့္သာလွ်င္ မရမာ မင္းအျဖစ္ကို ရ၏ ငါတို႔ အမ်ိဳး ၇ ဆက္ကါး ေတာင္ထက္ ေတာထဲႀကီးသား ျဖစ္၏။ ဤသည္ ကိုေထာက္လွ်င္ ရခိုင္ကို ေ၀သာလီေခတ္ကပင္ မရမာဟု ေခၚေၾကာင္း ထင္ရွား ေလသည္။
         ငႏွလံုးမင္း ေအဒီ ၁၂၄၆-၁၂၅၀ လက္ထက္တြင္ ကုလားႏွင့္ သက္တို႔ ပုန္ကန္သျဖင့္ ျပည္စိုးႀကီး ဓမၼေဇယ်ကို စစ္သူႀကီးခန္႔၍ ႏွိမ္ႏွင္းေစသည္။ တပ္ဦးတြင္ က်ီးကန္းႏွင့္ဗ်ိဳင္း ခြပ္ၾကရာ က်ီးကန္းကို အေတာင္က်ိဳး၍ ဖမ္းရသျဖင့္ မင္းထံဆက္သရာ ပညာရွိ အမတ္ စကုၿမိဳ႕စား (စကု၊ သရက္၊ မင္းလ၊ွ မင္းဖူး၊ ၿမိဳ႕တို႔ကို အင္း၀ေခတ္ မင္းႀကီးစြာေစာ္ကဲ လက္ထက္ အမတ္ႀကီးစည္းတပစ္မွ ရခိုင္သားကို ေတာဆင္ရိုင္းႏွင့္ တူသည္ဟု အျပစ္ဆိုလွ်က္ နယ္ခ်ဲ႔ယူသြားျခင္း ျဖစ္သည္၊ စကါးႀကီးဆယ္မ်ိဳးတြင္ ရႈပါ၊) ၀ိမလ အမတ္ ေလွ်ာက္ထံုးကါး “က်ီးနံကုလား ဗ်ိဳင္းကါးျမမၼာ နံအလိုမွာ နဂိုယာယီ ကိန္းႏွစ္လီတြင္ ယာယီက်ီကန္း ပင္ပန္းကုလား ထြားထြားေၾကညက္ ပ်က္မည္အေၾကာင္း လံုးေပါင္းၿပီးစီး ခရီးမၾကာ ေအာင္ျမင္ပါမည္’’  ဟုေလွ်ာက္ေလသည္။ ဤေလွ်ာက္ထံုးအရ ဗိ်ဳင္းကါးရခိုင္ဟု မသံုး ဗ်ိဳင္းကါး ျမမၼာ ဟုသံုးသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမမၼာ(ျမန္မာ)ဆိုသည္မွာ ရခိုင္ သားတို႔ ကို ေခၚျခင္းသာ ျဖစ္ေလသည္။
             ေ၀သာလီ ေက်ာက္ေလွကါးေခတ္တြင္ ရခိုင္သားကို မရမာ ဟုေခၚေၾကာင္း ေတြ႔ရွိ ရသည္။ ျမန္မာ ဟူေသာ စကါးလံုးကို ျမမၼာ ဟူ၍ ရခိုင္ပညာရွင္မ်ား ေရးသားခ့ဲၾကသည္။ ပဖဗဘမ ၾကာသပေတး ေသာမၿဂိဳလ္ စိုးေသာ ျမမၼာဟု ဆ်န္းနိမိတ္ျဖင့္ အဓိပၸါယ္ ယူခဲ့ၾကသည္။ တိုင္းျပည္ကို ထူေထာင္ေသာရက္မွာ ဗုဒၶဟူးေန႔ ျဖစ္သည္။
           ပုဂံေခတ္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၅၅၂ ခု ေအဒီ ၁၁၉၀ ခုတြင္ ျမမၼာဟူေသာ ေ၀ါဟါရ အသံုးကို ေတြ႔ရသည္။ ထို႔ျပင္ ေက်ာက္စာ၏ မူရင္း အျပည့္အစံုကို မသိရေသာ္လည္း က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္ ၁၁၀၂ ခုတြင္ ေရးထိုးေသာ ေရွးမြန္ ေက်ာက္စာ၌ မိရမာ ဟုေရး ထိုးထားေလသည္။
            မရမာ အေၾကာင္းကို ေအဒီသကၠရာဇ္ ၁၂၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ေလာင္းၾကတ္ၿမိဳ႕ကို အစိုးရေသာ ဘုရင္မင္းထီးသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ဗုဒၶဂါယာတြင္ ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈျပဳစဥ္ ေက်ာက္စာေရးထိုး၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုေက်ာက္စာ၌ မရမာမင္း လာလတ္၍ ဟု ပါရွိေလရာ ရခိုင္ကိုပင္ မရမာ ဟုေခၚေၾကာင္း ထင္ရွားေလသည္။ ထို႔ျပင္ သကၠတ ဘာသာျဖင့္ ေရးထားေသာ သေရာဒယ (သရေဒြး) က်မ္းကို မရမာ ဘာသာ ျဖင့္ ဖြင့္ေပလတၱံ႔ ဟု စာေရးသူ က ခ်ီးမြမ္းထားေလရာ မရမာဆိုသည္မွာ ရခိုင္ကို ဆိုေၾကာင္း သိသာေလသည္။
         ရံုျပည္မွ မင္းသား ရွာအလင္ႏွင့္ လူေပါင္း တေထာင္သည္ မရမာ စာကို သင္ၾကားရန္ ေျမာက္ဦးနန္းေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိေၾကာင္း မွတ္တမ္း တင္ရွိေလသည္။ ဂႏၱ၀င္ ရခိုင္စာေပ၌ ရခိုင္ကို ျမမၼာဟူ၍၄င္း မရမာ ဟူ၍၄င္း ေရးသားသံုးစဲြၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ရခိုင္သမိုင္း တိမ္ျမဳတ္ေန၍သာ က်ယ္ျပန္႔စြာမသိရွိ ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။
             ငႏွလံုးမင္းသည္ ကုလားအမတ္ ႏွစ္ရာ တို႔ထံမွ တန္ဆာကို သိမ္းေစ၍ အတြင္း မိန္းမ အသံုးျဖစ္ေသာ ေမာလိပ္အစို႔မွာ ဖဲြ႔ေတာ္မူေလသည္။ ကုလားမင္းသား၏ ေက်းကၽႊန္ ပါရင္း လူငါးရာကိုလည္း ပါရင္းအတိုင္း ေပးသနားေတာ္မူေလသည္။ ေဘးေတာ္ဒသရာဇာမင္း ဖြဲ႔စည္းေတာ္မူခဲ့သည့္ အစုသား တလိုင္း ပ်ဴ ကမ္းယံ တို႔မွာ ဆင္အစို႔ ပန္းထိမ္အစို႔ သဘင္အစို႔ ေျမာက္စည္အစို႔ သား တို႔ကို ရွိၿမဲရွိေစ၊ ထိုမွၾကြင္းေသာ သူတို႔မွာ ျမမၼာျဖစ္ေစ၊ အစုႏုတ္၍ ျမမၼာ တို႔ကဲ့သို႔ အသည္ကါလ အမႈကိုထမ္းေစ၊ အမိန္႔ေတာ္ပညတ္၍ အသည္ကါလျဖစ္ေစသည္။ အသည္သားတို႔က အမႈထမ္း လူေပါင္း တသိန္းကို လက်ၤာ သင္းငါးေသာင္း လက္၀ဲ သင္းငါး ေသာင္း ၄င္းလူတို႔ကို လက်ၤာ လက္၀ဲ နံေဘးတို႔မွာ ျခေသၤ့ရုပ္ ထိုးေစ၍ ကိုရံေတာ္တပ္ ဖြဲ႔စည္းေတာ္မူသည္။
         ဤသည္မွာ ရခိုင္သားကို ျမမၼာဟုေခၚေၾကာင္း ေ၀သာလီေခတ္ ဘုရင့္ ျပန္တမ္း တခုပင္ ျဖစ္သည္။
ရခိုင္သားကိုရွင္းလင္းခ်က္
ရခိုင္သားကို ျမမၼာ ဟူ၍ ေခၚျခင္း ေရးျခင္းသည္ ဇာတ္ ကို ေခၚျခင္း ေရးျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
ရခိုင္သားကို မရမာ ဟူ၍ ေခၚျခင္း ေရးျခင္းသည္ ဘာသာ ကို ေခၚျခင္း ေရးျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
ရခိုင္သားကို ရခိုင္ သား ဟု ေခၚျခင္း ေရးျခင္းသည္ ၀ံသ ေခၚ နာမည္ကို ေခၚျခင္း ေရးျခင္း ျဖစ္သည္။
 
ရခိုင္ကိုလူမ်ိဳးျခားအေခၚမ်ား
(၁) ၿမိဳ                     တို႔က                မရမာ                ဟုေခၚသည္။
(၂) ခမြီးေခၚခမီး           တို႔က          မဟာဘတ္                 ဟုေခၚသည္။
(၃) သက္ (စာ့)         တို႔က                မရမ္                     ဟုေခၚသည္။
(၄) ဒိုင္းနက္(သက္)    တို႔က               အမရမ္(အမ္မရမ္)       ဟုေခၚသည္။
(၅) ဗမာ                 တို႔က                ရခီး ရခိုင္ႀကီး             ဟုေခၚသည္။
(၆) စစ္တေကါင္းသား ကုလားတို႔က   ေမာ္ဂဲ ေမာ္ဂ်ား  မရမာ        ဟုေခၚသည္။
(၇) ဒါကါႏွင့္အေနာက္ဘဂၤလားနယ္သားတို႔က  ေမာဂ္                 ဟုေခၚသည္။
(၈) အိႏၵိယျပည္မသားတို႔က                 မာ(ခဲ်႕)                      ဟုေခၚသည္။
(၉) ေပၚတူဂီ  တို႔က                          အာရီကင္                     ဟုေခၚသည္။
(၁၀) အဂၤလိပ္တို႔က                           အာရကန္                     ဟုေခၚသည္။
(၁၁) ၿမံဳတို႔က                                  မေခါက္                         ဟုေခၚသည္။
(၁၂) ဖလံေထာင္ သက္ေထာင္ ၿမံဳျပည္ေန  ရခိုင္စကါးေျပာသူတို႔က ရခိုင္သားကို       လူ   ဟုေခၚသည္။ (မွတ္ခ်က္။ ။ လူ= ငါ )
လူမ်ိဳးျခားႏွင့္ကုလား ကိုရခိုင္သားအေခၚမ်ား  
၁။ ရခိုင္သားသည္ ေပၚတူဂီလူမ်ိဳးကို ဘုရင္ဂ်ီဖေလာင္း ဟုေခၚသည္။
၂။ ရခိုင္သားသည္ ျပင္သစ္လူမ်ိဳးကို ဖရန္ဂီ ဟုေခၚသည္။
၃။ ရခိုင္သားသည္ ဂ်ာမဏီ လူမ်ိဳးကို ဇာရာမဏီ ဟုေခၚသည္။
၄။ ရခိုင္သားသည္ အီတလီ လူမ်ိဳးကို အာရာမဏီ ဟုေခၚသည္။
၅။ ရခိုင္သားသည္ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးကို ဖေလာင္း ဟုေခၚသည္။
၆။ ရခိုင္သားသည္ အာဖရိက လူမ်ိဳးကို ကပၸလီ ဟုေခၚသည္။
၇။ ရခိုင္သားသည္ အီတလီ လူမ်ိဳးကို   ရံုျပည္သား ဟုေခၚသည္။
၈။ ရခိုင္သားသည္ အီဂ်စ္ လူမ်ိဳးကို  အာရာမဏီ (မီေခ်ာ)  ဟုေခၚသည္။
၉။ ရခိုင္သားသည္ ျဗာဟၼဏ လူမ်ိဳးကို ပုဏၰား ဟုေခၚသည္။
၁၀။ ရခိုင္သားသည္ ခတၲိယ လူမ်ိဳးကို သာဂီ၀င္ ဟုေခၚသည္။
၁၁။ ရခိုင္သားသည္ ဘံုေဘ နယ္သားတို႔ကို ဘာဘူ ဟုေခၚသည္။
၁၂။ ရခိုင္သားသည္ မာဒရပ္ နယ္သားတို႔ကို မံဒရာဇီ ရာဇပုတ္ ဟုေခၚသည္။
၁၃။ ရခိုင္သားသည္ အာရပ္လူမ်ိဳးကို မဆလမံ ကုလား ဟုေခၚသည္။
၁၄။ ရခိုင္သားသည္ ပါထန္း(ပါကိစၥတန္) လူမ်ိဳးကို ရာဇာကတ္ ဟုေခၚသည္။
၁၅။ ရခိုင္သားသည္ မဂို လူမ်ိဳးတို႔ကို မင္းဂြတ္ ဟုေခၚသည္။
၁၆။ ရခိုင္သားသည္ အီရန္လူမ်ိဳးတို႔ကို ပါသွ်ား ဟုေခၚသည္။
၁၇။ ရခိုင္သားသည္ မိုဟာမက္ မေပၚခင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံရွိ မူဆလင္ အယူရွိေသာ မင္းတို႔ကို သူရတန္ ဟုေခၚသည္။
၁၈။ ရခိုင္သားသည္ အေရွ႕အေနာက္ ဘဂၤလား နယ္သား (ဒါကါ ၊ကါလကတၱား)       မူဆလင္ တို႔ကို မုသလမံ ဘဂၤလီကုလား ဟုေခၚသည္။
၁၉။ ရခိုင္သားသည္ စစ္တေကါင္းသား မူဆလင္တို႔ကို ေခၚေတာ ကုလား ဟုေခၚသည္။
၂၀။ ရခိုင္သားသည္ မူဆလင္ စစ္သားကို ေခါင္း၀ိုင္း ဟုေခၚသည္။
၂၁။ ရခိုင္သားသည္ ဟိႏၵဳ အႏြယ္ ကို ဒန္႔စားဟုေခၚသည္။
၂၂။ ရခိုင္သားသည္ အိႏၵိယတိုင္းႏိုင္ငံကို  ေခါင္းတုတ္ကာ ႏွင့္ ဘာေရာ့ ဟုေခၚသည္။
ဤ သည္ကို ၾကည့္၍ ကုလားဆိုသည္မွာ မူဆလင္ ဘာသာ၀င္ ကိုသာလွ်င္ ကုလားဟု ေခၚေၾကာင္း သိသာပါသည္။ ဗမာတို႔၏ ကုလားမ်ိဳး ၆၀ ၌ မရမံ (မရမာ) ႏွင့္ ခတၱိယ သာဂီ၀င္၊ ျဗာဟၼဏ ပုဏၰားတို႔ႏွင့္ ထိုသူတို႔၏ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ အပါအ၀င္ အိႏၵိယႏိုင္ငံရွိ ယခင္က ၿမိဳ႔ျပတိုင္းႏိုင္ငံ တို႔ကိုလည္း ကုလားမ်ိဳး ၆၀ ထဲ၌ ထည့္ထါးသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဗမာလူမ်ိဳးသည္ ေရွ႕ႏွင့္ ေနာက္ကို မစဥ္းစားဘဲ သာဂီမ်ိဳးေဟ့ ဒို႔ဗမာ ဟုဆိုျခင္းျဖင့္ ပင္လွ်င္ မိမိကိုယ္တိုင္ ကုလားျဖစ္ေနသည္ကို မသိေသာ လူမ်ိဳး ျဖစ္သည္။

 ဆက္ရန္
ဦးေက်ာ္ေအာင္ /ခ်မ္းျမဲေအာင္/ရခိုင္ျပည္.......ဆက္ရြီသားပီးကပ္ပါ

မူရင္းေရးသူ အမည္Credit ေပးပါသည္

မေလးရွား ဖေလာ္တီလာ ေနာက္တက္တဲြ

မေလးရွား မွ စားနပ္ရိကၡာ မ်ား သယ္ေဆာင္လာမည့္ သေဘၤာ အုပ္စု သည္ ျမန္မာ ေရပုိင္နက္ အတြင္း ၀င္ေရာက္ေရး အတြက္ မေလးရွား သံရုံးမွ ေသာ္၎၊ သက္ဆုိင္ရာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားမွေသာ္၎ တရား၀င္ ခြင့္ေတာင္း ခံျခင္း ယခုအခ်ိန္ထိ မရွိေသးဟု သတင္း မ်ား က ဆုိေနပါတယ္။

သမၼတ ရုံး ေျပာခြင့္ရ ဦးေဇာ္ေဌးကေတာ့ ျမန္မာေရတပ္မွ ျပန္လွည့္ရန္ သတိေပးျခင္း (သုိ႕မဟုတ္) အင္အားသုံး၍ ျပန္လွည့္ခုိင္းျခင္း ျဖင့္သာ ရင္ဆုိင္ရမယ္လုိ႕ ေျပာလုိက္ျပီ ျဖစ္ပါတယ္။

အမွန္တကယ္ အကူအညီမ်ား သက္ဆုိင္သူမ်ားထံ ေရာက္လုိပါက အင္ဒုိနီရွားကဲ့သုိ႕ ျပဳလုပ္သင့္တယ္ လုိ႕လည္း ဆုိပါတယ္။

မေလးရွားက ၎ရဲ႕ ဘာသာေရးနဲ႕ ေရာယွက္ေနတဲ့ ႏူိင္ငံေရးကုိ အာဆီယံ အတြင္း ျပန္႕ပြားေအာင္ နဲ႕ ေဒသတြင္းရွိ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္မ်ားနဲ႕ မူဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ား အကဲြကဲြ အျပဲျပဲ ျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္သလုိ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အတြက္ ဒီလုပ္ေဆာင္ခ်က္က ရူးႏွမ္းယုံတင္မက အႏၱရာယ္ လည္း အလြန္ၾကီးလွပါတယ္။

ျပည္တြင္းမွာလည္း လူမ်ဳိးေရး အဓိကရုဏ္းေတြ ျဖစ္လာေအာင္ သုိ႕မွသာ  သူတုိ႕ ဆင္ကြက္ထဲ ၀င္လာမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပဥၥမံ တပ္သားေတြ ေစလႊတ္ျပီး ဖန္တီးႏူိင္တာမုိ႕ ျပည္သူတရပ္လုံး သတိရွိရွိ နဲ႕ ကာကြယ္ ထိမ္းသိမ္းသြားဖုိ႕လည္း လုိအပ္ေနပါတယ္။

ႏူိင္ငံတကာ စာနယ္ဇင္း ေတြမွာေတာ့ ဒီကိစၥကုိ အခုအခ်ိန္အထိ အသားေပး ေဖၚျပတာမ်ဳိး မေတြ႕ရေသးပါဘူး၊

ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္းေတာ ေဒသမ်ားရဲ႕ လက္ရွိ အေျခအေနကေတာ့ သတင္းစာဆရာမ်ားကုိ ၎တုိ႕ အလုိက် မေျပာခဲ့၍ ေခါင္းျဖတ္ အသတ္ခံရသူ စုစုေပါင္း သုံးဦး ရွိသြားျပီ ျဖစ္ပါတယ္။

မေန႕က ဘဂၤလား ပင္လယ္ေအာ္အတြင္း ငါးဖမ္း သေဘၤာတစီးကုိ ျပစ္ခတ္ခဲ့တဲ့အတြက္ ဘဂၤလား တံငါသည္ ေလးဦး ဒဏၤရာရရွိသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ဘဂၤလား နယ္ျခားေစာင့္ ရဲတပ္ဖဲြ႕က ျမန္မာဘက္ကုိ တရား၀င္ ကန္႕ကြက္စာ ေပးပုိ႕ ခဲ့ပါတယ္။

HSW

ဓါတ္ပုံ။  ၊ ဧရာ၀တီ

မေလးရွား မွ ျမန္မာ ကို ရန္စေနျပီ

မေလးရွားရွိ အစၥလာမ္ အတုိင္ပင္ခံ ေကာင္စီရဲ႕ အစီအစဥ္ ျဖင့္ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္းေတာ္ရွိ ဘဂၤါလီမ်ားကုိ ဆန္၊ ေဆ။၀ါး ႏွင့္ အျခား အ၀တ္အထည္ အသုံးအေဆာင္မ်ား စုစုေပါင္း တန္ ၆၀၀ ခန္႕ သယ္ေဆာင္လာမယ့္ Food Flotilla လုိ႕ အမည္ေပးထားတဲ့ သေဘၤာၾကီးက ကာလန္း ဆိပ္ကမ္းမွ ဂ်န္န၀ါရီ ၁၀ ရက္ေန႕ ျမန္မာေရပုိင္နက္ထဲကုိ ထုိးေဖါက္ ၀င္ေရာက္လာမယ္လုိ႕ သိရပါတယ္။

ထုိ႕အတြက္ ျမန္မာအာဏာပုိင္မ်ားထံမွ ေရပုိင္နက္ကုိ ျဖတ္ေက်ာ္ခြင့္ ေတာင္းခံထားေပမယ့္ ယခုထိ အေၾကာင္းမျပန္ ေသးလုိ႕ ဆုိပါတယ္။

သုိ႕ေသာ္ ေျပာပုံဆုိပုံ ၾကည့္ရတာ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရလည္း အတင္းလာမယ့္ သေဘာ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒီလုိ ပုံစံမ်ဳိးက အရင္ တူရကီ က ဂါဇာ ကမ္းေျမွာင္ ေဒသ က ပါလက္စတုိင္း ေတြဆီ ေထာက္ပံ့ေရး ပစၥည္းမ်ား သယ္မယ္ဆုိျပီး လုပ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္မ်ဳိးနဲ႕ သြားဆင္တူေနပါတယ္။ ဒါက လည္း ႏူိင္ငံတကာမွာ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား ျဖစ္သြားေစမယ့္ မီဒီယာ စတန္႕သာ ျဖစ္တယ္ဆုိတာ ကေလးက အစ သိႏူိင္ပါတယ္။

ရုိးသားမႈသာ ရွိမည္ဆုိက ႏူိင္ငံတက ာ ၾကက္ေျခနီ အသင္း မွသာ ျပဳလုပ္ရေကာင္းသည္ မဟုတ္ပါလား၊

အစၥေရးက ေတာ့ ျပတ္သားပါတယ္။ သူတုိ႕ ေရပုိင္နက္ေတာင္ အ၀င္မခံပဲ ႏူိင္ငံတကာ ေရပုိင္နက္မွာပင္ ေရတပ္ ကြန္မန္ဒုိ ၁၃ ဦးက ၀င္ေရာက္ ၾကားျဖတ္ျပီး နီးစပ္ရာ အစၥေရး ဆိပ္ကမ္းကုိ ေမာင္းခုိင္းတာ ညင္းဆန္ျပီး ပါလာတဲ့ လူ ၅၀ ေလာက္က ရန္ျပဳၾကလုိ႕ ျပစ္ခတ္ရာမွာ ၉ ဦး ေသဆုံးသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒီအတြက္ အစၥေရးကုိ ႏူိင္ငံတကာက ျပစ္တင္ ရႈတ္ခ် ခဲ့ပါတယ္။ (ပုံတြင္ရႈ႕)

အခု မေလးရွား အေနအထားက လည္း ကုိယ့္ရႈးကုိယ္ပါတ္သလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ နာဂ်စ္ ရဲ႕ ရဲရဲေတာက္ စကားကုိ အဟုတ္မွတ္ျပီး OIC က ျမန္မာႏူိင္ငံဆုိင္ရာ သံအမတ္ ဆုိသူ ေရာက္လာျပီး မေလးရွားမွာ ရွိတဲ့ ရုိဟင္ဂ်ာ ဆုိသူမ်ားကုိ အလုပ္အကုိင္ ပညာေရး က်န္းမာေရး ေတြ ရရွိေအာင္ အထူး မွတ္ပုံတင္ျပီး တခုခု လုပ္ေပးသင့္တယ္၊ ျမန္မာျပည္ကုိ လည္း ဆက္လက္ ဖိအားေပးသင့္တယ္လုိ႕ လာေျပာသြားတာ မၾကာေသးပါဘူး၊

မေလးရွားက ၁၉၅၁ ဒုကၡသည္မ်ား ဆုိင္ရာ ကုလ စာတမ္းကုိ သေဘာတူ လက္မွတ္ မထုိးတဲ့ ႏူိင္ငံ ဆုိေတာ့ ဘယ္သူကုိမွ ဒုကၡသည္ အဆင့္အတန္း ေပးစရာ မလု္ိပဲ တရားမ၀င္ ၀င္ေရာက္လာသူမ်ား ဆုိျပီး ဖမ္းဆီး မူရင္းႏူိင္ငံ ျပန္ပုိ႕ လုိတဲ့ ႏူိင္ငံ ျဖစ္ေနတဲ့ အတြက္ အခု ဆုိ နာဂ်စ္ ကုိယ္ရႈးကုိယ္ပါတ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

OIC ကလည္း ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ား မဟာမင္းၾကီး ရုံး UNHCR က အဆုိပါ ရုိဟင္ဂ်ာ ဆုိသူမ်ားကုိ ထုတ္ေပးတဲ့ လက္မွတ္ နဲ႕ မလုံေလာက္ဖူး ခင္ဗ်ားတုိ႕ မေလးရွား အစုိးရက ဒီလူေတြကုိ ေစာင့္ေရွာက္ဖုိ႕ အထူးအစီအမံေတြ ျပဳလုပ္သင့္တယ္လုိ႕ ေျပာလာေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

သုိ႕ေသာ္ ခက္ေနသည္က မေလးရွား လူမ်ဳိးမ်ားက အဆုိပါ ရုိဟင္ဂ်ာ ဆုိသူမ်ား အေရးကုိ ထုံးစံအတုိင္း စိတ္၀င္စားျခင္း မရွိၾကေတာ့၊ ေျပာဆုိ မႈမ်ားလည္း မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေန၍ အေၾကာင္းတခုခု ရွာျပီး စတန္႕ ထြင္ေပးေနရျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

အခု အေရးကုိ မိမိတုိ႕ အစုိးရ အေနနဲ႕ ဘယ္လုိ ကုိင္တြယ္ သြားမလဲ ဆုိတာ စိတ္၀င္စားဖုိ႕ ေကာင္းပါတယ္။ အေကာင္းဆုံးက ခြင့္ျပဳခ်က္မရရွိပဲ ၀င္လာသည့္ မည္သည့္ သေဘာၤကုိ မဆုိ က်ဳးေက်ာ္မႈ အျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ႏူိင္ငံတကာ ဥပေဒမ်ားနဲ႕ အညီ အေရးယူ သြားမယ္လုိ႕ အသိေပးယုံပဲ ရွိပါတယ္။

ဒါမွ မဟုတ္ အစုိးရ အေနနဲ႕ ေက်းဇူးဥပကာရ တင္ရွိေၾကာင္း နဲ႕ တပ္မေတာ္ (ေရ) မွ ျမန္မာေရပုိင္နက္ အ၀ထိ သြားေရာက္ျပီး လႊဲေျပာင္း လက္ခံသြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာယုံပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။

ဒုတိယ နည္းကေတာ့ အေကာင္းဆုံးလုိႈ႕ ယူဆမိပါတယ္။

HSW      https://www.facebook.com/nyanhline/

UNFC ညီညြတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ား ဖယ္ဒရယ္ ေကာင္စီက ဦးစီးျပီး ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ျမိဳ႕မွာ ဒီဇငဘာလ ၂၇ကေန ၂၉ ရက္ေန႔အထိ အစည္းအေဝး တစ္ခုက်င္းပ

UNFC ညီညြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ား ဖယ္ဒရယ္ေကာင္စီက ဦးစီးၿပီး ထိုင္းႏုိင္ငံ ခ်င္းမိုင္ၿမဳိ႕မွာ ဒီဇင္ဘာ ၂၇ ကေန ၂၉ ရက္ေန႔ထိ အစည္း အေဝးတရပ္ က်င္းပေန ပါတယ္။ ဒီလိုက်င္းပရတာဟာ လက္႐ွိႏိုင္ငံေရးအေျခ အေနေတြေပၚ ျပန္လည္သုံး သပ္ဖုိ႔နဲ႔ တုိင္းရင္းသားေတြၾကား ပုိၿပီး စည္းလုံးညီညြတ္မႈ ႐ွိေအာင္ေဆြးေႏြးလိုတဲ့ အတြက္ NCA အပစ္ရပ္ထားတဲ့အဖြဲ႔ေတြ ၊ အပစ္မရပ္ရေသးတဲ့ အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ျပည္ တြင္း တုိင္းရင္းသားပါတီတခ်ဳိ႕ပါ လာေရာက္ေဆြးေႏြးေနၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ UNFC ဗဟုိေကာ္မတီဝင္ ႏိုင္ေရႊသိန္းကို ကုိဉာဏ္ဝင္းေအာင္က ဆက္သြယ္ေမး ၿမန္းတဲ့အခါ သူက ခုလိုစေျပာပါတယ္။

ႏိုင္ေရႊသိန္း UNFC ။ ။ NCA ကိုလက္မွတ္ထုိးၿပီးသား အဖြဲ႔အစည္းက လူေတြလည္း တက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔က တေယာက္စ ႏွစ္ေယာက္စပဲ တက္တာပါ။ NCA လက္မွတ္မထုိးရေသးတဲ့ သူေတြကေတာ့ အားလုံး အင္တုိက္အားတုိက္နဲ႔ အဖြဲ႔စုံ တက္လာပါတယ္။ ႏို္င္ငံေရးပါတီေတြ ျပည္တြင္းမွာ႐ွိတဲ့ တုိင္းရင္းသားပါတီေတြ လည္း တက္ပါတယ္။

ဉာဏ္ဝင္းေအာင္။ ။ အဲဒီေတာ့ NCA လက္မွတ္မထုိးရေသးတဲ့ အဖြဲ႔ေတြအေနနဲ႔ မၾကာခင္ ဒီဇန္န၀ါရီလထဲမွာ ျပဳလုပ္မယ္ဆိုတဲ့ အမ်ဳိးသားအဆင့္ နုိင္ငံေရးေဆြးေႏြး ပြဲေတြမွာ ပါဝင္လိုတဲ့အာသီသေရာ ႐ွိပါသလား။

ေျဖ။ ။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သူတုိ႔တက္ရမလား မတက္ရဘူးလားဆုိတာ ဒါကို ဆုံးျဖတ္ၾကတာပဲ။

ေမး။ ။ အမ်ဳိးသားအဆင့္ နုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ ပါဝင္ေဆြးေႏြးလိုတဲ့ လုပ္လုိတဲ့ အာသီသေရာ ႐ွိေနသလား၊ ဘယ္လိုအေျခအေနလဲ။

ေျဖ။ ။ ဒါေတြေတာ့ ႐ွိပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔လည္း ေတာင္းတယ္။ ဒါေပမယ္ သူတို႔က အစိုးရကေတာ့ မေပးဘူးဗ်ာ။ လုပ္ခ်င္ရင္ေတာ့ NCA ကို လက္မွတ္ထုိး ဆိုၿပီးေတာ့ အဲလိုပဲျဖစ္ေနေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔လဲ ခက္ေနတယ္။

ေမး။ ။ အဲဒီေတာ့ ျမန္မာအစိုးရကျဖစ္ျဖစ္ အစုိးရတပ္ေတြကျဖစ္ျဖစ္ေပါ့ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြေပၚမွာ ဆက္ဆံေနပုံေတြက ကြဲျပားျခားနားမႈ ႐ွိေနတယ္လို႔ ေဝဖန္သံေတြလည္း ထြက္ေနပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေပၚမွာ ဆရာ့အျမင္ ဘယ္လို႐ွိပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ ဒါလည္းဟုတ္ပါတယ္။ သူတို႔ေဝဖန္တာလည္း မွန္ပါတယ္။ ဘာပဲလုပ္လုပ္ ဘာပဲေျပာေျပာ က်ေနာ္တုိ႔က NCA ကို လက္မွတ္မထုိးရ ေသးဘူး ဆိုၿပီးေတာ့ မလုပ္ရတဲ့ မတက္ရတဲ့ ပုံစံေတြျဖစ္ေနတယ္။

ေမး။ ။ အဲဒီေတာ့ အခုလာမယ့္ ေဖေဖၚဝါရီလထဲမွာ ေနာက္တႀကိမ္ က်င္းပမယ္ ဆိုတဲ့ ၂၁ ရာစုပင္လုံညီလာခံ ႐ွိတယ္ဆိုေတာ့ အဲဒီ ညီလာခံကိုေရာ ဆရာတုိ႔ NCA ကို လက္မွတ္မထုိး ရေသးတဲ့သူေတြ တက္ေရာက္ခြင့္ ရဦးမလား။

ေျဖ။ ။ မရပါဘူးခင္ဗ်ာ။ ဒါ ႐ွင္း႐ွင္းေလးပဲ။

ေမး။ ။ လာမယ့္ကာလေတြမွာ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး အလားအလာက ဘယ္လိုမ်ဳိး ျဖစ္သြားႏိုင္သလဲခင္ဗ်၊ ဘယ္လို ေမွ်ာ္လင့္လို႔ ရႏိုင္မလဲ။

ေျဖ။ ။ ဒါ က်ေနာ့္အျမင္ တခုထဲ ေျပာရမယ္ဆုိလို႔ရွိရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ၾကပ္ဦးမယ္လို႔ ျမင္တယ္ဗ်ာ။ ႐ွင္း႐ွင္းေျပာလို႔႐ွိရင္ မရနုိင္ေသးဘူးလို႔ က်ေနာ္ျမင္ တယ္။ ဒါ က်ေနာ့္အျမင္ပါ။

ေမး။ ။ အဲဒီေတာ့ ဘယ္လုိ အေျခအေနေတြ ေပၚလာရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အလားအလာေကာင္းမွာလဲ ဆရာ။

ေျဖ။ ။ အားလုံးပါဝင္တဲ့ တက္ႏိုင္မယ့္ အစည္းေဝးဆိုလို႔႐ွိရင္ေတာ့ ဒါ ျဖစ္ႏိုင္မွာေပါ့။ အခုဟာက တက္ႏိုင္တဲ့လူကတက္တယ္ မတက္ႏိုင္တဲ့သူက မတက္ဘူးဆိုတဲ့ ပုံစံကေတာ့ ဒါကေတာ့ တမ်ဳိးေတာ့ ျဖစ္ေနတာေပါ့။

VOA Myannar

ေဝသာလီျမိဳ႕ေတာ္

ရခိုင္သမိုင္းတြင္ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ထြန္းကား ခဲ့ေသာၿမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္သည္။ ေအဒီ ၃၂၇မွ ၈၁၈အထိ ရွည္ၾကာ ခဲ့သည္။ ေတာင္ကုန္းႏွင့္ လြင္ျပင္စပ္ေနရာတြင္ တည္ရွိသည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕မွ ေျမာက္ဘက္ငါးမိုင္အကြာ ရမ္းေခ်ာင္းလက္ယာကမ္းတြင္ ထြန္းကားခဲ့  သည္။ ယင္းေခ်ာင္းကမ္း၌  သေဘၤာဆိပ္အျဖစ္  ေက်ာက္ေလွကား ထားရွိခဲ့၍ ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကားၿမိဳ႕ဟုလည္း အမည္တြင္ခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕တည္မင္းမွာ တိုင္းစျႏၵား (ေဒြင္စျႏၵ) ျဖစ္သည္။  ဤၿမိဳ႕ေတာ္မွာ နတ္ျပည္၏လွပျခင္းကို ျပက္ရယ္ျပဳႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လွပတင့္တယ္  သည္ဟု ေက်ာက္စာက ေဖၚျပသည္။  ေ၀သာလီသည္ ေရာင္း၀ယ္ ေဖါက္ကားမႈျဖင့္ ခ်မ္းသာ<ကယ္၀ ခဲ့သည္။ ရာဇ၀င္၌ ရတနာမိုးမ်ား  အႀကိမ္ႀကိမ္ ရြာခဲ့သည္ဟု ပါရွိသည္။ ေရႊဒဂၤါး၊ ေငြဒဂၤါးမ်ားကို အရြယ္  အစားငါးမ်ိဳးျဖင့္ ထုတ္ေ၀သုံးစြဲခဲ့သည္။ ေ၀သာလီယဥ္ေက်းမႈသည္ အိႏၵိယမွျမစ္ဖ်ားခံသည္။ ေထရ၀ါဒ၊ မဟာယနႏွင့္ ျဗဟၼဏဘာသာ တို႔ကို လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ ခဲ့ၾကသည္။ ပါဠိႏွင့္ သကၠတစာေပတို႔မွာ ထင္ရွားၾကသည္။ ရာဇ၀င္အရ စုိင္းျဒားမင္းကိုးဆက္ နန္းစံခဲ့ၾကသည္။  ေက်ာက္စာအရ ေဒြင္စျႏၵမွအာနႏၵစျႏၵမင္းအထိ ၂၂-မင္း နန္းစံ ခဲ့ၾက သည္။ အာနႏၵစျႏၵကို ရခိုင္စာေပ၌ ထူလစျႏၵားဟု ေတြ႕ရသည္။ ရာဇ ၀င္အရ ထူလၿပီးလ်င္ သီရိ၊  သိဂၤႏွင့္ စူဠစျႏၵားတို႔စိုးစံ  ခဲ့ၾကသည္။  စူဠလြန္ၿပီးေနာက္ ၿမဳံမ္အျမတူ (နန္းစံ ၇-ႏွစ္)ႏွင့္ ယင္း၏တူ ပဲျဖဴ (နန္းစံ ၁၇-ႏွစ္)တိ႔က ဆက္ခံၾကသည္။ အျမတူသည္ ပ်ဴရန္စစ္ေၾကာင့္ လြန္ေလသည္။ ပဲျဖဴမွာ သွ်မ္းရန္စစ္ေၾကာင့္ လြန္ေလရာ နန္းရိုးငမင္ ငတုံသည္ ၇၉၄-တြင္ နန္းရသည္။  နန္းရိုးမင္းသည္  စမၼ၀က္တြင္ ၂၄-ႏွစ္ စိုးစံျပီးေနာက္ လုပ္ႀကံခံရရာ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေတာ္သည္လည္း ကုန္ဆုံးသြားသည္။ ယင္းကို ပဥၥာၿမိဳ႕ေတာ္ ေခတ္က ဆက္ခံ သည္။

ရခိုင္​သုတအဘိဓာန္​

စစ္ေခြး မ်ားမ်ားေသႏိုင္ရန္ မဟာဗ်ဴဟာ KIA

Anhte Kachin myusha ni Myit kaji na tsang ai
((ဤပိုစ့္က ဗမာစစ္သားေတြ ေသလြန္းလို႔ ဗ်ဴ ဟာကို လစ္ဟျပလိုက္ျခင္းပါ။ လူသားခ်င္းစာနာလို႔ပါ။ ေအာက္ျပည္က ဗမာျပည္သူေတြ သိနားလည္ထားဖို႔လည္း ဟုတ္ပါတယ္။))

KIA ရဲ႕ ေျပာက္ျကားစစ္ကို တိုက္ဖို႔ KIA ရဲ႕ စခန္းေတြကို တိုက္မွ ရမယ္လို႔ အခိုင္အမာယူဆထားျကတယ္။
((ေျပာက္ျကားစစ္ကို တိုက္ဖို႔ဟာ စခန္းကုန္း၊ ေတြကို တိုက္ရံုမွ အပ အျခားထိေရာက္ေသာ နည္းလမ္းမရွိပါ))
------------
KIA ကလည္း ဒါကို နားလည္ထားေတာ့ စခန္းအတုကို(စခန္းအစစ္တခ်ိဴ ႕ျဖစ္ေပမယ့္ လူအက် မခံပါ) ခ်ေျကြးျပီး ရသေလာက္ ဗမာစစ္တပ္အင္အားကို ျဖိဳတယ္။ မအလစစ္ေခြးေတြရဲ႕ အင္အားကို ျဖိဳဖို႔  ဤနည္းမွ အျခားမရွိ။ နားမလည္တဲ့ မအလေတြကေတာ့ စခန္းသိမ္းႏိုင္လို႔ ဝမ္းသာမဆံုးျဖစ္ျကတယ္။

သူတို႔ လူဘယ္ေလာက္ကုန္လို႔ ေငြဘယ္ေလာက္ကုန္တယ္ဆိုတာ မသိျဖစ္ေနျကတယ္။ ေအာင္ပြဲ အစစ္ဟာ KIA လက္ထဲ FUA လက္ထဲ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ လက္ထဲ ရွိေနတာပါ။

ဂီဒြန္ေတာင္ေပၚကို အေယာက္သံုးေထာင္ေက်ာ္တက္လာတာ အေယာက္၅၀ေလာက္ဘဲ ေတာင္ေပၚတိုက္ႏိုင္တာက သက္ေသပါပဲေလ။
---------

ဒါကို မသိတဲ့ ဗမာစစ္တပ္ေတြက အဟုတ္ထင္ေနတုန္းပဲ။ ဒါဗ်ဴဟာေျမာက္တဲ့ တန္ျပန္တိုက္စစ္ပါပဲ။
--------------------------------------

Myit Nkaji ga. Badang gaw; anhte a lata hta sha re w.p e. Nang ngai shang lawm nut na sha ahkyak ai.

တိုက်ပွဲသတင်း

စစ်ကော်မရှင် လက်နက်ကြီး ကျရောက်၍ ကျောက်ဖြူမှာ ၃ နှစ်အရွယ် ကလေး ၁ ဦး ဒဏ်ရာရ

  ၁၃ အောက်တိုဘာ ၂၀၂၅ Lay Wadi Media  ကျောက်ဖြူမြို့နယ်မှာ စစ်ကော်မရှင် စစ်သင်္ဘောပေါ်က ပစ်ခတ်လိုက်တဲ့ လက်နက်ကြီး ကျည်ကျရောက်ပေါက်ကွဲ၍ ၃ နှစ...